• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Det går inget bra för oss

Det där känner jag igen från min kompis jobb på en bilverkstad. Kannibalism har jag också ägnat mej åt undantagsvis men då gällde det tv. Elgiganten var beredd att göra det för att hjälpa mej men hade inget i lager.
Dessvärre är det väldigt ont om kunniga tekniker och elkunniga. Verkstäder med inriktning el har många jobb på dagens bilar!
 
Reparatörer är ute nu är det komponentbytare som gäller! skolorna släpper ju ut elever som inte lärt sej något om elektronik eftersom lärarna heller inte kan. Inte alla verkstäder som skickar sin personal på kurser. Samma med skolorna inte skickar de lärarna på kurs då måste de skaffa vikarier. Rektorer kan däremot åka på diverse jippon eftersom det i själva verket inte är dom som sköter skolan.
Det gör lågbetalda kanslister.
Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag hade ett tiotal personer på besök på mitt arbete.
De höll på att utbilda sig till fastighetstekniker. Läraren var också med.
De fick en heldag med mig på Stockholms kulturhus som är fullspäckad med installationer och teknik.
Det var första gången de kom ut från skolbänken, det var uppskattat.
Jag uppfattade att det var nog samma för läraren.
De fick även prova på att mäta lite också.
Jag lät även läraren att få testa på också. Han gick bet. Jag fick visa för honom hur man skulle göra. Basic styr och regler teknik.

Jag kunde konstatera att den dagen lärde både eleven och läraren en hel del nytt.
Jag höll på så i några år med de praktiska utbildningarna. Jag hade även hand om en del praktikanter från samma skola.

Du har rätt Bengtic att lärarna behöver komma ut och känna på hur det är ute i verkligheten.

Numera är jag pensionär.
Åke
 
Problemet är sk spökkoder. D v s ett litet luftläckage från en slang t e x kan sätta felkoder att det är fel på turbon, luftmassemätaren, EGR, mm mm.
Jag jobbade med utbildning av instruktörer och mekaniker på Volvo Cars i många år, och vi hade utbildningar i bl a just felsökning.
Man måste veta helheten hur systemet fungerar för att kunna sålla bort spökkoderna.
I många fall börjar man med att byta någon (felfri) komponent och fungerar inte det fortsätter man med nästa o s v. Man sätter inte tillbaka de felfria komponenterna. Nä, de får kunden betala. :mad:
Om problemet är prylen har gått sönder på grund av ett annat fel och man byter den mot en ny som också pajar eftersom man inte felsökt orsaken. Då står man där med två felaktiga komponenter.
Det värsta scenariot är när man inte hade mer än en pryl i lager. Då ägnar man sig åt kannibalism. Man tar prylen från en försäljningbil som därmed blir oduglig den också.
Hej. Du kan väl det starta en ny tråd så kan dom som har problem med motorfel skriva där
Samt en ny guldgruva har dykt upp för dessa kunniga, nämligen elbilarna, som verkar krångla extra mycket i vårt klimat.
Hej. Ja allt är inte guld som glimmar men de är alltid bra för några med el de är mycket elektronik i alla bilar numera och särskilt i elbilar så några ska väl vinna på det.
Mvh Lasse
 
Samt en ny guldgruva har dykt upp för dessa kunniga, nämligen elbilarna, som verkar krångla extra mycket i vårt klimat.
Varifrån har Du fått det att Elbilar krånglar?
Elmotorer är så enkla i uppbyggnaden att det är nog svårt att få dessa att krångla, elmotorer har används i sträng kyla kokhet värme sedan minst 140 år och fungerar ännu med samma uppbyggnad, en enkel säker konstruktion, man kan genom att köpa delar på Clas i Insjön eller Kjell & comp. bygga en egen motor hemma på köksbordet vilket är svårare med en dieselmotor :)

Svaga punkten är Kyla och då för värme i kupén mest, att vissa påstås stanna i kyla är väl som med bensinbilen, tankar man inte så stannar motorn.
En bensinare & diesel drar också mer i kyla, mest då bensinmotorn då de har sämre verkningsgrad än dieselmotorer.
Att köpa en laddhybrid ger fördelen hos både El & Bensinmotorn, dessutom laddas drivbatteriet när bensinmotorn ger Dig värme i kupén.
 
Varifrån har Du fått det att Elbilar krånglar?
Elmotorer är så enkla i uppbyggnaden att det är nog svårt att få dessa att krångla, elmotorer har används i sträng kyla kokhet värme sedan minst 140 år och fungerar ännu med samma uppbyggnad, en enkel säker konstruktion, man kan genom att köpa delar på Clas i Insjön eller Kjell & comp. bygga en egen motor hemma på köksbordet vilket är svårare med en dieselmotor :)

Svaga punkten är Kyla och då för värme i kupén mest, att vissa påstås stanna i kyla är väl som med bensinbilen, tankar man inte så stannar motorn.
En bensinare & diesel drar också mer i kyla, mest då bensinmotorn då de har sämre verkningsgrad än dieselmotorer.
Att köpa en laddhybrid ger fördelen hos både El & Bensinmotorn, dessutom laddas drivbatteriet när bensinmotorn ger Dig värme i kupén.

Jag var nog otydlig, inte just klimatet, utan fukt och vägsalt är en av orsakerna, och det är inte elmotorerna som strular utan elektroniken
Kryllar av dessa problem på youtube.
 
Så komplisert som programvaren er i nye biler el eller ICE så bør det finnes online oppdatering, det å kjøre til et verksted for å kobles til en dator som ikke alltid er oppdatert med siste firmware er et ekstra problem. Tesla sin OTA (tilsvarende hva som finnes for mobiltelefoner) burde være standard for alle biler i dag. Nå er Tesla muligens et hakk mer komplisert enn andre biler, men kundene merker ikke stort til det. At US myndigheter forlanger at de skriver recalls for hver mindre fiks er for å beskytte de tradisjonelle bilprodusentene og deres service nett. Normalt skrives disse recalls mens oppdateringen pågår og sendes via de påkrevde kanaler - kommer gjerne ut flere uker etter alle biler er oppgradert.

De fleste tradisjonelle produsenter baserer seg på at servicekjeden skal oppdater hver enkelt bil ETTER recalls er publisert.

Jeg er fullt klar over at det er noen flere programmerbare enheter i en elbil enn i de enklere ICE, men det finnes ICE som har nesten like mye elektronikk og tilsvarende mengder med oppdateringer - disse finnes i den øvre prisgruppe. Men her er det også en form for OTA så problemet er ikke like synlig da det stort sett er produsenter utenfor USA som får oppdater uten annonsering.
 
Jag tror att uppdateringar inte alltid är av godo!
Det problem de fixar kanske inte var aktuellt och hade ingen betydelse men det finns ju som med alla mediciner biverkningar som är svåra att förutse.
Efter större uppdateringar dyker det ganska snart upp en till som ska fixa nya problem som uppstått.
 
Prøv å finn ut hvor mange datorer det er i en moderne bil! En enkel billig bensinbil i dag har gjerne nesten et dussin mer eller mindre kraftige. En av de kraftigere er motorkontrolleren. Bruken av CAN bus drysser en håndfull små datorer rundt i bilen. Dieselmotorer i dag har gjerne et par enklere datorer i tillegg til den som styrer innsprøytingen.
 
Jag var nog otydlig, inte just klimatet, utan fukt och vägsalt är en av orsakerna, och det är inte elmotorerna som strular utan elektroniken
Kryllar av dessa problem på youtube.
Okay.. vart i Europa finns de problemen.. måste vara Tyskland som saltar oerhört mycket mer än här i Sverige, i vissa vädertyper är autobahn ett dike av saltlake.
 
Jag följer ett par forum på fb om elbilar. Verkar ren katastrof med mjukvaruproblem.
Vilka::? nyfiken eftersom jag har Laddhybrid, läser KIAs forum För ladd och Helel bilar och väldigt Få har Fel! det är mest handhavande problem
och missförstånd om hur snabbt HelEl bilarna laddas i 10 Amp uttagen.
Var i Piteå i augusti på Stora Nolia testade värstingen av Tesla.. OJ OJ är bara förnamnet, vilket Ax, 0-100 på 3.2 sekunder. Vket märktes på E4 när jag körde om en Audi, Sambon hamnade nästan i baksätet.. vilken fart..
Men det var inte det utan vi såg i ett villa område där att man laddade en Tesla i vanligt eluttag (Shuko) 10-16-32 amp. vilket okänt.
Frågade säljare om detta och svaret var att var det tillräckligt avsäkrat gick det bra.. men det tar lång tid om man ska har 100% laddat.

Andra bekymmer tycks vara sällsynta på KIA bilarna. Vi har ju 7 år eller 15 tusen mils garanti på bilen med gratis assistans och det är ju bara att ta sig till en verkstad vid problem..(y)
 
Vilka::? nyfiken eftersom jag har Laddhybrid, läser KIAs forum För ladd och Helel bilar och väldigt Få har Fel! det är mest handhavande problem
och missförstånd om hur snabbt HelEl bilarna laddas i 10 Amp uttagen.
Var i Piteå i augusti på Stora Nolia testade värstingen av Tesla.. OJ OJ är bara förnamnet, vilket Ax, 0-100 på 3.2 sekunder. Vket märktes på E4 när jag körde om en Audi, Sambon hamnade nästan i baksätet.. vilken fart..
Men det var inte det utan vi såg i ett villa område där att man laddade en Tesla i vanligt eluttag (Shuko) 10-16-32 amp. vilket okänt.
Frågade säljare om detta och svaret var att var det tillräckligt avsäkrat gick det bra.. men det tar lång tid om man ska har 100% laddat.

Andra bekymmer tycks vara sällsynta på KIA bilarna. Vi har ju 7 år eller 15 tusen mils garanti på bilen med gratis assistans och det är ju bara att ta sig till en verkstad vid problem..(y)
Polstar och XC40
 

Jag vet absolut inget om detta...och är lite förvånad över resultat....

(för mig ligger Toyota....o gamla Suzuki högt.... men det var då det... bra bilar utan en massa kladd..är små bilar utan för mycket elektroniskt o elhissar o elbackspeglar. eldörrlås .o el el el... det blir problem. )

En bil ska inte utvärderas då den är ny!
Den ska bedömas då den är 10...15 år gammal. Då vet man om den är bra o hållbar.

 
Senast ändrad:
En bil ska inte utvärderas då den är ny!
Den ska bedömas då den är 10...15 år gammal. Då vet man om den är bra o hållbar.
Da blir det bare Tesla for elbiler, de tidligere forsøkene med Think, Kewet og Buddy i Norge teller ikke med da de sluttet før Tesla ble tilgjengelig. Hadde selv en Kewet, det var blybatteriene som var svakheten.
 
I Tyskland använder man inte salt, utan urea vid vinterväglag
:) :)
UREA är alldeles för dyrt att sprida på 100 tusen kilometer vägar..! salt i Tyskland finns i överföd nästan gratis.
Torrsaltning är det länge sedan vi såg i Tyskland, däremot är det vad jag kallar saltlake de sprider, salt upplöst i vatten troligen.
 
Polstar och XC40
Möjlig, Volvo har problem sägs det..men Polstar som man kallar SAAB i El bils form har jag inte läst något om utom att sladden är svår att få ut om inte batteriet är fulladdat vilket vi hjälpte en kille med i Halmstad vid Max förra sommaren.. var enkelt, Han tryckte på knappen i bilen jag drog i munstycket, hjälpte inte att trycka på fjärrkontrollen som på vår KIA, vill jag avbryta laddning i förtid trycker jag på lås upp symbolen på nyckeln.
Kan finnas annat, men har inte läst något som indikerar det, verkar vara fina bilar, men man måste sälja sin nuvarande själv, och beställa på bilen på nätet enligt vad jag hört.
 

Jag vet absolut inget om detta...och är lite förvånad över resultat....

(för mig ligger Toyota....o gamla Suzuki högt.... men det var då det... bra bilar utan en massa kladd..är små bilar utan för mycket elektroniskt o elhissar o elbackspeglar. eldörrlås .o el el el... det blir problem. )

En bil ska inte utvärderas då den är ny!
Den ska bedömas då den är 10...15 år gammal. Då vet man om den är bra o hållbar.

Ligger mycket i det, absolut! :)
 
:) :)
UREA är alldeles för dyrt att sprida på 100 tusen kilometer vägar..! salt i Tyskland finns i överföd nästan gratis.
Torrsaltning är det länge sedan vi såg i Tyskland, däremot är det vad jag kallar saltlake de sprider, salt upplöst i vatten troligen.
Ja, att de har salt i överflöd i saltgruvorna är mig bekant. Har kört ganska många mil kors och tvärs i Tyskland. Det är visserligen 40 år sedan, och då var det inte tillåtet att salta vägarna. Hittade dock snabbt denna sida på nätet och som är daterad januari 2022: https://www.swrfernsehen.de/marktcheck/hintergrund/article-swr-5784.html
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen