• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Elschema EBL 119

Per R

Medlem
Medlem
Ort
Ryssby
Hej!
Någon som har ett schema att dela med sig av? Min EBL 119 vägrar starta 12 volten, så tänkte titta över anslutningarna lite mer noggrant.
Eller någon som har något tips? 230 fungerar bra plus att panelen visar spänningen och fyllnadsgraden i tankarna med så bara 12 som inte vill starta.
Finns 12 volt in och alla yttre säkringar är hela.
Någon idé var jag ska börja?
Mvh
Per
 
Hej!
Någon som har ett schema att dela med sig av? Min EBL 119 vägrar starta 12 volten, så tänkte titta över anslutningarna lite mer noggrant.
Eller någon som har något tips? 230 fungerar bra plus att panelen visar spänningen och fyllnadsgraden i tankarna med så bara 12 som inte vill starta.
Finns 12 volt in och alla yttre säkringar är hela.
Någon idé var jag ska börja?
Mvh
Per
Hej!
Har du provat slå av huvud brytaren på EBL burken + on-switchen på kontroll panelen och för säkerhets skull bryta plus polen på bo batteriet, sen.
1. Koppla tillbaks plus polen bo batteriet.
2. Slå på huvud brytaren på EBL burken
3. Slå på 12V switchen på kontroll panelen.
Funkar inte detta kan det var huvud brytaren på EBL som är av typen "Rocker-Switchen", den hade pajat på min EBL99G.
Mvh
Anders
 
Jag hittade denna text jag skrivit på ett annat husbils forum:

Hej!
Intressant man ser att dom antagligen förbättrat EBL119 och bytt ut rocker switchen i EBL99, som många haft problem med. Så även i min, visade det sig, ikväll lyckades jag ta isär och löda loss switchen, som jag mätt konstiga resistans värden på.
Jag pratade med Develec och han jag pratade med, var jättesnäll och förklarade bl.a. hur man tar isär plast-distanserna som har "hullingar".
Han tipsade t.o.m. om att man (om man är skicklig, och har tillgång till ett fett) kan ta isär själva switchen, som innehåller bläck, fjäder o kula (x 2) och att problemet med skumma "kontakt-resistans-värden" kommer av att "kontakt-bläcket" behöver "rätas ut" en del.
Detta låter lite för svårt för mig, plus att jag undrar hur länge detta fix håller?
Så jag föredrar att byta ut den, och nu har jag till slut hittat den på Conrad, för 4.99Euro / st. Jag beställde 2 st + 19.99 Euro i frakt, bör komma innan veckan är slut!

se
Buy Marquardt Toggle switch 1804.2102 250 V AC 6 A 2 x On/On IP40 latch 1 pc(s) | Conrad Electronic
Top %brandid% Selection | Order easily now: Marquardt Toggle switch 1804.2102 250 V AC 6 A 2 x On/On IP40 latch 1 pc(s) | Fast delivery | Reasonable prices
www.conrad.com
Mvh
Anders
 
Hej!
Någon som har ett schema att dela med sig av? Min EBL 119 vägrar starta 12 volten, så tänkte titta över anslutningarna lite mer noggrant.
Eller någon som har något tips? 230 fungerar bra plus att panelen visar spänningen och fyllnadsgraden i tankarna med så bara 12 som inte vill starta.
Finns 12 volt in och alla yttre säkringar är hela.
Någon idé var jag ska börja?
Mvh
Per

Du skriver att det finns "12V in".
Menar du då att du har 12V på båda +anslutningarna på baksidan av EBL119?
Den ena är ansluten till startbatteriet, den andra till bobatteriet.
För att få ut +12V i bodelen utan att ansluta extern 230V så måste det finnas kontakt med bobatteriet, har du kollat upp den säkringen?,
brukar var på 40-50Aoch sitter nära bobatteriet.
 
Du skriver att det finns "12V in".
Menar du då att du har 12V på båda +anslutningarna på baksidan av EBL119?
Den ena är ansluten till startbatteriet, den andra till bobatteriet.
För att få ut +12V i bodelen utan att ansluta extern 230V så måste det finnas kontakt med bobatteriet, har du kollat upp den säkringen?,
brukar var på 40-50Aoch sitter nära bobatteriet.
Nu kommer jag ihåg en viktig signal med 2A säkring;
pin 5 på block2 som måste vara kopplad ok till bo-batteriets pluspol.

Det är via denna pinne som matar elektroniken BW99, som styr de 2st speciella mekaniskt bi-stabila huvud reläerna.

Mvh
Anders
 
Senast ändrad:

Bilagor

  • 8110421_2015-09-15_EBL119_EBL119OVP_BA_EN.pdf
    367,3 KB · Visningar: 13
Du skriver att det finns "12V in".
Menar du då att du har 12V på båda +anslutningarna på baksidan av EBL119?
Den ena är ansluten till startbatteriet, den andra till bobatteriet.
För att få ut +12V i bodelen utan att ansluta extern 230V så måste det finnas kontakt med bobatteriet, har du kollat upp den säkringen?,
brukar var på 40-50Aoch sitter nära bobatteriet.
Hej, nej ska kolla detta imorgon, antar att det enklaste eftersom det är lite trångt under passagerare stolen är att kolla pin 5 på block 2 eftersom den matas från bobatteriet?
 
Om 12V rockerswitchen på kontrollpanelen är kass, så kan du "simulera" dess funktion genom att koppla en 12V signal till pin 9 på block3 "12V on" det räcker med en kort puls, sen kan du flytta denna 12V signal till pin 12 "12V off" i block3 så ska 12V slås av, räcker även här med kortvarig anslutning/puls.
Mvh
Anders
 
Om 12V rockerswitchen på kontrollpanelen är kass, så kan du "simulera" dess funktion genom att koppla en 12V signal till pin 9 på block3 "12V on" det räcker med en kort puls, sen kan du flytta denna 12V signal till pin 12 "12V off" i block3 så ska 12V slås av, räcker även här med kortvarig anslutning/puls.
Mvh
Anders
Detta ska testas, återkommer!
 
Glöm ej norsk reset all 12V off, enklast att lossa pluspolen på bobatteriet, i och med den ganska komplexa elektronik-modulen BW99 som styr med korta pulser till de 2 special reläerna som på detta sätt har "minnet/läget" kvar även då spolen ej är aktiverad.

Notera att bara lossa minus polen på bobatteriet kan ställa till problem speciellt om inte huvud brytaren på EBL är avstängd.
Detta hände för mig en gång, men genom att jag gjorde om sekvensen i rätt ordning efter att lossat pluspolen efter satt tillbaks minuspolen o slått av både huvudbrytare på ebl o på kontrollpanelen, sen slått på dem i rätt ordning.

Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Glöm ej norsk reset all 12V off, enklast att lossa pluspolen på bobatteriet, i och med den ganska komplexa elektronik-modulen BW99 som styr med korta pulser till de 2 special reläerna som på detta sätt har "minnet/läget" kvar även då spolen ej är aktiverad.

Notera att bara lossa minus polen på bobatteriet kan ställa till problem speciellt om inte huvud brytaren på EBL är avstängd.
Detta hände för mig en gång, men genom att jag gjorde om sekvensen i rätt ordning efter att lossat pluspolen efter satt tillbaks minuspolen o slått av både huvudbrytare på ebl o på kontrollpanelen, sen slått på dem i rätt ordning.

Mvh
Anders
Ok, tänkte att eftersom det är bökigt att komma åt bobatteriet under passagerarstolen att jag lossar bobatteriets plus in i EBL’n på baksidan eftersom jag troligtvis behöver laga den och därmed lossa förarstolen. Har en Plåtis så lite trång om utrymmet. Borde funka med ju?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen