• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dieseln är idag drygt 8 kr billigare per liter i Spanien, men hur länge?

25F5EB52-C0AE-42BE-B453-160E9BEA5F27.jpeg
Igår den 14 december såg jag att man kunde tanka diesel för 1,579 Euro/l, minus 20 cent som är den statliga subventionen som jag får när jag betalar i kassan, priset blir då 1,379 Euro för en liter diesel på lågprismackarna. Omräknat hamnar det på ett pris på strax under 15 kronor litern i svenska pengar. Hos de stora kedjorna några cent dyrare per liter.

Ser att jag samtidigt igår fått betala 23,27 hos Ingo i Sverige, för samma liter diesel. Drygt 8 kronor mer per liter, en skillnad som är i trakterna av SD’s utlovade statliga subventioner under valkampanjen.

Men nu börjar den spanska statliga subventionen på 20 cent per liter diesel och bensin, som infördes den 1 april att ifrågasättas, eftersom priset för dieseln före invasionen låg på i snitt 1,47 Euro per liter, samma sak med bensinen som nu är billigare än i mars.

Om priset fortsätter att falla, är det troligt att den spanska regeringen avstår från att förlänga subventionen, som gäller fram till årsslutet. Beslutet väntas fattas få dagar före årsskiftet, för att ge regeringen en så tydligt bild som möjligt av prisläget.

Subventionerna av bränslet har av flesta mottagits positivt och varit en lättnad för både familjer och företag, men har också kritiserats för att det tillämpats för alla, utan åtskillnad av inkomst.

Ja, det skall bli spännande att följa utvecklingen.

Tommy
 
Glömde Mats att skriva;
Det finns Två olika beslut ( sök via Riksdag)
1-Reduktionsplikten skulle höjas från 30% 2022 till 35% fr 1/1/2023, Den höjningen är ”pausad” enl beslut i Riksdagen i somras.
2- Nya Kristersson-Regeringen har lovat att Minska fr 30%, Men informerat att det går Ej att göra förrän 1/1/2024 enl uppgift ovan
Jo det du skriver i punkt 1 är välkänt.
Men att anledningen till att vänta till 1/1 2024 skulle ha att göra med någon form av ersättningskrav från oljebolagen tycker jag låter konstigt.

(Det DN skrivit om på senare tid handlar om eventuella konsekvenser från EU:sida, som skulle kunna sätta käppar i hjulet för regeringens planer)
 
Ja..googla är kul.... jag googlade på det du skrev.... Då hittar man detta... skrivet i slutet av juli 2022.. dvs innan valet... så det borde redan då, för den som ville, va möjligt att förhålla sig skeptisk till snabba sänkningar av drivmedelspriser. Obs detta handlar då inte om att uppfylla några krav från Eu.



Men det borde finnas mer att hitta eftersom du föreslår att googla...


Lite nytt men hänvisar till .. carup...

Nåja...får väl googla vidare...

Här är nog en sammanfattning. ..


Vad är det man ska hitta om man googlar...
Reduktionsplikten 2023 vs 2024 ?
Vad är det man ska leta efter?
 
Så här presenterades det igår på presskonferensen:

Momssänkning på basvaror som bröd, mjöl för brödbakning, ägg, mjölk samt vissa frukter och grönsaker, liksom matoljor och pasta. När det gäller de första slopas momsen på fyra procent helt medan den för matoljorna och pasta halveras från tio till fem procent. Åtgärden gäller minst till och med 30 juni.

Tommy

Jag har inte hört talas om momssatsen 4 %

Enlig EU, åtminståmnde för några år sedan, så får varje land ha 4 olika momssatser. Sverige hade då: 0 , 6, 12 och 25 %.

Skall vi införa 5 % så måste någon annan 5 - sats tas bort.
 
Kronan stärktes ju lite av räntehöjningen precis som förra gången riksbanken trixade och då varade det inte så räkna med att kronan snart når 12 kr vilket den i praktiken gör med växlingspåslaget.
Tror faktiskt inte att det finns någon som egentligen vet hur det ekonomiska egentligen hänger ihop, de som pratar och låter självsäkra vet nog minst enligt devisen" om du inte vet eller kan öppna inte munnen och bevisa det".
 
Kronan stärktes ju lite av räntehöjningen precis som förra gången riksbanken trixade och då varade det inte så räkna med att kronan snart når 12 kr vilket den i praktiken gör med växlingspåslaget.
Tror faktiskt inte att det finns någon som egentligen vet hur det ekonomiska egentligen hänger ihop, de som pratar och låter självsäkra vet nog minst enligt devisen" om du inte vet eller kan öppna inte munnen och bevisa det".
Jag tror nog också den svenska kronan över tid försvagas mer, men vi kan inget göra åt detta. Vi har väl förlorat ca 30% på 20 år, om 20 år till har vi kanske förlorat 60% ? Undrar vad nästa generation tänker om oss? Jag anväder i dag Revolut kortet räddar lite
 

Bilagor

  • Screenshot_20230926_221820_Revolut.jpg
    Screenshot_20230926_221820_Revolut.jpg
    226,2 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen