• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dieseln är idag drygt 8 kr billigare per liter i Spanien, men hur länge?

25F5EB52-C0AE-42BE-B453-160E9BEA5F27.jpeg
Igår den 14 december såg jag att man kunde tanka diesel för 1,579 Euro/l, minus 20 cent som är den statliga subventionen som jag får när jag betalar i kassan, priset blir då 1,379 Euro för en liter diesel på lågprismackarna. Omräknat hamnar det på ett pris på strax under 15 kronor litern i svenska pengar. Hos de stora kedjorna några cent dyrare per liter.

Ser att jag samtidigt igår fått betala 23,27 hos Ingo i Sverige, för samma liter diesel. Drygt 8 kronor mer per liter, en skillnad som är i trakterna av SD’s utlovade statliga subventioner under valkampanjen.

Men nu börjar den spanska statliga subventionen på 20 cent per liter diesel och bensin, som infördes den 1 april att ifrågasättas, eftersom priset för dieseln före invasionen låg på i snitt 1,47 Euro per liter, samma sak med bensinen som nu är billigare än i mars.

Om priset fortsätter att falla, är det troligt att den spanska regeringen avstår från att förlänga subventionen, som gäller fram till årsslutet. Beslutet väntas fattas få dagar före årsskiftet, för att ge regeringen en så tydligt bild som möjligt av prisläget.

Subventionerna av bränslet har av flesta mottagits positivt och varit en lättnad för både familjer och företag, men har också kritiserats för att det tillämpats för alla, utan åtskillnad av inkomst.

Ja, det skall bli spännande att följa utvecklingen.

Tommy
 
Visa bilaga 19483
Igår den 14 december såg jag att man kunde tanka diesel för 1,579 Euro/l, minus 20 cent som är den statliga subventionen som jag får när jag betalar i kassan, priset blir då 1,379 Euro för en liter diesel på lågprismackarna. Omräknat hamnar det på ett pris på strax under 15 kronor litern i svenska pengar. Hos de stora kedjorna några cent dyrare per liter.

Ser att jag samtidigt igår fått betala 23,27 hos Ingo i Sverige, för samma liter diesel. Drygt 8 kronor mer per liter, en skillnad som är i trakterna av SD’s utlovade statliga subventioner under valkampanjen.

Men nu börjar den spanska statliga subventionen på 20 cent per liter diesel och bensin, som infördes den 1 april att ifrågasättas, eftersom priset för dieseln före invasionen låg på i snitt 1,47 Euro per liter, samma sak med bensinen som nu är billigare än i mars.

Om priset fortsätter att falla, är det troligt att den spanska regeringen avstår från att förlänga subventionen, som gäller fram till årsslutet. Beslutet väntas fattas få dagar före årsskiftet, för att ge regeringen en så tydligt bild som möjligt av prisläget.

Subventionerna av bränslet har av flesta mottagits positivt och varit en lättnad för både familjer och företag, men har också kritiserats för att det tillämpats för alla, utan åtskillnad av inkomst.

Ja, det skall bli spännande att följa utvecklingen.

Tommy
Varför är det ingen som köper ett tankbilslass och kör till🇸🇪.Borde finnas pengar att tjäna.
 
Undrar varifrån den ”billigare” olja kommer ifrån(?)

Ja... bra fråga.... jag förstår inte riktigt det här? För det är inte så enkelt.. att det är bara höga drivmedelspriser enbart i Sverige.... det finns flera andra länder som ligger ganska högt.... men så finns det också några ( t ex Spanien) som ligger betydligt lägre? Strange! Skillnaden borde ju bero på skatter och avgifter... o krav på inblandning ?
T ex Norge är ju inte direkt billigt?
Finns kanske någon som vet något om det? Där finns ju olja... men kanske inte raffinaderier?
Man hittar olika listor med hjälp av google, men stämmer de?
Ps jag brukar kolla mest på bensin... använder inte diesel...

 
Senast ändrad:
Skillnaden i pris beror nog mest vilka pålagor man har på bränslet, bilisterna har ju alltid varit statens inkomstko nr1.
Samma med elpriset hur mycket pålagor som helst, det pratas om 4 kr.
Ta antalet KWh och dela med summan som står på räkningen så kommer verkligheten fram.
Om man vill vara miljövänlig och smäller upp ett antal solpaneler råkar man ut för skatt på gratis elen från solen.
Men luften är gratis - än så länge....
Maxpris på löner för diverse pappersvändare skulle göra susen, tjänstemanna ansvar skulle bringa lite ordning i leden och stoppa en del som tar ut svängarna.
 

Priset på bränsle i Spanien blir troligen dyrare den 1 januari.​

Som jag skrev i det inledande inlägget kommer troligen subventionen på minst 20 cent per liter diesel och bensin, som infördes den 1 april inte att förlängas vid årsskiftet.

Nu läser man i Spansk press att på grund av fallande världsmarknadspriserna på bränsle, kommer regeringen att se över de införda subventionerna och omfördela dem.

Man har tagit till sig den kritik som funnits kring subventionerna på bränsle som gällt för alla. Företag som privatpersoner utan skillnad beroende på inkomst eller behov. Vilket vållat besvärlig kritik för den sittande vänsterregeringen.

Att företagens subventioner i någon form ligger fast räknar man med, däremot försvinner den generella subventionen på bränslet för oss vanliga brukare. Nu pratar man om att istället omfördela med riktade subventioner till de familjer som bäst behöver det på grund av den skenande inflationen.

Fortsatt räknar man med att den sänkta momsen till 5% på elen och gasen skall gälla.

För oss husbilsåkare betyder det priser på dieseln vid pumpen kommer att kosta 1.60 - 1.80 Euro i januari, fortsatt 5 - 6 kronor billigare än i Sverige.

Noterar att det här med de statliga subventionerna genomförs i Spanien helt utan inblandning från EU, som jag upplever är problemet för våra svenska politiker för att kunna genomföra utlovade subventioner och prisjusteringar. Nu är jag inte kunnig i frågan, men min känsla är att dessa frågor sköter man i Spanien helt enkelt som inhemska spanska frågor och angelägenheter, utan inblandning från Bryssel. Men så är man heller aldrig ”bäst i klassen”, i miljöfrågorna.

Tommy
 
Senast ändrad:
Då kom det väntade beskedet om slopandet av de allmänna bränslesubventionerna i Spanien.

Igår höll den spanska Regeringschefen Pedro Sánchez stor pressträff där han presenterade ett nytt stödpaket som skall gälla från och med söndag, genom dekret.

Det innehåller både ris och ros, med både förlängningar av redan införda subventioner, men även slopanden av till exempel bränslesubventionerna på 20 cent/liter. Vilket motiveras med att världsmarknadspriset på bränslet har fallit.

Tommy

 
Visa bilaga 19483
Igår den 14 december såg jag att man kunde tanka diesel för 1,579 Euro/l, minus 20 cent som är den statliga subventionen som jag får när jag betalar i kassan, priset blir då 1,379 Euro för en liter diesel på lågprismackarna. Omräknat hamnar det på ett pris på strax under 15 kronor litern i svenska pengar. Hos de stora kedjorna några cent dyrare per liter.

Ser att jag samtidigt igår fått betala 23,27 hos Ingo i Sverige, för samma liter diesel. Drygt 8 kronor mer per liter, en skillnad som är i trakterna av SD’s utlovade statliga subventioner under valkampanjen.

Men nu börjar den spanska statliga subventionen på 20 cent per liter diesel och bensin, som infördes den 1 april att ifrågasättas, eftersom priset för dieseln före invasionen låg på i snitt 1,47 Euro per liter, samma sak med bensinen som nu är billigare än i mars.

Om priset fortsätter att falla, är det troligt att den spanska regeringen avstår från att förlänga subventionen, som gäller fram till årsslutet. Beslutet väntas fattas få dagar före årsskiftet, för att ge regeringen en så tydligt bild som möjligt av prisläget.

Subventionerna av bränslet har av flesta mottagits positivt och varit en lättnad för både familjer och företag, men har också kritiserats för att det tillämpats för alla, utan åtskillnad av inkomst.

Ja, det skall bli spännande att följa utvecklingen.

Tommy
Tack Tommy för utförlig information.

Det beror ju delvis på att Sverige har en stor inblandning av Raps-diesel, som inte bara är mycket dyrare. Den innehåller också mindre energi vilket gör förbrukning på +10% i min husbil som ger 2:50-3kr ytterligare jämfört med spansk diesel.

Förra Regeringen har dessutom låst fast denna inblandning t o m årsskiftet 23/24 med Preem som lär ha kostnader (?) för detta. Det skulle visst bli mycket dyrt att bryta avtalet och därmed får man dyr diesel i ett år till, oavsett ev. skattesänkningar som kan komma.
 
Då kom det väntade beskedet om slopandet av de allmänna bränslesubventionerna i Spanien.

Igår höll den spanska Regeringschefen Pedro Sánchez stor pressträff där han presenterade ett nytt stödpaket som skall gälla från och med söndag, genom dekret.

Det innehåller både ris och ros, med både förlängningar av redan införda subventioner, men även slopanden av till exempel bränslesubventionerna på 20 cent/liter. Vilket motiveras med att världsmarknadspriset på bränslet har fallit.

Tommy

Visst har man nu beslutat ta bort den lägsta ”momsen” på mat (6%) och behåller den dyrare? Eller har man sänkt All matmoms?
 
Läser i dagens nummer av tidning ABC att branschen har reagerat. Den stora bensinkedjan Repsols reaktion:
7E6F8ADA-A2F9-4386-80AF-0710C2CEA8D3.jpeg
Översatt:
Repsol reagerar och utfärdar ett uttalande efter att statliga bensinrabatter upphört
Företaget har meddelat att det behåller sin bonus för tankning på sina bensinstationer efter att ha fått veta att det statliga stödet på 20 cent upphörde

Troligen kommer Repsols konkurrenter att svara och har de som tankar i Spanien tur, så startar ett priskrig på bränslet.

Tommy
 
Visst har man nu beslutat ta bort den lägsta ”momsen” på mat (6%) och behåller den dyrare? Eller har man sänkt All matmoms?
Så här presenterades det igår på presskonferensen:

Momssänkning på basvaror som bröd, mjöl för brödbakning, ägg, mjölk samt vissa frukter och grönsaker, liksom matoljor och pasta. När det gäller de första slopas momsen på fyra procent helt medan den för matoljorna och pasta halveras från tio till fem procent. Åtgärden gäller minst till och med 30 juni.

Tommy
 
Då kom det väntade beskedet om slopandet av de allmänna bränslesubventionerna i Spanien.

Igår höll den spanska Regeringschefen Pedro Sánchez stor pressträff där han presenterade ett nytt stödpaket som skall gälla från och med söndag, genom dekret.

Det innehåller både ris och ros, med både förlängningar av redan införda subventioner, men även slopanden av till exempel bränslesubventionerna på 20 cent/liter. Vilket motiveras med att världsmarknadspriset på bränslet har fallit.

Tommy

Visst har man nu beslutat ta bort den lägsta ”momsen” på mat (6%) och behåller den dyrare? Eller har man sänkt All matmoms
Läser i dagens nummer av tidning ABC att branschen har reagerat. Den stora bensinkedjan Repsols reaktion:
Visa bilaga 19951
Översatt:
Repsol reagerar och utfärdar ett uttalande efter att statliga bensinrabatter upphört
Företaget har meddelat att det behåller sin bonus för tankning på sina bensinstationer efter att ha fått veta att det statliga stödet på 20 cent upphörde

Troligen kommer Repsols konkurrenter att svara och har de som tankar i Spanien tur, så startar ett priskrig på bränslet.

Tommy
Jag upptäckte vid senaste tankningen vid Lucia på Repsol, att de gav 5 cent plus statens 20cent
 
Tankade idag för ca 30 min. sen 95 oktan för 1,456€ i Mariannes lillbil. Blev 17 liter för ca 35 mil bilkörning (inkl AC) vilket inte är fy skam (under halvlitern milen). Det finns mycket annat man kan lägga pengar på än att förpesta luften med avgaser. Tack Spanien, det var snällt… (hoppas Ebba köpper en HB, går med iHusbilen och kan läsa den här tråden)

//pensioner på tur med ”R”ehabiliterings ”V”ehicle.
 
Förra Regeringen har dessutom låst fast denna inblandning t o m årsskiftet 23/24 med Preem som lär ha kostnader (?) för detta. Det skulle visst bli mycket dyrt att bryta avtalet och därmed får man dyr diesel i ett år till, oavsett ev. skattesänkningar som kan komma.
Finns det en källhänvisning på att det skulle finnas någon sådan utfästelse till Preem?

Reduktionsplikten är ett riksdagsbeslut och kan ändras i en ny riksdagsomröstning, som nya regeringen ju har utlovat skall ske. Men efter vad DN rapporterat 15/12, 23/12 och idag 28/12 så verkar det inte så enkelt som regeringen trott att sänka den.
 
Finns det en källhänvisning på att det skulle finnas någon sådan utfästelse till Preem?

Reduktionsplikten är ett riksdagsbeslut och kan ändras i en ny riksdagsomröstning, som nya regeringen ju har utlovat skall ske. Men efter vad DN rapporterat 15/12, 23/12 och idag 28/12 så verkar det inte så enkelt som regeringen trott att sänka den.
Kan inte lova att det bara är med Preem, eller övrigt bolag också, men klart är att lovat sänka reduktionsplikten kanske de gjorde det de dagar du nämner Men, det blir 1:1:2024 som man kan göra det.
 
Kan inte lova att det bara är med Preem, eller övrigt bolag också, men klart är att lovat sänka reduktionsplikten kanske de gjorde det de dagar du nämner Men, det blir 1:1:2024 som man kan göra det.
Glömde Mats att skriva;
Det finns Två olika beslut ( sök via Riksdag)
1-Reduktionsplikten skulle höjas från 30% 2022 till 35% fr 1/1/2023, Den höjningen är ”pausad” enl beslut i Riksdagen i somras.
2- Nya Kristersson-Regeringen har lovat att Minska fr 30%, Men informerat att det går Ej att göra förrän 1/1/2024 enl uppgift ovan
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen