• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dödavinkeldekal i Frankrike

JanN

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Linköping
På vår resa mot Iberiska halvön tog vi vägen över Belgien, rundade Paris och nu står vi på en vingård strax utanför Bordeaux. Ganska många mil i Frankrike men jag har knappt sett någon fransk husbil eller lätt lastbil som har ”ANGLES MORTS” dekalen, alla kan väl inte vara under 3,5 t. Någon som vet vad som gäller?
Vi åker inte betalvägar och inga problem att få tag på diesel, vi har betalat mellan 1,80-1,90€
 
På vår resa mot Iberiska halvön tog vi vägen över Belgien, rundade Paris och nu står vi på en vingård strax utanför Bordeaux. Ganska många mil i Frankrike men jag har knappt sett någon fransk husbil eller lätt lastbil som har ”ANGLES MORTS” dekalen, alla kan väl inte vara under 3,5 t. Någon som vet vad som gäller?
Vi åker inte betalvägar och inga problem att få tag på diesel, vi har betalat mellan 1,80-1,90€

DEKALER FÖR DÖDA VINKELN​

Frankrike införde vid årsskiftet 2021 krav på att husbilar över 3,5 ton ska vara försedda med skyltar som varnar medtrafikanter för husbilens döda vinkel. Att bryta mot regelverket kan kosta upp till € 750 i böter. Det innebär så klart att färd som går till, eller via Frankrike påverkas. Husbilar skall vara försedd med tre varningsdekaler som skall placeras enligt gällande lag. Självklart omfattar denna lag alla fordon, alltså även bussar och lastbilar över 3500 kilo.
1667243162305.png
 

DEKALER FÖR DÖDA VINKELN​

Frankrike införde vid årsskiftet 2021 krav på att husbilar över 3,5 ton ska vara försedda med skyltar som varnar medtrafikanter för husbilens döda vinkel. Att bryta mot regelverket kan kosta upp till € 750 i böter. Det innebär så klart att färd som går till, eller via Frankrike påverkas. Husbilar skall vara försedd med tre varningsdekaler som skall placeras enligt gällande lag. Självklart omfattar denna lag alla fordon, alltså även bussar och lastbilar över 3500 kilo.
Visa bilaga 17539
Jag vet vad som gäller vi har dekaler på bilen men undrar varför inte fransmännen har det?
 
På vår resa mot Iberiska halvön tog vi vägen över Belgien, rundade Paris och nu står vi på en vingård strax utanför Bordeaux. Ganska många mil i Frankrike men jag har knappt sett någon fransk husbil eller lätt lastbil som har ”ANGLES MORTS” dekalen, alla kan väl inte vara under 3,5 t. Någon som vet vad som gäller?
Vi åker inte betalvägar och inga problem att få tag på diesel, vi har betalat mellan 1,80-1,90€
Har åkt en månad i Frankrike nu, och döda vinkel skyltar är ganska vanliga, däremot är nog många husbilar under 3.5t åtminstone på papperet i Frankrike,det finns ju en del praktiska själv till det,övervikt är kanske billigare.
 
Har åkt en månad i Frankrike nu, och döda vinkel skyltar är ganska vanliga, däremot är nog många husbilar under 3.5t åtminstone på papperet i Frankrike,det finns ju en del praktiska själv till det,övervikt är kanske billigare.
Delar Olofs uppfattning, tror att de tunga franska husbilarna ganska mangrant har skyltarna på plats.

Helt oavsett, påbudet är att vi skall ha dem på våra husbilar som väger över 3,500 kg. Varför krångla?

Tommy
 

DEKALER FÖR DÖDA VINKELN​

Frankrike införde vid årsskiftet 2021 krav på att husbilar över 3,5 ton ska vara försedda med skyltar som varnar medtrafikanter för husbilens döda vinkel. Att bryta mot regelverket kan kosta upp till € 750 i böter. Det innebär så klart att färd som går till, eller via Frankrike påverkas. Husbilar skall vara försedd med tre varningsdekaler som skall placeras enligt gällande lag. Självklart omfattar denna lag alla fordon, alltså även bussar och lastbilar över 3500 kilo.
Visa bilaga 17539
Är det så enkelt att de flesta Franska HB är max 3500 kg, alltså personbil som i civilicerade länder, någon Pensionärsregel finns inte där.
Frankrike ska vara Europas HB tätaste land påstås det, 2018 var det smockat med bilar, mest Franska förstås.
 
Ja det påståendet dyker upp hela tiden, men ingen har visat upp ett officiellt dokument från de franska myndigheterna som bekräftar påståendet.

Det närmaste jag sett var en en medlem i en annan klubb som var mycket enveten i påståendet och till slut kom ”beviset” i form av ett utdrag från hemsidan hos ett bulgariskt åkeri! Kändes inte riktigt seriöst.

Tommy, som har de tre skyltarna uppklistrade på bilen och kan berätta att det var varken svårt, dyrt eller ångestframkallande att sätta på dem. Okey, lite kanske….

1F945F79-FE77-4737-AD89-2256532FB33C.jpeg
På en fransk rastplats där alla franska tunga husbilar hade skylten på plats.
 
Ja det påståendet dyker upp hela tiden, men ingen har visat upp ett officiellt dokument från de franska myndigheterna som bekräftar påståendet.

Det närmaste jag sett var en en medlem i en annan klubb som var mycket enveten i påståendet och till slut kom ”beviset” i form av ett utdrag från hemsidan hos ett bulgariskt åkeri! Kändes inte riktigt seriöst.

Tommy, som har de tre skyltarna uppklistrade på bilen och kan berätta att det var varken svårt, dyrt eller ångestframkallande att sätta på dem. Okey, lite kanske….

Visa bilaga 17564
På en fransk rastplats där alla franska tunga husbilar hade skylten på plats.
Skyltarna är lätta att klistra dit, och lika enkla att ta av,lämnar inga märken efter sig ,unvik dock att sätta dom på klisterdekor.
Jag köpte ett10pack, så jag kan slösa lite och slipper dessa skönhetsfläckar när dom inte behövs.
 
Ja det påståendet dyker upp hela tiden, men ingen har visat upp ett officiellt dokument från de franska myndigheterna som bekräftar påståendet.

Det närmaste jag sett var en en medlem i en annan klubb som var mycket enveten i påståendet och till slut kom ”beviset” i form av ett utdrag från hemsidan hos ett bulgariskt åkeri! Kändes inte riktigt seriöst.

Tommy, som har de tre skyltarna uppklistrade på bilen och kan berätta att det var varken svårt, dyrt eller ångestframkallande att sätta på dem. Okey, lite kanske….

Visa bilaga 17564
På en fransk rastplats där alla franska tunga husbilar hade skylten på plats.

Denna skyldighet gäller tunga fordon som framförs på nationellt territorium.


Texten finns här. Kan skicka länken om man vill läsa franska.

1667308655163.png
 
Detta är svårt för mig att förstå. Om man som cyklist inte ser en 18 meters lastbil så förstår jag inte att cyklisten skall se en dekal påklistrat på fordonet och läsa information där. Finns det en eller flera faktorer till? Har man inte så många cykelbanor i Frankrike som i övriga EU? Skall bli intressant att läsa om olyckorna går ner om något år.
https://droitauvelo-org.translate.g...tr_sl=fr&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
Man kan ju bli gråtfärdig när man läser https://actu-fr.translate.goog/norm...tr_sl=fr&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
Är där någon här som har erfarenhet på hur det fungerar på nya lastbilar som inte har backspeglar utan kameror och skärmar i hyttan? Syns allt då? Jag hittar information på nätet så någon länk är jag inte ute efter.
 
Detta är svårt för mig att förstå. Om man som cyklist inte ser en 18 meters lastbil så förstår jag inte att cyklisten skall se en dekal påklistrat på fordonet och läsa information där. Finns det en eller flera faktorer till? Har man inte så många cykelbanor i Frankrike som i övriga EU? Skall bli intressant att läsa om olyckorna går ner om något år.
https://droitauvelo-org.translate.g...tr_sl=fr&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
Man kan ju bli gråtfärdig när man läser https://actu-fr.translate.goog/norm...tr_sl=fr&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
Är där någon här som har erfarenhet på hur det fungerar på nya lastbilar som inte har backspeglar utan kameror och skärmar i hyttan? Syns allt då? Jag hittar information på nätet så någon länk är jag inte ute efter.
Tror det här är en mycket omdiskuterad fråga i Frankrike och jag har läst någonstans om antalet döda i trafiken, där man påstod att x antal döda i trafiken berodde på just den döda vinkeln i större fordon.

Vår franska husbil 2020, var utrustad med kameror och bildskärm från fabriken för just de döda vinklarna.

671C9796-D8A2-45F3-BE61-9F45458E148F.jpeg
6D3768DE-4E20-4BA2-A862-4FE3056F1EFE.jpeg

Tommy
 
I Schweiz är Stick'Air-dekalen obligatorisk och i Frankrike Angles Morts-dekalen.
Enligt nyheter 2023-03 på flera husbils sidor på nätet och i Eu nyheter för miljözoner.

En varningsdekal för fordon, med hänvisning till farorna med döda vinkeln, särskilt för tvåhjulingar, är obligatorisk i Frankrike från och med i år. Bestämmelsen gäller fordon över 3,5 ton totalvikt.
Det innebär att även vissa husbilar och husvagnar faller under förordningen. Den plats där meddelandet ska fästas på fordonet är också tydligt definierat. Det är obligatoriskt att fästa den på båda sidor, vertikalt på en höjd av 0,9 till 1,5 meter, horisontellt inom den första metern från fordonets front. Skylten ska fästas baktill på fordonet på höger sida, även den mellan 0,9 och 1,5 meter hög. Glasade ytor och delar av fordonsbelysningen får inte sitta fast med den. berörs av förordningenäven fordon över 3,5 ton som inte är registrerade i Frankrike , dvs husbilar och husvagnar i denna viktklass.
 
Senast ändrad:
Så här skriver man nu !
Angles Morts-dekal (blind spot-dekal)

Sedan januari 2021 har det varit ett lagkrav i Frankrike (StVO R.313-32-1) att alla fordon och släpvagnar som väger minst 3,5 ton måste ha en "Angles Morts" (dvs döda vinkeln) dekal. Detta är en visuell varningsskylt som uppmärksammar den döda vinkeln i vägtrafiken. Dekalen fungerar därför som en varning till andra trafikanter, såsom cyklister och fotgängare, om att fordonet har döda vinklar. På så sätt blir de varnade och bättre anpassa sig till faran.

Förordningen gäller alla fordon och släpvagnar i hela Frankrike – oavsett om de var registrerade inrikes eller utomlands. Mer specifikt berörs följande fordon av dekalkravet: Husbilar (M1), minibussar (M2), turistbussar (M3) och lastbilar (N2, N3). Totalt finns det dock bara två typer av Angles Morts-dekaler: en för lastbilar och en för bussar - med motsvarande illustrationer. Enligt lag kräver husbilar klistermärket för bussar.

Endast lant- och skogsbruksmaskiner, vintertjänstfordon, utryckningsfordon och motorfordon är undantagna från skyldigheten - samt släpvagnar som inte har möjlighet att fästa sido- och/eller bakmarkeringar på grund av sin konstruktion.

Att inte följa denna förordning kan bli kostsamt för den berörda personen, eftersom Frankrike ålägger böter på upp till 750 euro. Det är därför viktigt att alla fordonsägare som berörs av denna förordning sätter på dekalen "Angles Morts". Vissa formella detaljer måste beaktas. Minst tre Angles Morts-dekaler ska fästas på fordonet, på båda sidor och baktill på fordonet. För en lastbil med påhängsvagn krävs till och med upp till 6 klistermärken. Under tiden, i fallet med en lastbil med en lådkaross och en extra trailer, kräver både trailern och lastbilen 3 klistermärken vardera. För alla fordon får dock etiketten inte fästas på sido- eller bakrutorna - för att undvika att förarens sikt försämras.
csm_am_bus_9eb7a7f8d7.png
För buss och husbil!?
csm_am_lkw_238451d992.png
För lastbil!?
Texten är tagen från https://www.green-zones.eu/en/
Green-Zones.svg
 
...att alla fordon och släpvagnar som väger minst 3,5 ton måste ha en "Angles Morts" (dvs döda vinkeln) dekal.
...
Detta är en korrekt översättning från engelskans "that all vehicles and trailers weighing at least 3.5 tons must have an "Angles Morts" sticker." antar jag.
Både svenskan och engelskan innebär att även bilar som väger (jag antar att det är totalvikten) 3500 kg inbegrips. Men visst är det väl för bilar med totalvikt över 3500 kg som det gäller? Dvs det skulle inte stå "minst" utan "mer än" resp inte "at least" utan "more than".
 
Detta är en korrekt översättning från engelskans "that all vehicles and trailers weighing at least 3.5 tons must have an "Angles Morts" sticker." antar jag.
Både svenskan och engelskan innebär att även bilar som väger (jag antar att det är totalvikten) 3500 kg inbegrips. Men visst är det väl för bilar med totalvikt över 3500 kg som det gäller? Dvs det skulle inte stå "minst" utan "mer än" resp inte "at least" utan "more than".
Detta gäller tunga fordon dvs. mer än 3500 kg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen