• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

B-kort UK tung bil

Jag uttryckte mig nog lite oklart.. jag har kört igenom Monaco några gånger. Men med personbil.
Det känns lite synd, om man ändå passerar, att inte passa på att köra längs havet i Monaco. Titta på lyxen, även om det bara är genom bilrutorna.
Jag hittade faktiskt en ställplats ( google) i väster emot Frankrike. Mera en parkeringsplats... men får goda recensioner om man vill stanna och besöka Monaco. Där finns också några platser för stora husbilar.
 
Javisst, det glömde jag. De har ju sina speciella regleringar. Endast tillåtet med Ferrari, Jaguar, Porsche och så klart Rolls nere vid hamnen. Men som jag skrev, när jag åkte där så var det med personbil.. minns inte exakt vilken bil jag körde med? Det är rätt länge sedan.
Kan ha varit Jaguar V4 eller Ferrari V4 ?
V4 det är jag säker på att det stod där bak. Men eftersom jag inte fick några böter så bör det ju varit ett tillåtet bilmärke!

Ps..din killgissning verkar vara riktig.

 
Senast ändrad:
Nu var det ju England som skulle besökas. Att ta en omväg över Monaco kan ju upplevas som lite väl långt? Nåja, det är kanske det som är charmen och friheten med husbil? Man vet inte alltid var man hamnar! Nu ställs kosan norrut, mot Calais!
" Vi såg på varann, när vi närmade oss land" ...
........
Lite märkligt att det inte går att få ett tydligt och klart svar på den ursprungliga frågan i tråden?
Någon borde väl veta detta? Eller är det så att ingen egentligen vet?
Finns det inte någon som varit i England med husbil? Någon som funderat över frågeställning innan?
 
# 22 och # 25 berättar vilka länder som är med i EU och inkluderas i EES.
Trådskaparen ställer en helt annan fråga!
Min tolkning, om jag som svensk åker till England med min husbil som t ex väger 4500 kg. I Sverige får jag köra lagligt på mitt B-körtkort för att det är från före 1996 och min husbil är personbil klass 2.
Frågan är, är detta lagligt i England?
Ingen vet och ingen tycks kunna svara på detta? Det tycker jag är konstigt!

( På den frågan finns inte svaret i #22 ).
 
# 22 och # 25 berättar vilka länder som är med i EU och inkluderas i EES.
Trådskaparen ställer en helt annan fråga!
Min tolkning, om jag som svensk åker till England med min husbil som t ex väger 4500 kg. I Sverige får jag köra lagligt på mitt B-körtkort för att det är från före 1996 och min husbil är personbil klass 2.
Frågan är, är detta lagligt i England?
Ingen vet och ingen tycks kunna svara på detta? Det tycker jag är konstigt!

( På den frågan finns inte svaret i #22 ).
Jag trodde det var tydligt nog.
Det är bara inom de länder som tillhör EU eller EES som de svenska körkortregelerna gäller.
Eftersom bl.a. UK inte tillhör EU eller EES så får man inte köra tung husbil där med svenskt B-körkort.
 
Aha..nu förstår jag...

Men ! När jag nu läser igenom den här tråden igen... så får man inte riktigt känslan av att det hela är..solklart.. ?
Det görs ju olika tolkningar. Nog borde detta kunna skrivas ner och.. det som är rätt läggas in på kunskapsbibliotelet.
Det finns ju redan under GB och i inlägg #3 hänvisas det dit.. men där står ju att det är oklart vad som gäller för tung husbil!
Någonstans, på något sätt skaver detta!
Går inte helt ihop. Annars hade jag inte kommenterat.

Tråd 'GB Storbritanien' https://forum.ihusbil.se/threads/gb-storbritanien.2900/
 
Det ligger endel historie og uenighet i dette. Storbritania fikk aldri EU med på et system for å konvertere de gamle britiske kjørkortene med diverse farfars rettigheter. En av disse er personbil uten vektgrense! I listen over aktive kjørkortstyper finnes det et eget av just den grunnen. Sist jeg så listen over britiske aktuelle kjørkort typer var den ganske lang, noen er et flersides papirdokument. Tyskland fikk presset igjennom C1 klassen for å kunne konvertere sine gamle kort. Norge hengte seg på denne med en gang, men fikk ikke ha lang overgangstid noe Tyskland fikk - Norge fikk 2 år hvor vi kun trengte å bestille C1 og få kortet.

Ut i fra dette må en konkludere med at det er kun det som står på kortet som gjelder - ikke i et ekstra dokument.

Selv med påskrift på baksiden av mitt kjørkort i 1990 om at kort var for kjøretøy opp til 7500 kg ble jeg avvist og sendt tilbake over grensen ved Eda med min 4000 kg van hvor det i registrerings papirene stod lastebil.
 
Senast ändrad:
Intressant, intressant Knut.. men har du någon tanke/idé kring hur man ska kunna reda ut om de svenska.." farfarsreglerna " gäller i England?

Olof G har ju trots allt skrivit mail till England! Knut? Du bör väl va väl insatt i engelska? Vad läser du ut av svaren som Olof G fått? Hur tolkar du svaren?

T ex # 1 # 13 # 19

 
Første svar som står i #1 og delvis #13 er det mest positive - det kan tolkes som det er ok å kjøre med som i Sverige. Men det er litt mer uklar formulering enn den jeg fikk i 1992 fra Tyskland. De svarte krystallklart at du kan kjøre det du har lov til i hjemlandet så lenge du er over minstealderen for bilkjøring i Tyskland - dette grunnet amerikanske 16 åringer med kjørkort som besøker militærbaser.

"We cannot comment on driving on a non GB licence, seek advice from the Swedish authorities. We can only state you would need to drive in accordance with whatever licence you hold whilst in the UK."

Det er siste setning som gir grunnlag for min positive tolkning sammen med at de henviser til svenske myndigheter for tolking av rettigheter.

Men så kommer #19 og slår beina under denne tolkningen:
"If the category you are querying does not appear on the driving licence, you will not be able to drive this."

Denne setningen er helt i tråd med "krangelen" rundt utformingen av EU kjørkortet på 90 tallet. UK beholdt sitt mylder av papirkort i stedet for å lage usynlige unntak. Tyskland sa tydelig ifra at om de ikke fikk en klasse for konvertering av de gamle kortene med 7500 kg grense så ville de ikke ta i bruk EU kortet. Men UK hadde allerede tatt i bruk det nye for nye førere så de hadde ikke like stor vekt bak sine krav.
 
Senast ändrad:
M-Sverige har svarat på min fråga, ganska tydligt vad som gäller.

Hej Olof!
I min telefonkontakt med den engelska körkortsmyndigheten fick jag samma besked att den svenska undantagsregelns bestämmelser måste stå särskilt på körkortet för att den ska gälla i UK. Så dessväre gäller övergångsregeln inte i UK. (samma sak i Schweiz) Du bör komplettera ditt körkort med behörighet C eller C1 beroende på vad ditt behov i framtiden kommer att vara.
Det hjälper dessvärre inte att ta med en förklaring av den svenska övergångsregeln i ett separat dokument.
Med vänlig hälsning,
Katja Runestam Prinzell
Bilresor
 
Denne konklusjonen er helt krystall klar. Rettigheten må stå på kortet for å være gyldig. Litt kult er det at et eldre britisk kjørkort for personbil har ingen vektgrense for biler for persontransport med mindre enn X passasjerplasser (husker ikke det aktuelle tallet i britisk kort). Dette for å tillate kjøring med endel spesielle kjøretøy (pansrede luksusbiler og enkelte RR biler).
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen