• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bakom en kundvagn i Ullared

Det blir alltid någon/några turer varje år till Ullared och tycker att man alltid får kläder till bra kvalitet utan att det är några speciella märkeskläder till ockerpriser men som blåvittfan så är det ju alltid trevligt med en Glenn Strömbergskjorta med bra kvalitet till vettigt pris. Nere på gubbdagiset så hittar man mycket till rätt kvalitet och rätt pris till skillnad från mycket kinaskräp och här kan man klämma o känna på det också. Lite jakt- o arbetskläder, handskar, rengöringsmedel, verktyg mm brukar hamna i vagnen samtidigt som frugan tar trappan upp till barnkläderna för födelsedagspresenter o julklappar till barnbarnen.
Känner igen Tommy Ds inköp av strumpor o kalsonger, lätt att lägga i vagnen men sen kommer man på att det finns ju redan i lådorna hemma, de är ju outslitliga och man slänger inget som är helt har man fått lära sig.
 
En annan bor ju nästan där så det blir ett o annat kvällsbesök när det värsta lagt sig,
Tommy nämnde väg 153 o 154 som går till Ullared o är hårt belastade. Det har länge krävts upprustning av vägarna Från många håll, men inte heller sist när listan presenterades räckte pengarna till för dessa olycksdrabbade vägar Då tog Gekås kontakt med Vägverket och frågade om de ville låna pengar :) :)
Nyligen flyttade också skoaffären (SkoBoo) in på Gekås och är nu Sveriges största skoaffär Första helgen man har öppet såldes skor för 0,5 miljoner på två dagar så klart behövs strumpor till det :)
 
Den här tråden påminner mej om när jag fyllde 50 år. Jag ville inte vara hemma så min man tog mej på en hemlig resa. Nu hade jag ingen aning om vart vi skulle ta vägen.
Det blev några stopp på vägen mot slutmålet. Måste säga att det var väldigt förvirrad resa i mitt huvud. Fattade inget.
Ett av stoppen var på Ullared. Nu ska väl också nämnas att min man är som en del andra män när det gäller sån shopping, inte populärt.
I alla fall så blev det en glad överraskning för mej.
När vi kom till parkeringen så släppte han av mej och sa ”du får en timme på dej”. Jösses, det blev brådis. Hade tur, inga köer och lite folk.
Efter en timmes snabb shopping blev jag hämtad igen och färden gick vidare.
Kul minne.
 
När vi åker dit så parkerar vi husbilen och frugan går iväg och jag tar hunden på ett varv runt sjön sen går vi till husbilen och vilar tills frugan ringer, då går jag och möter upp, om jag behöver nått så tar det max 20 min och sen går vi till kassan. :)
 
Passar på önska alla Glad Påsk med lite motion i skrattmusklerna


Nästa lördag skall vi åka till Ullared, sa hustrun, där vi satt vid frukostbordet som denna soliga lördag morgon var placerad i trädgården. Min tekopp stannade tvärt i rörelsen till munnen, hade precis för avsikt att dricka denna förtjusande dryck. Hörde jag rätt, sa jag, ja det gjorde du, sa hustrun. Jag har bestämt att vi skall åka till Ullared. Eftersom hustrun just denna lördag har utslagsrösten vid lika röstning. Tekoppen föll åter ner mot fatet och den placerades där med en duns. Akta koppen, sa hustrun. Hörde jag rätt skall vi verkligen åka till Ullared nästa lördag, frågade jag återigen hustrun. Du hörde rätt min gode man, sa hustrun. Vilken skräckvecka det blir tänkte jag, Ullared en lördag vilken rysning. Grattis hördes från andra sidan häcken, det var Kurt-Orvar som tjuvlyssnat på vårt samtal. Kul du skall till Ullared, sa Kurt-Orvar med det där fåniga leendet, som han ibland kan ha. Kurt-Orvar vet att jag hatar att åka till affärer och trängas med folk. Förstöra en sån här fin morgon med en underbar utomhus frukost, borde som straff bli en Tv fri vecka för hustrun, tänkte jag. Hela 17 mil i bil till Ullared, vilken skräckfärd, medan hustrun ser det som en upplevelse.

Äntligen lördag ropade hustrun, vad jag ropade lämpar sig inte i text. Klockan hade ännu inte passerat 06.00. Varför kunde inte någon uppfunnit en vecka utan lördagar, tänkte jag. Väl framme i Ullared vid det stora gula varuhuset, började letandet efter en parkeringsplats. Sa till hustrun, har hela Sverige fåt samma straffkommendering som jag fåt. Varför parkerade vi inte i Falkenberg och tog bussen så hade vi inte behövt köra runt och leta efter en plats att ställa bilen på. Här var ju tusentals bilar och den lille visaren på klockan hade inte passerat nio ännu. Skall vi köra runt många gånger frågade jag hustrun. Tills vi får en parkering, sa hustrun. Efter cirka trettio minuters letande var det plötsligt en överfull bil som lämnade en p-plats och kvick svängde jag bilen och tog sats mot den lediga platsen. Tänk så miljövänligt det varit om vi parkerat i Falkenberg nu har vi kört runt i trettio minuter och ”spytt” ut miljöfarligt material, tänkte jag. På vägen mot den tomma p-platsen höll jag på att krocka med två fulla kundvagnar. Hur mycket får man lasta i en kundvagn, borde finnas regler för detta. Innan jag hunnit stanna bilen, rusade hustrun ut ur bilen och började jakten på en kundvagn, för där det normalt står kundvagnar var det tomt. Efter mycket jagande fick hustrun äntligen tag på en kundvagn stor som ett hangarfartyg, som hade fel på höger framhjul. Ni vet en sån där vagn som man inte kan styra utan den styr åt det håll den själv vill.

Har de inte öppnat ännu frågade jag hustrun när jag såg den långa kön. Jo de öppnade sju det är kö för att komma in, sa hustrun. Vad jag i detta ögonblick tänkte håller jag för mej själv. Hur länge skall vi nu stå i denna kö i regnet, frågade jag hustrun. Undras hur ofta man frivilligt står i kö i en dusch med kläder på. Hustrun suckade nu två gånger och suckar från hustrun är en krigsförklaring. Bäst jag håller tyst, tänkte jag. Kön började så sakta röra sig framåt och håller vi denna takt är vi inne vid tolv, sa jag till hustrun. Nej då, vi är snart inne, sa hustrun nu i glad ton. Har aldrig fattat hur man kan vara glad i en kö för att komma in på ett varuhus. Glad kan man vara när man kommit ut. Plötsligt var vi inne och vilken röra det var, körkort för kundvagn borde numera införas i Sverige, för att inte tala om hur folk parkerade sina hangarfartyg till kundvagnar. Här kunde en lapplisa tjänat stora pengar. Parkeringarna av kundvagnar var värre än den parkering som fransmännen praktiserar när de försöker parkera sina bilar.

Efter en stund bli man törstig, hungrig och sugen på att gå på toa och vattna. Det är då man upptäcker att det är kö till allt, kön till damernas toa är längre än till herrarnas och det får man trösta sig med i denna svåra stund. När jag såg kön till provrummen var jag på väg att vända, rusa ut, försöka leta upp bilen och bara dra. Här gäller det att vara smart tänkte jag. Frågade några finniga tonåringar om de mot lite betalning ville köa i mitt ställe, de tog erbjudandet och fick mitt mobil nummer så de kunde ringa när de var framme vid provrummet. Satte mej på en bänk där det redan satt några andra ”gubbar”. När det plingade i mobilen drog jag till provrummet med 10 byxor, 10 skjortor och 10 tröjor. Kanske skulle man tagit mat och dricka med sig in i provrummet, för nu skulle det ockuperas en lång stund, provningen var även en prövning. Allt passade, jippi då tar jag alla byxor, skjortor och tröjor, så slipper jag åka hit på ett par år, nu började glädjen infinna sig när jag tänkte den tanken.

Efter åtskilliga timmar där jag dragit runt hangarfartyget med ett släppande hjul, kom det befriande ordet från hustrun, vi kanske skall söka upp en kassa och betala. Trodde ett tag dessa ord fallit bort i hustruns ordförråd. Men va fan, här finns det 63 kassor och så är det kö för att få betala och komma ut från "skräckens" hus. Det visade sig att bara 11 kassor var bemannade just i denna timme. Det blev ytterligare en kötid. Nu var kötiden uppe i samma tid som handlande tiden. Vilken dag 50 procent handlande 50 procent köande. Väl ute i den friska luften, skulle vi hitta bilen. Jag placerade hustrun vid en affär där man kunde fönstershoppa. Billig och bra shopping som jag kan rekommendera. GPS för att hitta bilar kan ingen uppfinna en sådan, för efter cirka 20 minuter hittade jag vår bil och kunde köra och plocka upp varorna och hustrun. Tur det bara var vi två för annars hade några gula påsar blivit kvar på parkeringen. Nu återstod 17 mil hem vilket jag körde med glädje och den väntade cognacen.
Får jag kopiera texten och skicka till en anti Ullaredskomps 👏👏
 
Det cirkulerar massor med historier om det gula varuhuset Vad som är sant o inte är nog upp till läsaren :) Men här kommer en till När man byggde våning två så skulle invigningen bli i sportbaren och alla hantverkare som varit involverade skulle bjudas som tack. Mat o öl gällde. någon på gekås kom på att alla skulle få två M15 muttrar som sedan kunde bytas mot en öl i baren. Mutter mot öl. Ingen har dock tänkt på att just hantverkare har ett förråd av M15 muttrar i sina arbetskläder o sina firmabilar.
Men so what alla var glada o dagskassan gick säkert på plus ändå. :)
 
Det cirkulerar massor med historier om det gula varuhuset Vad som är sant o inte är nog upp till läsaren :) Men här kommer en till När man byggde våning två så skulle invigningen bli i sportbaren och alla hantverkare som varit involverade skulle bjudas som tack. Mat o öl gällde. någon på gekås kom på att alla skulle få två M15 muttrar som sedan kunde bytas mot en öl i baren. Mutter mot öl. Ingen har dock tänkt på att just hantverkare har ett förråd av M15 muttrar i sina arbetskläder o sina firmabilar.
Men so what alla var glada o dagskassan gick säkert på plus ändå. :)
Hej
Det är väl en typisk skröna. Jag undrar hur många som har haft en M15 mutter i fickan. Det är väl en ganska ovanlig dimmension.
Mvh. Klas Nilsson
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen