• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Brobizz eller bropass?

Beställde en ny ”Bombrikke” på https://fremtindservice.no/ idag.

Lite svårt att förstå vilken kod som skall användas för avgasnorm (Eu code) och CO2, men fick bra hjälp av kundservice på telefon.
När brickan anlänt skall jag gå in på ”autopassforferje”, där mitt avtal om billigare färjeturer finns, och lägga in det nya brickenumret.

Enkelt och klart som korvspad? Nej faktiskt inte! Mycket sökande och läsande på olika sidor.
 
Jag drog iväg ett mejl till Öresundsbron igår kväll och fick idag till svar idag, att de byter ut min gamla bizz mot en ny
och sedan ska denna gälla i Norge...
Lusläste lite mer ingående i första upplagan från Autopass och fann ytterligare en klickbar länk,
där jag kan läsa mig till ... att jag behöver nog inte göra mer än att byta bizz.
Nu är mitt intresse först och främst för fordon < 3500 kg. Var och en får fortsatt begrunda vad som gäller
i tillämpliga fall.

 
Jag drog iväg ett mejl till Öresundsbron igår kväll och fick idag till svar idag, att de byter ut min gamla bizz mot en ny
och sedan ska denna gälla i Norge...
Lusläste lite mer ingående i första upplagan från Autopass och fann ytterligare en klickbar länk,
där jag kan läsa mig till ... att jag behöver nog inte göra mer än att byta bizz.
Nu är mitt intresse först och främst för fordon < 3500 kg. Var och en får fortsatt begrunda vad som gäller
i tillämpliga fall.

Ja den gäller till den 13/4.
Vær opmærksom på, at det som privatkunde hos Brobizz ikke er muligt at bestille en ny bizz, der virker til betaling i Norge. Det betyder også, at du ikke kan udskifte din bizz, så du fortsæt kan køre i Norge efter den. 13. april 2023.
 
Dom är snabba på ØresundsPAY...
Mejlade i söndagskväll och har nu redan (tisdag) fått min nya bizz direkt i brevlådan via PostNord 🚴‍♂️ (!)

Mina farhågor om dubbelfakturering (#29) har undanröjts och jag litar på, att personalen på ØresundsPAY
vet vad som gäller även framledes... annars skulle dom väl inte byta min fungerande bizz, som bara är 5-6 år...

Skulle förutsättningarna ändras radikalt redan nu i april, så får jag väl äta upp min hatt...
Men jag planerar att köra till Norge i vilket fall. ;)

Ta gärna del av relevant information, som medföljde med min nya bizz.


Skannad.jpeg
 
Bra, dette burde løse problemet med de skjerpede reglene i Norge. Ikke så firkantet som Østerrike hvor de skal ha kopi av endel papirer for å sette hvilken takst bilen skal benytte.
 
Vad jag förstår så fungerar easy go+ framledes i Norge. Den är ju bunden till fordonet. Rätta mig om jag har fel. Hälsningar Göran
 
Hej. Finns det ingen som fungerar i hela Europa för då behöver man ju inte ha flera olika för att kunna köra lite var stans de är ju broavgifter och Autobahn avgifter i Frankrike och Spanien men det är väl att hoppas för mycket av dom som samordnar det hela.
Mvh Lasse
Låt oss hoppas.
"ØresundPAY är en EETS-godkänd betalningsförmedlare. EETS (European Electronic Toll Service) är ett EU-direktiv med målsättningen att en och samma elektroniska enhet ska kunna användas som betalmedel på alla betalvägar inom EU ett abonnemang hos valfri godkända EETS-utställare."
 
Problemet med EETS er at hver betalveg bolag som har ekstra krav utover basis må godkjenne informasjonen som de får fra den enkelte utsteder av dosa. Dette kan i noen tilfeller komme i konflikt med hva utsteder har innhentet, problemet ble først gjort synlig ved det Østerrikets utvidete krav om informasjon som Autopass ikke hadde i sitt system den gangen. En ny operatør som Easygo kunne fort lage et produkt Easygo+ som var skreddersydd for dette og som samtidig passet for Autopass. At Autopass hadde en avtale med Brobizz for privatbiler som de så litt mellom figerene på at ble brukt på husbiler selv de over 3500 kg totalvekt er noe som det nå tydelig ryddes opp i.

Den gangen det første EETS direktivet ble laget måtte Autopass og Q-Free (utvikleren av de første dosene) bytte frekvens på radiosignalet. På den tid var det kun i Norge og på broen over sundet i Lisboa som hadde anlegg med den gamle frekvensen. Q-Free er fortsatt en av de aller største leverandørene av slike doser og kontroll anlegg i verden (de øvrige lisensierer teknologien fra Q-Free, jeg husker ikke hvor lenge patentet gjelder).
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen