Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hej. Man kan tycka vad man vill om dom där dekalerna men vad är EU till de här med alla dekaler dels miljön dekaler och dödavinkeln om det nu ska vara så skulle väl en och samma dekal gälla i hela EU de skulle dom kunna enas om men de är väl för svårt att samarbeta.Man kan ju tycka att totallängd eller axelöverhäng vore lämpligare än vikt, har ägt pickuper som vägt över 3500kg, men som varit betydligt mindre än en lätt husbil.![]()
Hej. Ja visst har varje land sit språk men vägmärkena är väldigt lika i olika länder så finns viljan så borde det inte var så svårt att hitta en dekal som alla länder kan godkänna men det är för mycket byråkrati förmodligen.Med en gang det er snakk om tekst så blir det problem for felles løsning for EU, hvert land sitt språk.
Hej. Ja visst har varje land sit språk men vägmärkena är väldigt lika i olika länder så finns viljan så borde det inte var så svårt att hitta en dekal som alla länder kan godkänna men det är för mycket byråkrati förmodligen.
Mvh Umebo
Hej. Men det kommer nog flera länder har sett en dylik i Spanien så det är nog flera på gång så snart är väl hela husbilen full med dekaler den som lever får väl se.Men det är väl bara fransmännen som är så här korkade med en skylt om döda vinklar, övriga länder har det inte, vad jag vet.
Ja den finns redan i Spanien, lastbilar och bussar med över 9 platser rekommenderas ha märket. Har sett märket ett antal gånger på bilar här i Spanien.Hej. Men det kommer nog flera länder har sett en dylik i Spanien så det är nog flera på gång så snart är väl hela husbilen full med dekaler den som lever får väl se.
Mvh Umebo
Hej. Vi har haft dekaler på husbilen hela året och ändå var det en sån härSom gammal hojåkareså har jag lärt mig inse vikten av att betrakta omgivande trafikanter som idioter och inget annat.
Den här dekalen kommer aldrig att rädda mig, det är bara min egen hjärna som kan göra det.
Saknar man större delen av innehållet innanför skallbenet, så innebär inte dekalen ett skvatt i trafiken.
Cyklistenkommer att fortsätta sin blinda framfart med sitt tunnelseende och inte bry det minsta,
hur vi än tapetserar våra fordon. Vad är det för fel? Syns vi inte i trafiken, eller?
Allt mellan 3,5 ton upp till 60 ton riskerar ju att mosasom en fluga under sina tunga hjul?
Spelar ingen roll, om jag har förkörsrätt eller inte..
Men det kanske cyklisten inte förstår förrän hen (eventuellt) upptäcker dekalen och då utbrister "aha"...
Tänkte inte på det, men nu drabbas ju iofsig inte jag (< 3,5) ...![]()
135Euro, du lär inte ”tappa dom” sitter bra ,lämnar inga spår efter sig, köpte ett 10pack på Amazon, dom åker av när vi passer gränsen till Luxemburg norrut.Vad kostar det ifall man blir påkommen att man tappat dessa märken?
Har som du framtill men har en aluminium plåt bak med märket bockat som ett L nertill fastsatt i cykelställskena nertill på cykelstället med vagnsbult o vingmutter kan ha dom i uppfällt läge eller nedfällt cykelställ lätt o ta bort.För egen del så har jag två magnetiska framtill på en halvintegrerad, en fastklistrad baktill.
Har två klistingsbara i "reserv" ifall det jag märkt upp inte skulle duga.
Våra Norska vänner har gjort så att dom (dem) kan ta bort märken när det passar, ty det är bara i Francia som märken gäller. Hur problemet har lösts "magnetlöst" på en frigolitare är mig en gåta, men jag kommer att fråga nästa säsong vi träffas.
De värsta brotten man kan göra som aktiv husbilsägare i Frankrike är:
1 Mord
2 Rån och stöld
3 Inte ha uppe "döda vinkeln" tapeter
Placeringen är fel. Skylten på sidorna är för långt bak. Ska vara inom 1 m från fronten.DEKALER FÖR DÖDA VINKELN
Frankrike införde vid årsskiftet 2021 krav på att husbilar över 3,5 ton ska vara försedda med skyltar som varnar medtrafikanter för husbilens döda vinkel. Att bryta mot regelverket kan kosta upp till € 750 i böter. Det innebär så klart att färd som går till, eller via Frankrike påverkas. Husbilar skall vara försedd med tre varningsdekaler som skall placeras enligt gällande lag. Självklart omfattar denna lag alla fordon, alltså även bussar och lastbilar över 3500 kilo.
Visa bilaga 17539
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons