- Ort
- Huddinge
Jag har genom årens lopp försökt att få lite bättre kyla i vår kyl och frys, Dometic RMD 8555, som är ett absorptionsskåp.
Det har medfört att jag gjort ett antal åtgärder som jag tänkte dela med mig av.
Jag är inte någon specialist eller sakkunning på området utan bara en glad amatör.
På grund av de begränsningar som finns att uppdatera innehållet i ett inlägg kommer jag här bara att beskriva vad man kan göra och inte hur man skall göra det. Möjligen kommer hur man skall genomföra förslagen till åtgärder i egna trådar.
Normalt så får man bäst kyleffekt genom att köra skåpet på energislagen i följande ordning
1. Gas
2. 230V
3. 12V
Grundkrav
För att temperaturen enligt mitt sätt att se det skall räknas som ok skall det i
• kylen gå att få 4-5 grader Celsius
• frysen gå att få -15–18 grader Celsius
För låg kyla både på gas, 12V och 230V
I de fall man har för hög temperatur på alla energislagen föreslår jag att man kontrollerar att
• bilen står i våg
• dörrens tätningslist sluter tätt
• det finns tillräckligt med kylpasta
• ventilationsutrymmet bakom kyl/frys är enligt tillverkarens anvisningar
• elektroniken som styr skåpets funktion fungerar
Om ovanstående punkter är ok föreslår jag att man
• installerar en eller flera termostatstyrda fläktar på baksidan av kyl/frys
• bygger om ventilationsutrymmet och sätter dit en takventil (om det inte redan finns en sådan)
För låg kyla på gas
Om problem med för hög temperatur uppstår endast under drift med gas föreslår jag att man
• rensar skåpets skorsten från sot och blåser rent gasmunstycket
• kontrollerar elektroniken som styr gasflödet
För låg kyla på 12V
Normalt så används ju 12V för drift av skåpet endast under körning då motorn är i gång och via generatorn kan strömförsörja skåpet.
Om man ”tvångskör” skåpet på 12V utan att motorn är igång så drar det ca 13-15A. Detta leder till att man inom några timmar har tömt batteribanken för bodelen.
Effekten på den värmepatron som används för att kyla skåpet på 12V-drift är dimensionerad för att kunna behålla befintlig temperatur och inte att i väsentlig grad sänka den.
Om temperaturen är för hög föreslår jag att man kontrollerar att
• säkringar är hela, AES har en egen säkring i EBL
• D+ är ansluten
• värmepatronen avger värme
• mäter resistansen på värmepatronen
• mäter spänningsmatningen till värmepatronen, som under motordrift åtminstone bör ligga på 13,2-13,5V
Om värmepatronen inte fungerar som den skall
• byt värmepatron
Om spänningsmatningen är för låg
• byt ledningar till grövre dimension beroende på längden på ledningarna
För låg kyla på 230V
Effekten på den värmepatron som används för att kyla skåpet på 230V-drift är lite högre än den för 12V och kan därför användas för att sänka temperaturen i skåpet.
Om temperaturen är för hög föreslår jag att man kontrollerar att
• värmepatronen avger värme
• mäter resistansen på värmepatronen
Om värmepatronen inte fungerar som den skall
• byt värmepatron
Eftersnack
Hur exakt samma kyl och frys fungerar beror på hur den är installerad. Vid ett tillfälle hade jag möjlighet att jämföra våran med en exakt likadan i en annan bil. Vi startade på morgonen med lika temperatur och vid resans slut 7-8 timmar senare var skillnaden i kylen 5-6 grader till våran nackdel.
Det finns säkert mycket mer att skriva i detta ämne och det är säkert så att alla inte håller med om mina förslag.
Kjell
Det har medfört att jag gjort ett antal åtgärder som jag tänkte dela med mig av.
Jag är inte någon specialist eller sakkunning på området utan bara en glad amatör.
På grund av de begränsningar som finns att uppdatera innehållet i ett inlägg kommer jag här bara att beskriva vad man kan göra och inte hur man skall göra det. Möjligen kommer hur man skall genomföra förslagen till åtgärder i egna trådar.
Normalt så får man bäst kyleffekt genom att köra skåpet på energislagen i följande ordning
1. Gas
2. 230V
3. 12V
Grundkrav
För att temperaturen enligt mitt sätt att se det skall räknas som ok skall det i
• kylen gå att få 4-5 grader Celsius
• frysen gå att få -15–18 grader Celsius
För låg kyla både på gas, 12V och 230V
I de fall man har för hög temperatur på alla energislagen föreslår jag att man kontrollerar att
• bilen står i våg
• dörrens tätningslist sluter tätt
• det finns tillräckligt med kylpasta
• ventilationsutrymmet bakom kyl/frys är enligt tillverkarens anvisningar
• elektroniken som styr skåpets funktion fungerar
Om ovanstående punkter är ok föreslår jag att man
• installerar en eller flera termostatstyrda fläktar på baksidan av kyl/frys
• bygger om ventilationsutrymmet och sätter dit en takventil (om det inte redan finns en sådan)
För låg kyla på gas
Om problem med för hög temperatur uppstår endast under drift med gas föreslår jag att man
• rensar skåpets skorsten från sot och blåser rent gasmunstycket
• kontrollerar elektroniken som styr gasflödet
För låg kyla på 12V
Normalt så används ju 12V för drift av skåpet endast under körning då motorn är i gång och via generatorn kan strömförsörja skåpet.
Om man ”tvångskör” skåpet på 12V utan att motorn är igång så drar det ca 13-15A. Detta leder till att man inom några timmar har tömt batteribanken för bodelen.
Effekten på den värmepatron som används för att kyla skåpet på 12V-drift är dimensionerad för att kunna behålla befintlig temperatur och inte att i väsentlig grad sänka den.
Om temperaturen är för hög föreslår jag att man kontrollerar att
• säkringar är hela, AES har en egen säkring i EBL
• D+ är ansluten
• värmepatronen avger värme
• mäter resistansen på värmepatronen
• mäter spänningsmatningen till värmepatronen, som under motordrift åtminstone bör ligga på 13,2-13,5V
Om värmepatronen inte fungerar som den skall
• byt värmepatron
Om spänningsmatningen är för låg
• byt ledningar till grövre dimension beroende på längden på ledningarna
För låg kyla på 230V
Effekten på den värmepatron som används för att kyla skåpet på 230V-drift är lite högre än den för 12V och kan därför användas för att sänka temperaturen i skåpet.
Om temperaturen är för hög föreslår jag att man kontrollerar att
• värmepatronen avger värme
• mäter resistansen på värmepatronen
Om värmepatronen inte fungerar som den skall
• byt värmepatron
Eftersnack
Hur exakt samma kyl och frys fungerar beror på hur den är installerad. Vid ett tillfälle hade jag möjlighet att jämföra våran med en exakt likadan i en annan bil. Vi startade på morgonen med lika temperatur och vid resans slut 7-8 timmar senare var skillnaden i kylen 5-6 grader till våran nackdel.
Det finns säkert mycket mer att skriva i detta ämne och det är säkert så att alla inte håller med om mina förslag.
Kjell
Senast ändrad: