• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media DashCam

Jag tycker att denna verkar lovande, funderar på att skaffa en sådan jag med.

Det är lite av en djungel, men detta märket verkar seriösare än andra man hittar vid sökningar (där det ofta saknas viktig info).

Har idag en sladdlös variant från Biltema (som numera också har med framåtriktad kamera), som har en del övrigt att önska…

Nu är detta inte en ren dashcam iofs, men är det också.
 
Har en dashcam från Garmin som är några år. Fungerar bra. Tycker det är lite bökigt att ”klippa ut” material för att spara som filmklipp på dator/padda/Youtube. Finns säkert nyare som kanske är enklare. Bifogar länk till en liten video som jag tidigare presenterat i Fototråden så att du kan se kvaliteten på en inspelning.
.

Vi har alltid våran kamera på under körning. SD-kortet som sitter i kameran ”skrivs över” och behöver bytas ungefär vartannat år.

Tillägg: Har en Garmin DashCam 55.
 
Senast ändrad:
Jag har haft en BlackVue monterad i ett fäste, som är limmat på vindrutan bakom backspegeln.
Ryms precis lagom innanför gardinerna, när man drar för dessa på kvällen.
När jag köpte den fick den mycket fina omdömen och den är liten och nätt i sitt format,
stör inte alls siktfältet i vindrutan, placerad bakom backspegeln och är enkel att att koppla loss.
Den startar och spelar in på SD-kort direkt när jag slår på tändningen.
och är också kopplad med backupström, för att den ska kunna reagera på rörelse, även då jag parkerat.

Mitt syfte med att ha dashcam i rutan, är väl egentligen för att ha tillgång till någon form av bevis,
ifall man nu skulle råka bli inblandad i något oförutsett därute i trafiken...

Jag har just ingen erfarenhet eller omdöme för hur bra BlackVue är, när det gäller att spela in roadmovies.
Det faller dessvärre utanför min intressesfär... att pilla med små korta klipp och få till en vettig film av det hela.

När jag nu beställde min Wolfbox, var syftet först och främst att jag ville ha en backkamera, som inte var kopplad
till något GPS-system. Dessvärre ingår ju också dashcam i det paketet, så min BlackVue blir nog tyvärr överflödig.
Det blir liksom tårta på tårta nu, så den kanske kommer ut på "den fria marknaden", vem vet?
 
I min vardagsbil har jag en Garmin Dash Cam 56
Sambon har en Garmin Dash Cam 67W
+ med Garmin tycker jag är:
Varning för fartkameror
Varning ifall man är på väg att lämna sin fil
Ett enkelt tryck ifall man vil spara en sekvens
Enkel uppdatering/filhantering via blåtand
m.m.
Garmin Dash Cams

I husbilen har jag en liten Vstarcam CB71
Fällt in ett dubbel-USB uttag i fronsängen, kameran sitter på magnetfot bredvid uttaget.
Den är uppkopplad mot husbilens wifi och filmar 24/7.
+med denna tycker jag är:
Inget abb. krävs
Bra app i mobilen för att logga in, ladda ner filmklip m.m. finns även app för PC.
Inbyggt batteri som klarar flera h, därmed kan jag placera kameran var jag vill.
Skickar larm direkt till mobilen ifall den upptäcker allt från en liten katt upp till såklart människor.
m.m.
VstarCam CB71

20230929_163645.jpg



Vill jag skapa "Road movies" använder jag min Action camera
 
I min vardagsbil har jag en Garmin Dash Cam 56
Sambon har en Garmin Dash Cam 67W
+ med Garmin tycker jag är:
Varning för fartkameror
Varning ifall man är på väg att lämna sin fil
Ett enkelt tryck ifall man vil spara en sekvens
Enkel uppdatering/filhantering via blåtand
m.m.
Garmin Dash Cams

I husbilen har jag en liten Vstarcam CB71
Fällt in ett dubbel-USB uttag i fronsängen, kameran sitter på magnetfot bredvid uttaget.
Den är uppkopplad mot husbilens wifi och filmar 24/7.
+med denna tycker jag är:
Inget abb. krävs
Bra app i mobilen för att logga in, ladda ner filmklip m.m. finns även app för PC.
Inbyggt batteri som klarar flera h, därmed kan jag placera kameran var jag vill.
Skickar larm direkt till mobilen ifall den upptäcker allt från en liten katt upp till såklart människor.
m.m.
VstarCam CB71

Visa bilaga 36721



Vill jag skapa "Road movies" använder jag min Action camera
Peter , ni har två Garmin dashcam . En 56:a med 140° bildfält och en 67w med 180° bildfält . Vilken av dem föredrar du?
Tommy
 
Peter , ni har två Garmin dashcam . En 56:a med 140° bildfält och en 67w med 180° bildfält . Vilken av dem föredrar du?
Tommy

Jag har faktiskt inte jämfört dem speciellt noggrant, funktionerna är jämförbara, men jag skulle nog välja den med wide, 67W den fångar ju mera, den fanns inte när jag köpte min 56 för några år sedan.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen