• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Branschföretagens dystra utveckling på börsen

A94C7A99-D2C2-422C-BA06-BB934F9CC5C8.jpeg

Håller viss koll på aktiekurserna på bolagen i ”vår” bransch, de företag jag följt är främst Kabe, Dometic och Thule, som helt eller delvis är beroende av oss, det är vi som är deras marknad.

Det var trevlig läsning under Coronapandemin, då aktiekurserna steg oavbrutet i takt med företagens bokslutskommunikéer, som berättade om ökat intresse för mobil fritid, Hemester och minskat intresse för konkurrenten charterresor.

Men så kom det ett nytt år, vi skrev 2022 som innebar högre inflation, som i sin förlängningen gav högre räntor och i mars kom kriget i vårt eget europeiska närområde. Sen som lök på laxen har vi idag ett pris på dieseln som närmar sig 30 kronor litern. Självklart får det konsekvenser för oss och vår förmåga att spendera pengar på våra fritidsintressen, som direkt kunde ses ge utslag på företagens aktiekurser.

Kabe:
E41A5E37-6205-4DBE-9CC2-870680A5806C.jpeg
Sista veckan 2021, handlades aktien för 311 kr, idag köper du samma aktie för 176 kr. Priset har alltså fallit med 135 kr/43.4%.

DOMETIC:
38D2ED85-B554-47F9-BD2E-F3A5DD754F76.jpeg
Dometic redovisar en negativ kursutveckling i år, från att i januari handlas för 121,50 kr till att idag handlas för 55,06 kr. Över halva värdet har försvunnit under året, 66,44 kr/54.68%.

THULE Group
66DA680B-87CB-407A-928F-3A504A79CF8F.jpeg
Thule Group är det bolag som i den här gruppen haft den mest dramatiska negativa kursutvecklingen. Från att vid början av 2022 då aktien handlades för 544,50 kr, till dagens pris då den handlas på börsen för 208 kr. Ett kursfall på 336,50 kr/61,8%.

Hur ser det ut framåt?


Nu är frågan, har bolagen nått botten är problemen borta, kan man se framtiden an med tillförsikt?

Ja, frågar du mig så är jag tveksam, mycket tveksam om vid pratar närtid. Stigande inflation vilket gjort både husbilar och tillbehör dyrare, Bonus-malus beskattningen som i fallet husbilar finns det bara Malus, vilket gör att en del av marknaden försvann redan där. Sedan har vi övriga ökade levnadsomkostnader, inflationen, räntorna, miljön, priserna på el och bränsle, vilket i sin förlängning ger reallönesänkningar. Hushållen blir fattigare och oron stiger för vad framtiden kommer att bjuda på. En situation som gör hushållen restriktivare, försiktigare med sin utgifter på saker som inte anses nödvändiga och hit får vi nog räkna de här tre företagens produkter.

Nu delar inte branschen min lite dystra framtidsvision i närtid, tvärtom så fick vi läsa idel positiva kommentarer från ELMIA och jag önskar att de har rätt.

Om vi tittar i ett längre perspektiv är jag helt inne på branschens positiva inställning, när det gäller de här tre företagen. De är alla tre väl etablerade aktörer på hemmamarknaden som på utlandsmarknaderna, ordnade finanser, bra och kända kvalitetsprodukter inom sina olika segment. Vidare tror jag att intresset för mobil fritid och friluftsliv kommer fortsatt att öka, men kanske i nya annorlunda former.

Av de tre företagen tror jag att Thule Group, som har den mest dramatiska negativa utvecklingen i år, även har den snabbaste vägen tillbaka eftersom man har en så diversifierade produktportfölj.

Däremot tror jag att både Kabe och Dometic har större problem, vi vet att de i produktionen fortsatt har problem med leveranser av vitala delar för deras produkter. Till det kan läggas att det är i regel knutna till en större investering, ekonomisk insats som i närtid inte är aktuellt för många hushåll.

Men visst kommer det att vända, men när? Säger jag som amatör vad gäller börsen och utvecklingen på börsen.

Vad tror du?


Tommy
 
Senast ändrad:
Undrar hur mycket ”malus” har bidragit då det ännu inte finns elhusbilar. Jag kan förstå en extra beskattning OM ett alternativ fanns att välja på, med det gör det inte.
Tack Ranko att du påminde om Malus, som jag nu lagt till i texten.

”Ja, frågar du mig så är jag tveksam, mycket tveksam om vid pratar närtid. Stigande inflation vilket gjort både husbilar och tillbehör dyrare, Bonus-malus beskattningen, som i fallet husbilar finns det bara Malus, vilket gör att en del av marknaden försvann redan där.”

Tommy
 
Kabe ligger ungefär i paritet med indexet för sällanköpsvaror så de kanske inte behöver skämmas så mycket över utvecklingen hittills. De andra ser ju betydligt sämre ut. Samtidigt borde väl både Dometic och Thule ha mindre andel av sina affärer exponerade mot nyköp av husbilar än vad Kabe har, och därmed mindre påverkade av Malus ?
 
Tyckte Thule blivit för billig för några veckor sedan och köpte lite, men billigt kan bli ännu billigare men det är ett långsiktigt köp så vi får se om något år då börsen förhoppningsvis bottnat för denna gång.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen