• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Brobizz eller bropass?

JohanÖ

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Hej,
Det kom upp en tråd för några dagar sedan om bropass/bizz. Jag håller nu på att skaffa något för att ta mig till Tyskland.

Jag fattar inte riktigt det hela så jag tar frågorna en i taget, hoppas att någon kan hjälpa mig.

Är brobizz (https://brobizz.com/se) och bropass (https://www.oresundsbron.com/sv/start) samma sak?

Om ja: spelar det någon roll var jag beställer?

Om nej: vilken skall jag ha? Jag vill bara så billigt som möjligt köra över Öresundsbron och Stora bältbron.
Sedan kanske det finns andra förmåner som jag inte känner till.

Min bil väger 5 ton och är 8,60 lång om det spelar någon roll.

Tack på förhand från en förvirrad resenär.

Jag har Brobizz och haft sen bron bygdes, den gäller även på Stora Bält, men har man en bil över 3,5 ton spelar det ingen roll vad man har, man måste köra i en manuell bana. Vet av erfarenhet då jag kört Stora Bält ett antal gånger och har en bil på 3,8 ton.

Der findes et selskab for Øresundsbroen og et selskab for Storebæltsbroen.

Der har begge for et par år siden udskilt deres betalingsselskab i Øresundpay og i Brobizz.

Det betyder intet hvilket betalingsselskab du vælger, men du kan få rabatter, hvis du efterfølgende tegner en aftale med det andet selskab.

Du kan for eksempel vælge her ØresundPay og så kan du her se, hvor det kan bruges : https://oresundpay.com/sv/stallen

Som du ser, så er der et link,hvor du kan tilmelde dig rabataftalen hos storebælt.

Vår husbil väger 4ton och är drygt 7m, över Öresund använder jag

Där har jag registrerat nummer skylten, så där tar jag bort Easygo+ dosan.

På lördag kör vi ner till Italien, via Öresundsbron, scandline Rödby-Puttgarten, och genom Brennerpasset i Österrike så då är det jättesmidigt att ha denna dosa också!
Jag skaffade den gratis för lite drygt 2år sedan, men har hört att p.g.a komponent brist det varit långa väntetider, vet inte hur läget är nu.

Förra året körde vi t.o.r Italien via storabält, med Easygo+ dosan körde vi i Grön (Bizz) filen, ingen manuell hantering, funkade jättebra, kanske bara är + varianten som har bilens vikt, axlar mm
Kostade 610Dkr enkelväg

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Har en husbil på 3850 kg. Skaffade en EasyGo+ för en 5-6 år sedan. Lite pappersarbete behövdes då fordonet ska registreras i deras system. Och något slags avtal ska göras med respektive operatör. Detta är som jag minns processen. Men sedan har jag kört både Öresundsbron, Stora Bältbron och i Österrike utan problem. Har inte behövt köra i manuell kö. Alla kostnader har registrerats direkt på Mastercard-kortet. Har även för mig att jag fått rabatt på Rödby-Puttgarden, men att jag då fick lämna in dosan till biljettexpediten som skrev in numret manuellt. Har inte åkt något av ovanstående de senaste två åren, så det kanske inte är helt aktuellt idag.

Hej,
Det kom upp en tråd för några dagar sedan om bropass/bizz. Jag håller nu på att skaffa något för att ta mig till Tyskland.

Jag fattar inte riktigt det hela så jag tar frågorna en i taget, hoppas att någon kan hjälpa mig.

Är brobizz (https://brobizz.com/se) och bropass (https://www.oresundsbron.com/sv/start) samma sak?

Om nej: vilken skall jag ha? Jag vill bara så billigt som möjligt köra över Öresundsbron och Stora bältbron.

Det är inte så kristallklart beskrivet på deras hemsidor men så här har jag förstått det:

Bizzen är manicken som man sätter innanför vindrutan och som avläses i betalstationerna.
Bropasset är avtalet som ger rabatt på avgiften.

Jag har nyss skaffat en Bizz utan Bropass, det var kostnadsfritt. Vad skall jag med den till? Jo, koppla den till rabattavtal för vägfärjor i Norge. Bropass avvaktar jag med till det blir aktuellt att åka Öresunds- och/eller Bältbron.

Har även för mig att jag fått rabatt på Rödby-Puttgarden, men att jag då fick lämna in dosan till biljettexpediten som skrev in numret manuellt.
Som Göran säger ovan, EasyGo+ funkar inte på den färjan. Hade det problemet förra året. Så jag var faktiskt i kontakt med dem tidigare idag i just den frågan.
Och de sade rakt ut att det var bättre att boka på scandlines webbsida för att få de rabatter som kunde finnas. Som hon sade gällde det även BroBizz.
Det brukar jag göra ca två timmar innan vi kommer fram dit - och slipper därmed en stor del av köerna.
Utom förra året då jag trodde att det skulle funka med EasyGo.

Tour de France kör 3 etapper i Danmark i år, fick nyss följande meddelande:

Storebæltsbroen er lukket lørdag den 2. juli 2022

Kære Anders

Vi skriver til dig, da vi gerne vil sikre os, at du får information om sommerens brolukninger.

Tour de France krydser Storebæltsbroen den 2. juli 2022

Det vil ikke være muligt at passere Storebæltsbroen i tidsrummet mellem kl. 13.00 og kl. 18.00. Vi anbefaler, at du, i videst muligt omfang, planlægger dine ture over Storebælt til andre dage.

Der må forventes kødannelse og beregnes ekstra rejsetid den 2. juli.

Storebæltsbroen er delvist lukket lørdag den 11. juni 2022

Lørdag den 11. juni kører motionscykelløbet Tour de Storebælt over Storebæltsbroen.

Det betyder, at trafikken omlægges, og at der kun vil være et farbart spor i hver retning. Der må forventes kødannelse og ekstra rejsetid på dagen.

Find mere information
Du kan finde mere information om de to brolukninger og påvirkning af trafikken på Storebæltsbroens hjemmeside.

Vi anbefaler også, at du tjekker Vejdirektoratets trafikkort, hvor du altid kan se den aktuelle trafikstatus på de danske veje.

Venlig hilsen

Brobizz A/S

Hej,

Hej vi har brobizz( Öresundsbron) och lagt till storebältbron , vi kör med nummer plåtavläsning på Öresundsbron men isätter upp Bizzen när vi närmar storebält och då kör vi i bizz banarna och det fungerar nu , våran husbil är 5 t 8 m lång

Måste ställa en fråga….varför registrerar ni regnummer på bizzen. Den fungerar ju lika bra utan plus att den då även kan sättas i annat fordon. Eller är det ändrat?
Det är 2 olika bolag, jag har också registrerat både vår personbil och husbils reg-nummer hos Öresundsbron för att få bästa pris, medans på Storabältbron kör vi husbilen med EasyGo+ har inte kört personbilen över denna ännu
Sen är det ett test att EasyGo+ dosan funkar innan vi kommer ner till Österrike
Mvh
Anders

Angående EasyGo+ dosan, ni som använt den många år, hur länge räcker det inbyggda batteriet?
Tänkte ett tag att den är passiv, som en rfid tag men den ger ju av sig pip ljud när man väljer antal axlar även hemma.
Mvh
Anders

Sökte o hittade en gammal krav spec

The battery (or battery pack) must conform to the specifications in section 6.9 of this
document.
The minimum lifetime of a battery pack must be:
 60 months under normal operating conditions.
Normal operating conditions are example:
 Up to 80 transactions a day for 280 days in a year.
 2 (two) MMI uses a day for 280 days in a year for a long active time (4 seconds).
 2 (two) MMI uses a day for 280 days in a year for a short active time (1 second).
 The OBU is mostly used at a normal environment temperature.
 The OBU is used at low temperatures (less than 5°C) for less than 1% of the global
utilization time.
 The OBU is used at high temperatures (more than 50°C) for less than 15% of the
global utilization time

https://www.google.com/url?sa=t&sou...EQFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw1puGIYu6eha8VTZ0hD83Ih

Mvh
Anders

Det är 2 olika bolag, jag har också registrerat både vår personbil och husbils reg-nummer hos Öresundsbron för att få bästa pris, medans på Storabältbron kör vi husbilen med EasyGo+ har inte kört personbilen över denna ännu
Sen är det ett test att EasyGo+ dosan funkar innan vi kommer ner till Österrike
Mvh
Anders
EasyGo+ måste du regga det vet jag o den har jag sedan många år tillbaka. Men frågan va angående bizzen för Öresundsbron. Ser det som en nackdel att lägga regnummer på den. Därför frågan.

Angående EasyGo+ dosan, ni som använt den många år, hur länge räcker det inbyggda batteriet?
Tänkte ett tag att den är passiv, som en rfid tag men den ger ju av sig pip ljud när man väljer antal axlar även hemma.
Mvh
Anders
Har haft min i 10 år och blir lika förvånad att batterierna fortfarande håller. Om jag inte kommer ihåg fel så läste jag att man inte kan byta batteri utan man får en ny dosa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen