• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Balansera 2 LFP batterier

Vet ikke hvilken BMS som sitter i dine batterier, men de fleste starter ikke balanseringer før enten 13,8 eller 14 volt. Ladespenningen må være over dette for en lengre tid for å rette opp dine 30mV i forskjell mellom cellene. Regner ikke med at det er en aktiv balansering, men en som slipper forbi litt av ladestrømmen fra sterkeste celle. Her kan det være snakk om mange timer før balanseringen er ferdig, selv i Gel setting på ladern kan det kreve flere ladeperioder.
 
Jag ska nog prova mig fram med Ctec-laddaren och se, om den ger förväntad effekt över lite längre laddningstid.
Ctec har läge Normal och AGM att välja på, förutom Recond förstås, men det är nog inte tillämpligt med LFP.
Börjar nog med Normal och ser över lite längre tid vad det ger...

Nu har jag ju möjlighet, att direkt kolla cellvärdena i appen och då får jag ju också bättre koll på vad resultatet blir.
Det hade jag ju ingen aning om tidigare, innan jag fick lära mig lite mer om att nyttja appens alla funktioner.
Som sagt, man lär så länge man lever och att mäta är att veta... (y)
 
Innan du laddar med Ctek så kolla hur laddkurvorna/spänningen ser ut för de olika lägena. Du får ju inte ha för hög spänning, den bör ju inte överstiga 14,6V.
 
Efter flera laddningar med min LFP-laddare valde jag att ladda med Ctec,
för att se om jag uppnår 100 % SoC och lite högre spänning än c:a 14V

Så jag laddar mina LFP batterier med Ctec tills de inte tar emot mer, dvs 99% SoC,
och efter det belastar jag batterierna, så att jag får ner dom till 78% SoC,
därefter kopplar jag på Ctec igen och laddar (läge normal) varje batteri bortkopplat och var för sig och i minst 12 tim,
då visar Ctec "fullladdat" och LFP-batterierna tar inte emot mer A enl appen.

Innan jag startar laddningen från 78% ligger cellerna i båda batterierna på en jämn nivå runt c:a 3276mV med små diff.
Efter jag har laddat båda batterierna fullt och åtskilda från varandra uppvisar cellerna istället betydligt större diff....?
Vad mer kan jag egentligen göra...eller får jag tacksamt ändå vara nöjd..?

Batt -02

IMG_0387.PNG IMG_0386.PNG

Batt -38
IMG_0389.PNG IMG_0388.PNG
 
Skillnaden i cellspänning hoppas jag att någon expert kommenterar.

Om det är Ctek MXS 7,0 som du har så ser ju laddningskurvan ut enligt följande

IMG_3965.png

Det innebär att när laddaren är i ”floatläget” så skall den ha en spänning på 13,6V. På de bilder du visar är spänningen 13,9V och 14,0V vilket skulle kunna tyda på att laddningen inte är klar.

Bekräfta gärna om det är den laddaren du har så skall jag fråga på Skanbatts FB-forum. Beskriv också vilka av Skanbatts batterier du har och hur många cykler respektive batteri har.(Du kan ju naturligtvis göra detta själv om du vill.)
 
Hej Tordan,
Det är ganska vanligt med (billiga) BMS som balanserar med en väldigt låg ström, typ 0,1-0,3A, och då "bränner" bms'et bort den strömmen från cellen med högsta spänningen. Har man då fått några hundra mV i diff. så kan det vara svårt att få tillbaka balansen, men inte omöjligt.
Orsaken kan dels bero på att cellerna är dåligt matchade, och/eller att man inte laddar upp till 100% då och då.
Jag ser att du under laddning når 3,65V på cell 3, där bryts ofta laddningen på hög cellspänning, gränsen kan skilja mellan olika BMS programeringar, man kan då ibland luras att tro att man nått 100% laddat.
Man kan ibland med ett lab-agg. ladda med hög spänning (14,4-14,6V) samt mycket låg ström (<0,5A) få till det bättre, så länge inte cellerna är dåligt matchade.

Det du kan göra är att fortsätta med en svag (A) laddare,
att ladda ur batteriet emellan hjälper sällan/aldrig.
Ett annat sätt är att öppna batteriet och enskilt ladda de celler som "ligger efter" med en laddspänning på max 3,65V så de "kommer ifatt".
 
Här är ett exempel på ett lfp i kraftig obalans med ett "dumt bms".

I detta fall när man monterar in en extra balanserare i batteriet så hjälper det att cykla batteriet då balanseraren flyttar med en högre ström desto större obalansen är, max ström brukar uppnås vid en diff. på 1V mellan sämsta och bästa cellen, det tog ändå 10st cykler att få till detta.
Nackdelen med att ha en sådan här balanserare inkopplad permanent är att den även är en förbrukare och kommer över tid att tömma ett batteri som inte får laddning, personligen hade jag satt en extern brytare på den ifall den ska vara permanent ansluten till cellerna.

 
Beste teknikk for balansering med denne type BMS er sakte ladning til en spenning som ikke trigger nedkobling og deretter ;ke ladespenningen i små steg til den topp spenning en ønsker på batteriet. I ditt tilfelle ville jeg startet med 14 volt fra en regulerbar strømforsyning og justert opp i små steg til jeg kom til 14,4 volt - tviler på at en kan lade til 14,5 volt med den bms som sitter i batteriet. En ladestrøm på maks 2A burde hjelpe bra.
 
Jag får ta till mig det här och det verkar som att jag får bruka en svagare Ctek, (3,8A) som jag har till mc-batterier och prova
att ha den ansluten istället och över en längre tid och kanske t.o.m på läge "MC"...?
Det hjälper alltså inte att ladda ur batteriet till under 80%, utan jag kan lika gärna ansluta laddningen nu vid 99%...?
Ska förresten köra några timmar idag med husbilen och så får jag se vad värdena blir efter den resan.
Fortsätter att mäta och kolla cellnivåerna... ska bli spännande nu när jag ser detta i appen. ;)
 
Lycka till, tänk på att soc-värdet inte alltid stämmer, det kalibreras dock till 100% varje gång du når fulladdat.

Du kan även "reglera laddningen" genom att samtidigt ha på förbrukare, ex. du ansluter din mc-laddare samtidigt startar du lämplig förbrukare i husbilen, då kan du laborera tills du kommer ner i mycket låg laddström, balanseringen brukar dock inte starta förrän sista cellen når ca. 3,5V, och dina obalanser är rätt kraftiga (>300mV).

Har du garanti kvar på batterierna så kontakta säljaren.
 
Jag får ta till mig det här och det verkar som att jag får bruka en svagare Ctek, (3,8A) som jag har till mc-batterier och prova
att ha den ansluten istället och över en längre tid och kanske t.o.m på läge "MC"...?
Det hjälper alltså inte att ladda ur batteriet till under 80%, utan jag kan lika gärna ansluta laddningen nu vid 99%...?
Ska förresten köra några timmar idag med husbilen och så får jag se vad värdena blir efter den resan.
Fortsätter att mäta och kolla cellnivåerna... ska bli spännande nu när jag ser detta i appen. ;)
Exide batteriet som jag lämnade tillbaka hade hög självurladdning, upp till 2A/ dygn.
Obalansen var inte bra i batteriet, dock en aningen bättre än i ditt batteri.. Det var en cell som alltid stack iväg så att laddningen avbröts för hög spänning. Har du kollat om ditt batteri laddar ur även om ingen last är ansluten och hur mycket i så fall.

Som jag skrev tidigare visades statuten på batteriet olika i appen beroende på om enheten var en Android eller IOS. Den ena visa standby och den andra urladdning samt ett urladdningsvärde. En visade fel. Skumt att de visade olika.

Garanti fråga som Peter skriver?
 
Nej, det här kan nog inte bli något garantianspråk på Scanbatt.
Jag har nog haft dom i c:a 5 - 6 år och utan några egentliga problem.
Förr låg dom de alltid på 100 % fulladdade, men nu i höst tycks de bara orka upp till 99% som jämförelse.
Det är just detta fenomen som gjort, att jag börjat fundera på just det här att försöka balansera cellerna...

Efter anträtt dagens lilla resa med fullladdade batterier (från start), och med c:a totalt 6 tim körtid,
så visar batterierna följande värden, uppmätta vid hemkomst efter någon halvtimma med avslagen motor.

Lägger märke till att batteri -02 uppvisar "Error" på pos HV....?
annars ungefär likvärdiga förhållanden mellan cellerna jmf med gårdagen, fortfarande stor diff och oförändrad spänning 13,9V

Batteri -38 är ungefär lika jämnt fördelade jmf med igår, men något högre värden, men spänningen har sjunkit till 13,6V
Konstaterar, att det inte hjälpte nämnvärt med en stunds körning, inte ens med DC/DC inkopplad?

Får fortsätta planen att testa med mycket låg laddningseffekt under längre tid och se om det kan bli någon förändring.

Alla kommentarer emotses tacksamt och det är ju möjligt, att jag nån gång kan få kläm på detta...:rolleyes:

Batteri -02 . . . . . . . . . . . . . . .- . . . . . . . . . . . . . Batteri -38

IMG_0409.PNG IMG_0407.PNG IMG_0410.PNG IMG_0408.PNG
 
Är inte säker men misstänker att ”HV” står för ”High Voltage”. Då borde du också fått en notis om detta i klartext. Om du trycker på 🛎️ bör du se det. I så fall innebär det att du laddat med för hög spänning. Kan det stämma?
 
Håller med Kjell, HV=High Voltage och det gäller cell 3.

Problemet är att avvikelsen mellan cell 1+2 mot cell 3 har blivit för stor.
Jag är ganska säker på att bms'et startar balansering när alla 4 cellerna når 3,5V, tyvär hinner 1+2 inte dit innan cell 3 bryter laddningen på HV, och balanseringen hinner inte starta.
Jag år ganska säker på att Skanbat har en kod för att komma åt bms'et, kan du snacka till dej den så går detta problem att lösa enklare. Kanske stället du köpte dem på kan hjälpa dej att få batteriet balanserat.

Jag känner till fler fall med just lite äldre Skanbat och detta problem, det är tråkigt för det är inget egentligt fel på batteriet, men kapaciteten kommer att sjunka ifall man låter obalansen öka.

Så ett tips till alla med LFP-batteri.
Se till att batteriet verkligen blir laddat till 100% regelbundet.
Victron rekommenderar att deras LFP laddas till 100% en gång i månaden, när de används.
 
Senast ändrad:
Intressant med 0,3 V skillnad mellan batterierna. Är de parallellkopplade och i vila borde de väl ha lika spänning på anslutningsplintarna åtminstone.
 
Intressant det här att försöka förstå problemet...
Varför har cell 3 larmat för HV, när jag bara kört med ordinarie laddning från motor, visserligen med hjälp av DC/DC-laddaren.
En tanke med DC/DC-installationen var ju tanken på att den också skulle reglera spänningen från generatorn.
Den borde väl inte leverera spänning >14,6V när den är inställd för LFP, likväl som EBL:n är inställd för LFP enl rek.
 
Intressant det här att försöka förstå problemet...
Varför har cell 3 larmat för HV, när jag bara kört med ordinarie laddning från motor, visserligen med hjälp av DC/DC-laddaren.
En tanke med DC/DC-installationen var ju tanken på att den också skulle reglera spänningen från generatorn.
Den borde väl inte leverera spänning >14,6V när den är inställd för LFP, likväl som EBL:n är inställd för LFP enl rek.

Ska försöka förklara,
Ett 12V LFP-batteri består av 4st seriekopplade 3,2V batterier, de vi kallar celler.
Seriekopplade innebär att de fyra batterierna (cellerna) är helt fristående och de påverkas inte av varandra utan de lever sitt eget individuella liv i lådan.
(Detta gäller även 12V blybatterier fast de har 6st celler).

Dessa celler/batterier skiljer sig litegrann i egenskaper som kapacitet/kvalitet, där kommer bms'et in och rättar till avvikelser mellan cellerna med en funktion som vi kallar balansering, samtidigt ska bms'et skydda cellerna från skadlig spännings nivå i varje cell, men även mot hög/låg temperatur.

Din cell nr3 som når en spänning på 3,65V brukar kallas för en Runner, när en lfp-cell närmar sig fulladdad så kan man säga att spänningen stiger snabbt, den rusar. Detta är inget fel eller något som är trasigt, detta sker i de flesta 12V LFP.
Enda tillfälle bms'et kan rätta till detta är i absorbtionsfasen i laddningen som brukar inträda när batteriets totala spänning når 14V samt att alla 4 cellerna nått upp till 3,5V. Detta är en inställning som de flesta tillverkare av batterier väljer när de installerar bms'et.



Nördarna (där räknas nog jag in) laborerar gärna med dessa
BMS -inställningar i sina hembyggda i hopp om att optimera något.

Att du laddar med 14,6V när du startar innebär inte att du får 14,6V i batteriet, spänningen i batteriet beror på vilken laddstatus batteriet har, laddaren ger i första steget CC= Constant Current, där försöker laddaren ge max. ström (A) som den klarar av, då brukar spänningen bli ca.13,8V.
I andra steget det sista, CV= Constant Voltage ger laddaren en spänning på upp till 14,6V fast med en låg ström (A). Där ska ett välbalanserad batteri sluta att ta emot någon ström, eller ifall någon av cellerna når 3,65V så bryter bms'et laddningen.
 
Senast ändrad:
Det här är lärorikt... (y) det förklarar HV på ett bra sätt. Alltså bryts laddningen när en cell i (batt-02) uppnår gränsvärdet (3,60mV... )
och resterande cellerna avslutas på ett lägre värde varav två st på runt 3,35mV och batteriet uppnår därmed inte 100%....?
Men då måste jag väl dränera batteriets A, så att laddningen startar igen, annars är väl laddningen blockerad?

När det gäller (batt -38), så ligger ju cellvärdena betydligt jämnare där ((runt 3,40 mV) och då kanske det räcker med
att låta batteriet ladda längre tid och med lägsta amperestyrka... för att inte någon cell ska skena ifrån de andra...?

Tycker, att batterierna blev fulladdade snabbare innan DC/DC och nu efter 6 tim körning, borde egentligen (batt-38) blivit 100% laddat.
Det var ju laddat till 99 % redan från start och borde uppnått 100%, om inte något BMS blockerat laddningen,
men ingen cell ligger ju ens i närheten av BMS-gränsvärdet, tycker jag.

Spänningen däremot avtog istället och sjönk från 13,9V till 13,6V, fast med bibehållna 103,0A.
Då har väl inte batteriet tagit emot någon ny laddningen under resan?
Jag hade inget i husbilen påslaget, som skulle kunnat förbruka någon ampere under körningen...
då måste rimligtvis laddningen blockerats av någon BMS, eller?
Men samtidigt uppvisar ingen av cellerna i (batt-38) något anmärkningsvärt högt värde?
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen