• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Balansera 2 LFP batterier

Tordan

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Motala
Enkel fråga till panelen,
går det att balansera två LFP drop-in genom att med en litium-laddare "trycka in" lite extra spänning?
Laddaren har en benägenhet att slå ifrån redan vid 13,6V och batteristatus (SoC) visar då 99%.
Med en omstart av laddaren går det att få upp batteriet till 13,8V / status oförändrat 99% - sen slår laddaren ifrån.

Varför jag undrar?
Jo, jag har två drop-in LFP från Scanbatt och de uppför sig inte helt likvärdigt vid laddning resp urladdning.
De är parallellkopplade, men har något olika statusvärden och följer inte riktigt varandra i en likvärdig kurva.

Cykliskt ligger batterierna ganska lika mellan 29 - 35 cykler, kanske inte från samma batch,
utan inköpta med något års mellanrum för c:a 5-6 år sen.

Har också tillgång till en C-tek, som levererar 7A / 14,6V och som jag funderar på,
att eventuellt försöka "toppladda" varje batteri enskilt och kontrollerat upp till 100%
dvs att jag övervakar och kopplar ifrån när jag uppnått en högre spänning runt 14V,4V och en status på 100%.
Eller kan jag inte ens påverka någon som helst balansering genom den här manövern?

I övrigt är jag helnöjd med dessa LFP och de levererar som förväntat, bara inte riktigt helt likvärdigt..
Kanske är det att begära för mycket och inget att oroa sig för?
 
Om mätningen av SOC är rätt så är skillnaden mellan 99 och 100% marginell och inget du kommer att märka eller ens skall lägga energi på att uppnå. Det är också normalt att två batterier skiljer sig åt när det gäller i- och urladdning och att det över tid påverkar antalet cykler för batterierna.

Jag antar att du via Skanbatts app kan se spänningen på cellnivå när batterierna är på 99%? Hur ser det ut?

Vilken batteriladdare har du idag som bryter vid 13,6/13,8V och vad har du för inställningar på laddaren?

Om du har någon DC/DC laddare, vilka inställningar har du på den?

Har du batterier med eller utan inbyggd värme?

Många frågor blev det, men jag har själv batterier från Skanbatt.
 
Peter sin fråga om hvordan batteriene er koblet opp er vesentlig. Med 2 batterier er det lettest å få det rett med Y formede kabler, slik at begge batterier har lik kabel lengde.

Noe annet er de 13,? volt ladespenning. Dette er en korrekt spenning for forbruk, men for lav for ladning. BMS balansering av celler er knapt kommet i gang før ladningen forsvinner. Selv blybatterier trenger noe høyere ladespenning.
 
Senast ändrad:
Utifrån din beskrivning så gissar jag på att du har en laddare som heter CBE 516. Men det är ju inte alltid man gissar rätt.
 
Hur är dina batterier anslutna till husbilen, diagonalt, eller via plintar/busbars?
Batteri-anslutningarna har genom kablaget ett förhållande på ungefär 1 / 3 diff i längd,
dvs ett batteri har tre ggr längre anslutning från kopplingsplinten.

Åtgärdas kanske genom att ha en längre huvud-matarkabel från plinten till en förgrening ( typ T ),
som delar upp anslutningen mellan batterierna mer likvärdigt i kabellängd?

Alternativt skulle man väl också kunna förlänga den kortare kabeln för att få samma likvärdighet beträff kabellängden?
Ursäkta, att jag spånar lite fritt... men det kan kanske hjälpa den som ev står i begrepp att göra en liknande installation...

Knut, det blir ju lite som du var inne på, att försöka få batterikablaget i samma längd. ;)
 
Senast ändrad:
Utifrån din beskrivning så gissar jag på att du har en laddare som heter CBE 516. Men det är ju inte alltid man gissar rätt.
Kjell, du har många frågor och jag ska försöka svara så gott jag kan...
När jag köpte från Scanbatt rekommenderade dom TB Energi som app, därför laddade jag nu ner Scanbatts egen app
och den är precis likadan i utförandet, men i en annan färg...se bif bilder. Har du samma app?
Jag kan inte hitta någon info om status på cellnivå... på någon av apparna. IMG_0324.PNGIMG_0325.PNG

Jag saknar inbyggd värme på mina batterier, utan jag får hålla koll på klimatet själv.
Men batterierna står under soffan till höger innanför dörren, så är det bara varmt i "salongen" är det inga problem.

DC-DC laddaren är en Votronic 1230 som jag inte riktigt är helt vän med och som jag har skrivit om i en annan tråd.
Laddningen är inställd enl rekommendation för LFP och den levererar ungefär runt 17 A i genomsnitt vid körning.

Beträff min laddare för LFP så skickar jag med en bild på för enkelhetens skull.
Det är den som borde kunna leverera upp till 14,6V men som bryter laddningen vid som max 13,8V efter andra försöket.
Kanske är det den inbyggda BMS:n i batteriet som påverkar? Men då kan man ju heller inte balansera cellerna själv, eller hur?


IMG_0323.jpeg
 
PowerXtream använder jag till Skanbatt, där har man möjlighet att läsa av cellnivån om man har tillgång till koden. Om du inte har koden kan du höra av dig så testar vi om den kod jag använder fungerar på dina batterier. Det kan ju hända att koden ändras över åren....:)
 
Angående appar så har jag 3st olika appar från Skanbat, nu kan jag inte alla i huvudet då jag inte äger ett Skanbat, men iallafall i version 2 så kan du se cellstatus.

Screenshot_20241010-120208.png

Angående din laddare så kolla laddströmmen (A) när den ligger på 13,8V.
Jag misstänker att den fortfarande ligger i första fasen CC alltså max. A, när sen A sjunker p.g.a batterierna börjar närma sig fulladdat så ska den växla till CV konstant spänning på 14,4/14,6V.
Det kan faktiskt vara så att din laddare har en tidsgräns som bryter, kombinationen liten laddare/stor urladdad batteribank (?).
 
Kjell, du har många frågor och jag ska försöka svara så gott jag kan...
När jag köpte från Scanbatt rekommenderade dom TB Energi som app, därför laddade jag nu ner Scanbatts egen app
och den är precis likadan i utförandet, men i en annan färg...se bif bilder. Har du samma app?
Jag kan inte hitta någon info om status på cellnivå... på någon av apparna. Visa bilaga 42453Visa bilaga 42454

Jag saknar inbyggd värme på mina batterier, utan jag får hålla koll på klimatet själv.
Men batterierna står under soffan till höger innanför dörren, så är det bara varmt i "salongen" är det inga problem.

DC-DC laddaren är en Votronic 1230 som jag inte riktigt är helt vän med och som jag har skrivit om i en annan tråd.
Laddningen är inställd enl rekommendation för LFP och den levererar ungefär runt 17 A i genomsnitt vid körning.

Beträff min laddare för LFP så skickar jag med en bild på för enkelhetens skull.
Det är den som borde kunna leverera upp till 14,6V men som bryter laddningen vid som max 13,8V efter andra försöket.
Kanske är det den inbyggda BMS:n i batteriet som påverkar? Men då kan man ju heller inte balansera cellerna själv, eller hur?


Visa bilaga 42455
Vi har nog samma app. Har inte tillgång till mina batterier nu så jag får gissa lite hur man gör.
Jag tror att du skall trycka på de tre prickarna uppe i högra hörnet. Då kommer du till en inkoggningssida där du skall ange en kod. Den är antingen 9876 eller 6789. Då bör du kunna se spänningen på cellnivå. Så här ser en bild ut som jag tagit tidigare

IMG_3950.png

Jag har en likadan DC/DC som du har. Den laddar med 30A, vilket är stor skillnad mot dina 17A. Jag har monterat en display vid förarplatsen så att jag kan följa laddningen under körning. Den ser ut så här

IMG_3951.png

Har även monterat enkla voltmätare vid förarplatsen som gör att jag kan följa laddspänningen under färd.

IMG_6598.jpeg

Den högra är till bodelsbatterierna.

Din andra laddare har jag inte koll på.

Skall bli intressant att se hur väl dina celler är balanserade.

Skanbatt har ett forum på FB. De är mycket snabba och kunniga att svara på allehanda frågor. Om du inte får tillräckligt bra svar här på forumet så försök där.
 
Nu händer det saker...
Appen V2 får jag inte till att lira ihop med mina batterier, får ingen kontakt.
Däremot fick jag laddstatus på en Mac i närheten...?

MEN, efter Kjells rekommendation kunde jag utforska appen Scanbatt´s funktioner bättre
och jag säger som Ola Ulsten en gång uttryckte sig om mjölkpriset... det hade jag ingen aning om. ;)

Nu fick jag äntligen upp info på cellnivå om mina batterier och det verkar vara justa värden, iallafall inget alarmerande.
Sen kvarstår dock frågan, om jag aktivt kan påverka balanseringen av cellerna i mina drop-in batterier och i så fall hur?

IMG_0327.PNG IMG_0328.PNG
 
Senast ändrad:
Har nog inte förstått din inkoppling helt och hållet. När du laddar med 230V sker då laddningen via EBL eller din externa laddare eller med båda två?

Du får säkert bättre svar av Peter eller Knut, eller någon annan kunnig, men jag tycker att skillnaden i spänning mellan cellerna är lite för stor. Jag skulle prova att ansluta din C-tek, om den inte laddar med mer än 14,6V, och se vad som händer med cellspänningen.
 
Vi har nog samma app. Har inte tillgång till mina batterier nu så jag får gissa lite hur man gör.
Jag tror att du skall trycka på de tre prickarna uppe i högra hörnet. Då kommer du till en inkoggningssida där du skall ange en kod. Den är antingen 9876 eller 6789. Då bör du kunna se spänningen på cellnivå. Så här ser en bild ut som jag tagit tidigare

Visa bilaga 42459

Jag har en likadan DC/DC som du har. Den laddar med 30A, vilket är stor skillnad mot dina 17A. Jag har monterat en display vid förarplatsen så att jag kan följa laddningen under körning. Den ser ut så här

Visa bilaga 42461

Har även monterat enkla voltmätare vid förarplatsen som gör att jag kan följa laddspänningen under färd.

Visa bilaga 42462

Den högra är till bodelsbatterierna.

Din andra laddare har jag inte koll på.

Skall bli intressant att se hur väl dina celler är balanserade.

Skanbatt har ett forum på FB. De är mycket snabba och kunniga att svara på allehanda frågor. Om du inte får tillräckligt bra svar här på forumet så försök där.
Appen ser exakt likadan ut som till Exides LFP batterier. Jag köpte ett 96A LFP Exide batteri. Beräkningen av SOC stämde ganska dåligt tyckte. Det hände några gånger att värdet gick till 100% från 95% på någon sekund. Dessutom sjönk SOC snabbt utan att batteriet var inkopplat. Cellbalansen var inte heller okej. Dessutom visade appen olika värden för IOS eller Android. Den ena visa standby och den andra urladdning mm.
Jag litade inte på appen eller batteriet.
Jag lämnade tillbaka batteriet till handlaren.
 
Har nog inte förstått din inkoppling helt och hållet. När du laddar med 230V sker då laddningen via EBL eller din externa laddare eller med båda två?

Du får säkert bättre svar av Peter eller Knut, eller någon annan kunnig, men jag tycker att skillnaden i spänning mellan cellerna är lite för stor. Jag skulle prova att ansluta din C-tek, om den inte laddar med mer än 14,6V, och se vad som händer med cellspänningen.
Laddningen av batterierna styrs genom EBL, både ordinarie 220V och Votronic DC-DC ( i nuläget...*),
samt att solpanelerna är direktanslutna via regulator till batterierna.

Hemmavid står bilen sällan inkopplad på 220V utan då förlitar mig att solpanelerna underhåller alla mina batterier,
både 2 x LFP och startbatteriet. Det har fungerat helt OK i flera år nu, men till hösten och framförallt när vintern nalkas,
så brukar jag emellanåt ladda upp startbatteriet direkt med Ctec-laddaren via snabbkopplingen (Eyelet).
Detta eftersom jag vintertid alltid har LFP.batterierna helt ifrånkopplade pga av risk för frost.

)* Det jag har stört mig på. är att när jag kopplade in skiljerelät mellan EBL och Votronic DC/DC,
så tappade jag "kontakten" med startbatteriet och status på displayen (EBL) visar bara värdet med motorn igång.

Men det har jag löst i dagarna med en liten go´ pryl ( Batterimonitor Ancel bm300pro),
som jag köpte till hyfsat pris via AliE och nu får jag direkt info i appen med status, historik m.m.

IMG_0322.PNG IMG_0321.jpeg
 
Det innebär att du har 2 laddare på 230V om jag förstått dig rätt? Dels EBL dels den externa laddaren.
 
Sen kvarstår dock frågan, om jag aktivt kan påverka balanseringen av cellerna i mina drop-in batterier och i så fall hur?
Jag antar att det fungerar på samma sätt som med mina drop-in batterier av annat fabrikat, nämligen att balanseringen av cellerna i batteriet* påbörjas när spänningen stiger över en viss gräns (och avslutas när den sjunker under samma (eller en annan?) gräns, alternativt när BMS:en är nöjd). För mina batterier är gränsen 13,8 Volt**.

*) "Balansering" av SOC-indikeringen mellan mina två batterier sker när de laddats fullt, då sätts SOC till 100%. Jag tror "fullt" definieras av att spänningen överstiger en annan gräns, möjligen skall laddströmmen också sjunkit under ett gränsvärde, "svansströmmen".
**) Egentligen är det nog ett gränsvärde på cellnivå, men förutsatt att obalansen inte är stor motsvarar det 13,8 V för batteriet som helhet.
 
Senast ändrad:
Tordan, ifall din ordinarie laddare (ebl) har ett läge för GEL så ställ över den på det. Det läget har en mycket längre laddcykel och dina batterier har en större chans att nå 100%
Använd helst inte AGM-läge ifall du har det, men det ger en högre spänning 14,7-15V lite beroende på omgivningstemperatur.


AGM-batterier må ha sina fördelar, men det är inte ovanligt i äldre fordon (före Euro6) att varken original laddare samt generator klarar att leverera den högre spänning som krävs för att nå fulladdat AGM.
När jag köpte min husbil så bytte ägaren till ett nytt startbatteri , ett AGM, jag var tvungen under alla år att stödladda med en extern AGM-laddare då bilen inte användes, (står i garage så solpanelerna gör ingen nytta då) men det höll ändå, eller tack vare i 10år
I våras bytte jag startbatteri till ett vått bly/syra.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen