• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Det går inget bra för oss

Känner med er. En luftbälg havererade på skärtorsdagen i påskas. Hade precis kommit till Sellin och ställplatsen där. Det blev bärgningsbil till Stralsund först på torsdagen en vecka senare. Där fick vi hjälp och kunde åka vidare på fredagen. Besvärligt när det går sönder i utlandet. Hälsningar Göran
 
Vi skulle ha åkt söderut i dag men bilen står sedan 1/8 på Tumbo med undantag för 3 hämtningar då den bara gick 1-20 km sedan motorlampa igen!?
Ingen sommarresa och, som det ser ut i dag, ingen vinter i Portugal heller! EGR, Intercooler, turbo plus lite till är utbytt.
Hej. De finns en smal slang mellan turbon och insuget den kan det vara har hänt på en del husbilar när fabriken bygger om bilarna så kan den hamna så att den med tiden kan skadas.
Mvh Lasse
 
Vi skulle ha åkt söderut i dag men bilen står sedan 1/8 på Tumbo med undantag för 3 hämtningar då den bara gick 1-20 km sedan motorlampa igen!?
Ingen sommarresa och, som det ser ut i dag, ingen vinter i Portugal heller! EGR, Intercooler, turbo plus lite till är utbytt.
Var på verkstaden i dag och det var någon kabelstam som var trasig, ny beställd.
 
Senast ändrad:
Vi skulle ha åkt söderut i dag men bilen står sedan 1/8 på Tumbo med undantag för 3 hämtningar då den bara gick 1-20 km sedan motorlampa igen!?
Ingen sommarresa och, som det ser ut i dag, ingen vinter i Portugal heller! EGR, Intercooler, turbo plus lite till är utbytt.
Du är inte ensam. Midsommarveckan tände sig vår lampa! EGR bytt, Laddluftgivare och Luftmassegivere. Ibland lång väntan på delar från Italien. Nästa vecka skall de byta Low pressure EGR 🤔. Hösten husbilsplaner om intet. Just nu hoppas vi att få till en resa till julmarknad i Tyskland.
 
Reparatörer är ute nu är det komponentbytare som gäller! skolorna släpper ju ut elever som inte lärt sej något om elektronik eftersom lärarna heller inte kan. Inte alla verkstäder som skickar sin personal på kurser. Samma med skolorna inte skickar de lärarna på kurs då måste de skaffa vikarier. Rektorer kan däremot åka på diverse jippon eftersom det i själva verket inte är dom som sköter skolan.
Det gör lågbetalda kanslister.
 
Var på verkstaden i dag och det var någon kabelhärva som var trasig, ny beställd.
Är lite förundrad att det ibland tycks vara så många olika delar som byts för att åtgärda ett fel. Är alla delar trasiga/utslitna eller har verkstäderna dålig koll och provar sig fram? Tyvärr kan man emellanåt ana att det är fet senare.
Hej. Många verkstäder koppla upp datorn och kollar då kan den se en fel kod och så byter dom den delen. Andra verkstäder finns det gamla mekaniker som har varit med väldigt länge och lärt sig av erfarenheter med andra mekaniker så det att ha en bra verkstad med bra mekaniker.
Mvh Lasse
 
Hej. Många verkstäder koppla upp datorn och kollar då kan den se en fel kod och så byter dom den delen. Andra verkstäder finns det gamla mekaniker som har varit med väldigt länge och lärt sig av erfarenheter med andra mekaniker så det att ha en bra verkstad med bra mekaniker.
Mvh Lasse
Tyvärr kan en felkod betyda mer än bara ett fel. Samma felkod kan vara EGR eller kabelstam osv. Därav byte av flera komponenter - snart har vi en helt ny bil?
 
Vi skulle ha åkt söderut i dag men bilen står sedan 1/8 på Tumbo med undantag för 3 hämtningar då den bara gick 1-20 km sedan motorlampa igen!?
Ingen sommarresa och, som det ser ut i dag, ingen vinter i Portugal heller! EGR, Intercooler, turbo plus lite till är utbytt.
Ja! Hur kan man värdera ett förlorat år när man är uppe i åren?

Tycker det är skandal och att våra försäkringar och garantier borde vara utformade för ersättnings fordon eller dyigt. Hörde också att samma firma har 250 beställningar, men bara kan leverera 50 st. Är det mest synd om företaget eller kunden???

Man borde inte få ta upp en beställning om man inte kan garantera en leverans...
 
Ja! Hur kan man värdera ett förlorat år när man är uppe i åren?

Tycker det är skandal och att våra försäkringar och garantier borde vara utformade för ersättnings fordon eller dyigt. Hörde också att samma firma har 250 beställningar, men bara kan leverera 50 st. Är det mest synd om företaget eller kunden???

Man borde inte få ta upp en beställning om man inte kan garantera en leverans...
Företaget ville köpa 250 bilar men kunde få bara 50.
 
Tyvärr kan en felkod betyda mer än bara ett fel. Samma felkod kan vara EGR eller kabelstam osv. Därav byte av flera komponenter - snart har vi en helt ny bil?
Jo men för många komponenter är det väl så att en duktig mekaniker bör kunna undersöka och förstå om den är trasig eller inte när hon/han har demonterat den.
 
Tyvärr kan en felkod betyda mer än bara ett fel. Samma felkod kan vara EGR eller kabelstam osv. Därav byte av flera komponenter - snart har vi en helt ny bil?
Problemet är sk spökkoder. D v s ett litet luftläckage från en slang t e x kan sätta felkoder att det är fel på turbon, luftmassemätaren, EGR, mm mm.
Jag jobbade med utbildning av instruktörer och mekaniker på Volvo Cars i många år, och vi hade utbildningar i bl a just felsökning.
Man måste veta helheten hur systemet fungerar för att kunna sålla bort spökkoderna.
I många fall börjar man med att byta någon (felfri) komponent och fungerar inte det fortsätter man med nästa o s v. Man sätter inte tillbaka de felfria komponenterna. Nä, de får kunden betala. :mad:
Om problemet är prylen har gått sönder på grund av ett annat fel och man byter den mot en ny som också pajar eftersom man inte felsökt orsaken. Då står man där med två felaktiga komponenter.
Det värsta scenariot är när man inte hade mer än en pryl i lager. Då ägnar man sig åt kannibalism. Man tar prylen från en försäljningbil som därmed blir oduglig den också.
 
Problemet är sk spökkoder. D v s ett litet luftläckage från en slang t e x kan sätta felkoder att det är fel på turbon, luftmassemätaren, EGR, mm mm.
Jag jobbade med utbildning av instruktörer och mekaniker på Volvo Cars i många år, och vi hade utbildningar i bl a just felsökning.
Man måste veta helheten hur systemet fungerar för att kunna sålla bort spökkoderna.
I många fall börjar man med att byta någon (felfri) komponent och fungerar inte det fortsätter man med nästa o s v. Man sätter inte tillbaka de felfria komponenterna. Nä, de får kunden betala. :mad:
Om problemet är prylen har gått sönder på grund av ett annat fel och man byter den mot en ny som också pajar eftersom man inte felsökt orsaken. Då står man där med två felaktiga komponenter.
Det värsta scenariot är när man inte hade mer än en pryl i lager. Då ägnar man sig åt kannibalism. Man tar prylen från en försäljningbil som därmed blir oduglig den också.
Det där känner jag igen från min kompis jobb på en bilverkstad. Kannibalism har jag också ägnat mej åt undantagsvis men då gällde det tv. Elgiganten var beredd att göra det för att hjälpa mej men hade inget i lager.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen