• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kylskåp Bättre kyla i kyl och frys - tips

13.2-13.5V tycker jag är lite för låg spänning.
Effekt tappet blir gaska stort. Om värmeelementet är på ca 150W och spänningen är på 14.2V är effekten ca 210W.
Vid 13.2 är effekten ca 180W. Det hela förutsätter dock att kablarna är tillräckligt grova som skrivs ovan. Det går att sätta in ett relä som styrs av matarkablarna till värmeelementet. Nya kablar för matningen går genom relät istället till värmeelementet.
Att sätta dit ett relä fungerar nog bäst om man har ett riktigt gammalt kylskåp utan en massa elektronik.
 
13.2-13.5V tycker jag är lite för låg spänning.
Effekt tappet blir gaska stort. Om värmeelementet är på ca 150W och spänningen är på 14.2V är effekten ca 210W.
Vid 13.2 är effekten ca 180W. Det hela förutsätter dock att kablarna är tillräckligt grova som skrivs ovan. Det går att sätta in ett relä som styrs av matarkablarna till värmeelementet. Nya kablar för matningen går genom relät istället till värmeelementet.
Att sätta dit ett relä fungerar nog bäst om man har ett riktigt gammalt kylskåp utan en massa elektronik.

Bästa lösningen :) , då kontaktstycken lätt bränns på ebl, iallafall Schaudts, så är ett reläat system med rejäla kablar nog optimalt.
 
13.2-13.5V tycker jag är lite för låg spänning.
Effekt tappet blir gaska stort. Om värmeelementet är på ca 150W och spänningen är på 14.2V är effekten ca 210W.
Vid 13.2 är effekten ca 180W. Det hela förutsätter dock att kablarna är tillräckligt grova som skrivs ovan. Det går att sätta in ett relä som styrs av matarkablarna till värmeelementet. Nya kablar för matningen går genom relät istället till värmeelementet.
Att sätta dit ett relä fungerar nog bäst om man har ett riktigt gammalt kylskåp utan en massa elektronik.
Jag håller med dig. La mig lite i underkant när det gäller spänningen. Mest för att visa att det inte räcker med 12,7V.
Installerade själv 16 mm2.

Kan du inte göra en liten ritning på hur en installation med ett relä ser ut?
 
Har byttet ett par kjøleaggregat i RMD 76XX. Jeg har blitt fortalt att Dometic på begynnelsen av 2000 tallet hadde problemer etter sveisingen i produksjonen, de fikk glødeskall innvendig i kjøleaggregatene og disse fløt rundt og periodevis tettet sirkulasjonen, det vil si komme og gå feil.
Derfor var det en del som tok ut skapene og snudde dem på hode og lot dem stå i en 3-4 timer så disse metallpartiklene fikk flyttet seg.

Så en annen feil som kan gi inntrykk av feil på 12V kretsen. Når du tar ut aggregatet på skapet blir det ett hull på størrelse med kjøleribbene inne i kjøleskapet. Det jeg opplevde på ett helt nytt skap var att du startet hjemmefra med 3-4C i skapet og etter ett par timers kjøring hadde du 12-15C i skapet. Feilen var åpning mellom skummet på aggregatet og skummet i skapet. Når du kjørte ble det overtrykk på utsiden av bilen der kjøleskapet var montert, dette overtrykket fant vei inn mellom skummet på aggregatet og skapet slik att det ble overtrykk inne i skapet noe som resultert i att døren åpnet seg en2-3mm i bunnen og kald luft strømmet ut, dette merket vi spesielt godt i svinger da døren fikk litt hjelp til å åpne seg. På den bilen vi har i dag, en NB Flair har fabrikken tapet med alu.tape (ser ut som speil) alle skjøter mellom aggregat og skap, slik tape som ventilasjonsfirmaer bruker (ikke gaffa). De har også tapet mellom skap og vegg som skapet er festet i slik att eksos fra brenneren på kjøleskapet ikke skal komme inn i bilen når vinden blåser mot den siden på bilen som skapet er montert. Tape Biltema Art.nr. 29-650.
 
Monterade igår en Dometic original fläkt på vårat RMD-8555 2013, en ganska enkel montering men lite trångt att få dit fläkten, allt annat var förberett bara montera givaren och ansluta kablarna, får utvärdera om det hjälper kanske monterar en separat brytare senare, har även beställt kylpasta till kylplåtarna inne i kyl och frys.

Dometic-ventilator-set.jpg
 
Senast ändrad:
Monterade igår en Dometic original fläkt på vårat RMD-8555 2013, en ganska enkel montering men lite trångt att få dit fläkten, allt annat var förberett bara montera givaren och ansluta kablarna, får utvärdera om det hjälper kanske monterar en separat brytare senare, har även beställt kylpasta till kylplåtarna inne i kyl och frys.

Visa bilaga 9949
Liten utvärdering, var ute med hunden vid 10 tiden hörde då fläkten surra, i morse så var den tyst så långt allt väl nästa steg är kylpasta och kolla temperaturen i kyl och frys, igår var det 4,5gr i kyl och -14 i frys. :)
 
Jag har flera av denna bluetooth termometer.... Fungerar mycket bra, och visar även diagram mm.

Skriv... Bluetooth termometer... I sökrutan hos amazon.se.... Så kommer flera olika upp (det gick inte att kopiera länken)

Screenshot_20220616_113602_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg

Diagram från min kyl....

Screenshot_20220611_203541_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 
Monterade igår en Dometic original fläkt på vårat RMD-8555 2013, en ganska enkel montering men lite trångt att få dit fläkten, allt annat var förberett bara montera givaren och ansluta kablarna, får utvärdera om det hjälper kanske monterar en separat brytare senare, har även beställt kylpasta till kylplåtarna inne i kyl och frys.

Visa bilaga 9949
Monterade bort kylplåten i kylen i går skrapade bort den gamla pastan som var ganska torr och lagt på ny, ska ut en sväng i helgen kul att se om det blir någon skillnad. 🙂
 
Jag håller med dig. La mig lite i underkant när det gäller spänningen. Mest för att visa att det inte räcker med 12,7V.
Installerade själv 16 mm2.

Kan du inte göra en liten ritning på hur en installation med ett relä ser ut?
Mitt gamla kylskåp. Jag drog fram 6mm2 kablar till skåpet. Bytte ut det gamla relät som finns under passagerar stolen. Det var gammalt och för klent. Det relät drar via D+.
Inga ändringar så långt i grundkonstruktionen, dock inte helt sant. Min gamla bil har ingen EBL.


De nya matarkablarna är dragna hela vägen fram till kopplingsplinten för 12V elementet i kylskåpet. Jag har satt in ett relä bredvid kylskåpet, pluskabeln är ansluten till relät och går vidare till 12V elementet. När motorn är igång blir plus spänningsatt fram till relät.
Från plussidan av relät använder jag en av befintliga kablarna som går till strömbrytaren för 12V driften av skåpet och åter till spolen i relät. Då sluts relät. Minus kabeln går direkt till 12V elementet. En avstickare till spolen i relät.

Jag passade på och gjorde förbättringen i samband med reparation av kylskåpet. Jag upptäckte även att strömbrytaren för 12V hade en märkström på 10A.
Värmeelementet effekt är 120W. Alldeles för klen brytare. Den klarade sig antagligen pga spänningsfallet. Ny är monterad. Även 230V brytaren. I och med att relät är monterat avlastas manöverkretsen.

Nytt kylskåp.
Där räcker det nog med att dra fram grövre kablar som du har gjort.
Jag tror att man ska vara försiktig att göra förändringar pga all elektronik.
 
Vi stod illa på tomten i Rättvik hos våra vänner i veckan som gick. T ex frysen gick från -17.6 till +3.7 grader under en enda natt. Med 11-12 grader utomhustemperatur. Då var det fråga om en rätt avsevärd lutning, 20-25 cm lägre på framhjulen
Vi pallade upp med grova plankor (klotsarna räckte inte alls till). Direkt, under dagen, sjönk temperaturen till -15 grader.

Det märktes även på Bauergården på hemvägen, frysen steg från -17 till +3 grader. Trots klotsade framhjul, ändå nivåskillnad bak/fram <10 cm.
Stod på el vid båda tillfällena, elpatronen är nyligen bytt. Liksom gasolbrännaren.
På vägen hem från Småland sjönk tempen i frysen sedan från plusgrader till -6 grader (12v-drift). Trots 28-31 graders värmebölja.
12V drift ska ju innebära max att man behåller temperaturen någorlunda.

Jag misstänker problem/felaktigheter, Samma effekter även vid gasoldrift.
Kan det vara kylvätskan/ammoniaken?
I vilket fall håller jag nu på att montera utsugningsfläktar vid övre ventilationsgallret.

PS. Sådana problem hade vi inte före det att elpatronen pajade. Har man gjort något galet på verkstan? Man demonterade/återmonterade t ex skåpet för åtgärderna, ny elpatron och gasolbrännare. DS.
 
Vi stod illa på tomten i Rättvik hos våra vänner i veckan som gick. T ex frysen gick från -17.6 till +3.7 grader under en enda natt. Med 11-12 grader utomhustemperatur. Då var det fråga om en rätt avsevärd lutning, 20-25 cm lägre på framhjulen
Vi pallade upp med grova plankor (klotsarna räckte inte alls till). Direkt, under dagen, sjönk temperaturen till -15 grader.

Det märktes även på Bauergården på hemvägen, frysen steg från -17 till +3 grader. Trots klotsade framhjul, ändå nivåskillnad bak/fram <10 cm.
Stod på el vid båda tillfällena, elpatronen är nyligen bytt. Liksom gasolbrännaren.
På vägen hem från Småland sjönk tempen i frysen sedan från plusgrader till -6 grader (12v-drift). Trots 28-31 graders värmebölja.
12V drift ska ju innebära max att man behåller temperaturen någorlunda.

Jag misstänker problem/felaktigheter, Samma effekter även vid gasoldrift.
Kan det vara kylvätskan/ammoniaken?
I vilket fall håller jag nu på att montera utsugningsfläktar vid övre ventilationsgallret.

PS. Sådana problem hade vi inte före det att elpatronen pajade. Har man gjort något galet på verkstan? Man demonterade/återmonterade t ex skåpet för åtgärderna, ny elpatron och gasolbrännare. DS.
Har du testat om samma sak händer vid gasoldrift när bilen lutar lite.
 
Mina kapacitetsproblem med kylskåpet
@Åke/Herbet - Nej, enbart tester hemma på den egna plattan i vågrätt läge - varken el- eller gasoldrift lyckades få ner tempen i kylen under +11 grader. Dock, kylskåpssidan under solbestrålning (riktning vinkelrätt mot SV) vid mätningen, sämsta tänkbara. Men jag mätte under två hela dygn.
Dygnet därpå var det mulet, kom då ner på 6-7 grader som lägst.

Enligt min verkstad måste man ha några varor i kylen, man kan inte mäta enbart luftens temperatur inne i skåpet. Så jag mätte med några öl, en liter whisky och termometern i ett vattenbad i skåpet/kylen. Ingen större skillnad.

El vs Gasol: Iofs gjorde jag ett kort testskott med gasoldrift i Rättvik (med den kraftiga lutningen), några timmar kanske. Ingen märkbar skillnad.
Jag är nog ganska övertygad om att gasol- eller eldrift inte gör så stor skillnad för min installation.

Förresten, inför min installation av dubbelfläkt Titan:
  • Var tar jag enklast 12v? Pluskontakt lampa i kylen? Kopplar in mej på köksfläkten? Direkt på bodelsbatterierna (bly/kol)? 12v till kylskåpet?
    • (Tänkte sätta kontrollpanelen på väggen mot kylskåpet i köksdelen)
  • Mycket kort kablage 12v till fläkten, vilket don är lämpligt att skarva med, nåt man kanske har på Biltema?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen