• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Dödavinkeldekal i Frankrike

Man kan ju tycka att totallängd eller axelöverhäng vore lämpligare än vikt, har ägt pickuper som vägt över 3500kg, men som varit betydligt mindre än en lätt husbil. 🙄
Hej. Man kan tycka vad man vill om dom där dekalerna men vad är EU till de här med alla dekaler dels miljön dekaler och dödavinkeln om det nu ska vara så skulle väl en och samma dekal gälla i hela EU de skulle dom kunna enas om men de är väl för svårt att samarbeta.
Mvh Umebo
 
Med en gang det er snakk om tekst så blir det problem for felles løsning for EU, hvert land sitt språk.
Hej. Ja visst har varje land sit språk men vägmärkena är väldigt lika i olika länder så finns viljan så borde det inte var så svårt att hitta en dekal som alla länder kan godkänna men det är för mycket byråkrati förmodligen.
Mvh Umebo
 
Hej. Ja visst har varje land sit språk men vägmärkena är väldigt lika i olika länder så finns viljan så borde det inte var så svårt att hitta en dekal som alla länder kan godkänna men det är för mycket byråkrati förmodligen.
Mvh Umebo

Men det är väl bara fransmännen som är så här korkade med en skylt om döda vinklar, övriga länder har det inte, vad jag vet.
 
Ideen er egentlig bra, de fleste aner ikke hvor mye dødvinkler det er rundt et stort kjøretøy. Her nede går det for tiden en serie med TV reklame innslag for å informere om problemet. Setter en person på førerplass i et stort kjøretøy og spør denne om det er trygt å kjøre eller om det er hindringer, "allt klart" sier vedkommende og blir vist at det finnes diverse problemer rundt bilen.
 
Men det är väl bara fransmännen som är så här korkade med en skylt om döda vinklar, övriga länder har det inte, vad jag vet.
Hej. Men det kommer nog flera länder har sett en dylik i Spanien så det är nog flera på gång så snart är väl hela husbilen full med dekaler den som lever får väl se.
Mvh Umebo
 
Hej. Men det kommer nog flera länder har sett en dylik i Spanien så det är nog flera på gång så snart är väl hela husbilen full med dekaler den som lever får väl se.
Mvh Umebo
Ja den finns redan i Spanien, lastbilar och bussar med över 9 platser rekommenderas ha märket. Har sett märket ett antal gånger på bilar här i Spanien.

2EE8080A-F456-414C-8F18-D6CFF169B261.jpeg
Som sagt, det är än så länge frivilligt. Enligt DGT’s trafikdata utgör gruppen fotgängare, cyklister och motorcyklister de mest utsatta grupperna i stadstrafik och är över 80 % av offren till följd av trafikolyckor på stadsvägar.

Låter som att det blir obligatoriskt med tiden.

Tommy
 
Som gammal hojåkare 🏍️ så har jag lärt mig inse vikten av att betrakta omgivande trafikanter som idioter och inget annat.
Den här dekalen kommer aldrig att rädda mig, det är bara min egen hjärna som kan göra det.

Saknar man större delen av innehållet innanför skallbenet, så innebär inte dekalen ett skvatt i trafiken.

Cyklisten 🚲 kommer att fortsätta sin blinda framfart med sitt tunnelseende och inte bry det minsta,
hur vi än tapetserar våra fordon. Vad är det för fel? Syns vi inte i trafiken, eller?

Allt mellan 3,5 ton upp till 60 ton riskerar ju att mosa 🚲 som en fluga under sina tunga hjul?
Spelar ingen roll, om jag har förkörsrätt eller inte..🛴

Men det kanske cyklisten inte förstår förrän hen (eventuellt) upptäcker dekalen och då utbrister "aha"...:oops:
Tänkte inte på det, men nu drabbas ju iofsig inte jag (< 3,5) ...;)
 
Som gammal hojåkare 🏍️ så har jag lärt mig inse vikten av att betrakta omgivande trafikanter som idioter och inget annat.
Den här dekalen kommer aldrig att rädda mig, det är bara min egen hjärna som kan göra det.

Saknar man större delen av innehållet innanför skallbenet, så innebär inte dekalen ett skvatt i trafiken.

Cyklisten 🚲 kommer att fortsätta sin blinda framfart med sitt tunnelseende och inte bry det minsta,
hur vi än tapetserar våra fordon. Vad är det för fel? Syns vi inte i trafiken, eller?

Allt mellan 3,5 ton upp till 60 ton riskerar ju att mosa 🚲 som en fluga under sina tunga hjul?
Spelar ingen roll, om jag har förkörsrätt eller inte..🛴

Men det kanske cyklisten inte förstår förrän hen (eventuellt) upptäcker dekalen och då utbrister "aha"...:oops:
Tänkte inte på det, men nu drabbas ju iofsig inte jag (< 3,5) ...;)
Hej. Vi har haft dekaler på husbilen hela året och ändå var det en sån här 🛴 elsparksykel som nästan körde på husbilen. Men de var en stolpe i vägen som fick ta smällen i stället mobil i handen så ser en del inte något annat. Så vi får väl se oss för när andra inte gör det. Även med dekaler på så är vi säkert skyldig om det händer något.
Mvh Umebo
 
Står på en större ställplats i Frankrike där jag gått runt och räknat husbilarna. Där är cirka 70 husbilar i varierande storlekar och nationaliteter. Där är bara en som har angles morts skyltar på bilen, och det är jag. Är det inte konstigt?
 
Har nyligen varit i Frankrike och jag tycker att dessa skyltar är relativt vanliga,mest på icke franska bilar,sedan är det väl så att det finns mest 3.5tons bilar, även om många av dessa väger betydligt mer i verkligheten.
 
Våra Norska vänner har gjort så att dom (dem) kan ta bort märken när det passar, ty det är bara i Francia som märken gäller. Hur problemet har lösts "magnetlöst" på en frigolitare är mig en gåta, men jag kommer att fråga nästa säsong vi träffas.

De värsta brotten man kan göra som aktiv husbilsägare i Frankrike är:
1 Mord
2 Rån och stöld
3 Inte ha uppe "döda vinkeln" tapeter
 
För egen del så har jag två magnetiska framtill på en halvintegrerad, en fastklistrad baktill.
Har två klistingsbara i "reserv" ifall det jag märkt upp inte skulle duga.
Har som du framtill men har en aluminium plåt bak med märket bockat som ett L nertill fastsatt i cykelställskena nertill på cykelstället med vagnsbult o vingmutter kan ha dom i uppfällt läge eller nedfällt cykelställ lätt o ta bort.
 
Senast ändrad:
Våra Norska vänner har gjort så att dom (dem) kan ta bort märken när det passar, ty det är bara i Francia som märken gäller. Hur problemet har lösts "magnetlöst" på en frigolitare är mig en gåta, men jag kommer att fråga nästa säsong vi träffas.

De värsta brotten man kan göra som aktiv husbilsägare i Frankrike är:
1 Mord
2 Rån och stöld
3 Inte ha uppe "döda vinkeln" tapeter

Även vi har gjort så att vi kan ta och på våra skyltar när vi reser i Frankrike.

Skyltarna har vi laminerat så att de klarar att bli blöta, sedan fäster vi dem med sugkoppar på bilen. Det fungerar mycket bra.

//Jocke


20230721_154431.jpg
 

DEKALER FÖR DÖDA VINKELN​

Frankrike införde vid årsskiftet 2021 krav på att husbilar över 3,5 ton ska vara försedda med skyltar som varnar medtrafikanter för husbilens döda vinkel. Att bryta mot regelverket kan kosta upp till € 750 i böter. Det innebär så klart att färd som går till, eller via Frankrike påverkas. Husbilar skall vara försedd med tre varningsdekaler som skall placeras enligt gällande lag. Självklart omfattar denna lag alla fordon, alltså även bussar och lastbilar över 3500 kilo.
Visa bilaga 17539
Placeringen är fel. Skylten på sidorna är för långt bak. Ska vara inom 1 m från fronten.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen