• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Då är det klubbat, inga nya bensin- eller dieselbilar från 2035

3C8F5751-D1D1-4B6E-A4FB-E9996207B5FF.jpegFör en stund sedan klubbades det i EU-parlamentet att förbjuda all försäljning av nya bensin- och diesel-bilar inom EU från 2035!

Om 13 år….. Det går fort! Om jag räknar åt andra hållet så var det precis 13 år sedan vi köpte vår första husbil. Det känns inte alls länge sedan och nu skall en jätteindustri med en enorm uppbyggd infrastruktur genomgå en total förändring under samma korta tid. Det kommer att flyta blod.

Vad skall verkstäderna göra i framtiden, när lagade du en TV senast? Den traditionella märkeshandlaren som finns i varje stad, lär knappast finnas om 13 år, osv,..

Men visst är det samtidigt spännande när man nu får vara med om detta stora teknikbyte,

Tommy
 
Senast ändrad:
Det går ju bra att köra på icke fossila bränslen i våra förbränningsmotorer, så det blir nog inte så stor förändring, värre blir det nog med äldre motorer som inte klarar dessa bränslen, kan bli för dyrt att konvertera dem, husbilar rullar väl i 30-40år, dagens kanske ännu längre (?)
 
Njaaaaaaa... EU parlamentets linje är 2035.... sen ska de jobba för att de olika medlemsländerna ska gå på den här linjen...så fattar jag det...
Sen gäller detta försäljning av nya fordon.
Så jag tror nog att en bil inköpt år 2034 kan användas längre än ett år......problemet blir...vad kommer bensin och diesel att kosta...kommer det att löna sig för bensinstationer att tillhandahålla bensin och diesel när efterfrågan efterhand sjunker?


 
Njaaaaaaa... EU parlamentets linje är 2035.... sen ska de jobba för att de olika medlemsländerna ska gå på den här linjen...så fattar jag det...
Sen gäller detta försäljning av nya fordon.
Så jag tror nog att en bil inköpt år 2034 kan användas längre än ett år......problemet blir...vad kommer bensin och diesel att kosta...kommer det att löna sig för bensinstationer att tillhandahålla bensin och diesel när efterfrågan efterhand sjunker?


Ja som jag skrev, det gäller självklart nyförsäljning av bensin-/dieseldrivna bilar.

Sedan finns det som bekant länder inom EU som har ambitiösare mål som 2030, men 2035 är kanske det mest realistiska målet vi har idag, elller…..?

Tommy
 
På sätt och vis känns elbilar lite som bilarnas lysrörslampor. Bättre än den gamla tekniken, på en del områden. Men rent usel på andra och nånting man blev glad att kunna skrota led ledlamporna ersatte dem. Men frågan är vad vi skall ersätta batteribilarna med? Vad är realistiskt?
Vätgas?
Batterier, men med laddning genom att bilen yta är täckt med solpanelsliknande material?
Revolution på batteriförädling och strömsnåla motorer?

Det enda man kan vara säker på är att utvecklingen går framåt med skutt och att ett sådant här policybeslut ger bränsle till det.

Gäller beslutet alla transportmedel eller specifikt bilar?
Dvs undantas tyngre trafik som lastbilar?
 
Ja, man kan undra vad som menas när man skriver "bilar". Att alla typer av nya fordon drivna med förbränningsmotorer förbjuds tror jag när jag får se det hända vid det uppsatta årtalet. Långtradare i fjärrtrafik är en svår nöt att knäcka. Mest lovande tekniken för dom, i min värld, är bränsleceller drivna av vätgas. Jag är helt övertygad om att det i EU-parlamentarikernas huvuden är personbilar det gäller.
 
Vad politiker vill har liten betydelse det är pengar och marknadskrafterna som styr, vi vet ju inte om EU finns 2035. Det finns krafter som vill annat.
Ett antal länder kommer förmodligen strunta i politikerna och deras klimatmål, ta kriget i ukraina hur ska man kunna uppfylla ett klimatmål när en stor del av världens resurser läggs på bomber. Förmodligen ligger det en sjunken rysk båt i svarta havet med atomvapen ombord vad gör man åt det. Finns större problem, jag förstår att det är stora problem i tyskland men i sverige finns det knappast utom på södermalm i fjollträsk.
En obligatorisk elektronisk hastighetsbegränsare skulle vara bättre med farten ökar utsläppen inte minst från långtradare inne i städerna som kör 50% för fort regelmässigt postnord är inget undtag utan mera en regel.
 
Jag googlade lite kring ovanstående fråga...
Om jag minns rätt handlar det om ...personbilar och lätta transportbilar.....men detta är enbart så som jag minns det.

Ja Bengtic..till slut är det en ekonomisk fråga. Vilka är de stora producenterna av bilar.... i Europa..är det förmodligen Tyskland Frankrike Italien England kanske Spanien..Tjeckien Rumänien? ?
De länder som inte själva tillverkar bilar är ju beroende av utbudet...
Sen finns ju Japan Kina Sydkorea kanske Indien Brasilien m fl. att köpa ifrån? Hur det blir i Europa bestäms också av....vilken väg väljer t ex Japan Kina..Sydkorea?
Eller kanske europeiska biltillverkare får ett försprång...eller satsar på fel produkt?
Tillgång o pris o efterfrågan på bensin o diesel om 10 år? ?

Den som lever får se..o det är knappast jag.
Håller med Bengtic..bygg små bilar o sänk farten...utsläppen minskar....men allt har fått gå i rakt motsatt riktning...större o större...o större...
 
Senast ändrad:
De første långtradare med batteri eldrift går i rute mellom Sydney og Brisbane. To truckstops underveis har fått ladestasjoner med batteribytte for disse ombygde eldre store dragere. Bilene går med B-double oppsett, det vil si drager med 2 40 fot containere eller tilsvarende skap/kapell. Ombyggingen til eldrift er dekket inn på 3 til 5 år ved redusert drifts og vedlikeholds kostnader.
 
En artikel i DN kan kanske räta ut en del frågetecken för vad som gäller, i och med EU-parlamentets beslut igår.

Bland annat om det gäller alla typer av fordon? Som jag tolkar det, blev det ett JA på den frågan, citat:
Nu blev det alltså en majoritet i parlamentet för 100 procent.”

Tommy
 
Ja det fanns två förslag..ett totalförbud...som kallas 100 procent....och ett annat förslag som enbart ville förbjuda 90 procent..så det skulle kunna säljas en mindre mängd ( 10 procent ) bensin och diesel bilar även efter 2035
100 procent förslaget röstades igenom.
..............
Vad gäller för större lastbilar o bussar? ? ?
Jag hittade detta..oklart hur tillförlitlig källa det är... men de skriver enbart om personbilar och skåpbilar..


För en äldre..som jag... är ordet ..backar...Tja det är en yngre som skrivit... kan misstolkas.. stöttar..stöder...


För cars and vans..

Backa upp.... det är ett partikelverb!

 
Senast ändrad:
2035 slut på försäljning...går ju ner ju närmre detta årtal vi kommer.
Återstående livslängd på de sista personbilarna? Kanske 10...till 15 år.
Så framåt 2045 2050 ..försvinner de...
Så läsaren av detta får väl fundera kring sin egen ålder år 2050 ?
 
Senast ändrad:
Vi får se vad som händer, sista svenska kärnkraftverket skulle vara avvecklat senast 2010.
Politiska beslut har blåst i andra riktningar förr...

Men det är en spännande och lite svårnavigerad tid framåt - med vad man skall köpa eller äga.
Andrahandsvärdena lär påverkas i någon form. Nybilsförsäljningen likaså.
Kanske också reservdelstillgång etc.
Det enda man egentligen vet, är att vi inte vet :)
 
Volvo lastvagnar i Tuve kommer from. V37 i år att tillverka batterilastbilar direkt på befintlig linje i tillsammans med alla andra motoralternativ. Var på studiebesök där i maj där de sa det redan nu är billigare med batteribilar än diesel på iallafall den tyska marknaden pga. stora subventioner. 45% av lastbilarna kan redan nu klara sina vanliga körningar med batterier. Problemet är ju som nämnts de långväga transporterna.
 
"Det är marknaden som styr" är en sanning med modifikation.
De styr inom de ramar som samhället ger.

Om någon stark (=stor marknad) går före med tvingande regler, så följer marknaden efter. Ett bra exempel är när Kalifornien ensamma bestämde att det från ett visst datum bara fick säljas nya bilar med katalysator, (var det 1975?) så tvingades marknaden att plocka fram detta mot sin vilja.
Nu är det självklar standar sedan många år.
Det ledde till att "Marknaden" satsade utvecklingsresurser på att ta fram detta - till så låg kostnad de kunde.
Samma princip som EU nu använder. Detta kommer att driva utvecklingen framåt. Om det är mot bränsleceller med vätgas eller något annat som är ännu bättre lär vi få veta framöver. Jag tycker också att bränsleceller med vätgas låter som en bra väg. Särskilt om man låter vindkraften producera det (då spelar inte den ojämna tillgången lika stor roll). Men det finns ju problem. Den dåliga verkningsgraden vid tillverkningen, lagringskapacitet, Explosionsrisken och att investera i infrastruktur för tankning mm är saker som behöver ordnas. Men nu får man tydligt incitament.
Och eftersom det är EU som beslutat detta, så spelar det ingen roll vad länder utanför EU tycker eller gör...
 
Vi får se vad som händer, sista svenska kärnkraftverket skulle vara avvecklat senast 2010.
Politiska beslut har blåst i andra riktningar förr...
Det enda man egentligen vet, är att vi inte vet :)
Ja precis..nu börjar det pratas om kärnkraft igen..saker svänger...
1 det är lätt att sätta ett årtal för ett förbud..
2. Mycket svårare att överblicka..vad krävs för att det ska kunna genomföras ?
3 Hela EU ska kunna ha tillgång till att ladda elbilar?
4 och om det ska ge det man eftersträvar ska ju elen tas fram på rätt sätt!

Jag funderar kring hur snabbt detta är möjligt att genomföra, el o laddning...fundera kring stora länder..Tyskland Frankrike Italien Storbritannien....
Att tillverka elbilar...jo det är förmodligen möjligt,
men det ska finnas en utbyggd möjlighet att ladda...med " grön" el.
 
Det politiker beslutar brukar gälla tills nästa val. Varför bilbranchen hakar på räcker att se på bilpriserna för att förstå elbilar ska man tjäna pengar på något samhällsansvar har man inte då hade man inte manipulerat avgasvärdena vilket förmodligen alla gjort mer eller mindre. Det är mycket pengar inblandat och vem får betala - bilägarna naturligtvis.
 
"Det är marknaden som styr" är en sanning med modifikation.
De styr inom de ramar som samhället ger.

Om någon stark (=stor marknad) går före med tvingande regler, så följer marknaden efter. Ett bra exempel är när Kalifornien ensamma bestämde att det från ett visst datum bara fick säljas nya bilar med katalysator, (var det 1975?) så tvingades marknaden att plocka fram detta mot sin vilja.
Nu är det självklar standar sedan många år.
Det ledde till att "Marknaden" satsade utvecklingsresurser på att ta fram detta - till så låg kostnad de kunde.
Samma princip som EU nu använder. Detta kommer att driva utvecklingen framåt. Om det är mot bränsleceller med vätgas eller något annat som är ännu bättre lär vi få veta framöver. Jag tycker också att bränsleceller med vätgas låter som en bra väg. Särskilt om man låter vindkraften producera det (då spelar inte den ojämna tillgången lika stor roll). Men det finns ju problem. Den dåliga verkningsgraden vid tillverkningen, lagringskapacitet, Explosionsrisken och att investera i infrastruktur för tankning mm är saker som behöver ordnas. Men nu får man tydligt incitament.
Och eftersom det är EU som beslutat detta, så spelar det ingen roll vad länder utanför EU tycker eller gör...

Lite intressant hur sverige agerade på den tiden, Jag ägde bl.a en Chevrolet Caprice 1976, samt lite senare en Mercury Grand Marquis 1976, båda svensksålda. På dessa kärror med katalysatorer var man tvungen att såga bort dessa, då det var förbjudet med katalysator i sverige på den tiden!
Fram till 1987 (ifall jag minns rätt) gällde detta, 1989 kastade man om till lag på katalysator.
Nu hade de ändå inte överlevt vår blyade bensin, men de gjorde ingen skada ifall de fått suttit kvar.
Nu hade båda dessa bilar en totalvikt på över 2800kg, och var därmed befriade från avgasrening (förutom sluten vevhusventilation som blev lag 1969)
Kanske man kommer att åka en gengasdriven bil på ålderns höst, då borde bensindrivna husbilar bli intressantare,
vore spännande, den som lever får se :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen