• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Då är det klubbat, inga nya bensin- eller dieselbilar från 2035

3C8F5751-D1D1-4B6E-A4FB-E9996207B5FF.jpegFör en stund sedan klubbades det i EU-parlamentet att förbjuda all försäljning av nya bensin- och diesel-bilar inom EU från 2035!

Om 13 år….. Det går fort! Om jag räknar åt andra hållet så var det precis 13 år sedan vi köpte vår första husbil. Det känns inte alls länge sedan och nu skall en jätteindustri med en enorm uppbyggd infrastruktur genomgå en total förändring under samma korta tid. Det kommer att flyta blod.

Vad skall verkstäderna göra i framtiden, när lagade du en TV senast? Den traditionella märkeshandlaren som finns i varje stad, lär knappast finnas om 13 år, osv,..

Men visst är det samtidigt spännande när man nu får vara med om detta stora teknikbyte,

Tommy
 
Senast ändrad:
Ja precis..nu börjar det pratas om kärnkraft igen..saker svänger...
1 det är lätt att sätta ett årtal för ett förbud..
2. Mycket svårare att överblicka..vad krävs för att det ska kunna genomföras ?
3 Hela EU ska kunna ha tillgång till att ladda elbilar?
4 och om det ska ge det man eftersträvar ska ju elen tas fram på rätt sätt!

Jag funderar kring hur snabbt detta är möjligt att genomföra, el o laddning...fundera kring stora länder..Tyskland Frankrike Italien Storbritannien....
Att tillverka elbilar...jo det är förmodligen möjligt,
men det ska finnas en utbyggd möjlighet att ladda...med " grön" el.
Fast vi behöver inte gå utanför landets gränser, jag tror att andra länder klarar det bättre än vi. Jag behöver bara titta på min egen stad Motala, el platser vad är det för nåt, fast tyska Lidl har laddplatser men dom andra stora Livsmedel affärer som Ica stor marknad har inte det så vad det gäller laddplatser är vi U-land.
 

Om man läser trådstartarens namn på tråden att det är klubbat så förhåller det sej inte så, det är ju ett förslag som man vill försöka få med alla eu länder på och det lär bli svårt!​

EU-förslag: Inga nya bensinbilar efter 2035​

Uppdaterad 8 juni 2022Publicerad 8 juni 2022
EU-parlamentet vill förbjuda försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar från år 2035.
EU-parlamentets stora klimatdag startade med ett omedelbart magplask då en majoritet sa nej till de föreslagna förändringarna för handeln med utsläppsrätter.
Under onsdagen hölls en lång rad omröstningar på klimattema och i en av de sista var frågan när bilar och skåpbilar som använder fossila bränslen ska var utfasade.

EU-parlamantets linje blir nu att inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas från år 2035. I nästa steg ska nu EU-parlamentet försöka få medlemsländerna att gå med på detta förbud i kommande slutförhandlingar.

Grundförslaget utmanades av ett önskemål om att gå långsammare fram och ”bara minska försäljningen med 90 procent till år 2035, men det var alltså det hårdare förslaget om ett totalförbud som vann i parlamentet.
 

Om man läser trådstartarens namn på tråden att det är klubbat så förhåller det sej inte så, det är ju ett förslag som man vill försöka få med alla eu länder på och det lär bli svårt!​

EU-förslag: Inga nya bensinbilar efter 2035​

Uppdaterad 8 juni 2022Publicerad 8 juni 2022
EU-parlamentet vill förbjuda försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar från år 2035.
EU-parlamentets stora klimatdag startade med ett omedelbart magplask då en majoritet sa nej till de föreslagna förändringarna för handeln med utsläppsrätter.
Under onsdagen hölls en lång rad omröstningar på klimattema och i en av de sista var frågan när bilar och skåpbilar som använder fossila bränslen ska var utfasade.

EU-parlamantets linje blir nu att inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas från år 2035. I nästa steg ska nu EU-parlamentet försöka få medlemsländerna att gå med på detta förbud i kommande slutförhandlingar.

Grundförslaget utmanades av ett önskemål om att gå långsammare fram och ”bara minska försäljningen med 90 procent till år 2035, men det var alltså det hårdare förslaget om ett totalförbud som vann i parlamentet.
Förvisso skall EU-parlamentets beslut ratificeras i medlemsländernas parlament, men visst var det ett beslut man tog i Bryssel i tisdags.

Stämmer det fanns 2 förslag, ett mjukare där, målet var satt till 90% som bl.a. stöddes av de borgerliga partierna i vår egen riksdag. Det förslaget stod mot det radikalare 100% alternativet, som fick flest röster och blev parlamentets beslut.

Själv skulle jag inte bli förvånad om det gick ännu snabbare, fler konsumenter vill ha bilar som går på el. Så utvecklingen kan gå ännu snabbare än vad politikerna har bestämt.

Om det uppstår en konsumentdriven efterfrågan så kommer utveckling och produktionen också påverkas, som i sådant kommer gå mycket snabbare än det som politikerna nu har beslutat och satt som mål.

Tror inte för ett ögonblick att någon biltillverkare i Europa just nu lever efter devisen - vänta och se vad som händer - nej, lovar att alla i bolaget som arbetar med FoU, arbetar med att ta fram alternativ till dagens motorer som kräver fossila bränslen.

Med det sagt betyder det inte att alla tror på eldrivna framtida fordon, det finns kanske andra alternativ, dock inte diesel och bensin.

Tommy
 
3B283856-D8FF-4C18-ADF7-E2A7A5DDAADE.jpegSjälva köpte vi en ny hybrid pb i Spanien för några månader sedan och trodde vi gjorde miljön en tjänst.

Hybriden verkar erbjuda det bästa av två världar, men nu påstås det att tillverkarna överdriver effektiviteten. Nu kan nya EU-regler välta branschen över ända, enligt uppgifter i Ny Teknik.


Konceptet verkar bra – den som kör till vardags använder bara bilens batteri, men vid långkörningar får dieselmotorn jobba i stället. Men är det verkligen så det blir?

En studie från Fraunhofer Institute visar att tillverkarna överdriver bilarnas så kallade nyttjandefaktor – alltså hur många gram koldioxid per kilometer de släpper ut. Den är i sin tur mycket beroende av räckvidden på el.

Därför har det inte blivit som tänkt – oftast är det förbränningsmotorn som arbetar och inte bilens batteri, skriver Ny Teknik.

Laddhybrid uppjusteras i utsläpp
Enligt uppgifter till brittiska Autocar kommer nyttjandefaktorn nu att justeras. Resultatet kan bli att en laddhybrid som idag beräknas släppa ut 50 gram per kilometer nu kommer att få sin nyttjandefaktor beräknad till 125 gram per kilometer.

Klarar tillverkarna inte målen blir bilarna sannolikt osäljbara och företagen kan dessutom få böter.
Källa: Ny Teknik

Tommy, som aldrig får va’ riktigt gla’
20C1CAA4-4EA2-448E-BD08-29C33070D046.jpeg
Bilen är ”bara” hybrid, inte laddhybrid om det kan vara någon tröst?
 
Litt slemt av meg, men hybrider forener det værste fra to verden. Batterier og forbreningsmotor. Ladehybrider kan være det samme eller en elbil med rekkevidde forlenger (Chevy Bolt) hvor det er elektrisk femdrift og et for lite batteri som lades under kjøring fra en mindre ICE motor. En dyr og i teori brukbar løsning. Problemet blir at batteriene cykles mye mer enn på rene elbiler. Parallell hybrider hvor elmotor og ICE begge driver hjulene via en komplisert veksellåda er bare en for dyr konstuksjon.
 
Jag misstänker att det kommer att bli ungefär som med flexifuel-bilarna, man fick rabatter för att köra på etanol, men majoriteten av dessa fordon körs på bensin= blev för dyrt att köra på etanol.
Elhybriderna ligger nära till hands att köra på bensin= batterierna har för dålig kapacitet.
 
Formel1 har ju blivit tvingade att införa en elmotor laddare batteri tillsammans med den vanliga motorn. Det har varit dyrt och varit många problem med t.o.m. bränder. Problem med att bilen är spänningsatt med högspänning har gjort att förarna vid brand eller liknande fått lämna fordonet med ett hopp för att undvika samtidig kontakt med marken och bilen.
Förmodligen skulle de vara betydligt snabbare utan detta och dra mindre bränsle.
Iden låter god men när man tänker efter att släpa på vikten av elmotor och batteri som ju ändå ska laddas upp av bensinmotorn med förluster i stort sett överallt sä är det ingen perpeetum mobile som man hoppas på. Tester har visat att vid lite högre farter blir bilarna törstigare det är bara i stadstrafik med mycket stop and go körning som de kanske kan förbättra förbrukningen något den största vinsten är att det är smidigt att köra på el i långsamma köer så länge det nu varar.
Tekniken behöver få tid att utvecklas utan att politiker och liknande ska tvinga fram kostsamma lösningar som på korts sikt måste ersättas. Man måste ju betänka hela tiden att ett batteri är ingen enegikälla som en tank med diesel är det är bara en förvaring med förluster av energi från ett elkraftverk. Den totala förlusten i kraftverket ledningar laddningutrustning batterier inkluderat livslängd och motorförluster är inte på något sätt försumbar. Miljövinster finns bara i den omedelbara närheten till vägar som man bara kan använda till el som den "intelligente" Bolund föreslår i centrum av stockholm, det är ju alla andra som får ta de ökade utsläppen. Politiker utan utbildning ska inte blanda sej i det de inte förstår det är utbildat fackfolk på universitetsnivå som ska ta de besluten.
 
Politiker utan utbildning ska inte blanda sej i det de inte förstår det är utbildat fackfolk på universitetsnivå som ska ta de besluten.
Som i sin tur är sponsrade av bransch XY.

Jag föredrar en outbildad politiker som jag/vi kan rösta bort VS profit/status hungriga professorer.

Ta nikotinet som ett exempel. (Googla om ni inte kan historien, sammanfattat, nikotin/tobak är ofarligt sa en del av vetenskapen)
 
Läste en del om detta samt hade ett samtal med en känd bilreporter om detta för några veckor sedan.
Enligt artikeln så gäller förslaget personbilar och "lättlastare" d.v.s. typ hantverkarbilar.
Det kommer även komma ett förslag på tyngre fordon men det ligger minst 5 år längre fram i tiden.

Nu har ju även det förslaget klubbats igenom i Sveriges riksdag. Miljöpartiet hade dock ett önskemål om att det skulle gälla redan från 2025 :)

Enligt artikeln låg snittåldern på den svenska bilparken på 17 år så större delen av fordonsflottan skulle vara utbytt runt 2052.
Och om sedan tyngre fordon (vissa husbilar) ligger minst 5 år senare så ger detta år 2057.

2057 dit är det 35år. Hur många av er kör fortfarande husbil då??

Att bränslet skulle bli mycket dyrare när det är färre bilar är knappast troligt eftersom tillgång och efterfrågan styr priset.
Dock är det nog ganska troligt att våra folkvalda pressar ur ytterligare skattemedel ur det , redan nu, hårt beskattade drivmedlet vilket kommer göra det betydligt dyrare att tanka fossilt....
 
Det här med EUs parlamentet beslut är inte enkel juridik. Tvingande för medlemsländer är förordningar (dessa ska gälla utan några ändringar, anpassningar till nationella lagar). Direktiv däremot gäller med viss frihet för anpassning till nationell lagstiftning.

Hur kan ett sådant förbud för vissa typer av biltillverkning accepteras av olika medlemsländer har jag svårt att se utifrån de sista årens tragiska erfarenheter i Europas historia (Ukraina/EU/Ryssland).
 
Jag ser det tvärtemot nödvändigt att förbjuda fossilbilar, inte bara av miljöskäl utan även för att inte gynna Putin (och andra skurkstater) som får stora inkomster från oljan för fortsätta sitt krig mot Ukraina och det demokratiska europa.
 
Putins olja kan vi egentligen klara oss helt utan utan att för den skull förbjuda förbränningsbilar.
Om vi går på Putin spåret så bör vi även förbjuda all försäljning av gasol (här blir många fritidsfordonsåkare drabbade) men även många städer som eldar och lagar mat med gasol.
Vi bör även förbjuda kolanvandning (mycket köps från Ryssland), svårt att tillverka stål utan.
Vi köper stora mängder timmer från Ryssland, främst för papperstillverkning. Lika bra att förbjuda folk att köpa toapapper också, ni får använda fingrarna och en skål med vatten...
 
Kruxet i resonemanget är att om man ska undvika att gynna alla skurkstater så kan vi heller inte gå över till elbilar då en stor del av det litium som används i batterierna bryts under mycket ogynnsamma förhållanden utan skydd av både barnarbetare och fattigt folk.

Vi får nog helt enkelt gå tillbaka till häst och vagn om man ska vara helt säker på att inte gynna några skurkar....
 
Sanktioner mot Ryssland kommer förhoppningsvis att avsluta kriget snabbare. Ukraina måste stödjas på alla sätt, även militärt så de kan ta tillbaka sitt land.
Men nu kanske vi (jag) kommet lite långt. från trådämnet….?
 
en stor del av det litium som används i batterierna bryts under mycket ogynnsamma förhållanden utan skydd av både barnarbetare och fattigt folk
Litgium brytes hovedsaklig maskinelt i western Australia og i noen sjøer i Andesfjellene. Det er Kobolt som kommer fra Kongo og brytes for hånd. Litt OT: på 1800 tallet så var det Norge og Sverige som stod for kobolt utvinningen i verdenen - blått glass!
 
Som flera i tråden redan förutsett så kommer vissa medlemsländer att protestera mot EU:s förbud att sälja nya förbränningsbilar efter 2035.

När ett stort dominerande EU-land som Tyskland säger nej, ser det svårt ut att genomföra i hela unionen, trots att lilla Sverige tidigare satt som mål redan 2030.

Det är Tysklands finansminister Christian Lindner som igår vid ett möte med tyska industriorganisatronen BDI, sa att förbudet är fel och att Tyskland inte kan gå med på det.

Beslutet har skapat stor oro inom industrin, men även högt uppsatta politiker, förutom Tyskland, i Frankrike, Tjekien och Italien har också uttalat sin skepsis mot förbudet. Vi kan nog räkna med att det blir politisk strid i frågan under vägen.

Men det finns också biltillverkare som stöttar förbudet. Volvo, Mercedes och Volkswagen är för ett totalt förbud från 2035 och det finns även andra EU-länder, förutom Sverige som välkomnar förbudet 2035.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen