• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Donation 2024

Tyder på att er medlemsavgift var för lågt sätt ?
Hos er fanns ju något att jämföra med.
I iHusbil finns ju ingen referenssumma!
Nix, men antalet medlemmar ökade dramatiskt🙂
Utskicket gick ut till samma mottagare dvs hela vårt område både med fast summa för medlemsskap och i det senare fallet (läs nuvarande) frivilligt bidrag. I vårt fall är det också viktigt att öka det numrära antalet medlemmar inte bara att få in pengar till drift och evenemang för upptagningsområdet. Så jag vill nog påstå att frivillighet är bäst så länge man inte är en stor väletablerad men organisationstyngd förening som måste få in pengar till stora fasta omkostnader.
Hälsningar
Peter

Intressant inlägg.. ( Sandstroem ). Du kan mycket väl ha rätt. Hur ser du på frågan, hur viktigt är det att öka det numerära antalet medlemmar i iHusbil?
Vid uppstart var det förmodligen viktigt men hur ser du på det nu?
Antalet medlemmar har ju efter hand trots allt ökat.

Intressant inlägg.. ( Sandstroem ). Du kan mycket väl ha rätt. Hur ser du på frågan, hur viktigt är det att öka det numerära antalet medlemmar i iHusbil?
Vid uppstart var det förmodligen viktigt men hur ser du på det nu?
Antalet medlemmar har ju efter hand trots allt ökat.
IHusbil är ju ett forum utan gränser, därför är kanske inte medlemsantalet så viktigt. I en idrottsförening eller liknande som jobbar lokalt är det viktigt att kunna visa upp medlemsbasen när man vill/behöver ha stöd av kommunen.
Hälsningar
Peter

Hel rätt, man ska inte fuska utan ha "riktiga" medlemmar men det betyder inte att måste betala en fixerad avgift för att vara med. Men den som räknas som medlem ska själv ha initierat medlemsskapet genom att exempelvis betala en avgift. Det ska definitivt inte vara som mardrömmen när man insåg att om man var medlem i föreningen xxx så stödde man med automatik partiet yyy.
Hälsningar
Peter
P.S. avslutningsvis vill jag säga att de som är engagerade i iHusbil gör ett mycket bra jobb som jag ser det och jag vistas gärna på forumet.
D.S.

Intressant diskussion kring ett tungt ämne...
Finns det några vetenskapliga studier som stödjer påstående att föreningar där medlemskapet bygger på fast avgift fungerar bättre, har större antalet medlemmar, osv. och vice versa dvs evidens att det blir bättre där det finns donationer?

Personligen tycker jag att det blir lättare med ekonomisk planering när man har fast avgift... och vem var den person som sa - "man får vad man betalar för"?

Intressant diskussion kring ett tungt ämne...
Finns det några vetenskapliga studier som stödjer påstående att föreningar där medlemskapet bygger på fast avgift fungerar bättre, har större antalet medlemmar, osv. och vice versa dvs evidens att det blir bättre där det finns donationer?

Personligen tycker jag att det blir lättare med ekonomisk planering när man har fast avgift... och vem var den person som sa - "man får vad man betalar för"?

Kul Janne " intressant diskussion " då är vi ju i varje fall två. Det skulle behövts väldigt många fler som också tycker att det är en intressant diskussion.
Du använder ordet tungt ämne.. nej kanske inte tungt precis men det är förmodligen så att det är en fråga där det inte finns ett helt entydigt svar. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten att finansiera på.
Om den helt nye husbilsägaren för första gången tittar in på iHusbil så möts han av dessa ord.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Registrera ett gratiskonto här.

Det finns inget sånt som gratis luncher!
Nej, nån betalar t ex Chippen o Bengtic.
Snällt av dem, men är det sjyst ? En del verkar ha uppfattat ordet donation som att man måste betala 100 kronor för det är i stället för medlemsavgift?
Jag tror att donation ska vara något frivilligt?
Så nej Janne, tung är inte frågan, men värd att diskuteras om o kring. Do It!

Kul Janne " intressant diskussion " då är vi ju i varje fall två. Det skulle behövts väldigt många fler som också tycker att det är en intressant diskussion.
Du använder ordet tungt ämne.. nej kanske inte tungt precis men det är förmodligen så att det är en fråga där det inte finns ett helt entydigt svar. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten att finansiera på.
Om den helt nye husbilsägaren för första gången tittar in på iHusbil så möts han av dessa ord.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Registrera ett gratiskonto här.

Det finns inget sånt som gratis luncher!
Nej, nån betalar t ex Chippen o Bengtic.
Snällt av dem, men är det sjyst ? En del verkar ha uppfattat ordet donation som att man måste betala 100 kronor för det är i stället för medlemsavgift?
Jag tror att donation ska vara något frivilligt?
Så nej Janne, tung är inte frågan, men värd att diskuteras om o kring. Do It!

Jag tror donationsbeloppet på 100kr har blivit praxis rent allmänt bland husbilsåkare som gillar forum, att det istället är en donation tycker jag är smart och på det sättet har klubben har vuxit sig stor på kort tid. Om någon inte kan eller vill donera pga olika omständigheter så är man lika välkommen till klubben ändå. :love:

Ibland är det ju storleken som räknas om man ska få gehör eller få lite trovärdighet när man exempelvis vänder sig till ett bensinbolag, hade klubben bestått av ett 30-tal medlemmar så skulle förmodligen vissa företag inte ens vilja diskutera rabatter för medlemmarna.

Klubben har inga fysiska årsmöten eller festarrangemang där ett fåtal medlemmar i klubben kommer och utnyttjar andra medlemmars inbetalda medlemsavgift, skulle det vara till självkostnadspris hade typ ingen gått på dom där festligheterna, du har helt rätt om att det alltid är någon som betalar.

Mvh //Chippen

Chippen, jag har helt rätt i att det är alltid någon som betalar. Och det gör ju verkligen du, hyggligt, generöst o ett sätt att visa att man ställer upp. Du är verkligen värd en stor applåd.

Jag förstår så klart ditt resonemang kring att det är ett smart sätt att få många medlemmar.
Men då kommer frågan. Vad menas med att vara medlem? Vad är bra/bäst för iHusbil på några års sikt?

Jag hoppar över till "Skalman". Jodå jag har givetvis läst länken som du tipsar om. Och mycket tyder på att det förmodligen är ungefär 200 upp till max 300 medlemmar som har donerat. Det är vad jag gissar på. Jag gissar också på att ett tungt skäl för dessa är att de vill stödja ekonomin så att forumet går att driva och hålla igång. Hedervärt och generöst.

Men, vad är en medlem? Vad hoppas man på att en medlem ska bidra med? Inaktivitet eller aktivitet?
Jag ska bara ta ett exempel, men det finns många. Jag väljer en " medlem" som har ungefär samma användarnamn som du Skalman... ( Skalman med lite annat före och efter)
Denne person blev medlem en dag mitt i sommaren 2023, dvs för ett drygt halvt år sedan. Därefter har personen inte synts till igen. Ett exempel. Så vad är egentligen en medlem?
I trådar som skrevs tidigt efter att iHusbil startats... där diskuterades det kring... Hur stort ska iHusbil bli.. vad är önskvärt... Hur blir det med " kvalitet ".

När föreningen bildades var utgångspunkten att en medlemsavgift skulle tas ut. I stadgarna finns fortfarande skrivningen att det kan komma att göras om behovet uppstår. Att man beslutade att inte ännu ta ut en avgift var delvis för att ta bort en tröskel för medlemskap men också för att pengarna inte behövdes just då.

Att föreningen fortfarande inte tar ut någon medlemsavgift beror på att de intäkter vi har genom donationer och reklam mer än väl täcker de kostnader vi har. Det finns ingen orsak för föreningen att samla pengar på hög. Kapitalet behövs helt enkelt inte. Vad skulle vi göra med dom? Vi behöver inte pengar för kansli, lokaler för årsmöte m.m. andra större utgifter. Vad vi behöver pengar för är IT (programvara och hyrd server) plus en del administrativa kostnader som banken m.fl. tar ut. Dessutom har vi lagt ut en mindre summa på annonsering för att göra oss mer kända.

Vi har idag drygt dubbelt så många deltagare på facebook som på forumet och aktiviteten med inlägg är större där än i forumet. Något som speglar den värld som föreningar lever med idag. Så skulle vi betrakta oss ur synvinkeln om var vi har våra medlemmar så är vi snarare en förening centrerade kring en facebook-grupp än runt ett forum. Erkännes också att vi inte är fullt på det klara med hur vi skall hantera detta ur synvinkeln föreningsdemokrati m.m.

Senast ändrad:
I trådar som skrevs tidigt efter att iHusbil startats... där diskuterades det kring... Hur stort ska iHusbil bli.. vad är önskvärt... Hur blir det med " kvalitet ".
Dessa frågor är lika aktuella idag och diskuteras väl lite då och då, tex tråden Forum eller Facebook, som är ganska ny, är inne på detta område. Frågorna är inte lätta att besvara, det beror på... Hur stora ska iHusbil bli, ja hur mycket vill vi kunna påverka, vill vi ha bra förmåner till medlemmarna som några exempel. Hur blir det med "kavlitet", vad är kvalitet?

Dessa plus andra frågor du tagit upp @Burstner är viktiga och tunga men svåra att svara på tycker jag. Men om vi är många som hjälps åt kanske vi kan nå framåt till några svar. svårigheten är väl att få fram svar som majoriteten tycker är bra. Sen vore det ju toppen om det kunde komma förslag från medlemmarna på hur vi ska bli "bättre" för många och förhoppningsvis att många tycker kvaliteten är hög.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen