• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bilprovningens statistik 2021: var sjätte husbil har allvarliga brister

308CC8B3-EF7E-4235-990B-E0BA9B760313.jpeg
Bilprovningen har släppt sin besiktningsstatistik från 2021, som visar att var tredje husbil fick anmärkningar och var sjätte fick en ”2:a”, d.v.s. återbesök och ökade kostnader.

Under året kontrollbesiktade Bilprovningen drygt 11 000 husbilar, var tredje bil (33,1%) fick anmärkning. Flest i Stockholms län 38,5%, bäst klarade sig husbilarna uppe i Västerbotten där 29,1% fick anmärkningar. Vanligaste felen är strålkastare och lyktor.

Var sjätte (15,5 procent) fick en ”2:a”, som krävde efterkontroll när felen fixats. Den vanligaste orsaken var anmärkningar på bromssystemet.

Den frivilliga kontrollen av gasinstallationen, vars värde diskuteras, gav iallafall resultatet att var tjugonde husbil hade brister på sin gasolinstallation, vanligen läckage och trasiga slangar.

A674284A-D2C1-4FC3-B9FE-C02B4D1C41C0.jpeg

Försämrat utfall jämfört med 2020​

En jämförelse mellan Bilprovningens besiktningsstatistik 2020 och 2021 pekar på ett aningen försämrat skick på husbilarna. Andelen som fick anmärkningar ökade från 32,5 till 33,1 procent fel och andelen som hade fel med krav på efterkontroll ökade från 14,7 till 15,5 procent.

Bilprovningens tips för att förebygga fel​

Här är några bra tips för att själv underhålla husbilen och förebygga fel.
  • Trasiga eller felaktiga lampor: Ta hjälp av dina passagerare för att se att husbilens lampor fungerar samt har rätt färg innan du ger dig av på färden.
  • Parkeringsbromsens funktion: Ett bra test för att se om parkeringsbromsen fungerar är att med fordonet stillastående lägga i handbromsen i en kraftig backe, när du varken har bilar bakom eller framför dig, och helt enkelt se om den tar. Den vanligaste anledningen till att parkeringsbromsen slutar fungera är att den inte används tillräckligt ofta. Du kan därför förebygga detta fel genom att använda handbromsen regelbundet.
Är det inte märkligt att våra ”dyra” ögonstenar har ett så förhållandevis dåligt resultat, när man samtidigt vet att bilarna används mycket sparsamt, ofta bara 3-400 mil per år? Eller är det kanske så att det ringa nyttjandet är problemet och orsaken, bilarna mår hel5 enkelt inte bra av att stå oanvända en stor del av året?

Tommy

 
Speciellt bromsarna tycker inte om att stå stilla länge skivorna kan rosta så att klossarna fastnar, flera personbilar jag haft har haft skrapljud från bromsen bara av att stå still några dagar i regn. Brukar värma bromsarna lite med både gas och broms på så den första inbromsningen i skarpt läge ska fungera.
Jag tror att en del av statistiken kommer av att man tar ut bilen på våren och åker mer eller mindre direkt till besiktningen.
 
Sen kan jag tänka mig att det rullar massor av gamla husbilar som tidigare stått hos handlarna. Som gårdsutfyllnad. Som blivit sålda till kunder under pandemin när fler velat semestra i eget boende. Så det kan va en av anledningarna till resultatet av besiktnings statistiken........ //Micke
 
När det gäller Fiat har jag förstått att det är mycket fel på handbromsen. Ofta för liten rörelsereserv samt för svag bromsverkan. Jag har själv fått lämna in bilen för justering av handbromsen flera gånger. Men nog tror jag att husbilsförare använder handbromsen när bilen väl används, men som sagt, de flesta ställer väl av under vinterhalvåret.
 
Som det sägs ovan, bromsarna behöver användas, de tycker inte om stillastående. Men det gäller väl för hela bildelen, dom är gjorda för att gå många mil.

När det gäller handbromsen är väl största problemen med bilar som har Alko-chassit med dubbelaxlar bak.

Vi kör mycket med de husbilar vi haft, oftast mellan 2-3000 mil per år. På 10 år har det varit en enda anmärkning på besiktningen och det var en bil som besiktigades för första gången efter ett år som ny, då var det fel på ljusinställningen. Det felet borde varit från bilen var ny.
 
Vi besiktar husbilen varje år i slutet av maj månad och så även i år direkt efter hemkomsten från Costa Blanca i Spanien.
Vår 5 ton tunga husbil köpte vi ny 2012 och nu har den rullat nästan 8.000 mil.
Husbilen befinner sig i Sverige endast under somrarna och i Spanien övrig tid.
Besiktningsmannen bad både mig och min fru komma ner i ”gropen” och vi tänkte att nu är det nåt allvarligt fel på vår pärla...
Men vi möttes av orden - titta på underredet på er husbil - den ser i stort sett ut som om den var fabriksny.
Med det ville han ha sagt - det är vintrarna och saltet på de svenska vägarna som förstör husbilar och andra fordon och en av anledningarna till att så många husbilar får anmärkningar.
Tilläggas skall att vi aldrig fått en endaste anmärkning på vår husbil förrän i år - det är dags att byta torkarblad...
 
Visa bilaga 12301
Bilprovningen har släppt sin besiktningsstatistik från 2021, som visar att var tredje husbil fick anmärkningar och var sjätte fick en ”2:a”, d.v.s. återbesök och ökade kostnader.

Under året kontrollbesiktade Bilprovningen drygt 11 000 husbilar, var tredje bil (33,1%) fick anmärkning. Flest i Stockholms län 38,5%, bäst klarade sig husbilarna uppe i Västerbotten där 29,1% fick anmärkningar. Vanligaste felen är strålkastare och lyktor.

Var sjätte (15,5 procent) fick en ”2:a”, som krävde efterkontroll när felen fixats. Den vanligaste orsaken var anmärkningar på bromssystemet.

Den frivilliga kontrollen av gasinstallationen, vars värde diskuteras, gav iallafall resultatet att var tjugonde husbil hade brister på sin gasolinstallation, vanligen läckage och trasiga slangar.

Visa bilaga 12303

Försämrat utfall jämfört med 2020​

En jämförelse mellan Bilprovningens besiktningsstatistik 2020 och 2021 pekar på ett aningen försämrat skick på husbilarna. Andelen som fick anmärkningar ökade från 32,5 till 33,1 procent fel och andelen som hade fel med krav på efterkontroll ökade från 14,7 till 15,5 procent.

Bilprovningens tips för att förebygga fel​

Här är några bra tips för att själv underhålla husbilen och förebygga fel.
  • Trasiga eller felaktiga lampor: Ta hjälp av dina passagerare för att se att husbilens lampor fungerar samt har rätt färg innan du ger dig av på färden.
  • Parkeringsbromsens funktion: Ett bra test för att se om parkeringsbromsen fungerar är att med fordonet stillastående lägga i handbromsen i en kraftig backe, när du varken har bilar bakom eller framför dig, och helt enkelt se om den tar. Den vanligaste anledningen till att parkeringsbromsen slutar fungera är att den inte används tillräckligt ofta. Du kan därför förebygga detta fel genom att använda handbromsen regelbundet.
Är det inte märkligt att våra ”dyra” ögonstenar har ett så förhållandevis dåligt resultat, när man samtidigt vet att bilarna används mycket sparsamt, ofta bara 3-400 mil per år? Eller är det kanske så att det ringa nyttjandet är problemet och orsaken, bilarna mår hel5 enkelt inte bra av att stå oanvända en stor del av året?

Tommy

Lärde mig på 1970 talet att före bes. av Lb jag körde så skulle man belasta bromsarna till Max.
Det vill säga man ska Bromsa Hårt upprepade gånger på väg till Besiktningen
Hårt alltså är vad vi kallar Tvärnit.
Se till att det är tomt Bakom bilen, bromsa in hårt från höghastighet så bromsarna slits in, mycket viktigt för bakbromsen som sällan får arbeta riktigt hårt!
P-broms Ducato kan dras åt i låg hastighet så klossarna nöts in i trumman och rosten försvinner.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen