• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Checklista; vårrusta husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste också få fråga, varför aldrig använda silikon på gummilister? Silikon är ju en form av plast/gummi så det kan knappast vara skadligt för gummit.
Jag tycker det är ett utmärkt smörjmedel och skydd till mycket.
Det är ju inte direkt ofta man lackar om sin bil heller så rädslan att råka få lite på lacken kan väl inte vara anledningen ? Det torkar man ju bort i så fall.
Spreja avfallstankens gummin och ventil frikostigt med Thetfords silikonsprej.

Så ja, jag är lika undrande som du.

Hva vi kaller silikon er en hel familie av polymerer, det de har felles er en kjede av Si O bindinger med 2 organiske grupper koblet til hvert silisium atom. Alle polymerene i familien er hydrofobe - vann avstøtende, og veldig stabile.

Problemet på dekk er at den tynne hinnen med polymer er i seg selv veldig glatt og slitesterkt. Helt klart en dårlig egenskap på dekk, men en god egenskap på dørlister og pakninger.

Silikonolje og silikonfett er to forskjellige polymerer som begge kan benyttes på lister og pakninger.

Et spennende silikon produkt er Rain-X som en kan behandle glass med så vann og smuss preller av.

At billakkering får problemer om det er brukt silikon på flaten er helt klart et problem, og det å fjerne silikon er og veldig vanskelig da det knapt finnes løsningsmiddel som klarer dette.

Off topic. silikon på engelsk er silicone mens silisium er silicon. Det blir endel sammenblanding av disse to :D

Tack Knut du är ett proffs, men säger som jag ofta tvingas erkänna, ”I am still confused, but on a higher level”.
….. och med det tycker jag att vi lämnar silikonet, för att inte göra ”checklistan” fullständigt obegriplig för vanliga amatörer som undertecknad.

Föreslår igen den fega, men rätt enkla avslutningen, ” smörj listerna med lämpligt listfett.
…… å’ så kollar vi om det finns flera måsten.;)

Tommy

12 volts batterier..status på batterier och.....laddning.....

Vet inte hur det ska formuleras....(för " vissa" har ju detta som sin ständigt pågående hobby.) . det finns ju enklare system upp till synnerligen max utbyggda. Men någon kontroll kan väl va rimlig?

Senast ändrad:
12 volts batterier..status på batterier och.....laddning.....

Vet inte hur det ska formuleras....(för " vissa" har ju detta som sin ständigt pågående hobby.) . det finns ju enklare system upp till synnerligen max utbyggda. Men någon kontroll kan väl va rimlig?

Jag kan utöka det till hela elsystemets funktion, alltså testa alla funktioner, både på 12V och 230V, har husbilen stått fuktigt kan ärg ställa till funktionsproblem, men även möss kan ha snaskat på kablar.
Jag har själv fångat 4st möss denna vinter i mitt varmgarage, hoppas de inte fann något godare på husbilen kontra menyn i fällorna :rolleyes:

Tack Knut du är ett proffs, men säger som jag ofta tvingas erkänna, ”I am still confused, but on a higher level”.
….. och med det tycker jag att vi lämnar silikonet, för att inte göra ”checklistan” fullständigt obegriplig för vanliga amatörer som undertecknad.

Föreslår igen den fega, men rätt enkla avslutningen, ” smörj listerna med lämpligt listfett.
…… å’ så kollar vi om det finns flera måsten.;)

Tommy
Spontant tycker jag din checklista borde börja närma sig mål. Någonstans slutar det ju att vara en checklista och går över i ett avancerat underhålls och serviceschema. :)

Spontant tycker jag din checklista borde börja närma sig mål. Någonstans slutar det ju att vara en checklista och går över i ett avancerat underhålls och serviceschema. :)
Tror som du att vi nu har fått med det allra viktigaste, för att tryggt och säkert ta den första turen med husbilen efter vinteridet.

Tack för alla tips och råd, nu skall jag gå vidare till våra våra kreativa tekniska kollegor och höra om det finns någon bra idé hur man skulle kunna ta ut ”checklistan” nåla fast den så att den blev lätt och naturligt nåbar när man just söker svar på den aktuella frågan.

Nu stänger jag tråden, undrar bara hur man gör det? :unsure:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen