• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

B-körkort före 1/7 - 96 i Schweiz

För att inte bli beskylld för feltolkning, avstår jag från att delge min uppfattning av textens innehåll.

Dock kan konstatera att jag reagerar på skrivningen i slutet av texten, som i Google-översättning lyder:

Han eller hon måste därför avgöra om detta körtillstånd styrks av det kompletterande dokumentet eller om ytterligare förtydligande är nödvändigt (t.ex. förfrågan hos den utfärdande myndigheten).

Detta innebär att man, om man har otur, råkar ut för en polis som behöver ett förtydligande (t.ex. förfrågan hos den utfärdande myndigheten). Utfärdande myndighet är Transportstyrelsen, och därifrån kan den schweiziska polisen inte få något besked under vare sig kvällar/nätter eller helger.

Pålle
 
Senast ändrad:
För att inte bli beskylld för feltolkning, avstår jag från att delge min uppfattning av textens innehåll.

Dock kan konstatera att jag reagerar på skrivningen i slutet av texten, som i Google-översättning lyder:

Han eller hon måste därför avgöra om detta körtillstånd styrks av det kompletterande dokumentet eller om ytterligare förtydligande är nödvändigt (t.ex. förfrågan hos den utfärdande myndigheten).

Detta innebär att man, om man har otur, råkar ut för en polis som behöver ett förtydligande (t.ex. förfrågan hos den utfärdande myndigheten). Utfärdande myndighet är Transportstyrelsen, och därifrån kan den schweiziska polisen inte få något besked under vare sig kvällar/nätter eller helger.

Pålle
Det problem Du befarar skulle kunna uppstå vid kontroll i Schweiz av polisman kan uppstå i vilket land som helst inte bara i Schweiz. Kontroll med Transportstyrelsen kan göras genom att gå in på deras hemsida, att behöva tala med någon person kan nog bli svårt om ingen på Transportstyrelsen kan det språk som den uppringande polismanen använder, det finns många olika språk i Europa. Om man oroas över detta bör man nog bara köra i Sverige.
 
Problemet er ganske enkelt at det ikke finnes nok informasjon på svenske kjørkort. De engelske myndigheter påpeker dette tydelig og de sweitsiske nevner 01-99 koden som om jeg husker rett peker på at det finnes overgangs rettigheter ikke direkte markert som klasser. Mener det er denne som tyskere har for retten til å fremføre kjøretøy opp til 12 tonn på et C1 kort som normalt har grense på 7500 kg. Det skjedde mye spennende i forhandlingene i 1999 som endte med innføringen av C1 klassen og 01-99 koden. Norge valgte en kort overgangtid (noen få år) hvor vi fikk bytte våre gamle rosa eller grønne kjørkort til EU format med C1. Tyskland ga ingen ende på sin overgang, så teoretisk kan de som fortsatt har gamle tyske kjørkort bytte til nye med nye klasser.
 
Då kanske det är klart att man kan köra sin tyngre husbil på B-kort även i Schweiz på samma sätt som i övriga EU.
Jag har blivit stoppad 1 gång på 15 år , det var i Polen och så fort jag visade utskrift på polska så fanns inget mera problem.
Om man inte blir inblandat i någon olycka så blir man ytterst sällan kontrollerad. Om man blir kontrollerad så har man ju rätt, även om det kan bli lite krångel. Även kontrollerande polis vill nog slippa krångel så om han får ett dokument att stödja sitt beslut på så är han nöjd.
Jag vet att någon här i klubben kommer att säga att polismannen inte kan kontrollera om ditt körkort varit indraget, men varför skulle han kolla det vid en rutinkoll, om det varit indraget får du ju inte köra någonstans.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen