• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Checklista; vårrusta husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ja, själv har jag ingen aning, men jag skulle gärna vilja ha en checklista, när vi ställer på och tar fram husbilen i nästa vecka.

En enkel lista med ”måsten” att pricka av, innan man drar iväg på första turen efter vinterdvalan.

Vet att kunskapen finns här, samtidigt som jag vet att jag inte är ensam om att undrar vad man skall tänka på.

Hoppas därför att ni som kan det här, delar med er av insikterna så vi som inte äger dem får lite hjälp på vägen. Kanske sedan checklistan får en permanent placering på Forumet, så att nya husbilsägare längre fram kan hitta informationen när det är aktuellt för dem.

Tommy

Checklista våren:
- Ställ på bilen.
- Kontrollera olja, vatten och luften i däcken.
- Kontrollera om är det något som sitter löst
- Kontrollera gasolanläggningen.

Kom ihåg att bilprovningsföretagens "gasolkontroll" bara är ett läckagetest, och inte en täthetskontroll. Är därför inte att värd pengarna!
- Kontrollera luftfiltret, som under vintern kan ha omvandlats till musbo.
- Kontrollera så att det inte är något läckage på vattensystemet.
- Kontrollera när du satt på vattenpumpen om frostvakten löst ut.

- Byt till nya färska torkarblad
- Kontrollera alla lampor/lysen - bodelens och bildelens
- Kontrollera/motionera toakassetten
- Gör ett par häftiga inbromsningar direkt på första testsvängen
- Öppna alla fönster och luckor. Rengör med milt tvättmedel och smörj listerna med lämpligt listfett.
- Gör samma service på toatankens gummipackning.
- Spreja avfallstankens gummin och ventil med Thetfords silikonsprej.
- Batterierna, hur har de klarat vintern, laddningen?

När allt kontrollerat, avprickat och ok, ja då kan du ta stödbensölen.

OBS - LISTAN FYLLS PÅ ALLTEFTERSOM NI KOMMER MED TIPS.

Senast ändrad:
Jag måste också få fråga, varför aldrig använda silikon på gummilister? Silikon är ju en form av plast/gummi så det kan knappast vara skadligt för gummit.
Jag tycker det är ett utmärkt smörjmedel och skydd till mycket.
Det är ju inte direkt ofta man lackar om sin bil heller så rädslan att råka få lite på lacken kan väl inte vara anledningen ? Det torkar man ju bort i så fall.

Om fönster.

Om torkarblad

Löser alla problem

Vissla och nynna....

Ps lite krångligare..men funkar om man trycker på play knappen nere till höger.

Jag har inte något inbyggt filter för sådan här information...
Finns ju massor av experter på Youtube o i verkliga livet.

Men visst bör talk fungera.

Senast ändrad:
Verkar vara olika bud om silicon och gummilister, därför föreslår jag att jag tar bort det här påståendet;
Använd aldrig siliconprodukter på gummilister, rengör med ett milt rengöringsmedel, låt torka lägg på lite talk, klart”

Här: ”Rengör med milt tvättmedel och smörj listerna med lämpligt listfett, typ silicon.” … tar vi bort sista delen, ”typ silikon” och sätter punkt efter lämpligt listfett.

Några åsikter om det?

Tommy

Om man ska va petig.... det här med att vårda gummilister...eller plastlister.....det är väl egentligen viktigare inför och under vintern? För att inte t ex dörrar ska frysa ihop och bli svåra att öppna. Men visst kan man göra det på våren också.
Själv kör jag med silikon lite här och där om det är svarta lister på bilar.....men det är ju mest för att det blir svart och ser blankt och snyggt ut!
Ps att få kofångare eller andra detaljer av " plast" på en bil fina och att få det att hålla...det tycker jag är knepigt men bör ha en egen tråd.

Jag hittade något på Youtube....visst glänser husbilen fantastiskt...... men jag tänker.... inte så stort..gäller både bilar och båtar....

De här två har nog en hel del att pyssla med innan vårrustningen är klar....bara vaxningen tar nog sin tid?
Tillägg..om jag hörde rätt så smörjer de gummit på slideouts... med baby powder...talk!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen