- Ort
- Köping
Ja helt korrektDet här är lärorikt... det förklarar HV på ett bra sätt. Alltså bryts laddningen när en cell i (batt-02) uppnår sitt gränsvärdet (3,60mV... )
och resterande cellerna avslutas på ett lägre värde varav två st på runt 3,35mV och batteriet uppnår därmed inte 100%....?
Men då måste jag väl dränera batteriets A, så att laddningen startar igen, annars är väl laddningen blockerad?
Ja det batteriet borde du med lämplig laddare få i helt perfekt status.När det gäller (batt -38), så ligger ju cellvärdena betydligt jämnare där ((runt 3,40 mV) och då kanske det räcker med
att låta batteriet ladda längre tid och med lägsta amperestyrka... för att inte någon cell ska skena ifrån de andra...?
Att du upplever snabbare laddning innan DC/DC-laddaren är inget märkligt, dels har laddaren en begränsad ström (A), generatorn gräns är oftast mycket högre, dock kan generatorn ha svårt att nå den högre laddspänning som LFP vill ha för att nå 100%, har man en euro6 bil så krävs det oftast en DC/DC-laddare för att få bra laddning vid färd.Tycker, att batterierna blev fulladdade snabbare innan DC/DC och nu efter 6 tim körning, borde egentligen (batt-38) blivit 100% laddat.
Det var ju laddat till 99 % redan från start och borde uppnått 100%, om inte något BMS blockerat laddningen,
men ingen cell ligger ju ens i närheten av BMS-gränsvärdet, tycker jag.
Spänningen däremot avtog istället och sjönk från 13,9V till 13,6V, fast med bibehållna 103,0A.
Då har väl inte batteriet tagit emot någon ny laddningen under resan?
Jag hade inget i husbilen påslaget, som skulle kunnat förbruka någon ampere under körningen...
då måste rimligtvis laddningen blockerats av någon BMS, eller?
Men samtidigt uppvisar ingen av cellerna i (batt-38) något anmärkningsvärt högt värde?
Händelseförloppet kan mycket väl bero på inställningarna i din DC/DC-laddare (minns inte vilken modell du har).
Att räkna ut exakt laddningsnivå SOC för bms'et är inte helt lätt så dina 99% kan vara nåt helt annat, däremot så skvallrar dina cell-spänningar en del om SOC, och de är nära 100%.
Men det är just under laddning som spänningen i en cell skvallrar om laddstatus (%).
Det enda man vill uppnå med att ladda fullt är just balanseringen.
Här kan se laddstatus vid olika spänning, tänk på att det skiljer på laddning/vila/urladdning.
Att mäta direkt efter avslutad/avbruten laddning blir oftast missvisande, man kan starta några förbrukare en stund och sen låta det vila och läsa av.