• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Bytte glykol i Aldesystemet idag

Michael S

Fd medlem
Ort
Kungsör
När jag köpte bilen spolade jag ur hela Aldesystemet och fyllde Si-Oat glykol.

Idag var det dags för 5 års bytet.
Slangade ur glykolen i expansionskärlet och tog bort anslutningarna.
Kopplade en övergång från 21 till 13mm på bägge slangarna, in och ut ur expansionskärlet.
Slangen från 21-13 mm övergången som matar expansionskärlet, den i mitten, drog jag ned till en tom 25l dunk.
Slangen som för glykolen in i värmesystemet från expansionstanken kopplade jag till en borrmaskinpump.
Pumpen suger från en 20l dunk med färdigblandad glykol.
(Innan jag började mata in den nya glykolen luftade jag pump och slang, körde pumpen så det var ren vätska i slangen.)

Det som då sker, är att den nya glykolen trycks in i värmesystemet och matar ut den gamla glykolen.
Den gamla glykolen kommer ut genom slangen ned i 25l dunken.

Glykol från Swedol, 20l koncentrerad glykol 1380 kr. (ger minst 40l färdigblandat)

Inget behov av att ligga under bilen och leta avtappningsställen, och "lufta sig fördärvad".
Det kommer in minimalt med luft i systemet med denna metod.
 
Bytte förra året på våran, då avtappningen sitter innanför en lucka så var den lätt att komma åt. Gjorde på liknande sätt men använde 230v pumpen och tappade ur så expansionstanken blev tom fyllde fullt och med frugans hjälp som skötte pumpen och kollade tanken, när jag öppnade kranen så startade hon pumpen och sa till när tanken började bli tom så in och fylla och så höll vi på bytte sammanlagt 10 lit. Avtappningen sitter i slutet av det hållet pumpen pumpar åt.
 
När jag köpte bilen spolade jag ur hela Aldesystemet och fyllde Si-Oat glykol.

Idag var det dags för 5 års bytet.
Slangade ur glykolen i expansionskärlet och tog bort anslutningarna.
Kopplade en övergång från 21 till 13mm på bägge slangarna, in och ut ur expansionskärlet.
Slangen från 21-13 mm övergången som matar expansionskärlet, den i mitten, drog jag ned till en tom 25l dunk.
Slangen som för glykolen in i värmesystemet från expansionstanken kopplade jag till en borrmaskinpump.
Pumpen suger från en 20l dunk med färdigblandad glykol.
(Innan jag började mata in den nya glykolen luftade jag pump och slang, körde pumpen så det var ren vätska i slangen.)

Det som då sker, är att den nya glykolen trycks in i värmesystemet och matar ut den gamla glykolen.
Den gamla glykolen kommer ut genom slangen ned i 25l dunken.

Glykol från Swedol, 20l koncentrerad glykol 1380 kr. (ger minst 40l färdigblandat)

Inget behov av att ligga under bilen och leta avtappningsställen, och "lufta sig fördärvad".
Det kommer in minimalt med luft i systemet med denna metod.
Hur mycket Glykol gick det åt ? Hur ser man när det är klart ?
 
Hur mycket Glykol gick det åt ? Hur ser man när det är klart ?
Åtgången beror på hur stort värmesystem det är i bilen på våran bytte jag 10lit, pannan 3010 rymmer 3,5lit sen är det mest rör så jag tror det räcker.
Jag såg det på att den röda färgen i glykolen blev klarare men det kan vara att det inte varit bytt sen 2013.
 
Hur ser man när det är klart ?
Om man som i mitt fall inte byter glykolsort, ser man inte detta. (vid byte vart femte år.)

Jag tog bilens längd X 2 + bredd x 2 och tog detta gånger 2, = 50 meter
Detta ger ungefärlig volym i rören med ca 2 cm innerdiameter, ca 15 liter.
Ytterligare ca 5 liter för pannan är nära nog att jag gör bytet med 20 liter.
 
Det här är nog inget för mig som har tummen mitt i handen. Kollade i husbilen och där satt kärlet inbyggt utan att kunna se något. Kollade på YT och hittade denna fil med exakt samma placering som jag har. Tyvärr fattar jag inget, ser ut som han stuckit ner 2 slangar i kärlet, så kan det väl inte funka. Nej det får nog bli verkstaden som får fixa detta.

 
När jag köpte bilen spolade jag ur hela Aldesystemet och fyllde Si-Oat glykol.

Idag var det dags för 5 års bytet.
Slangade ur glykolen i expansionskärlet och tog bort anslutningarna.
Kopplade en övergång från 21 till 13mm på bägge slangarna, in och ut ur expansionskärlet.
Slangen från 21-13 mm övergången som matar expansionskärlet, den i mitten, drog jag ned till en tom 25l dunk.
Slangen som för glykolen in i värmesystemet från expansionstanken kopplade jag till en borrmaskinpump.
Pumpen suger från en 20l dunk med färdigblandad glykol.
(Innan jag började mata in den nya glykolen luftade jag pump och slang, körde pumpen så det var ren vätska i slangen.)

Det som då sker, är att den nya glykolen trycks in i värmesystemet och matar ut den gamla glykolen.
Den gamla glykolen kommer ut genom slangen ned i 25l dunken.

Glykol från Swedol, 20l koncentrerad glykol 1380 kr. (ger minst 40l färdigblandat)

Inget behov av att ligga under bilen och leta avtappningsställen, och "lufta sig fördärvad".
Det kommer in minimalt med luft i systemet med denna metod.
Blandar du med vanligt kranvatten?
 
Visserligen inte medlem i denna klubb, men tänkvärt.


Jag frågade Alde om detta, och fick följande svar.
Hej

Det är tyvärr så att många missar vad som står i Aldes bruksanvisning.

" Glykolbalndningen bör bytas vartannat år,
då egenskaper som t.ex. korrosionsskydd
försämras. Används Alde Premium Antifreeze
kan bytesintervallet förlängas till
max 5 år vid normal drift."

Detta är inte bara för att Alde ska sälja sin egen glykol utan det är så att detta är ett öppet system jämfört med bilars system, så det påverkas av syre som kommer in och vilket vatten och glykol, tillverkarna av husbilarna har i systemen när systemen fylls från början. Har man inte bytt glykol på länge eller fyllt på någon annan glykol eller vanligt vatten - då kan det inträffa att det blir korrosion. När glykolen har blivit för gammal blir det kristaller och påväxter i rören vilket till slut kan göra att det går hål på rören.
Därför är det viktigt när man köper en produkt att läsa igenom skötselanvisningar så att man kan försäkra sig om ett system som fungerar felfritt i många år.
Det är extra viktigt när man köper begagnat med att kontrollera detta
 
Bilars system är även "öppet" via expansionskärlet, så nog kommer syret åt där också.

Mej veterligen är det aldrig bytt glykol i min Truma Aquatherm, om så är fallet är glykolen 17år, märker inte av någon störning m.m.
Borde kanske göra ett försök, måste bara tänka ut ett best practice så jag slipper lufta.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen