• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Brobizz eller bropass?

Det är tydligen så att Brobizzen upphör att fungera i Norge den 13/4-23 och man måste registrera sig på nåt som heter Epass24 om jag fattar saken rätt. Avgifterna ska tydligen baseras på fordonets miljöklass. Min gamla Brobizz spärrades nyss då vi inte använt den på 3 år p g av pandemin. Återbetalningen av depositionen verkar inte fungera. Det finns nåt som heter Öresundspay som ska fungera både i Danmark och Norge. Vet inte längre om man ska skaffa en ny bizz eller vad man ska ha för att färdas på billigaste sätt. Det här börjar likna samma djungel som miljömärkena för olika länder. Vore bra om nån kunde reda ut vad som gäller för 2023 och hur man ska agera!

Nej där ligger mina avtal med Öresund konsortiet både vad gäller bizz och nummerplåt.
Har aldrig ändrat något, därifrån kommer fakturor. Så det är bara att tuta och köra.

Ser med spänning fram emot hur detta kommer att redas ut.
Men det verkar som att bizzen / EasyGo inte längre fungerar ihop med Norge längre,
synd... det var ju norrmännen som startade tidigt med sin bizz / Autopass.

Epass24 tycks tydligen vara det nya och denna operatör synes även samarbeta med A/S Stora Bältbron?
Hur blir det då, ifall man nu registrerar sig på Epass24 för Norgeresan och sen kommer till bron i Danmark,
vilken operatör tillhör man då? Ska man köra med bizzen i rutan som vanligt eller...

Brobizzen gäller fortfarande där på Stora Bältbron och tydligen även om man är registrerad hos Epass24...
genom den danska kopplingen till "Sund o Bält"

Om jag är registrerad både via bizz och Epass24... blir det då risk för dubbeldebitering?

Det är tydligen så att Brobizzen upphör att fungera i Norge den 13/4-23 och man måste registrera sig på nåt som heter Epass24 om jag fattar saken rätt. Avgifterna ska tydligen baseras på fordonets miljöklass.

Jag tittade på autopass.no och kunde inte se något om att BroBizz generellt skulle upphöra fungera i Norge inom kort. Hur har du hittat den uppgiften?

Citat:
"Det er kun utstederselskaper som har tillatelse til å inngå brukeravtale og utstede brikker for bruk i AutoPASS Samvirke. Ta kontakt med ett av følgende utstederselskap for å tegne avtale med AutoPASS-utsteder og få brikke, eller hvis du har spørsmål om avtalen din.
Godkjente utstederselskap:
BroBizz
Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS
Tolltickets
ÖresundPay"

Och när jag loggar in på ÖresundPay så visas fortfarande info om att Bizzen gäller på norska vägsträckningar.
?

Det är tydligen så att Brobizzen upphör att fungera i Norge den 13/4-23 och man måste registrera sig på nåt som heter Epass24 om jag fattar saken rätt. Avgifterna ska tydligen baseras på fordonets miljöklass. Min gamla Brobizz spärrades nyss då vi inte använt den på 3 år p g av pandemin. Återbetalningen av depositionen verkar inte fungera. Det finns nåt som heter Öresundspay som ska fungera både i Danmark och Norge. Vet inte längre om man ska skaffa en ny bizz eller vad man ska ha för att färdas på billigaste sätt. Det här börjar likna samma djungel som miljömärkena för olika länder. Vore bra om nån kunde reda ut vad som gäller för 2023 och hur man ska agera!
Har du någon källa du kan hänvisa till?

Eftersom bizzen slutar fungera 13/4 är det väl inte bara att tuta och köra???
Jag har inte som kund i17 år fått något besked att det skall avslutas. Har även registrerat mina nummerplåt så bizz behöver inte användas då.
Så här står det hos mig på deras hemsida.
"Brobizz och ØresundPAY är två sidor av samma sak. Båda är betalningsförmedlare som kan förse dig med en bizz eller ett betalavtal med nummerskyltsavläsning. Med ett betalavtal kommer du snabbt och smidigt igenom många betalstationer utan att behöva stanna och ta fram plånboken varje gång. Du kan sedan koppla ett eller flera rabattavtal till din bizz eller din nummerplåt och välja broar och betalvägar du använder ofta, t ex ett BroPass-avtal om du kör över Öresundsbron eller ett Storebælt-avtal om du kör över Stora Bältbron."
Trådskaparen frågade om sin resa till Tyskland inte Norge..

Senast ändrad:
Trodde att man kunde diskutera Brobizz i den här tråden också men eftersom det jag fått fram tydligen är fel så ska jag inte yttra mig nåt mer i den här frågan!

Hvorfor kan jeg ikke længere betale med min bizz i Norge?​

Der indføres nye tekniske krav for bizzer, der benyttes til betaling i Norge. Disse ændringer gør, at en bizz med Brobizz privataftale fra den 13. april 2023 ikke længere kan benyttes til betaling af afgifter på norske veje og færgeruter.
Du kan læse mere på Autopass' hjemmeside om dine muligheder for betaling fremover.
Vær opmærksom på, at det som privatkunde hos Brobizz ikke er muligt at bestille en ny bizz, der virker til betaling i Norge. Det betyder også, at du ikke kan udskifte din bizz, så du fortsæt kan køre i Norge efter den. 13. april 2023.

Hvordan kan jeg betale i Norge efter den 13. april 2023?​

Hvis du skal til Norge efter den 13. april 2023, kan du orientere dig om dine fremtidige muligheder for betaling i Norge på Autopass' hjemmeside her.

Trodde att man kunde diskutera Brobizz i den här tråden också men eftersom det jag fått fram tydligen är fel så ska jag inte yttra mig nåt mer i den här frågan!
Om du tog illa upp på mitt svar ber jag om ursäkt, det var inte min avsikt att såra dig.
Jag hade bara förhoppningen om att hålla tråden kopplad till frågan, vilket gör den enkelt sökbar.
Norge resor tycker jag vi borde ta i en separat tråd då där har funnits flera alternativ än bizz och nu det nya som bör förtydligas och gör den enkelt sökbar. Eller som MR Wook skriver i sin tråd nr 22.

Jag har idag gjort en störtdykning i Brobizz (det jag har) och öppnat konto hos Epass24 (som drar direkt från VISA kortet) och kommit till följande:
Inget kommer att fungera hos någon så länge bilens bränsle (diesel, bensin eller el) inte är registrerat. Jag har inte kopplat Epass24 till mitt kort för att slippa eventuella dubbeldebiteringar i Sverige, Danmark osv…
Vill man åka till Norge då kommer kameror att läsa av nummerplåten och en faktura kommer i brevlådan.

Min förhoppning är dock att Brobizz kommer att lösa detta innan april månad annars får vi återgå till det ”manuella” som förr i tiden. Och då kvarstår fortfarande frågan, vilken debitering gäller eftersom kameran inte kan se vad bilarna drivs med, eller?

Er det ikke fortsatt slik at Brobizz brikken kan flyttes fritt mellom egne biler for private. Det som har vært krav i de fleste systemer er at brikken registres på en bil. Mengden med informasjon som må registreres om bilen varierer mellom de forskjellige lokale systemer. For kjøretøy fra eget land hentes tilleggsinformasjonen fra bilregister, for utenlandske er dette ikke alltid mulig så kopi av registreringspapirer og i noen tilfeller CoC må inn i systemenes utveksling av info.

Sparte selv endel penger mens min husbil gikk på svensk registrering og med Brobizz privat i forhold til mens samme bil på norsk registering og Autopass. Når politikerene i Norge nå bestemmer mer varierende priser så tvinges Brobizz privat ut av systemet da det mangler binding til spesifikke kjøretøy.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen