
Håller viss koll på aktiekurserna på bolagen i ”vår” bransch, de företag jag följt är främst Kabe, Dometic och Thule, som helt eller delvis är beroende av oss, det är vi som är deras marknad.
Det var trevlig läsning under Coronapandemin, då aktiekurserna steg oavbrutet i takt med företagens bokslutskommunikéer, som berättade om ökat intresse för mobil fritid, Hemester och minskat intresse för konkurrenten charterresor.
Men så kom det ett nytt år, vi skrev 2022 som innebar högre inflation, som i sin förlängningen gav högre räntor och i mars kom kriget i vårt eget europeiska närområde. Sen som lök på laxen har vi idag ett pris på dieseln som närmar sig 30 kronor litern. Självklart får det konsekvenser för oss och vår förmåga att spendera pengar på våra fritidsintressen, som direkt kunde ses ge utslag på företagens aktiekurser.
Kabe:

Sista veckan 2021, handlades aktien för 311 kr, idag köper du samma aktie för 176 kr. Priset har alltså fallit med 135 kr/43.4%.
DOMETIC:

Dometic redovisar en negativ kursutveckling i år, från att i januari handlas för 121,50 kr till att idag handlas för 55,06 kr. Över halva värdet har försvunnit under året, 66,44 kr/54.68%.
THULE Group

Thule Group är det bolag som i den här gruppen haft den mest dramatiska negativa kursutvecklingen. Från att vid början av 2022 då aktien handlades för 544,50 kr, till dagens pris då den handlas på börsen för 208 kr. Ett kursfall på 336,50 kr/61,8%.
Hur ser det ut framåt?
Nu är frågan, har bolagen nått botten är problemen borta, kan man se framtiden an med tillförsikt?
Ja, frågar du mig så är jag tveksam, mycket tveksam om vid pratar närtid. Stigande inflation vilket gjort både husbilar och tillbehör dyrare, Bonus-malus beskattningen som i fallet husbilar finns det bara Malus, vilket gör att en del av marknaden försvann redan där. Sedan har vi övriga ökade levnadsomkostnader, inflationen, räntorna, miljön, priserna på el och bränsle, vilket i sin förlängning ger reallönesänkningar. Hushållen blir fattigare och oron stiger för vad framtiden kommer att bjuda på. En situation som gör hushållen restriktivare, försiktigare med sin utgifter på saker som inte anses nödvändiga och hit får vi nog räkna de här tre företagens produkter.
Nu delar inte branschen min lite dystra framtidsvision i närtid, tvärtom så fick vi läsa idel positiva kommentarer från ELMIA och jag önskar att de har rätt.
Om vi tittar i ett längre perspektiv är jag helt inne på branschens positiva inställning, när det gäller de här tre företagen. De är alla tre väl etablerade aktörer på hemmamarknaden som på utlandsmarknaderna, ordnade finanser, bra och kända kvalitetsprodukter inom sina olika segment. Vidare tror jag att intresset för mobil fritid och friluftsliv kommer fortsatt att öka, men kanske i nya annorlunda former.
Av de tre företagen tror jag att Thule Group, som har den mest dramatiska negativa utvecklingen i år, även har den snabbaste vägen tillbaka eftersom man har en så diversifierade produktportfölj.
Däremot tror jag att både Kabe och Dometic har större problem, vi vet att de i produktionen fortsatt har problem med leveranser av vitala delar för deras produkter. Till det kan läggas att det är i regel knutna till en större investering, ekonomisk insats som i närtid inte är aktuellt för många hushåll.
Men visst kommer det att vända, men när? Säger jag som amatör vad gäller börsen och utvecklingen på börsen.
Vad tror du?
Tommy
Senast ändrad: