• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Balansera 2 LFP batterier

Det här är lärorikt... (y) det förklarar HV på ett bra sätt. Alltså bryts laddningen när en cell i (batt-02) uppnår sitt gränsvärdet (3,60mV... )
och resterande cellerna avslutas på ett lägre värde varav två st på runt 3,35mV och batteriet uppnår därmed inte 100%....?
Men då måste jag väl dränera batteriets A, så att laddningen startar igen, annars är väl laddningen blockerad?
Ja helt korrekt
När det gäller (batt -38), så ligger ju cellvärdena betydligt jämnare där ((runt 3,40 mV) och då kanske det räcker med
att låta batteriet ladda längre tid och med lägsta amperestyrka... för att inte någon cell ska skena ifrån de andra...?
Ja det batteriet borde du med lämplig laddare få i helt perfekt status.
Tycker, att batterierna blev fulladdade snabbare innan DC/DC och nu efter 6 tim körning, borde egentligen (batt-38) blivit 100% laddat.
Det var ju laddat till 99 % redan från start och borde uppnått 100%, om inte något BMS blockerat laddningen,
men ingen cell ligger ju ens i närheten av BMS-gränsvärdet, tycker jag.

Spänningen däremot avtog istället och sjönk från 13,9V till 13,6V, fast med bibehållna 103,0A.
Då har väl inte batteriet tagit emot någon ny laddningen under resan?
Jag hade inget i husbilen påslaget, som skulle kunnat förbruka någon ampere under körningen...
då måste rimligtvis laddningen blockerats av någon BMS, eller?
Men samtidigt uppvisar ingen av cellerna i (batt-38) något anmärkningsvärt högt värde?
Att du upplever snabbare laddning innan DC/DC-laddaren är inget märkligt, dels har laddaren en begränsad ström (A), generatorn gräns är oftast mycket högre, dock kan generatorn ha svårt att nå den högre laddspänning som LFP vill ha för att nå 100%, har man en euro6 bil så krävs det oftast en DC/DC-laddare för att få bra laddning vid färd.

Händelseförloppet kan mycket väl bero på inställningarna i din DC/DC-laddare (minns inte vilken modell du har).

Att räkna ut exakt laddningsnivå SOC för bms'et är inte helt lätt så dina 99% kan vara nåt helt annat, däremot så skvallrar dina cell-spänningar en del om SOC, och de är nära 100%.
Men det är just under laddning som spänningen i en cell skvallrar om laddstatus (%).
Det enda man vill uppnå med att ladda fullt är just balanseringen.
Här kan se laddstatus vid olika spänning, tänk på att det skiljer på laddning/vila/urladdning.
Att mäta direkt efter avslutad/avbruten laddning blir oftast missvisande, man kan starta några förbrukare en stund och sen låta det vila och läsa av.

Screenshot_20241017-115525.png
 
Om jag fattat det hela rätt så är SOC inget absolut värde utan är något som bms beräknar utifrån in- och utgående ström. Det innebär att batteriet kan vara fulladdat trots att det visar ett annat värde än 100%. Jag tror att värdet sätts till 100 när batteriet är balanserat.
 
Ja SOC er et variabelt mål. Slik bms oftest definerer det er så er det avhengig av ladespenning da ved konstant spenning så settes 100% når ladestrømmen kommer under en meget lav grense. Det er fristende med det mest problematiske batteriet å benytte en justerbar strømforsyning og lade trinnvis med spenninger fra 14 til 14,6 volt og for hvert trinn kontrollere at ladestråmmen komme runder 0,1 A for minst en time. Samtidig kan en lese av hva bms sier om cellespenninger. Om en ved et trinn seg at cellene nærmer seg hverandre så fortsetter en med denne ladespenningen til en kommer til en aksepterbar balanse - noen mV i forskjell. 14,6 volt oppnås kun om cellene er perfekt balansert da alle celler vil være på maks spenning og BMS vil bryte når første celle når dette. 14,55V ville muligens være en oppnåelig verdi. Underveis vil 100% bli satt for hvert enkelt trinn!
 
Ja helt korrekt

Ja det batteriet borde du med lämplig laddare få i helt perfekt status.

Att du upplever snabbare laddning innan DC/DC-laddaren är inget märkligt, dels har laddaren en begränsad ström (A), generatorn gräns är oftast mycket högre, dock kan generatorn ha svårt att nå den högre laddspänning som LFP vill ha för att nå 100%, har man en euro6 bil så krävs det oftast en DC/DC-laddare för att få bra laddning vid färd.

Händelseförloppet kan mycket väl bero på inställningarna i din DC/DC-laddare (minns inte vilken modell du har).

Att räkna ut exakt laddningsnivå SOC för bms'et är inte helt lätt så dina 99% kan vara nåt helt annat, däremot så skvallrar dina cell-spänningar en del om SOC, och de är nära 100%.
Men det är just under laddning som spänningen i en cell skvallrar om laddstatus (%).
Det enda man vill uppnå med att ladda fullt är just balanseringen.
Här kan se laddstatus vid olika spänning, tänk på att det skiljer på laddning/vila/urladdning.
Att mäta direkt efter avslutad/avbruten laddning blir oftast missvisande, man kan starta några förbrukare en stund och sen låta det vila och läsa av.

Visa bilaga 42612
Exidebatteriet som jag hade bröt på hög cellnivå 3,75och återställdes vid 3,6V.
Skydd för batterit 15V och åter 14,6V. Det diffar nog en del mellan olika fabrikat.

Jag gjorde ett test igår med mitt Victron LFP som saknar BT. Jag ställde laddarens spänningen på knappt 14,6V. Ökade på den fasta fixtiden till 4 timmar. Det som är lite lurigt är att laddningsströmmen som laddaren visar. Den visar bara en decimal, tex 1,5A
Under dom 4 timmar som laddaren var på visade den 0,0A i laddning in i batteriet. Loggen visade 0,2A totalt in i batteriet under 4 timmar. Då är frågan om det går att lita på laddarens siffror. Det är ju ganska små strömmar. Jag tror att det kan stämma för tidigare har den fasta laddningstiden varit inställd på 1 timme. Loggen visade då ingen laddning in i batteriet.

Har jag tur så har cellerna balanserat något bättre i varje fall.
Precis som skriver så kan Tordans batteri kanske få bättre balans med en bra laddare anpassad för LFP.
 
Ja LFP kjemien tåler 4 volt pr celle, de 3,65 volt som oftest brukes som maks gir stor sikkerhetsmargin. I andre enden er 2 volt den absolutte lavgrense, men bms bruker oftest 2,5 volt og annet utstyr bruker for 4 celler 11 volt som er 2,75 volt pr celle. Har sett enkelt celle ladet til 5 volt før den svellet opp og ble varm. Vi jobber med gode sikkerhetsmarginer.
 
Exidebatteriet som jag hade bröt på hög cellnivå 3,75och återställdes vid 3,6V.
Skydd för batterit 15V och åter 14,6V. Det diffar nog en del mellan olika fabrikat.

Jag gjorde ett test igår med mitt Victron LFP som saknar BT. Jag ställde laddarens spänningen på knappt 14,6V. Ökade på den fasta fixtiden till 4 timmar. Det som är lite lurigt är att laddningsströmmen som laddaren visar. Den visar bara en decimal, tex 1,5A
Under dom 4 timmar som laddaren var på visade den 0,0A i laddning in i batteriet. Loggen visade 0,2A totalt in i batteriet under 4 timmar. Då är frågan om det går att lita på laddarens siffror. Det är ju ganska små strömmar. Jag tror att det kan stämma för tidigare har den fasta laddningstiden varit inställd på 1 timme. Loggen visade då ingen laddning in i batteriet.

Har jag tur så har cellerna balanserat något bättre i varje fall.
Precis som skriver så kan Tordans batteri kanske få bättre balans med en bra laddare anpassad för LFP.

Med ditt Exidebatteris inställningar så misstänker jag att man kompenserat med högre spänning mot en sämre balanseringsfunktion i bms'et.
Att höja laddspänningen ger i princip inget mer energitillskott i batteriet. Däremot ökar det på slitaget på cellerna.


O.T.
Känner du till vilket fabrikat på celler det är i ditt Victron?

Jag har läst någonstans att någon av Victron's LFP-modeller innehåller Winston LiFeYPO4 - celler (?)
Det är första gången isåfall jag funnit dessa premium-celler i ett annat märke på batteri.
 
Kollade mina lithiumbatterier idag. Skanbatt 98Ah med värme som står anslutna till 230V med laddning från Schaudt EBL 101 med OVP samt med ladding från solceller 2x100W genom Votronic MPP 250 Duo Digital.

Batteri 1:

• spänning 13,7V
• cell 1 3439mV
• cell 2 3440mV
• cell 3 3440mV
• cell 4 3429mV
• skillnad mellan cellspänning 11mV
• SOC 99%

Batteri 2:

• spänning 13,7V
• cell 1 3499mV
• cell 2 3336mV
• cell 3 3426mV
• cell 4 3499mV
• skillnad mellan cellspänning 163mV
• SOC 100%

Man, jag, skulle ju tro att batteri 1 skulle ha 100% SOC och inte batteri 2.

Någon klok som kan förklara?
 
Med ditt Exidebatteris inställningar så misstänker jag att man kompenserat med högre spänning mot en sämre balanseringsfunktion i bms'et.
Att höja laddspänningen ger i princip inget mer energitillskott i batteriet. Däremot ökar det på slitaget på cellerna.


O.T.
Känner du till vilket fabrikat på celler det är i ditt Victron?

Jag har läst någonstans att någon av Victron's LFP-modeller innehåller Winston LiFeYPO4 - celler (?)
Det är första gången isåfall jag funnit dessa premium-celler i ett annat märke på batteri.
Så kan det vara med Exidebatteriet.

Tyvärr vet jag inte vad det är för celler i Victronbatteriet.
Om det hade varit Winston celler hade jag jublat.
 
Kollade mina lithiumbatterier idag. Skanbatt 98Ah med värme som står anslutna till 230V med laddning från Schaudt EBL 101 med OVP samt med ladding från solceller 2x100W genom Votronic MPP 250 Duo Digital.
Nej Kjell, jag kan inte förklara något, sitter ju själv på skolbänken och försöker bara lära mig att förstå...:unsure:
Noterar bara, att jag visst inte är ensam om att ha lite obalans i tillvaron tillsammans med mina LFP.

Mitt ena batteri (-02) har nu efter en dags stillestånd och kopplad till 220V en diff på endast 68 mV,
det andra (-38) har en diff på blygsamma 10 mV.

När jag kollade igår var ju värdena helt sjukt olika, som det heter nu för tiden,
enl #34 : batt (-02) uppvisade då en diff på hela 314 mV (!) 3659 / 3345 mV, samt "error" på HV,
nu idag har samma batteri (-02) tydligen utjämnat sig och har bara 68 mV i diff med värdena mellan 3410 / 3342 mV.

Sömnlös jag...? Nähä då, inte ett dugg...
🤞😴
 
Kjell, instämmer,
man måste veta vad börvärdet för balansering i bms'et är satt till, kanske Skanbat vill svara, men eftersom Tordan nu fått ner sin obalans till 10mV så misstänker jag att börvärdet är satt där.

Där jag kan sätta börvärdet själv har jag satt 5mV.

Tordan, Grattis det verkar ordna upp sig med din obalans :)
 
Ja, balansen tycks bara bli bättre mellan cellerna och diffen minskar till 15mV på (batt-02) och till 5mV på (batt-38)
Visserligen nu i viloläge efter ett par dagar och där ingen ampere verkar tillföras eller något används...
Båda batterierna ligger på nu på 13,3V (99% SoC)
Kanske kan man likna det vid sammankopplade vattentankar, där "fysiken" strävar efter att alltid försöka utjämna innehållet...?
 
Noen bms har parasittisk balansering, de tapper høyeste celle, dette var typisk brukt i elsykkel batterier som ble tomme i løpet av noen mnd uten bruk eller ladning. Litt bedre så stopper de balanseringen ved en presatt spenning på cellene.
 
Det finns 2st metoder av toppbalansering i bms'en.

Den absolut vanligaste och den sämre metoden är:
Passiv balansering= när balanseringen startar så förbrukar/bränner bms'et bort energi från den cell med högsta spänning. Denna ström brukar sällan vara>1A, samt denna metod skapar rätt hög värme i bms'et.

Aktiv balansering= när balanseringen startar så laddar bms'et upp sig med en ström från cellen med högsta spänningen, sen skickar bms'et denna ström till cellen med den lägsta spänningen, denna metod är mycket effektiv samt skapar ingen värmestegring i bms'et.

Det finns även en metod som kallas bottenbalansering, den används dock inte på LFP-kemin.
 
Både aktiv og passive balansering finnes med og uten lavgrense for balanseringen. Det er kun med grense for hvor langt ned balanseringen pågår at det er brukbart i et drop in batteri. Problemer kan oppstå om grensen er satt for høy og ekstern ladespenning for lav. En grense pr celle på 3,5 volt og en ladespenning på maks 14 volt fungerer ikke sammen. På den andre side så må lavgrensen for balansering ligge over 3,3 volt pr celle, og selv det er på grensen av problematisk. https://www.ebay.com.au/itm/3158122...044&customid=d7a6eee1cb4a1366445189f32a7e88eb er gode aktive balanse kretser som ikke kan benyttes automatisk da de mangler lavgrense. Youtube kanalen Offgrid garage har for kort tid siden beskrevet hvordan han for en test rig for bms har installert en slik for et 48 volt 7Ah batteri med av og på bryter for balanseringen.
 
Enkel fråga till panelen,
går det att balansera två LFP drop-in genom att med en litium-laddare "trycka in" lite extra spänning?
Laddaren har en benägenhet att slå ifrån redan vid 13,6V och batteristatus (SoC) visar då 99%.
Med en omstart av laddaren går det att få upp batteriet till 13,8V / status oförändrat 99% - sen slår laddaren ifrån.

Varför jag undrar?
Jo, jag har två drop-in LFP från Scanbatt och de uppför sig inte helt likvärdigt vid laddning resp urladdning.
De är parallellkopplade, men har något olika statusvärden och följer inte riktigt varandra i en likvärdig kurva.

Cykliskt ligger batterierna ganska lika mellan 29 - 35 cykler, kanske inte från samma batch,
utan inköpta med något års mellanrum för c:a 5-6 år sen.

Har också tillgång till en C-tek, som levererar 7A / 14,6V och som jag funderar på,
att eventuellt försöka "toppladda" varje batteri enskilt och kontrollerat upp till 100%
dvs att jag övervakar och kopplar ifrån när jag uppnått en högre spänning runt 14V,4V och en status på 100%.
Eller kan jag inte ens påverka någon som helst balansering genom den här manövern?

I övrigt är jag helnöjd med dessa LFP och de levererar som förväntat, bara inte riktigt helt likvärdigt..
Kanske är det att begära för mycket och inget att oroa sig för?
1% skillnaden mot 100% är ju ungefär lika som hur mycket vattenståndet ökar i Värnen
nere i Vänersborg om Du pissar i vattnet i Karlstad.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen