• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du som köpte elbil blev lurad – billigare att köra diesel

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Snubblade över den här artikeln, som jag egentligen länge väntat på. Bonus-malus, höga elpriset, elbilens inköpspriser och allmän hysteri att rädda världen från undergången, en soppa som bara växer och växer helt ohämmat. Mitt i allt detta finns vi husbilsfantaster och äventyrare som väljer hellre att röra på oss än att sitta vid köksfönstret och drömma om andra platser. Nu traskar jag lite grand in på redaktören Tommys område, men vill gärna dela en bra skriven artikel med er andra.

Artikel
 
MMm är inte en miljöbov eller struntar i alla miljö krav/regler, men detta med el-bil och lägga ner alla kärnkraft och endå öka konsumtionen av el.....
Nä det kunde väl Ida 2 år gammal räkna ut att det inte håller, men inte de som styr landet:cautious:
 
Man kan se artikeln som en motreaktion på överdriven skönmålning av fenomenet elbilar, och det gör han genom att svartmåla istället. Synd på sätt och vis.

Jag känner bara ett fåtal elbilsägare och de upplever sig inte som lurade.
 
Ser det inte som en artikel utan ett hårt vinklat debattinlägg! Har kört över 4000 mil i min dyra elbil och är fortfarande väldigt nöjd. Milkostnaden är enligt mina kalkyler 5-10kr lägre än för jämförbar dieselbil men komforten är bättre.
Kommer som det känns nu aldrig byta till en fossilare igen.
 
Har kört elbil nästan exakt två år nu. Eller rättare sagt har frun gjort det då det är vår andra bil men som ofta får agera första bil just pga kostnaderna.
Jag köpte en begagnad e-Golf (trots alla pessimisters bittra stämmor om att batteriet inte håller, motorerna går sönder efter 10 000mil osv).
Jag kollade, räknade och jämförde mycket innan jag bestämde mig för vilken bil jag skulle köpa.
Ok man fick en ett år nyare bil med ungefär samma mätarställning om man valde en diesel eller bensin.
Började man sedan jämföra med "samma" utrustning (fjärrstyrd värmare, uppvärmd ratt och vindruta, Led-strålkastare mm som finns på elbilen) så fanns det plötsligt inga jämförbara bilar....
Bilen har nu rullat nästan 3 000mil i vår ägo, har under den tiden bytt belägg och skivor bak för strax under 2000kr.
Om man räknar in allt (skatt, försäkring, service, el, räntekostnader, tvätt, osv) så har jag en milkostnad på 12,74.
Av dessa 12,74 är 2,25kr "bränsle" inklusive en snabbladdning i månaden i snitt, laddförluster (mäter i laddboxen) och förvärmning på vintern.
Har svårt att se att man skulle kunna slå det med en fossilbil....
 
Eftersom 98% privat leasar sin elbils så var det ju inte alls svårt att räkna ut kostnaderna på annonsens leasingerbjudande.

Uträkningen gällde T-Rock mot elbilen ID04, där man fick köra 1500mil/år.
Då behövde dieseln kosta över 100kr/litern innan elbilen blev lönsammare.

Förra husbil hade bara 60 literstank och när man körde drygt 25 mil och tankmätaren visade strax under halva så började man fundera på att tanka.
Den nya husbilen har en 90 liters tank och nu börjar man fundera på att tanka efter 60 mil, hade önskat att tanken var på 120 liter.
Man undrar ju hur elbilsfolket orkar, konstant fundera på hur långt dom kommer och vid vilken bensinmack dom ska ladda på.

Sen det här med att räkna är spännande för om jag byter bromsskivor och klossar själv kostar det bara 2000kr, men det är som att säga att elräkningen blev bara 75kr eftersom jag jobbade övertid för att få ihop till resten av elräkningen.
 
Hade jag haft kvar min gamla diesel från -09 så hade det såklart varit billigast. Eftersom elbilen dyrare vid inköpet så blir kapitalkostnaden den största utgiften och med den stigande räntan så slår det väldigt hårt på elbilen.
 
Jag kommer nog inte låta någon lura på mej ett eldrivet alternativ till min dieseldrivna vardagsbil. Finns nog inte heller någon sådan byggd ännu.
Ska ha 5 sittplatser
Ska kunna lasta över 1ton/4m3 i lastutrymmet
Ska kunna dra släp på 2,5ton
Ska ha minst 200hk
Ska vara 4x4
Ska gå 100mil på en tank
Ska ha samma nivå på lull-lull.
Ska ha lägre toc -total cost of ownership. ;)
https://www.mercedes-benz.se/vans/models/vito/mixto/overview.html

Sen kan man så klart ha flera fordon för olika typer av transporter, men hur man får bättre ekonomi i det vet inte jag. :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Elbil verkar kul. Jag undrar bara vad kostnaden blir när skatten på fossilt bränsle minskar så mycket att myndigheterna upptäcker väsentligt minskade skatteintäkter. Dessa ”måste” ju in i budgeten. Inga skatter tillåts ”försvinna”. Skatten på diesel är 6,32 kr/lit. (Källa: Regeringskansliet).
Hur mycket av denna kostnad kommer att läggas på elbilen?
 
Elbil verkar kul. Jag undrar bara vad kostnaden blir när skatten på fossilt bränsle minskar så mycket att myndigheterna upptäcker väsentligt minskade skatteintäkter. Dessa ”måste” ju in i budgeten. Inga skatter tillåts ”försvinna”. Skatten på diesel är 6,32 kr/lit. (Källa: Regeringskansliet).
Hur mycket av denna kostnad kommer att läggas på elbilen?
Tycker skatter tillåts försvinna, dieselpriset ska ju ner 5-10kr/l med hjälp av bland annat sänkta skatter.
 
Jag kommer nog inte låta någon lura på mej ett eldrivet alternativ till min dieseldrivna vardagsbil. Finns nog inte heller någon sådan byggd ännu.
Ska ha 5 sittplatser
Ska kunna lasta över 1ton/4m3 i lastutrymmet
Ska kunna dra släp på 2,5ton
Ska ha minst 200hk
Ska vara 4x4
Ska gå 100mil på en tank
Ska ha samma nivå på lull-lull.
https://www.mercedes-benz.se/vans/models/vito/mixto/overview.html

Sen kan man så klart ha flera fordon för olika typer av transporter, men hur man får bättre ekonomi i det vet inte jag. :rolleyes:
De ska-kraven blir nog svåra att uppfylla inom den närmaste tiden! Du glömde att skriva att toc -total cost of ownership inte får blir högre, tycker det saknas.
 
Att ha garage mitt i Göteborg och dessutom med elbils-uttag, måste väl vara lyx i kvadrat! Men det betyder inte med automatik att man behöver "offra" halv till en miljon pengar på en elbil OCH skrota en snål-bensin-driven-lyxbefriad-småbil, eller snål-driven diesel-husbil. Vi bör och SKA fasa ut fossildrivna bilar, fossil-uppvärmning, fossilberoende import och allt annat med "negativ" fossil-klang, utan tvekan, det håller jag med. Men, (som i filmer, det finns alltid ett "men"), vi 2 är inte redo till det klivet ännu.

Anledning: enkel matte & klen "tro" på politiska lösningar ( varken "snabba" eller långsiktiga sådana). Kolla dagspriset på drivmedel och vad som lovades för inte så länge sen...


bränsle.jpg
 
Senast ändrad:
Man kan se ett ägande av elbil från två håll: ska man ha en elbil som enda bil och bor i ett hyreshus i en mindre ort med ganska långa körningar och svårt med laddning är ju svaret nej.
Har man ett behov av en mindre andrabil för kortare körningar inom ett kortare avstånd och ladduttag nära så att bilen både är laddad och uppvärmd så kan det vara bekvämt. Har man timdebitering på elen och fjärrkontroll med mobilen kan man ladda när elen är billigare, fast nätöverföringen kostar ju lika mycket. Jadå kan man ha ett tveksamt ja.
Det man egentligen brukar ha som andrabil är ju en billig bensinare 10000kr och det blir ju en väsentlig skillnad i kostnad den mindre driftkostnaden lär ätas upp av anskaffning och den stora smällen byta batteri, sen får man räkna med att en elbil kommer att värderas efter batteriet. Den är knappast värd någonting mot slutet av battericykeln. Förmodligen kommer många gå till skrot när batterikostnaden blir högre än värdet på bilen och den är osäljbar.
 
Man kan se ett ägande av elbil från två håll: ska man ha en elbil som enda bil och bor i ett hyreshus i en mindre ort med ganska långa körningar och svårt med laddning är ju svaret nej.
Har man ett behov av en mindre andrabil för kortare körningar inom ett kortare avstånd och ladduttag nära så att bilen både är laddad och uppvärmd så kan det vara bekvämt. Har man timdebitering på elen och fjärrkontroll med mobilen kan man ladda när elen är billigare, fast nätöverföringen kostar ju lika mycket. Jadå kan man ha ett tveksamt ja.
Det man egentligen brukar ha som andrabil är ju en billig bensinare 10000kr och det blir ju en väsentlig skillnad i kostnad den mindre driftkostnaden lär ätas upp av anskaffning och den stora smällen byta batteri, sen får man räkna med att en elbil kommer att värderas efter batteriet. Den är knappast värd någonting mot slutet av battericykeln. Förmodligen kommer många gå till skrot när batterikostnaden blir högre än värdet på bilen och den är osäljbar.
Dock håller batteriet vääääldigt länge.
Trodde att min elbil skulle tappat mycket när jag köpte den och lät testa batteriet.
Det hade tappat 7% på 5,5år och 5000mil.
Köpte en diagnosgrunka så jag kan kolla batteriet själv och det ligger fortfarande på 7%.
Enligt de som testar batterier är största tappet första året och sedan planar det ut.

Läste om en Tesla (Taxi Stockholm tror jag det var) som gått 60 000mil med originalbatteri och motor.
De hade sparat typ 800 000kr i soppapengar....

Om man då vänder på det och tar en bensinbil (finns knappt någon som gått så långt) eller en diesel så har dessa oftast haft en hel del större reparationer när de nått 60 000mil.

Utav de långmilare jag haft genom åren fick jag byta insprutningspump samt spridare på en vid 42 000mil, och på en ett vevstakslager samt ett nytt foder, ett antal startmotorer och generatorer osv.
Samtliga reparationer hade kostat en halv förmögenhet att lämna på verkstad för att få åtgärdat.
För att inte tala om alla vanliga servicear (var en artikel i vi bilägare, tror jag det var, om hur mycket billigare det var att serva en elbil mot fosildito).
Räknar man sedan in att man är i behov av en ny eller bättre begagnad bil är det nog billigare med elbil (under förutsättning att man kan ladda hemma).
Men har man redan en äldre bil som man är nöjd med och som uppfyller ens behov så är det ju absolut billigast att behålla den, men så har det ju alltid varit oberoende av drivmedel....

Har en bil i "stallet" som köptes ny för, tror det var, 280 000kr för 19år sedan. Den är ju idag värd ca 15 000kr.
Den kommer jag spara (är placerad i garage för tre år sedan) tills den vänt tillräckligt i pris för att sälja den.
Den var först första bil sedan andra bil och tillslut reservbil.
Var ett tag inne på att den får gå till skrot när den var typ 20år och innan alla kostnader kom.
Nu tänkte jag behålla golfen lika länge och jämföra driftkostnaderna.
Värdeminskningen hittils är nästan noll då jag får samma i inbyte som jag gett, det är få bilar förunnat....

Kollade förresten vad ett A-grade batteri kostar på skroten, runt 45 000kr vilket inte är ouppnåeligt....
 
Senast ändrad:
Vad kostar det att säkra upp en Villa från 16 amp till 20 eller 25 ifall man köper en el bil.
Minns jag rätt så var det nått på 150 kr i månaden och + 10 öre per kwh.
Det blir ca 3300 kr i mer kostnad per år för mig om jag kan hålla mig till 15000 kwh per år.
Jag tankar i regel en tank i månaden ca 37 liter bensin ca 720 kr/ månaden.
Det betyder ungefär 4,5 månaders bensin bara på höjd el och amp avgift för att kunna ladda hemma.
Leker med tanken att jag kan köpa en el bil för ca 350.000 kr som skulle passa oss.
Har jag de pengarna att lägga från egen ficka eller måste jag låna???
Det lilla jag då kör blir ju väldigt dyrt för att skaffa en elbil.
Men det är vårt hushåll!

Finns ju de som kör 3-4000 mil per år i tjänsten och de spara in mycket pengar, det blir helt enkel lönsamt för dem om man gem för med en diesel eller bensin bil.
 
Elbil verkar kul. Jag undrar bara vad kostnaden blir när skatten på fossilt bränsle minskar så mycket att myndigheterna upptäcker väsentligt minskade skatteintäkter. Dessa ”måste” ju in i budgeten. Inga skatter tillåts ”försvinna”. Skatten på diesel är 6,32 kr/lit. (Källa: Regeringskansliet).
Hur mycket av denna kostnad kommer att läggas på elbilen?
Det kommer säkerligen att införas en "laddskatt".
 
Det som vurderes i endel land er en km skatt, de fleste for alle biler - noen kun for elbiler og ladhybrider. Mest kult med ladhybrid som skatter som elbil også ved fosilldrift, dette alternativet er tatt i bruk i en av statene her i Australia for elbiler og ladhybrider. Alternativet for alle biler kalles da veiavgift, mens avgiften på fosilldrivstoff døpes om til CO2 avgift.
 
Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag laddade tjänstebilen ( numera pensionär) på stan.
Det var en iskall vinterdag utanför Tingsrätten i Stockholm. Samtidigt som jag påbörjade laddningen dök ett filmteam upp. Det var allt från skådespelare till rekvisita. I rekvisitan ingick en bil. Så det var fullt pådrag utanför Stockholmstingsrätt. Jag fick se hela inspelningen från början till slut under tiden bilen laddades. Kändisar fanns också.
Dock så kommer jag inte ihåg vilka de var.
Jag lyckades klämma in laddning för sex mils körning strax under en timme. Så dåligt kan laddningen av en elbil fungera vid laddstationer när det är kallt ute.
Jag tyckte att det var ett stressmoment.

Hela arbetsstyrkan var portad från huvudkontoret där bilarna normalt laddades pga pandemin. Allt för att inte tredje man inte skulle påverkas som vi driftade.
Där ingick bla brandstationer.


Stockholm är på väg att införa miljözon klass 3 i en central del av stan. I de delarna kommer inte fossila bilar att vara något alternativ. De får inte köra där.

Jag är inte emot elbilar. Det är bra med ny teknik och utveckling. Vi får hoppas att infrastrukturen för laddning och allt runt omkring den kommer att kunna byggas ut.
För idag räcker den inte till. Speciellt om man inte bor i villa eller liknande.

Jag fick se en del kändisar den där kalla vinterdagen i alla fall.
 
Vad kostar det att säkra upp en Villa från 16 amp till 20 eller 25 ifall man köper en el bil.
Minns jag rätt så var det nått på 150 kr i månaden och + 10 öre per kwh.
Det blir ca 3300 kr i mer kostnad per år för mig om jag kan hålla mig till 15000 kwh per år.
Jag tankar i regel en tank i månaden ca 37 liter bensin ca 720 kr/ månaden.
Det betyder ungefär 4,5 månaders bensin bara på höjd el och amp avgift för att kunna ladda hemma.
Leker med tanken att jag kan köpa en el bil för ca 350.000 kr som skulle passa oss.
Har jag de pengarna att lägga från egen ficka eller måste jag låna???
Det lilla jag då kör blir ju väldigt dyrt för att skaffa en elbil.
Men det är vårt hushåll!

Finns ju de som kör 3-4000 mil per år i tjänsten och de spara in mycket pengar, det blir helt enkel lönsamt för dem om man gem för med en diesel eller bensin bil.
Jag har elvärme (element och luftluft). När jag köpte huset säkrade jag ner från 25A till 16A.
Tror det gått en huvudsäkring under alla år (frun körde vattenkokare och torktumlare och jag svetsade samtidigt).
Idag har vi en elbil och en laddhybrid (som snart byts mot en ny elbil) och laddar via box.
Boxen hanterar lastbalansering på så vis att den nyttjar den ström som finns tillgänglig.
Om L1, L2, L3 (faserna) är belastade med t.ex. 10, 15 och 2A så laddar boxen bilen med 6, 1 och 14A (vid16A huvudsäkring).
Laddar man enfas väljer den den fasen med mest tillgänglig ström.

Bara för att du byter till elbil behöver du inte säkra upp. Jag var lika skeptisk som du och räknade in dyrare abonnemang men kan nu, efter 2år med elbil och 4år med laddhybrid, konstatera att det räcker till ändå.

Lånade en nyare elbil under två veckor för att se hur det skulle funka med laddning osv för mig då jag kör upp till 30-40mil per dag. Och det var inga som helst problem.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen