• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver vi elsladd numera?

Är lite fascinerad av allt det här med solceller , olika batterier , bränslecell , omvandlare o kompressorkylskåp . Vore väldigt trevligt om ni som har dessa saker skriver vad det kostar . Av vad jag snappat upp så verkar kostnaden för dessa saker kosta uppemot 100,000 tusen .Sen En fråga kompressor kylskåp Vad är vitsen med det och hur funkar dom ?trevlig kväll på er alla , Stefan
Bara att lästa första inlägget i tråden
 
Kompressor kylen fungerar precis som hemmakylskåpet men det går bara på 12 volt. Därför är det bra med Litium batterier gärna med så mycket solceller som möjligt. Vi har inte gett 100k för detta, kanske dryga 20 🤠
Men om du har ett kylskåp som du kan välja strömstyrka och ställer det på 12 v vad är skillnaden då mot ett kompressor skåp då ?
 
Som jag skrev tidigare, 2x100Ah solcellspaneler (bästa på marknaden ”då”, ca 10 000:- ), 2x100Ah Li-batterier (då ca 12 000:- ) och DC/DC för Li batterier ca 3 000:- plus lite kablar, det var allt. Min solcellsregulator kunde ställas om till Li batterier så även 230V laddare.
Summan av kardemumman blev (då) ca 25 000kr, vilket var värt varje spänn!
Idag kommer man billigare undan…
 
Men om du har ett kylskåp som du kan välja strömstyrka och ställer det på 12 v vad är skillnaden då mot ett kompressor skåp då ?
Helt olika teknik för att göra kyla och helt olika strömförbrukning. Kompressorskåp köper man idag det gamla har som enda fördel att det går på värme oavsett hur det alstras. Drar hyfsat mycket gas i längden att använda 12 volt från batterier kan man nästan glömma eftersom det vill ha minst 10 A kontinuerligt, brukar finnas en spärr som gör att det bara går på 12v när generatorn laddar.
 
Har läst det o där står det att batterierna kostar mellan 20-40 tusen kronor . Vad kostar ett kompressorkylskåp ? Solceller ? Omvandlare ? + ev bränslecell ?
Det var totalbeloppet för batterier regulator och solpaneler. Bränslecell hade jag sedan tidigare men den används inte längre.
 
Min installation i förra husbilen (solceller, litiumbatteri, kompressor skåp och laddelektronik) gick på under 10 000:-.
När nuvarande skåp ger upp blir det lätt ett kompressorskåp igen....
 
Min installation i förra husbilen (solceller, litiumbatteri, kompressor skåp och laddelektronik) gick på under 10 000:-.
När nuvarande skåp ger upp blir det lätt ett kompressorskåp igen....
Hej. Vi stod i fjällen i 5 väckor i sommars utan att ha någon 220 kontakt inom flera mil utan några problem. Har 480 w solpaneler på taket 450 w amg batterier på husbilen och det fungerar bra i Sverige på sommaren och i Spanien på vintern och vi varken snålar eller slösar på strömmen.
Mvh Lasse
 
Hej. Vi stod i fjällen i 5 väckor i sommars utan att ha någon 220 kontakt inom flera mil utan några problem. Har 480 w solpaneler på taket 450 w amg batterier på husbilen och det fungerar bra i Sverige på sommaren och i Spanien på vintern och vi varken snålar eller slösar på strömmen.
Mvh Lasse
På sommaren ja. Det är annat än vinter med - 20°C då behövs sladden.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen