• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Danmark!

Om jag inte har fel ,så tänk på att hastighetsgränsen på tung husbil är lägre än för bil under 3,5ton.Gäller på motorväg. Går att besikta för Tempo100 godkännande. Kolla det! Eller kör inte över 80km/tim.
Tommy

80km/h är en bra fart i husbil i många länder, ifall man vill hinna se något annat än asfalt, landsvägar är trevliga i Danmark, motorvägar är tråkiga, Välj bort motorväg i navven så får ni uppleva fina små samhällen m.m.
Så brukar jag göra.

En tempo 100 godkendelse af en tung husbil (op til 7,5t) skal foretages i Danmark, også på udenlandske husbiler. Og den gælder kun i Danmark.

Og så skal den fornyes med en besigtigelse hvert andet år.

Læs eventuelt mere her:

Jeg ville vælge som Peter i indlæg #23

Det börjar bli några år sedan vi gjorde Danmark 2016 tror jag att det var.
Något jag saknar är de obemannade grönsaksstånden vid vägkanten på landsbygden, man stannar till och hittar alltid något lokalproducerat, lägger pengarna i en burk och far vidare, det skulle knappast fungera här.

Något jag saknar är de obemannade grönsaksstånden vid vägkanten på landsbygden, man stannar till och hittar alltid något lokalproducerat, lägger pengarna i en burk och far vidare, det skulle knappast fungera här.
På Öland fungerar det åtminstone för det mesta.

Var normalt på bygdene i Norge også, men det er mange år siden jeg var i Norge nå. Her i Australia er det også ganske vanlig. På de 20 km fra farmen til Coffs Harbour CBD kjører jeg forbi flere selvbetjente salgsbord med mange forskjellige produkter.

Her er en officiel side om miljøzoner i Danmark

Du skal registrere dit køretøj hvis du ikke opfylder de regler som du finder her; https://miljoezoner.dk/udenlandsk-koretoj/udenlandske-koretojer/ EDIT: Men naturligvis kun hvis du vil køre i en af de 4 miljøzoner

På denne side skulle du kunne undersøge om dit køretøj opfylder reglerne. Jeg har ikke prøvet, da jeg ikke har noget udenlandsk køretøj: https://mz.miljoezoner.dk/da/lookup/step1 Vælg svensk flag inden du indtaster bilnummer

På siden kan du se et eksempel på det skilt du skal være opmærksom på. Det markerer zonerne i de 4 byer. Der vil være automatisk aflæsning af nummer plade
Jeg har sendt en mail til miljoezoner.dk og jeg har fået dette svar:

Hej Jimmy,

Tak for din henvendelse.
Det er kun muligt at tjekke udenlandske køretøjer på den danske og engelske hjemmeside.
Hvis du har spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at vende retur.
Ha' en god dag!
Julie
Miljøzoner

Det er jo ikke så voldsomt tydeligt, men som jeg ser det er det for øjeblikket kun muligt at kontrollere danske og engelske nummerplader

Århus kan du stå gratis 24-timmar.
Jag har lagt upp bilderna på denna

Kan verkligen rekommendera "den gamle by" i Århus

Lägg gärna ut din tänkta rutt, så kanske jag hittar fler "pärlor" längs vägen :cool:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen