• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Biologisk avloppsrening. Exempelvis OxyG

Janne Nyberg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Helsingborg
Det märks att vi varit utan husbil i sex år. Helt plötsligt är vi som nybörjare. Nästan i alla fall.

Läser girigt överallt. Nu hittade jag OxyG och deras produkter. oxcg.se

Det låter finns som snus men nu undrar jag stillsamt om det finns erfarenheter gjorda?
 
SOG sitt verksted i Löf bygget inn bedre vannlåser på vår 1999 Flair 6700 i 2000. På vår andre Flair var disse vannlåsene standard :D. Ingen lukt fra gråvannstanken inne i bilene. Enhver kan bygge en slik vannlås om det er PVC røropplegg, det en trenger er 4 90 grader rørkne og et par stumper rør. Ikke lim koblingene, da vil de fryse i stykker. Etter frost trykkes det hele sammen igjen, jeg fant at plast elektrikkertape fungerte utmerket til å automatisere dette vedlikehold. 2 av kneene og en kort stump rør danner en U og på toppen av denne setter en på de 2 siste kne. Et passende vannrett rør kuttes slik at denne U kan monteres. Jeg har sett bilder av frost testingen som SOG gjorde for å se om løsningen tålte frost og tining gjentatte ganger - eneste som skjer er at kneene presses litt ut fra rørene.
 
SOG sitt verksted i Löf bygget inn bedre vannlåser på vår 1999 Flair 6700 i 2000. På vår andre Flair var disse vannlåsene standard :D. Ingen lukt fra gråvannstanken inne i bilene. Enhver kan bygge en slik vannlås om det er PVC røropplegg, det en trenger er 4 90 grader rørkne og et par stumper rør. Ikke lim koblingene, da vil de fryse i stykker. Etter frost trykkes det hele sammen igjen, jeg fant at plast elektrikkertape fungerte utmerket til å automatisere dette vedlikehold. 2 av kneene og en kort stump rør danner en U og på toppen av denne setter en på de 2 siste kne. Et passende vannrett rør kuttes slik at denne U kan monteres. Jeg har sett bilder av frost testingen som SOG gjorde for å se om løsningen tålte frost og tining gjentatte ganger - eneste som skjer er at kneene presses litt ut fra rørene.
Jag tror att alla "premiumhusbilar" har riktiga vattenlås i typ pvc, jag har 6st riktiga där bottenlocket kan skruvas bort vid rensning. Jag har bara fått lukt en gång inne i bilen, då trodde jag först att det var en gasolläcka i spisen, men det var vattenlåset från spisen som torrlagts, och svavelväte från gråvattentanken kom upp i spisavloppet, lätt åtgärdat med en skvätt vatten.
Jag har även sett "vattenlås" där man dragit ordinarie slang från zinken i en böj nedåt och skapat ett enklare "lås" det borde fungera hyffsat det också, för att slippa lukt inne, vill man även slippa ev. lukt utanför så gäller övriga tips i tråden.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen