• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kylskåp Bättre kyla i kyl och frys - tips

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Jag har genom årens lopp försökt att få lite bättre kyla i vår kyl och frys, Dometic RMD 8555, som är ett absorptionsskåp.
Det har medfört att jag gjort ett antal åtgärder som jag tänkte dela med mig av.
Jag är inte någon specialist eller sakkunning på området utan bara en glad amatör.

På grund av de begränsningar som finns att uppdatera innehållet i ett inlägg kommer jag här bara att beskriva vad man kan göra och inte hur man skall göra det. Möjligen kommer hur man skall genomföra förslagen till åtgärder i egna trådar.

Normalt så får man bäst kyleffekt genom att köra skåpet på energislagen i följande ordning

1. Gas
2. 230V
3. 12V

Grundkrav

För att temperaturen enligt mitt sätt att se det skall räknas som ok skall det i

• kylen gå att få 4-5 grader Celsius
• frysen gå att få -15–18 grader Celsius

För låg kyla både på gas, 12V och 230V

I de fall man har för hög temperatur på alla energislagen föreslår jag att man kontrollerar att

• bilen står i våg
• dörrens tätningslist sluter tätt
• det finns tillräckligt med kylpasta
• ventilationsutrymmet bakom kyl/frys är enligt tillverkarens anvisningar
• elektroniken som styr skåpets funktion fungerar

Om ovanstående punkter är ok föreslår jag att man

• installerar en eller flera termostatstyrda fläktar på baksidan av kyl/frys
• bygger om ventilationsutrymmet och sätter dit en takventil (om det inte redan finns en sådan)

För låg kyla på gas

Om problem med för hög temperatur uppstår endast under drift med gas föreslår jag att man

• rensar skåpets skorsten från sot och blåser rent gasmunstycket
• kontrollerar elektroniken som styr gasflödet

För låg kyla på 12V

Normalt så används ju 12V för drift av skåpet endast under körning då motorn är i gång och via generatorn kan strömförsörja skåpet.
Om man ”tvångskör” skåpet på 12V utan att motorn är igång så drar det ca 13-15A. Detta leder till att man inom några timmar har tömt batteribanken för bodelen.

Effekten på den värmepatron som används för att kyla skåpet på 12V-drift är dimensionerad för att kunna behålla befintlig temperatur och inte att i väsentlig grad sänka den.

Om temperaturen är för hög föreslår jag att man kontrollerar att

• säkringar är hela, AES har en egen säkring i EBL
• D+ är ansluten
• värmepatronen avger värme
• mäter resistansen på värmepatronen
• mäter spänningsmatningen till värmepatronen, som under motordrift åtminstone bör ligga på 13,2-13,5V

Om värmepatronen inte fungerar som den skall

• byt värmepatron

Om spänningsmatningen är för låg

• byt ledningar till grövre dimension beroende på längden på ledningarna

För låg kyla på 230V

Effekten på den värmepatron som används för att kyla skåpet på 230V-drift är lite högre än den för 12V och kan därför användas för att sänka temperaturen i skåpet.

Om temperaturen är för hög föreslår jag att man kontrollerar att

• värmepatronen avger värme
• mäter resistansen på värmepatronen

Om värmepatronen inte fungerar som den skall

• byt värmepatron

Eftersnack

Hur exakt samma kyl och frys fungerar beror på hur den är installerad. Vid ett tillfälle hade jag möjlighet att jämföra våran med en exakt likadan i en annan bil. Vi startade på morgonen med lika temperatur och vid resans slut 7-8 timmar senare var skillnaden i kylen 5-6 grader till våran nackdel.

Det finns säkert mycket mer att skriva i detta ämne och det är säkert så att alla inte håller med om mina förslag.

Kjell
 
Senast ändrad:
Bra inlägg, tack för det!

HUR-beskrivningar tror jag kan placeras som separata dokument under Filer, och länkas från inlägget. Där blir de, om jag förstått rätt, uppdateringsbara. Med klokt nyttjande av taggar borde de bli hyfsat "sökbara" också.
 
Det kan vara svårt att hålla rätt temperatur i frysen (kylen är inte så viktigt för mig bara den ligger på ca 8° C). Det finns ingen nämnvärd isolering mellan kyl och frys så jag klippte till en plastmatta, (typ liggunderlag) och lade på golvet i frysen. Uppepå lade jag en tät plastfolie för att skydda mot ev spill. Det blev en märkbar skillnad i frysen och tempen i kylen påverkades inte.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen