• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Då var det dags för årets besiktning

049CAD9E-0D84-4203-B732-9DC5509037D9.jpeg

Precis som förra året vid den här tiden var jag till OPUS i Söderhamn. Då var bilen 1 år och hade 11 460 km på mätaren, nu ett år senare har bilen gått 25 560 km, det vill säga att bilen har det senaste året rullat 1 410 helt bekymmersfria mil.

Egentligen tycker jag att det är orimligt att vi med husbilar som väger över 3 500 kr skall tvingas kontrollbesikta våra bilar varje år, framför allt när man vet att våra husbilar i snitt bara rullar mellan 5–600 mil per år.

Men å andra sidan har jag tagit del av besiktningsstatistik från 2021 som visade på att var tredje husbil (33,1%) fick anmärkning och var sjätte husbil (15,5%) fick en 2:a som kräver åtgärd och efterkontroll, som betyder extra kostnader för ägaren.

7A8E24BC-A5E5-4BD7-B08C-1AE06C79119D.jpeg
Besiktningsteknikerna Esbjörn Sandberg och Håkan Palm, som kontrollerade vår bil

Passade på att prata lite med Håkan för att få lite tips och råd, inför besiktningarna av våra kära husbilar.

De senaste åren har det blivit avsevärt flera husbilar ute på vägarna, något som ni på besiktningsstationerna har uppmärksammat? – Ja absolut, framför allt märker vi det om våren och hösten då husbilarna är vanliga inslag på stationen.

Vad tycker du att man skall kolla en extra gång innan man åker till besiktningen? – De vanligaste felen på husbilarna är parkeringsbromsen, lampor och ljusinställningen. Kunderna blir ofta väldigt förvånade när man kommer med sina nya bilar och vi anmärker på ljusinställningen. Ett fel som vanligen beror på slarv hos återförsäljaren som inte kollat det innan leverans. Att kolla lamporna kan man däremot göra själv, innan man kommer hit med sin bil. Även parkeringsbromsen är enkelt att själv kontrollera, bara stanna vid en ordentlig backe, där du inte har andra bilar vare sig framför eller bakom dig, lägg i parkeringsbromsen så ser du om den fungerar eller inte.

Vad ger du för råd vid den här tiden på säsongen när de flesta skall ställa undan bilen för vinterförvaring? --- Råttor! Plocka ut allt som kan locka dessa små gnagare till bilen, täpp igen hålen som välkomnar de små rackarna.

Vet att ni erbjuder gaskonstroll, till en kostnad av 245 kr, är det värt pengarna? – Det är inte obligatoriskt, men för att vara uppdaterad om säkerheten i din gasolanläggning ombord i bilen, rekommenderar jag att man passar på när man ändå besiktar bilen.

Ser att ni även erbjuder fukttest på husbilar för 899 kr, en nyhet för mig, synd eftersom jag redan har bokat tid hos ett företag i Stockholm, de extra 50 milen hade jag gärna sparat. – Ja det är framför allt om våren när begagnade husbilar skall säljas som vi fukttestar husbilarna. Även vissa nya husbilar med fortsatt garanti testar vi, men här krävs troligen återförsäljarens godkännande.

1665948132081.jpeg


Om man beställer både fukttesten och gasoltesten så finns det ett paketpris på 999 kr, tillägger Håkan.

För oss gick det bra, inga anmärkningar och nu drar vi vidare till Spanien med en nybesiktigad husbil och kommer tillbaka till OPUS nästa höst, eftersom det ligger nära, genomförs snabbt, proffsigt, men då blir det även fukttestet.

Det kostade 999 kr, minus vår rabatt 100 kr, totalt 899 kr.

Mera om vår rabatt kan du läsa här: https://forum.ihusbil.se/classifieds/opus-bilprovning.70/

Tommy
 
Senast ändrad:
Min två senaste fabriksnya bilar har fått anmärkning på ljusinställning,i båda fallen betalade återförsäljaren ombesiktning.
Det verkar som ingen kontroll sker vid montering av detta,så ni som har eller skall hämta ny bil,kräv ljuskontroll.
 
Hade också fel på ljusbilden på en ny bil, men besiktningsmannen justerade åt mej. Gissar att ljusbilden är inställd från Fiat sen byggs den på och blir tyngre bak så ljusbilden blir för hög. Mycket vanligt sa dom till mej på besiktningen.
 
Det är ganska vanligt att nyare husbilar står uppallade under framhjulen för att stå plant. Det motsäger ju lite grand att bilarna skulle vara baktunga. Min tanke är att chassiet man bygger på är gjort att klara betydligt högre vikt än en husbil. Att man sedan ställer ljuset med en olastad bil med nästan tom tank bränsle och tomma vattentankar kanske minsta bobatteriet osv. Kan ju helt säkert påverka. Förr i tiden brukade besiktningsfolket skruva in ljuset gratis, det fanns en lite plastlåda monterad på ljusinställnings apparaten där låg det en trasa och ett par skruvmejslar för detta jobb. Idag kanske det är svårare att justera. Själv har jag justerat ljusbilden efter en vägg enligt gamla handböcker på den tiden de var värda namnet istället för ett tillägg till körkortsboken hur man ska framföra ett fordon.
 
På enkelte husbiler er det en utfordring å justere. Lyskastere med justering forfra og et pyntedeksel som dekker justeringen så en må demontere dekslet. Og andre med justering bakfra hvor en og må demontere saker for å komme til justeringene. Dette siste gjelder og endel personbiler.
 
Bra artikel Tommy, stämmer med vad killarna berättar. Enda felet vi hade i våras (efter 7 år och 11000 mil) var handbromsen. Ingenting man gör själv då bilen måste lyftas upp. Det vi bör tänka på om några år är att kanske byta gasolslangen och göra ny test hos gasolkillarna (lite billigare än vid besiktning). Sen är det inte fel att kolla även gasoltanken för om jag minns rätt, den har också viss livslängd innan en provtryckning måste göras.
 


Precis som förra året vid den här tiden var jag till OPUS i Söderhamn. Då var bilen 1 år och hade 11 460 km på mätaren, nu ett år senare har bilen gått 25 560 km, det vill säga att bilen har det senaste året rullat 1 410 helt bekymmersfria mil.

Egentligen tycker jag att det är orimligt att vi med husbilar som väger över 3 500 kr skall tvingas kontrollbesikta våra bilar varje år, framför allt när man vet att våra husbilar i snitt bara rullar mellan 5–600 mil per år.

Men å andra sidan har jag tagit del av besiktningsstatistik från 2021 som visade på att var tredje husbil (33,1%) fick anmärkning och var sjätte husbil (15,5%) fick en 2:a som kräver åtgärd och efterkontroll, som betyder extra kostnader för ägaren.

Visa bilaga 16859
Besiktningsteknikerna Esbjörn Sandberg och Håkan Palm, som kontrollerade vår bil

Passade på att prata lite med Håkan för att få lite tips och råd, inför besiktningarna av våra kära husbilar.

De senaste åren har det blivit avsevärt flera husbilar ute på vägarna, något som ni på besiktningsstationerna har uppmärksammat? – Ja absolut, framför allt märker vi det om våren och hösten då husbilarna är vanliga inslag på stationen.

Vad tycker du att man skall kolla en extra gång innan man åker till besiktningen? – De vanligaste felen på husbilarna är parkeringsbromsen, lampor och ljusinställningen. Kunderna blir ofta väldigt förvånade när man kommer med sina nya bilar och vi anmärker på ljusinställningen. Ett fel som vanligen beror på slarv hos återförsäljaren som inte kollat det innan leverans. Att kolla lamporna kan man däremot göra själv, innan man kommer hit med sin bil. Även parkeringsbromsen är enkelt att själv kontrollera, bara stanna vid en ordentlig backe, där du inte har andra bilar vare sig framför eller bakom dig, lägg i parkeringsbromsen så ser du om den fungerar eller inte.

Vad ger du för råd vid den här tiden på säsongen när de flesta skall ställa undan bilen för vinterförvaring? --- Råttor! Plocka ut allt som kan locka dessa små gnagare till bilen, täpp igen hålen som välkomnar de små rackarna.

Vet att ni erbjuder gaskonstroll, till en kostnad av 245 kr, är det värt pengarna? – Det är inte obligatoriskt, men för att vara uppdaterad om säkerheten i din gasolanläggning ombord i bilen, rekommenderar jag att man passar på när man ändå besiktar bilen.

Ser att ni även erbjuder fukttest på husbilar för 899 kr, en nyhet för mig, synd eftersom jag redan har bokat tid hos ett företag i Stockholm, de extra 50 milen hade jag gärna sparat. – Ja det är framför allt om våren när begagnade husbilar skall säljas som vi fukttestar husbilarna. Även vissa nya husbilar med fortsatt garanti testar vi, men här krävs troligen återförsäljarens godkännande.

Visa bilaga 16860


Om man beställer både fukttesten och gasoltesten så finns det ett paketpris på 999 kr, tillägger Håkan.

För oss gick det bra, inga anmärkningar och nu drar vi vidare till Spanien med en nybesiktigad husbil och kommer tillbaka till OPUS nästa höst, eftersom det ligger nära, genomförs snabbt, proffsigt, men då blir det även fukttestet.

Det kostade 999 kr, minus vår rabatt 100 kr, totalt 899 kr.

Mera om vår rabatt kan du läsa här: https://forum.ihusbil.se/classifieds/opus-bilprovning.70/

Tommy
Tommy Du har ett ovanlig fabrikat på Bodelen!
Letade reda på dess hemsida och hittade bilder från byggnationen av bilarna!
Imponerande uppbyggnad!!
Har besökt kabefabriken och sett deras sätt att bygga, Kabe borde skicka en studiegrupp till Bretagne! Bara infästningen mellan väggar och golv ser så självklar ut.. men de är ensamma om detta tydligen!
Också det med dragningen av värmerör till ovanpå instrumentbrädan är något alla tillverkare borde göra, enkelt med luftvärme men även med Aldes system går det tydligen bara viljan finns!
Byggnationen av möbler och skåp imponerar också, blir lätta men starka!
👍🏽👍🏽
 
Tommy Du har ett ovanlig fabrikat på Bodelen!
Letade reda på dess hemsida och hittade bilder från byggnationen av bilarna!
Imponerande uppbyggnad!!
Har besökt kabefabriken och sett deras sätt att bygga, Kabe borde skicka en studiegrupp till Bretagne! Bara infästningen mellan väggar och golv ser så självklar ut.. men de är ensamma om detta tydligen!
Också det med dragningen av värmerör till ovanpå instrumentbrädan är något alla tillverkare borde göra, enkelt med luftvärme men även med Aldes system går det tydligen bara viljan finns!
Byggnationen av möbler och skåp imponerar också, blir lätta men starka!
👍🏽👍🏽
Erok,

Tack för de trevliga omdömet om vår Autostar och jag kan bekräfta att vi är väldigt nöjda med vårt senaste val av husbil. Fungerat väldigt bra och en inredning som passar oss och våra behov.

Tommy
 

Precis som förra året vid den här tiden var jag till OPUS i Söderhamn. Då var bilen 1 år och hade 11 460 km på mätaren, nu ett år senare har bilen gått 25 560 km, det vill säga att bilen har det senaste året rullat 1 410 helt bekymmersfria mil.

Egentligen tycker jag att det är orimligt att vi med husbilar som väger över 3 500 kr skall tvingas kontrollbesikta våra bilar varje år, framför allt när man vet att våra husbilar i snitt bara rullar mellan 5–600 mil per år.

Men å andra sidan har jag tagit del av besiktningsstatistik från 2021 som visade på att var tredje husbil (33,1%) fick anmärkning och var sjätte husbil (15,5%) fick en 2:a som kräver åtgärd och efterkontroll, som betyder extra kostnader för ägaren.

Visa bilaga 16859
Besiktningsteknikerna Esbjörn Sandberg och Håkan Palm, som kontrollerade vår bil

Passade på att prata lite med Håkan för att få lite tips och råd, inför besiktningarna av våra kära husbilar.

De senaste åren har det blivit avsevärt flera husbilar ute på vägarna, något som ni på besiktningsstationerna har uppmärksammat? – Ja absolut, framför allt märker vi det om våren och hösten då husbilarna är vanliga inslag på stationen.

Vad tycker du att man skall kolla en extra gång innan man åker till besiktningen? – De vanligaste felen på husbilarna är parkeringsbromsen, lampor och ljusinställningen. Kunderna blir ofta väldigt förvånade när man kommer med sina nya bilar och vi anmärker på ljusinställningen. Ett fel som vanligen beror på slarv hos återförsäljaren som inte kollat det innan leverans. Att kolla lamporna kan man däremot göra själv, innan man kommer hit med sin bil. Även parkeringsbromsen är enkelt att själv kontrollera, bara stanna vid en ordentlig backe, där du inte har andra bilar vare sig framför eller bakom dig, lägg i parkeringsbromsen så ser du om den fungerar eller inte.

Vad ger du för råd vid den här tiden på säsongen när de flesta skall ställa undan bilen för vinterförvaring? --- Råttor! Plocka ut allt som kan locka dessa små gnagare till bilen, täpp igen hålen som välkomnar de små rackarna.

Vet att ni erbjuder gaskonstroll, till en kostnad av 245 kr, är det värt pengarna? – Det är inte obligatoriskt, men för att vara uppdaterad om säkerheten i din gasolanläggning ombord i bilen, rekommenderar jag att man passar på när man ändå besiktar bilen.

Ser att ni även erbjuder fukttest på husbilar för 899 kr, en nyhet för mig, synd eftersom jag redan har bokat tid hos ett företag i Stockholm, de extra 50 milen hade jag gärna sparat. – Ja det är framför allt om våren när begagnade husbilar skall säljas som vi fukttestar husbilarna. Även vissa nya husbilar med fortsatt garanti testar vi, men här krävs troligen återförsäljarens godkännande.

Visa bilaga 16860


Om man beställer både fukttesten och gasoltesten så finns det ett paketpris på 999 kr, tillägger Håkan.

För oss gick det bra, inga anmärkningar och nu drar vi vidare till Spanien med en nybesiktigad husbil och kommer tillbaka till OPUS nästa höst, eftersom det ligger nära, genomförs snabbt, proffsigt, men då blir det även fukttestet.

Det kostade 999 kr, minus vår rabatt 100 kr, totalt 899 kr.

Mera om vår rabatt kan du läsa här: https://forum.ihusbil.se/classifieds/opus-bilprovning.70/

Tommy
Hur fungerar det med fuktgarantin blir denna test registrerad så att täthetsgarantin gäller
Kurreö
 
Min två senaste fabriksnya bilar har fått anmärkning på ljusinställning,i båda fallen betalade återförsäljaren ombesiktning.
Det verkar som ingen kontroll sker vid montering av detta,så ni som har eller skall hämta ny bil,kräv ljuskontroll.
Det är leverans kontrollen från återförsäljaren som brister, de skall kontrollera att allt är Okay även allt vad gäller belysning..
och allt annat förstås vilket det slarvas med förstås..
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen