• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blinkande puckar

Lasse

iValberedning
Medlem
Någon berättade att man inte får ha blinkande rött ljus i Tyskland, utan det skall vara oranget ljus. Har letat men inte hittat något om detta, någon som vet och kan hänvisa till var det står och i så fall var man handlar sådant oranget ljus i form av en puck. Har redan ett rött.

Någon berättade att man inte får ha blinkande rött ljus i Tyskland, utan det skall vara oranget ljus. Har letat men inte hittat något om detta, någon som vet och kan hänvisa till var det står och i så fall var man handlar sådant oranget ljus i form av en

Senast ändrad:
Men var fasiken köper jag det. Alla jag hittat har bara blinkande rött.
Nästa gång jag anländer Sassnitz eller Flensburg så blir jag nog nödgad att ta reda på det...
Mer förutseende människor än mig kan googla (eller Binga) på "gul varningspuck", jag får en hel del resultat hos exempelvis Lastbilsprylar.se, SC Styling, Batterilagret, Batterionline.se, mfl.
De ställen jag normalt sett handlar liknande saker verkar inte ha vaknat riktigt ännu och där hittar jag bara orangea och röda.

Senast ändrad:
Notera att puckar med orange ljus inte heller är godkända!
Det skall vara gult ljus.

Jag mailade Biltema och frågade detta för några månader sedan och deras orange var inte godkänd.
Varpå jag, så klart, föreslog att de skulle se till att ha dessa också i lager…
Om det blir så är en annan sak…

Notera att puckar med orange ljus inte heller är godkända!
Det skall vara gult ljus.

Jag mailade Biltema och frågade detta för några månader sedan och deras orange var inte godkänd.
Varpå jag, så klart, föreslog att de skulle se till att ha dessa också i lager…
Om det blir så är en annan sak…
Rätt det skall vara GULT blinkande, jag som rör till det med färgskalan.

Samma sak i Spanien, där det än så länge bara är en rekommendation, men lampan V-16 skall vara gul.
"señal V-16", deben iluminar a 360º en color amarillo auto.

Men på bilderna ser det ut som orange, eller vad säger du?

IMG_5568.jpeg
Troligen finns inte orange, det är gula som ser ut som orange.

Tommy

Min orangepuck från Spanien tömmer batteriet på nolltid. Jag ser det som säkerhetsrisk att inte ha en fungerande puck när den väl behövs. Får leta efter bättre modell…
Jag misstänker att som vanligt finns det kinakopior på dessa, hade en orange i jobbilen, den höll i minst 1år, användes en stund varje vecka. Minns inte märket.

Puckarnas fördel är tydligen att man inte skall springa runt på körbanan med sin varningstriangel. Cirka 20 personer dör i Spanien årligen p.g.a. det. Således är där ingen vits med lampan i inlägg 17. Säkras är att inte lämna fordonet och sätta pucken på taket, men det går ju inte på husbilen. Och dessutom så går det inte att fästa på bodelen (förutom på plåtisar) heller. Min puck har legat i garaget sedan 2009 då jag köpte den. Men tack vare denna tråd så har jag tänkt om. Jag vet om att den inte är gul men den är okej i andra länder än Tyskland så jag behåller den.
IMG_8097[1].JPG
IMG_8098[1].JPG
IMG_8099[1].JPG
IMG_8100[1].JPG

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons