• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bakom en kundvagn i Ullared

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Passar på önska alla Glad Påsk med lite motion i skrattmusklerna


Nästa lördag skall vi åka till Ullared, sa hustrun, där vi satt vid frukostbordet som denna soliga lördag morgon var placerad i trädgården. Min tekopp stannade tvärt i rörelsen till munnen, hade precis för avsikt att dricka denna förtjusande dryck. Hörde jag rätt, sa jag, ja det gjorde du, sa hustrun. Jag har bestämt att vi skall åka till Ullared. Eftersom hustrun just denna lördag har utslagsrösten vid lika röstning. Tekoppen föll åter ner mot fatet och den placerades där med en duns. Akta koppen, sa hustrun. Hörde jag rätt skall vi verkligen åka till Ullared nästa lördag, frågade jag återigen hustrun. Du hörde rätt min gode man, sa hustrun. Vilken skräckvecka det blir tänkte jag, Ullared en lördag vilken rysning. Grattis hördes från andra sidan häcken, det var Kurt-Orvar som tjuvlyssnat på vårt samtal. Kul du skall till Ullared, sa Kurt-Orvar med det där fåniga leendet, som han ibland kan ha. Kurt-Orvar vet att jag hatar att åka till affärer och trängas med folk. Förstöra en sån här fin morgon med en underbar utomhus frukost, borde som straff bli en Tv fri vecka för hustrun, tänkte jag. Hela 17 mil i bil till Ullared, vilken skräckfärd, medan hustrun ser det som en upplevelse.

Äntligen lördag ropade hustrun, vad jag ropade lämpar sig inte i text. Klockan hade ännu inte passerat 06.00. Varför kunde inte någon uppfunnit en vecka utan lördagar, tänkte jag. Väl framme i Ullared vid det stora gula varuhuset, började letandet efter en parkeringsplats. Sa till hustrun, har hela Sverige fåt samma straffkommendering som jag fåt. Varför parkerade vi inte i Falkenberg och tog bussen så hade vi inte behövt köra runt och leta efter en plats att ställa bilen på. Här var ju tusentals bilar och den lille visaren på klockan hade inte passerat nio ännu. Skall vi köra runt många gånger frågade jag hustrun. Tills vi får en parkering, sa hustrun. Efter cirka trettio minuters letande var det plötsligt en överfull bil som lämnade en p-plats och kvick svängde jag bilen och tog sats mot den lediga platsen. Tänk så miljövänligt det varit om vi parkerat i Falkenberg nu har vi kört runt i trettio minuter och ”spytt” ut miljöfarligt material, tänkte jag. På vägen mot den tomma p-platsen höll jag på att krocka med två fulla kundvagnar. Hur mycket får man lasta i en kundvagn, borde finnas regler för detta. Innan jag hunnit stanna bilen, rusade hustrun ut ur bilen och började jakten på en kundvagn, för där det normalt står kundvagnar var det tomt. Efter mycket jagande fick hustrun äntligen tag på en kundvagn stor som ett hangarfartyg, som hade fel på höger framhjul. Ni vet en sån där vagn som man inte kan styra utan den styr åt det håll den själv vill.

Har de inte öppnat ännu frågade jag hustrun när jag såg den långa kön. Jo de öppnade sju det är kö för att komma in, sa hustrun. Vad jag i detta ögonblick tänkte håller jag för mej själv. Hur länge skall vi nu stå i denna kö i regnet, frågade jag hustrun. Undras hur ofta man frivilligt står i kö i en dusch med kläder på. Hustrun suckade nu två gånger och suckar från hustrun är en krigsförklaring. Bäst jag håller tyst, tänkte jag. Kön började så sakta röra sig framåt och håller vi denna takt är vi inne vid tolv, sa jag till hustrun. Nej då, vi är snart inne, sa hustrun nu i glad ton. Har aldrig fattat hur man kan vara glad i en kö för att komma in på ett varuhus. Glad kan man vara när man kommit ut. Plötsligt var vi inne och vilken röra det var, körkort för kundvagn borde numera införas i Sverige, för att inte tala om hur folk parkerade sina hangarfartyg till kundvagnar. Här kunde en lapplisa tjänat stora pengar. Parkeringarna av kundvagnar var värre än den parkering som fransmännen praktiserar när de försöker parkera sina bilar.

Efter en stund bli man törstig, hungrig och sugen på att gå på toa och vattna. Det är då man upptäcker att det är kö till allt, kön till damernas toa är längre än till herrarnas och det får man trösta sig med i denna svåra stund. När jag såg kön till provrummen var jag på väg att vända, rusa ut, försöka leta upp bilen och bara dra. Här gäller det att vara smart tänkte jag. Frågade några finniga tonåringar om de mot lite betalning ville köa i mitt ställe, de tog erbjudandet och fick mitt mobil nummer så de kunde ringa när de var framme vid provrummet. Satte mej på en bänk där det redan satt några andra ”gubbar”. När det plingade i mobilen drog jag till provrummet med 10 byxor, 10 skjortor och 10 tröjor. Kanske skulle man tagit mat och dricka med sig in i provrummet, för nu skulle det ockuperas en lång stund, provningen var även en prövning. Allt passade, jippi då tar jag alla byxor, skjortor och tröjor, så slipper jag åka hit på ett par år, nu började glädjen infinna sig när jag tänkte den tanken.

Efter åtskilliga timmar där jag dragit runt hangarfartyget med ett släppande hjul, kom det befriande ordet från hustrun, vi kanske skall söka upp en kassa och betala. Trodde ett tag dessa ord fallit bort i hustruns ordförråd. Men va fan, här finns det 63 kassor och så är det kö för att få betala och komma ut från "skräckens" hus. Det visade sig att bara 11 kassor var bemannade just i denna timme. Det blev ytterligare en kötid. Nu var kötiden uppe i samma tid som handlande tiden. Vilken dag 50 procent handlande 50 procent köande. Väl ute i den friska luften, skulle vi hitta bilen. Jag placerade hustrun vid en affär där man kunde fönstershoppa. Billig och bra shopping som jag kan rekommendera. GPS för att hitta bilar kan ingen uppfinna en sådan, för efter cirka 20 minuter hittade jag vår bil och kunde köra och plocka upp varorna och hustrun. Tur det bara var vi två för annars hade några gula påsar blivit kvar på parkeringen. Nu återstod 17 mil hem vilket jag körde med glädje och den väntade cognacen.
 
Passar på önska alla Glad Påsk med lite motion i skrattmusklerna


Nästa lördag skall vi åka till Ullared, sa hustrun, där vi satt vid frukostbordet som denna soliga lördag morgon var placerad i trädgården. Min tekopp stannade tvärt i rörelsen till munnen, hade precis för avsikt att dricka denna förtjusande dryck. Hörde jag rätt, sa jag, ja det gjorde du, sa hustrun. Jag har bestämt att vi skall åka till Ullared. Eftersom hustrun just denna lördag har utslagsrösten vid lika röstning. Tekoppen föll åter ner mot fatet och den placerades där med en duns. Akta koppen, sa hustrun. Hörde jag rätt skall vi verkligen åka till Ullared nästa lördag, frågade jag återigen hustrun. Du hörde rätt min gode man, sa hustrun. Vilken skräckvecka det blir tänkte jag, Ullared en lördag vilken rysning. Grattis hördes från andra sidan häcken, det var Kurt-Orvar som tjuvlyssnat på vårt samtal. Kul du skall till Ullared, sa Kurt-Orvar med det där fåniga leendet, som han ibland kan ha. Kurt-Orvar vet att jag hatar att åka till affärer och trängas med folk. Förstöra en sån här fin morgon med en underbar utomhus frukost, borde som straff bli en Tv fri vecka för hustrun, tänkte jag. Hela 17 mil i bil till Ullared, vilken skräckfärd, medan hustrun ser det som en upplevelse.

Äntligen lördag ropade hustrun, vad jag ropade lämpar sig inte i text. Klockan hade ännu inte passerat 06.00. Varför kunde inte någon uppfunnit en vecka utan lördagar, tänkte jag. Väl framme i Ullared vid det stora gula varuhuset, började letandet efter en parkeringsplats. Sa till hustrun, har hela Sverige fåt samma straffkommendering som jag fåt. Varför parkerade vi inte i Falkenberg och tog bussen så hade vi inte behövt köra runt och leta efter en plats att ställa bilen på. Här var ju tusentals bilar och den lille visaren på klockan hade inte passerat nio ännu. Skall vi köra runt många gånger frågade jag hustrun. Tills vi får en parkering, sa hustrun. Efter cirka trettio minuters letande var det plötsligt en överfull bil som lämnade en p-plats och kvick svängde jag bilen och tog sats mot den lediga platsen. Tänk så miljövänligt det varit om vi parkerat i Falkenberg nu har vi kört runt i trettio minuter och ”spytt” ut miljöfarligt material, tänkte jag. På vägen mot den tomma p-platsen höll jag på att krocka med två fulla kundvagnar. Hur mycket får man lasta i en kundvagn, borde finnas regler för detta. Innan jag hunnit stanna bilen, rusade hustrun ut ur bilen och började jakten på en kundvagn, för där det normalt står kundvagnar var det tomt. Efter mycket jagande fick hustrun äntligen tag på en kundvagn stor som ett hangarfartyg, som hade fel på höger framhjul. Ni vet en sån där vagn som man inte kan styra utan den styr åt det håll den själv vill.

Har de inte öppnat ännu frågade jag hustrun när jag såg den långa kön. Jo de öppnade sju det är kö för att komma in, sa hustrun. Vad jag i detta ögonblick tänkte håller jag för mej själv. Hur länge skall vi nu stå i denna kö i regnet, frågade jag hustrun. Undras hur ofta man frivilligt står i kö i en dusch med kläder på. Hustrun suckade nu två gånger och suckar från hustrun är en krigsförklaring. Bäst jag håller tyst, tänkte jag. Kön började så sakta röra sig framåt och håller vi denna takt är vi inne vid tolv, sa jag till hustrun. Nej då, vi är snart inne, sa hustrun nu i glad ton. Har aldrig fattat hur man kan vara glad i en kö för att komma in på ett varuhus. Glad kan man vara när man kommit ut. Plötsligt var vi inne och vilken röra det var, körkort för kundvagn borde numera införas i Sverige, för att inte tala om hur folk parkerade sina hangarfartyg till kundvagnar. Här kunde en lapplisa tjänat stora pengar. Parkeringarna av kundvagnar var värre än den parkering som fransmännen praktiserar när de försöker parkera sina bilar.

Efter en stund bli man törstig, hungrig och sugen på att gå på toa och vattna. Det är då man upptäcker att det är kö till allt, kön till damernas toa är längre än till herrarnas och det får man trösta sig med i denna svåra stund. När jag såg kön till provrummen var jag på väg att vända, rusa ut, försöka leta upp bilen och bara dra. Här gäller det att vara smart tänkte jag. Frågade några finniga tonåringar om de mot lite betalning ville köa i mitt ställe, de tog erbjudandet och fick mitt mobil nummer så de kunde ringa när de var framme vid provrummet. Satte mej på en bänk där det redan satt några andra ”gubbar”. När det plingade i mobilen drog jag till provrummet med 10 byxor, 10 skjortor och 10 tröjor. Kanske skulle man tagit mat och dricka med sig in i provrummet, för nu skulle det ockuperas en lång stund, provningen var även en prövning. Allt passade, jippi då tar jag alla byxor, skjortor och tröjor, så slipper jag åka hit på ett par år, nu började glädjen infinna sig när jag tänkte den tanken.

Efter åtskilliga timmar där jag dragit runt hangarfartyget med ett släppande hjul, kom det befriande ordet från hustrun, vi kanske skall söka upp en kassa och betala. Trodde ett tag dessa ord fallit bort i hustruns ordförråd. Men va fan, här finns det 63 kassor och så är det kö för att få betala och komma ut från "skräckens" hus. Det visade sig att bara 11 kassor var bemannade just i denna timme. Det blev ytterligare en kötid. Nu var kötiden uppe i samma tid som handlande tiden. Vilken dag 50 procent handlande 50 procent köande. Väl ute i den friska luften, skulle vi hitta bilen. Jag placerade hustrun vid en affär där man kunde fönstershoppa. Billig och bra shopping som jag kan rekommendera. GPS för att hitta bilar kan ingen uppfinna en sådan, för efter cirka 20 minuter hittade jag vår bil och kunde köra och plocka upp varorna och hustrun. Tur det bara var vi två för annars hade några gula påsar blivit kvar på parkeringen. Nu återstod 17 mil hem vilket jag körde med glädje och den väntade cognacen.
Ha förtröstan. Sedan vi blev pensionärer har vi funnit många tillfällen då då vi kunnat gå direkt in, sluppit köa vid provrum och sedan hittat en kassa nästan helt utan kö. Det är inte bara negativt att bli äldre
 
Har varit två gånger på Ullared den första och den sista. När jag ser tvprogrammet byter jag kanal så fort det går. Antar att det är 100% kinesiska varor som går sönder direkt eftersom det är samma folk som handlar där hela tiden.
Innan man skall uttala sig om var varorna och folket kommer ifrån gäller det att ta reda på fakta, annars kan man var tyst🤬.
 
Visst har man väl lite blandad hat-kärlek till Ullared...
Det är väl lite som med Dallas-såpan, ingen tittade på den egentligen ;), men ändå visste alla allt om serien?

För egen del undviker jag helst det "gula huset", men lockas ändå till att ta en snabb-runda någon timma före stängningsdags.
Då står alla ändå i kassakön och det är fritt fram att utforska det som finns kvar på hyllorna.

Men det bästa med Ullared är omgivningarna. Här kan jag med jycken ta långa promenader på väl anordnade stigar.
Sen återvänder vi uttröttade till husbilen och fixar lite käk. Hur ofta får man tillfälle att vila middag hemma,
utan att tvingas ta del av informationen "att det finns mycket annat att göra..." ?
Här på parkeringen är det fritt fram att njuta en god stund och hustrun är fortfarande fullt upptagen på annat håll med sitt...

Då är man själv utvilad och på gott humör, när så äntligen hustrun återvänder till baslägret med sin överfulla varuvagn.
Man måste vara själsligt balanserad och stark, när man sen packar in överfulla gula kassar i garaget med en stilla undran
hur vi nu hade råd med allt detta?

Nja, jag tycker nog att Ullared ändå har sina fördelar som utflyktsmål. :)
Jag brukar dessutom bunkra upp med ett helt års förbrukning av bajspåsar....
 
Senast ändrad:
Vi brukar åka till Ullared så fort vi har vägen förbi, vilket brukar bli ett par gånger per år.
Säga vad man vill om Gekås, men duktiga är dom på det dom gör.
Allt är enkelt och TREVLIGT. Utbudet kan man inte klaga på, det finns nåt för alla.

Har man 6 barnbarn som vi har, så är det inte helt fel att passa på att köpa på sig kläder och leksaker till kommande födelsedagar.
Nu är det mest jag som handlar till alla, men ser jag Tommy köpa ett enda paket strumpor eller kalsonger till så måste jag sätta stopp 🛑 ✋🏽
Hur många oöppnade förpackningar kan en man behöva egentligen?? 🤔
 
Vi brukar åka till Ullared så fort vi har vägen förbi, vilket brukar bli ett par gånger per år.
Säga vad man vill om Gekås, men duktiga är dom på det dom gör.
Allt är enkelt och TREVLIGT. Utbudet kan man inte klaga på, det finns nåt för alla.

Har man 6 barnbarn som vi har, så är det inte helt fel att passa på att köpa på sig kläder och leksaker till kommande födelsedagar.
Nu är det mest jag som handlar till alla, men ser jag Tommy köpa ett enda paket strumpor eller kalsonger till så måste jag sätta stopp 🛑 ✋🏽
Hur många oöppnade förpackningar kan en man behöva egentligen?? 🤔
Känner igen det med kalsonger och strumpor :)
 
Jag har bara varit på GeKås en gång, det var nog minst 15 år sedan berättade för grannen, en äldre pensionär som varit där många gånger, om vårt etappmål, han bad mig köpa med en bra bilbatteriladdare typ Ctek till honom "det är ju så billigt där".
När vi anlände så blev jag lite förvånad, på väg mot entren så sitter det några herrar vid ett bord och inmundigar vodka, jag blev inbjuden direkt att sitta ner med dem, lite märkligt tyckte jag (men förstod dem senare under dagen).
Väl inne i varuhuset, så letade jag rätt på teknikavdelningen, låg då i källaren, letade efter en laddare till grannen, men fann bara riktigt skräp, det blev ingen laddare, kollade över hela sortimentet i källaren, men det fanns absolut ingenting prisvärt, allt var dyrare än det man redan då kunde köpa på Kina-sajter. Vi kom ut efter 3h med lite godis och snacks, så besöket blev inte kostsamt den enda gången vi varit där ;)
 
På tal om Ullared….

Sveriges 10 mest besökta turistattraktioner 2019 var;
- 1. - Liseberg 3 100 000 besökare
- 2. - Folkets Park i Malmö! 2 650 000 besökare
- 3. - Stockholms kulturhus. 2 323 800besökare
- 4. - Sälens skidanläggningar, 2 074 000 besökare
- 5. - Fyrishov i Uppsala, 1 778 000 besökare
- 6. - Skansen, 1 405 100besökare
- 7. - Globen, 1 300 000 besökare
- 8. - Eriksdalsbadet i Stockholm. 1 267 000 besökare
- 9. - Gröna Lund. 1 248 100 besökare
-10 - Vasamuseet. 1 154 600 besökare
Källa: https://samuelssonsrapport.se/sveriges-mest-besokta-turistattraktioner-populara-sevardheter/#

Listan bjöd mig på ett par riktiga överraskningar och undrar vilka kriterier som använts. Ta t.ex. 2:a platsen, Folkets Park i Malmö! 2 650 000 besökare, är det ditresta besökare som kommit till Malmö för att just besöka Folkets Park, eller är det bara så att Malmöborna gillar ”to take a walk in the park?”

Men har man inte missat något i uppräkningen, med ambitionen att presentera en lista över Sveriges populäraste och mest besökta turistattraktioner och sevärdheter?

Bara ett tips. Gekås hade under 2019, samma år som ovan angivna besökssiffror, 4 900 000 kunder som besökte deras gula shoppinglada i Ullared.

Ullared en liten by i Falkenbergs kommun, utslängd på den halländska bondvischan, 30 km från Falkenberg. Länsvägarna 153 och 154 korsar varandra i byn.

Efter att ha arbetat ett helt yrkesliv, som handlat just om att få folk att besöka vissa orter, i privat, som offentlig sektor, i Sverige och utomlands, kan jag bara säga att jag är djupt imponerad av vad de har åstadkommit därute på halländska bondvischan.

Visst kan man raljera över deras produkter och kunder och visst kommer igenkännandet när jag läser Lasses trevliga anekdot om besöket i ”ladan”, men framförallt är jag imponerad. Imponerad över det helhetsgrepp man tagit inför våra besök. Vilka proffs!

Shoppingen är dragplåstret och det är extremt bra shopping, det mesta finns och till bra priser. Vidare så ser man att besöket skall vara enkelt, trevligt och innehålla bra parkering, troligen Sveriges bäst belagda camping/ställplats, mat, transporter inom området osv.

Ja, i mina ögon är det absolut Sveriges populäraste turistattraktion och troligen den attraktion som lockar flest utländska besökare till Sverige, med viss reservation för Systembolaget i Strömstad.

Tommy
 
Ja vad ska man säja tvreklamen har tagit ett rejält grepp om sina offer. Jag som är ganska fattig pensionär har sent omsider kommit underfund med att billigt är dyrt och köper dyra märkeskläder med bra kvalite.
Snålheten bedrar visheten, har man barn som växer ur kläderna snarare än sliter ut dem kan jag förstå men antar på goda grunder att det finns förespråkare med stor plånbok som tydligen handlar sina underkläder billigt istället för att unna sej god kvalite.
Min ringa utbildning gör att jag bara kan bidra med förvåning och undran.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen