• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Diesel tankning

Jo jo..men varför o varifrån kom idéerna med lättnader för elbilar? I Norge.
Känns så klart bra att tanka billigt....men Frankrikes statsskuld? Hur påverkas den? Den ser lite risig ut. När det gäller det politiska i Sverige så sas det på nyheterna idag....att nya regeringens förslag kommer i praktiken att ge en sänkning med 14 öre från årsskiftet 2022/2023. Det var något om ..från vilket pris ska en sänkning räknas på!!! Gäller bensin, jag kör enbart bensinbilar. Skäll inte på mig....jag råkade bara höra detta på radion....(så det behöver kollas vidare...)


IHusbil är faktiskt en riktigt kulturell elit. Från Napoleon till Hades.
 
Senast ändrad:
Kanske Knut vet mera? Varför har Norge satsat så mycket på elbilar? Kan det va för att de har el från vattenkraft? Eller hur " går diskussionen i Norge " ? Bensinen borde snarare vara gratis... väl.
Nå er det mange år siden jeg bodde i Norge, flyttet til Sverige i 2011 og videre til Australia et par år etter det. Oslo har i mange år hatt problemer med luftkvaliteten langs de større gatene, og først forsøkte regjeringen noe rundt avgiften på dieselbiler som gjorde situasjonen værre - de glemte at NOx var et større problem enn CO2 :D. Og så bestemte de seg for å klare Paris avtalen om reduksjon i utslippet av CO2 - i et land hvor el allerede hadde null utslipp (eneste norske kullkraftverk er på Svalbard, og gasskraftverket på Mongstad var utkonkurrert av vannkraften før det ble ferdigbygget. Bilene ble igjen som den enkleste å få over på null utslipp, så de fjernet engangsavgiften og moms på elbiler og hydrogenbiler - de slapp også årsavgift.

Engangsavgiften som finnes for biler i Norge og Danmark er en vesentlig del av bilenes utsalgspris. Norge har en lav flat årsavgift, som ikke kan sammenlignes med Sverige fordons skatt. Faktisk er Malus totalt større enn den norske engangsavgiften for husbiler :D.

Ser at endel av fordelene for nullutslipp kjøretøyer i Norge nå reduseres, uten at jeg har brydd meg med å følge med på detaljene - er ikke lngre aktuellt for meg.

Nå hadde jeg selv elbil i Norge før de ble populære, og selv med normale avgifter (dog uten bompenger i Oslo) så var det god økonomi i den løsningen.

Årets problem med galopperende elpriser ser ut til å skyldes at mange elbolag har solgt kraften til det europeiske markedet til de ikke hadde nok kraft igjen til det norske. Og mange av salgene er kontrakter med fast pris over en lengre tid, faktisk leverer de nå kraft til EU til lavere pris enn på det innenlandske marked.

Manglende overføringslinjer gjennom midt Norge fører til at det kun er det sørlige Norge som har skyhøye priser.
 

Detta hittade jag genom en annan tråd här på forumet...

Tack....det känns ju jättejobbigt om man först ska betala några kronor mindre för bensin och diesel ....o sen efter typ tre månader plötsligt ska betala vad det kostade innan...nej...så vill ju ingen ha det....skönt att slippa sånt..
Ps ja bränslepriserna är ju normalt väldigt stabila o går ju inte upp o ner..eller?
 
Senast ändrad:
Såg just i Aftonbladet....( afton=kväll ) att idag går priset på diesel ner med 50 öre och på bensin med 25 öre.....jättejobbigt....varför håller de på så här? Man blir ju snurrig i huvudet.
Bolagen sänken när inköpspriset blir lägre!
Höjer snabbt när det stiger!
Med detta pris på 27:kr litern behövs sänkning på minst 11:kr för att göra någon skillnad!
För övrigt jämför med priset på Ström, det är fortfarande mycket högt, trots det finns det knappt någon som spar ström, är en parallell med dieselpriset, vi kör iallafall och slösar bränsle och Ström oavsett pris!
Vilket indikerar till Regeringen att Svenska folket har råd med höga priser på både Bränsle och Ström!

Förresten bränsle, skulle i lördags tanka en bil med E85 åt en kvinna i Storvik, finns 2 tappar där OK o Preem, men ingen hade E85..var det inte mp bestämmelser att alla stationer skulle ha E85.. tankade 95 istället och kvinnan blev orolig.. går det att köra på bensin??
Blev en timme av undervisning!
Hon tankar alltid i Hofors annars!
 
Förresten bränsle, skulle i lördags tanka en bil med E85 åt en kvinna i Storvik, finns 2 tappar där OK o Preem, men ingen hade E85..var det inte mp bestämmelser att alla stationer skulle ha E85.. tankade 95 istället och kvinnan blev orolig.. går det att köra på bensin??
Blev en timme av undervisning!
Hon tankar alltid i Hofors annars!

"Pumplagen" kom någon gång 2005-2006, ungefär 8 år innan MP kom med i någon regering.
 
Det var nog tidigare. Se nedan lite av vad Vi Bilägare skrev i november 2009. Att kalla dåtidens dieslar för miljöbilar grundades på att de hade låga CO2-utsläpp p.g.a. låg bränsleförbrukning och mindre partikelutsläpp än tidigare p.g.a. partikelfilter. Att de hade höga utsläpp av kväveoxider visste inte beslutsfattare och motorjournalister på den tiden, medan vi som jobbat med utsläppsmätningar var ytterst förbryllade hur sjutton de kunde propagera för dieselbilar på detta sätt. Men det vände ju som bekant när Volkswagen blev påkomna med byxorna nere.

"Från 1 januari
De nya reglerna ska börja gälla den 1 januari 2010 men tillämpas retroaktivt från den 1 juli 2009.

De bilar som är aktuella för den nya skattefriheten är de som idag klassas som miljöbilar enligt den statliga miljöbilsnormen. Den innefattar bensin- och elhybridbilar som släpper ut upp till 120 g CO2/km, vilket innebär en bränsleförbrukning om cirka max 0,5 l/mil.

Även dieselbilar uppfyller normen om de drar mindre än 0,45 l diesel/100 km, vilket motsvarar ett utsläpp om 120 g CO2/km. Även etanol- och gasdrivna bilar uppfyller reglerna för skattebefrielse, om de i manuellt utförande förbrukar max 9,2 liter bensin/100 km respektive 9,7 Nm3 gas/100 km.

Snåldiesel mer attraktivt
Det nya systemet kommer att göra bränslesnåla, miljöbilsklassade dieselbilar än mer attraktiva. Idag handikappas dessa av hög skatt. Fem års skattefrihet innebär en total subvention om närmare 10 000 kronor för vissa modeller."
 
Senast ändrad:
Jag kommer ihåg att flera landsbygds stationer fick lägga ner eftersom det blev väldigt dyrt att sätta dit en pump till. Man kan ju undra när elbilen blir klassad som nr1 i miljöförstöring?
Gissar att det blir när man har fått igång alla batterifabriker på högvarv och börjar se helhetsbilden av utsläpp. Bilar är väl mest ett stockholmsproblem bland blåtonade södermalmstanter som mestadels åker taxi.
 
Jag kommer ihåg att flera landsbygds stationer fick lägga ner eftersom det blev väldigt dyrt att sätta dit en pump till. Man kan ju undra när elbilen blir klassad som nr1 i miljöförstöring?
Gissar att det blir när man har fått igång alla batterifabriker på högvarv och börjar se helhetsbilden av utsläpp. Bilar är väl mest ett stockholmsproblem bland blåtonade södermalmstanter som mestadels åker taxi.
Hej. Eller så när det har brunnit en massa fordon och hus med laddare monterade för än vad jag vet har brandkåren i det närmaste inte någon bra metod att släcka branden på batteri fordon.
Mvh Lasse
 
Jag kommer ihåg att flera landsbygds stationer fick lägga ner eftersom det blev väldigt dyrt att sätta dit en pump till. Man kan ju undra när elbilen blir klassad som nr1 i miljöförstöring?
Gissar att det blir när man har fått igång alla batterifabriker på högvarv och börjar se helhetsbilden av utsläpp. Bilar är väl mest ett stockholmsproblem bland blåtonade södermalmstanter som mestadels åker taxi.
Alla har väl märkt att biltrafiken har ökat oerhört de senaste 4 åren?
Idag är det köer stockningar tidigt på dagen redan runt 13, man kan tro att ingen arbetar fullt tid idag verkar det som!
10 tusentals av Mopedbilar 1000 tals A traktorer på alla högstadieskolor, alla Elbilar hel eller halv el och hybrider, och alla de vanliga bilar som bytts in mot alla Elbilar av olika sorter! Miljösnubbar tror att alla bensin/dieseldrivna bilar som byts in försvinner! i tomma intet men det kommer ut i trafik igen och spär på antalet bilar.
Ett fåtal bilar skrotas i landet jämfört med nyregistrerade bilar.
 
Ja det var några år där i grundskolan som man övergav den traditionella matematiken det hette visst mängdlära.
Jag tror att en betydande andel blev miljöpartister med rätt att räkna fel.
De gamla dieselbilarna kanske blir hårdvaluta om några år. Gissar att om allt går som det brukar så kommer elpriset vid stolpe beskattas extra och man blir påtvingad ett abonnemang med dyr grundavgift för att använda en elstolpe. Sen kommer naturligt vis moms på alltihop. Vi kommer få ett stort sopberg av gamla elbilar med uttjänta batterier som ingen har råd att byta batteri på. Kanske blir en marknad att slänga in en diesel i fräscha elbilskarosser och regga om dom.
 


 
Senast ändrad:
Ja det var några år där i grundskolan som man övergav den traditionella matematiken det hette visst mängdlära.
Jag tror att en betydande andel blev miljöpartister med rätt att räkna fel.
De gamla dieselbilarna kanske blir hårdvaluta om några år. Gissar att om allt går som det brukar så kommer elpriset vid stolpe beskattas extra och man blir påtvingad ett abonnemang med dyr grundavgift för att använda en elstolpe. Sen kommer naturligt vis moms på alltihop. Vi kommer få ett stort sopberg av gamla elbilar med uttjänta batterier som ingen har råd att byta batteri på. Kanske blir en marknad att slänga in en diesel i fräscha elbilskarosser och regga om dom.
Och en del blev andra partister med rätt att räkna fel på kärnkraftens kostnader.
(Om vi nu skall ge oss in på olikfärgade politikers företräden och brister här. Skall vi det?)
 
Nu är jag inte med, du får gärna förklara felet i tankemodellen:

Antag att jag har en dieselbil som kan användas i några år till men vill ha en ny bil ändå. Efter köpet kommer alltså både min nya bil plus den gamla att finnas i trafik. Köper jag en diesel blir det två* dieselbilar i trafik "på grund av mig" men köper jag elbil blir det bara en. Tills den gamla dieseln skrotas. Det är ju så normala elbilsförespråkare tänker, inte inbillar de sig att alla gamla dieslar försvinner omedelbart.

* Om inte den som köpt min gamla bil samtidigt skrotar den han/hon ev. hade tidigare.

Visar det sig sedan att elbilarna har kort teknisk eller ekonomisk livslängd blir det förstås dåligt på annat sätt. Det återstår att se.
 
Senast ändrad:
Hej. Nej det ska vi INTE för iHusbil är väl opolitisk.
Mvh Lasse
Ja, ihusbil är opolitisk även så obunden till organisationer och andra påtrycksideologeier mm.
Men råder det förbud mot att skriva något som innebär politiska yttringar, politisk påverkan, politiska ståndpunkter (inte nödvändigtvis egna utan även partiernas egna) mm?
För vi klarar väl hålla det sakligt, och avhålla oss från nedsättande epitetet mm.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen