• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blinkande puckar

Vad jag förstår ska dessa, i Spanien i alla fall, ersätta varningstriangeln. Varningstrianglar ska ju, om de ska vara meningsfulla, placeras en bra bit bakom bilen för att kunna varna inkommande bilister. Detta anges ju även i inlägg #17. Om man ser den stillastående bilen innan man ser varningstriangeln, eller en blinkande puck, så har ju dessa förlorat sin mening. Man har ju sett bilar efter vägkanten men varningstriangel på taket!!??.

Att man inte ska ränna runt på körbanan vid ett stopp är ju naturligt, utan rätt är ju då att gå efter vägkanten, eller ännu hellre i diket, en bra bit bakom bilen och där placera varningstriangeln. Under min yrkesverksamma tid rekommenderade vi bilister som hade fått stopp att gå exempelvis 500 meter bakom bilen oh placera triangeln där, då hamnade den oftast 200 meter bakom, vilket kan ge inkommande bilister en chans att hinna se den i tid.

I Sverige gäller enligt Transportsstyrelsen (TSFS 2009:83 1 kap 1 §) att varningslyktor som avger orangegult får bland annat användas på fordon vid olycka eller motsvarande när fordonet måste ställas upp eler föras så att det kan utgöra ett hinder eller fara. I övrigt får varningsblinkers användas. Jag hittar inte i texten om varningslyktor får blinka eller endast avge ett fast sken.
 
Vem orkar med detta? Gult, orange eller annan färg. Man kan inte ens köpa en förbandslåda till bilen numera utan den skall vara rätt enligt en DIN norm. För blinkade puckar skall det i ett land vara V16, gult ljus i ett annat land, orange färg i ett annat land, godkänt av DGT i ett land, Europe by Data Road Safety i ett annat land, Applus Laboratory o.s.v.
 
Puckarnas fördel är tydligen att man inte skall springa runt på körbanan med sin varningstriangel. Cirka 20 personer dör i Spanien årligen p.g.a. det. Således är där ingen vits med lampan i inlägg 17. Säkras är att inte lämna fordonet och sätta pucken på taket, men det går ju inte på husbilen. Och dessutom så går det inte att fästa på bodelen (förutom på plåtisar) heller. Min puck har legat i garaget sedan 2009 då jag köpte den. Men tack vare denna tråd så har jag tänkt om. Jag vet om att den inte är gul men den är okej i andra länder än Tyskland så jag behåller den.
Visa bilaga 25435
Visa bilaga 25436
Visa bilaga 25437
Visa bilaga 25438
Hej
Är du säker på att det du skriver är rätt och riktigt i Tyskland?
TS frågade om vad som gäller i Tyskland och jag vet vad som gäller med varningslampor här. Varje år vid besiktningen kontrolleras att lampan fungerar och att förbandskudden inte är för gammalt. Även varningstriangeln är ett måste.
Om bilen går sönder på Autobahn så måste man ta på Reflex västen och lämna bilen och kliva över vägräcket. På motor väg ska varningslampor placeras ut 150 m bakom bilen. Lämpligsvis går man ut på passagerarsidan.
Mvh Klas Nilsson
 
Min poäng var att det är för rörigt för oss som kör runt i flertal länder. Se på varningsskylten för utskjutande last som denna tråd inte berör, bara ett exempel. Varningstriangel i ett land, blinkande lampa i ett annat med en färg och en annan färg i ett annat land, reflexväst eller västar. Läser man på ADAC:s hemsida så står där inget om blinkande lampor.
 
Tidligere var det i Tyskland sterkt anbefalt å medbringe et par varselfakler til å sette i veikanten et stykke før en bil med havari. Regner med at varsellampen har erstattet denne anbefalingen og blitt et krav for innelands biler.
 
Färg är svårt!

Här ett utdrag från en engelsk sajt:

When can I use an orange flashing light?

The use of yellow light is allowed only under specific situations. That could be an alert for any towing the broken down car or any dangerous rights. The use of yellow lights doesn’t give anyone priority over others on the road.

Using yellow lights doesn’t exempt you from road rules. Also unlike other lights, you need not have any special permission to use the yellow lights. The intended use of yellow light is under the following circumstances:


Observera att frågan gäller ORANGE light, men svaren handlar om YELLOW light!


Ytterligare ett bevis på hur svårt det är med färger. Om man söker på tyska bilder av gula varningsljus, får man detta resultat: https://www.google.com/search?q=Run...wGn6IOwBg&bih=955&biw=1920&client=firefox-b-d


Ännu en konstigt exempel, denna gång från Transportstyrelsens hemsida. Lägg märke till punkt 5:


Belysning under mörker​

  • två röda positionslyktor bak
  • en vit positionslykta fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter in mot vägens mitt från dragfordonet
  • två röda reflexanordningar bak
  • orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan
  • två vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter i sidled från dragfordonet
  • två vita reflexer framtill.

Pålle

PS
Har "Alte Schwede" någon kommentar till Knuts inlägg?
DS
 
Senast ändrad:
Färg är svårt!

Här ett utdrag från en engelsk sajt:

When can I use an orange flashing light?

The use of yellow light is allowed only under specific situations. That could be an alert for any towing the broken down car or any dangerous rights. The use of yellow lights doesn’t give anyone priority over others on the road.

Using yellow lights doesn’t exempt you from road rules. Also unlike other lights, you need not have any special permission to use the yellow lights. The intended use of yellow light is under the following circumstances:


Observera att frågan gäller ORANGE light, men svaren handlar om YELLOW light!


Ytterligare ett bevis på hur svårt det är med färger. Om man söker på tyska bilder av gula varningsljus, får man detta resultat: https://www.google.com/search?q=Run...wGn6IOwBg&bih=955&biw=1920&client=firefox-b-d


Ännu en konstigt exempel, denna gång från Transportstyrelsens hemsida. Lägg märke till punkt 5:


Belysning under mörker​

  • två röda positionslyktor bak
  • en vit positionslykta fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter in mot vägens mitt från dragfordonet
  • två röda reflexanordningar bak
  • orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan
  • två vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter i sidled från dragfordonet
  • två vita reflexer framtill.

Pålle

PS
Har "Alte Schwede" någon kommentar till Knuts inlägg?
DS
Hej
Jag kan inte hitta någonstans att kravet är borttaget för fordon över 3,5 ton. Screenshot_20230526_111218_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_20230526_111344_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Översatt med Lens

Mvh Klas Nilsson
 
Färg är svårt!

Här ett utdrag från en engelsk sajt:

When can I use an orange flashing light?

The use of yellow light is allowed only under specific situations. That could be an alert for any towing the broken down car or any dangerous rights. The use of yellow lights doesn’t give anyone priority over others on the road.

Using yellow lights doesn’t exempt you from road rules. Also unlike other lights, you need not have any special permission to use the yellow lights. The intended use of yellow light is under the following circumstances:


Observera att frågan gäller ORANGE light, men svaren handlar om YELLOW light!


Ytterligare ett bevis på hur svårt det är med färger. Om man söker på tyska bilder av gula varningsljus, får man detta resultat: https://www.google.com/search?q=Run...wGn6IOwBg&bih=955&biw=1920&client=firefox-b-d


Ännu en konstigt exempel, denna gång från Transportstyrelsens hemsida. Lägg märke till punkt 5:


Belysning under mörker​

  • två röda positionslyktor bak
  • en vit positionslykta fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter in mot vägens mitt från dragfordonet
  • två röda reflexanordningar bak
  • orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan
  • två vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter i sidled från dragfordonet
  • två vita reflexer framtill.

Pålle

PS
Har "Alte Schwede" någon kommentar till Knuts inlägg?
DS
Hej
Du ska söka på "Warnleuchte lkw pflikt"
Mvh Klas Nilsson
 
Hej
Du ska söka på "Warnleuchte lkw pflikt"
Mvh Klas Nilsson
Tack Klas!

Det finns mycket intressant att läsa i detta ämne.

Kärnfrågan i denna tråd vekar dock främst vara vilken färg det ska vara på blinkljuset, och där har jag inte lyckats hitta något svar. Det enda jag kommit fram till är att man använder benämningarna "gult", "orange" och "orangegult" lite hipp som happ.

Önskar att jag kunde hitta en tydlig definition på vilken färg det ska vara, exempelvis den gula RAL1007 (https://www.ralfarger.se/ral-classic/ral-1007-daffodil-yellow) eller den orange RAL2000 (https://www.ralfarger.se/ral-classic/ral-2000-yellow-orange).

Som synes kan gränsen mellan gult och orange vara hårfin...

Pålle
 
Senast ändrad:
Farger kan være kult, speciellt når en snakker om additiv blanding av primærfargerene for lys RGB. Gult er da en blanding av rødt og grønt, og orange ligger mellom gult og rødt. Tilsvarende plass mellom gult og grønn har ikke noe annet navn enn gulgrønn.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen