Man kan se ett ägande av elbil från två håll: ska man ha en elbil som enda bil och bor i ett hyreshus i en mindre ort med ganska långa körningar och svårt med laddning är ju svaret nej.
Har man ett behov av en mindre andrabil för kortare körningar inom ett kortare avstånd och ladduttag nära så att bilen både är laddad och uppvärmd så kan det vara bekvämt. Har man timdebitering på elen och fjärrkontroll med mobilen kan man ladda när elen är billigare, fast nätöverföringen kostar ju lika mycket. Jadå kan man ha ett tveksamt ja.
Det man egentligen brukar ha som andrabil är ju en billig bensinare 10000kr och det blir ju en väsentlig skillnad i kostnad den mindre driftkostnaden lär ätas upp av anskaffning och den stora smällen byta batteri, sen får man räkna med att en elbil kommer att värderas efter batteriet. Den är knappast värd någonting mot slutet av battericykeln. Förmodligen kommer många gå till skrot när batterikostnaden blir högre än värdet på bilen och den är osäljbar.
Dock håller batteriet vääääldigt länge.
Trodde att min elbil skulle tappat mycket när jag köpte den och lät testa batteriet.
Det hade tappat 7% på 5,5år och 5000mil.
Köpte en diagnosgrunka så jag kan kolla batteriet själv och det ligger fortfarande på 7%.
Enligt de som testar batterier är största tappet första året och sedan planar det ut.
Läste om en Tesla (Taxi Stockholm tror jag det var) som gått 60 000mil med originalbatteri och motor.
De hade sparat typ 800 000kr i soppapengar....
Om man då vänder på det och tar en bensinbil (finns knappt någon som gått så långt) eller en diesel så har dessa oftast haft en hel del större reparationer när de nått 60 000mil.
Utav de långmilare jag haft genom åren fick jag byta insprutningspump samt spridare på en vid 42 000mil, och på en ett vevstakslager samt ett nytt foder, ett antal startmotorer och generatorer osv.
Samtliga reparationer hade kostat en halv förmögenhet att lämna på verkstad för att få åtgärdat.
För att inte tala om alla vanliga servicear (var en artikel i vi bilägare, tror jag det var, om hur mycket billigare det var att serva en elbil mot fosildito).
Räknar man sedan in att man är i behov av en ny eller bättre begagnad bil är det nog billigare med elbil (under förutsättning att man kan ladda hemma).
Men har man redan en äldre bil som man är nöjd med och som uppfyller ens behov så är det ju absolut billigast att behålla den, men så har det ju alltid varit oberoende av drivmedel....
Har en bil i "stallet" som köptes ny för, tror det var, 280 000kr för 19år sedan. Den är ju idag värd ca 15 000kr.
Den kommer jag spara (är placerad i garage för tre år sedan) tills den vänt tillräckligt i pris för att sälja den.
Den var först första bil sedan andra bil och tillslut reservbil.
Var ett tag inne på att den får gå till skrot när den var typ 20år och innan alla kostnader kom.
Nu tänkte jag behålla golfen lika länge och jämföra driftkostnaderna.
Värdeminskningen hittils är nästan noll då jag får samma i inbyte som jag gett, det är få bilar förunnat....
Kollade förresten vad ett A-grade batteri kostar på skroten, runt 45 000kr vilket inte är ouppnåeligt....