Det här är lärorikt...
det förklarar HV på ett bra sätt. Alltså bryts laddningen när en cell i
(batt-02) uppnår gränsvärdet (3,60mV... )
och resterande cellerna avslutas på ett lägre värde varav två st på runt 3,35mV och batteriet uppnår därmed inte 100%....?
Men då måste jag väl dränera batteriets A, så att laddningen startar igen, annars är väl laddningen blockerad?
När det gäller
(batt -38), så ligger ju cellvärdena betydligt jämnare där ((runt 3,40 mV) och då kanske det räcker med
att låta batteriet ladda
längre tid och med lägsta amperestyrka... för att inte någon cell ska skena ifrån de andra...?
Tycker, att batterierna blev fulladdade snabbare innan DC/DC och nu efter 6 tim körning, borde egentligen
(batt-38) blivit 100% laddat.
Det var ju laddat till 99 % redan från start och borde uppnått 100%, om inte något BMS blockerat laddningen,
men ingen cell ligger ju ens i närheten av BMS-gränsvärdet, tycker jag.
Spänningen däremot avtog istället och sjönk från 13,9V till 13,6V, fast med bibehållna 103,0A.
Då har väl inte batteriet tagit emot
någon ny laddningen under resan?
Jag hade inget i husbilen påslaget, som skulle kunnat förbruka någon ampere under körningen...
då måste rimligtvis laddningen blockerats av någon BMS, eller?
Men samtidigt uppvisar ingen av cellerna i
(batt-38) något anmärkningsvärt högt värde?