Internationella rese- och semesterrelaterade Googlesökningar om Sverige har ökat trots pandemi och reserestriktioner. I de länder som Visit Sweden aktivt marknadsför Sverige som resmål har antalet reserelaterade Googlesökningar om Sverige ökat med drygt 8 procent 2021 jämfört med år 2019. Internationellt sett totalt, är ökningen cirka 2 procent.
När man ser på graferna så kan vi förvänta oss ännu flera husbilar från kontinenten nästa sommar, samtidigt som vi noterar att det ökade intresset hos oss själva för resande inom Sverige fortsatt är ökande.
Trevligt att se att intresset är stort för Sverige trots att vi är mitt i en pandemi, eller kanske det är tack vare pandemin som intresset är större till Sverige, än till andra mera traditionella turistländer. Längtan att få resa är stor hos många och kanske det Sverige erbjuder, lättillgängliga naturupplevelserna det öppna landskapen och lokala genuina upplevelser som svenska landsbygden har, är det som lockar i sådana tider.
Källa: Visit Sweden
Tommy