• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Bytte glykol i Aldesystemet idag

Mej veterligen är det aldrig bytt glykol i min Truma Aquatherm, om så är fallet är glykolen 17år, märker inte av någon störning m.m.
Är Truma Aquatherm öppet på samma sätt som Alde?
Om inte, kan det förklara att du inte har problem.

Sen, det finns rökare som säger "se jag är 95 år och har inte lungcancer eller Kol."
det är inte ett argument för att det är ofarligt att röka........
 
Är Truma Aquatherm öppet på samma sätt som Alde?
Om inte, kan det förklara att du inte har problem.

Sen, det finns rökare som säger "se jag är 95 år och har inte lungcancer eller Kol."
det är inte ett argument för att det är ofarligt att röka........

Jag tror de är rätt lika system.
Jag har ett expansionskärl bakom väggen i garderoben, vet inte var det ansluter, sitter på motsatt sida i bilen i förhållande till den pannan,
det var nästan tomt när jag hittade det 2014, toppade upp med lite glykol.
min cirk.pump sitter direkt vid pannan, systemet har 3 separata linjer ut som kan strypas individuellt med kranar.
 
Den här tråden har jag missat
Har bytt glykol i mitt system. Spolade ur med färskvatten o blåste lätt med luft ur det vatten som var kvar. Bilen 7,8 lång o det gick i 18 liter.
Pumpade i genom utgående på expansionskärlet till det steg genom inloppet.
Endast lite luft kvar och med all säkerhet hela volymen utbytt.
Anledningen till bytet nu va att det börjat läcka. Har fått öppna alla kopplingar (runt 120st) och justerat med nya rörbitar o slangdelar så ny är det som nytt igen.
Bilen har stått med värme på i alla år sedan ny -15.
Endast skador på vissa kopplingar vid klämmorna. Inte på raka rör o radiatorer.
Surt jobb men nu klart tack o lov endast 2000kr fattigare.
 
I aluminiumrören o endast där dom satt klämda i gummislang. Inte på fria rörlängder eller i radiatorer. Ett ställe var i kanten på en slang o det var därför jag upptäckte det. Som tur va då va det vid växlaren så det blev lätt att upptäcka. Testade då att öppna på flera ställen och beslöt då med tanke på hur det såg ut att renovera hela systemet
 
Galvaniska strömmar kan väl knappast gå via gummi, om de inte blandat i metall där.
Läste för ett tag sedan att Alde rekommenderade deras egna glykolblandning för att motverka diverse problem.
Men om jag fattade inlägget rätt så hade inte glykolen bytts tidigare och då kan man förvänta sig att det skall vara rätt sort från fabrik…

Surt vatten kan påskynda frätskador, men så länge det är ett slutet system så neutraliseras detta fort.
Färskvattenrör kan ha de problemen eftersom det alltid tillförs nytt vatten. Men här kommer inget nytt in.
 
Eftersom läckaget börjar där gummit ligger på rörkopplingen är spaltkorrosion fullt möjligt. Rörkopplingar för slang har ofta en krage för bättre tätning där stillastående vätska kan samlas intill kragen.

Rörkopplingen är väl aluminium men innehåller troligen även zink och då finns möjlighet för gropfrätning alternativt kristallinär korrosion där zinken försvinner med tiden.
Kan jämföras med en mässingskoppling (koppar o zink) i saltvatten. Kan se hel ut men är porös

Mycket hänger på vilka material som ingår i rörkopplingarna för att kunna tolka vad som skett.
 
Den enda variabel jag känner till i detta fall jämfört med andra husbilar skulle vara gummikvalitén och om det kan skilja på legering/ytbehandling på fjäderslangklämmorna.

Gummi kan leda spänning, inget ovanligt.
Jag gick ut i garaget och mätte på en slang för bilvärme.
  • Mätning genom slangens tjocklek, 16 kΩ.

  • Mätte på en Alde slang, oändligt motstånd.

@Håkan J
Vilket fabrikat är det på din husbil?
 
Förmodligen helt oväsentligt, eftersom det normala är att Alde levererar kompletta, skräddarsydda paket till respektive husbilsmodell.

Pålle
Så då skall alla Alde installationer utveckla felet som Håkan råkade ut för?

Jag svarar mig själv, naturligtvis inte.
Det är/var något i Håkans installation som aviker från alla Alde installationer som inte går läck efter 7 år.
 
DD5C7ACE-4393-47D9-9E7C-C287AA724A4B.jpeg7FB3E284-F3C6-43ED-8D6C-130513BCF45F.jpeg84246FCE-04F3-4BCA-88EC-03988F13864D.jpeg
Alla skador utom en är på den våta sidan om klamman. Helt o fint under klämmorna. Vill nog påstå att klämmorna är felmonterade o ska sitta längre ut på röret. Nu är jag noga o vill inte att det ska vara så här o har därför tagit bort allt skadat.
Är ganska övertygad att det ser ut så här på många bilar som används mycket. Förmodligen ganska ofarligt men svårt för mig att veta att det finns/numera fanns
 
Jag fick detta svar på frågan. Jag länkade in denna tråd, så förmodligen har den som svarade kollat bilderna.

Hej.

Så är det.

Oftast tappar man inte ”tålighet” mot kylan (dessa -37 grader som glykolen är blandad) utan det är korrosionsskyddet .

Dom flesta glykol idag är etylen, anpassade för just aluminium men skyddet mot korrosion är det olika.

Sedan är det bra att byta för att slippa lukt från systemet….för det är inte som på våra bilar, hög tryck och stängd, utan det är låg tryck och öppet system.



Mvh
"namn utelämnat"

Det verkar alltså som det trots allt beror på att glykol/vattenblandningen förlorat sina korrosionsskyddande egenskaper.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen