Själv har jag länge varit stolt ägare till en MB Vito 120 cdi och råkade ut för, att jag till en början fick
lite övertryck i kylsystemet.
Märkte detta genom , att jag fick fylla på kylvätska emellanåt...bilen hade då bara rullat knappa 15.000 mil.
Besökte en mindre verkstad på orten, men som skyltade med MB-service sedan många år tillbaka.
Tänkte, att dom borde vara bäst på att lösa problemet. Felsökningen påbörjades och första halvtimman gick åt till
att försöka upprätta en sorts kommunikation mellan bilen och datorn.
Redan här började jag tvivla på kompetensen... men efter ett tag "hittade" man en felkod på elförsörjningen till höger backspegel...?
Man upptäckte senare också felkod på en ventil i värmesystemet, som man ville byta.
Det är visade sig bara vara början på "en lång färd mot slutet" och naturligtvis återkom övertrycket i kylsystemet efter ett tag.
Tror, att jag var på verkstaden minst 4-5 ggr till och man bytte sig fram genom problemet från att nästa gång byta kylarlock ....
och jag fick alltid tillbaka bilen med de hurtiga orden från verkstadschefen,
"att nu(!) har vi hittat felet och bytt den just här prylen"
Dröjde inte länge förrän det var dags, att fylla på kylarvätska igen...
Kan det vara blockpackningen? Nä, de trodde man inte, utan fortsatte att byta och fixa , samt konsultera MB-support
och som man sedan debiterade som extra kostnad på varje faktura.
Nu, käre läsare, kanske du insisterar på, att det måste nog vara blockpackningen och det blev jag också övertygade om,
när jag på hemväg från Västerås måste stanna för att fylla på ännu mer kylvätska även under färd.
Fast det syntes fortfarande inget på oljesticken, oljan var helt ok i både färg och nivå.
Men jag stannade till på Hedins och snackade med verkmästar´n, som var helt övertygad om att det blir att byta blockpackning.
65 tusen plus moms ville han inledningsvis ha för jobbet och jag lämnade Hedins i Linköping efter detta omskakande besked.
Snackade sedan med "min" MB-verkstad och mekanikern sa, att visst kunde han väl riva motorn och byta blockpackning,
fast han hade aldrig gjort det på en V6 förrut... - Det lät inte så förtroendeingivande, så jag kontaktade en annan verkstad och de
lovade att åta sig jobbet. Det visade sig senare, att de anlitade en utomstående mekaniker för denna operation.
Själv hamnade jag på lasarett pga någon elak infektion i samma veva. Bilen stod på verkstaden och efter jul- och nyårshelgen
detta välsingnade år, så efter trettonhelgen besökte jag verkstaden på darrande ben och råkade dyka upp just som "mekanikern"
höll på att montera ihop motordelarna.
"Var det blockpackningen" frågade jag,
"syntes det något på den?"
Självklart var jag nyfiken, den hade ju gäckat mig i flera månader...
"Nä, det syns aldrig" svarade mekanikern kaxigt och fortsatte skruva.. "
Bilen är klar om en vecka"
Veckan därpå ringde verkstaden och talade om, att bilen
inte var klar. Motorn hade monterats tillbaka med ny blockpackning
och provkörts... med resultatet att den fortfarande bildade samma övertryck i kylsystemet och trots, att dom enligt egen utsago hade
försökt täta med...kylar-cement (!).
"Det är lika bra att byta till en ny motor" var den nya verkstadens rekommendation i det här läget.
För att avsluta historien, hade jag tur och fann en nästan ny motor från en nyskrotad bil, som inte gått mer än 1900 mil och till
ett "hyfsat" pris. Denna motor fick ersätta den gamla och nu har bilen rullat dryga 43.000 mil utan några som helst problem,
såld ganska nyligen och rullar säkert ett bra tag till...
Här kan man verkligen snacka om komponent-bytare...? Vad som felades den gamla motorn fick jag aldrig reda på, men troligen hade
det uppstått en materialspricka i någon av topparna och som kanske vidgades sig mer och mer vartefter motorn blev varmare.
Vid bytet av blockpackningen borde nog verkstaden röntgat varje topp, speciellt när man inte hade upptäckt något synligt fel
på själva blockpackningen. Men, som den sturske mekanikern uttryckte det,
"det brukar aldrig synas..."