• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Anekdoter och erfarenheter från verkstadsbesök mm

Umebo

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Umeå
Hej. Jag har varit på många verkstäder men ett gått råd är att se in i verkstan om det finns lite äldre mekaniker då kan dom oftast mer.
Här kan man skriva lite av varje när det gäller verkstadserfarenheter för motorproblem eller annat.
Mvh Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Själv har jag länge varit stolt ägare till en MB Vito 120 cdi och råkade ut för, att jag till en början fick lite övertryck i kylsystemet.
Märkte detta genom , att jag fick fylla på kylvätska emellanåt...bilen hade då bara rullat knappa 15.000 mil.

Besökte en mindre verkstad på orten, men som skyltade med MB-service sedan många år tillbaka.
Tänkte, att dom borde vara bäst på att lösa problemet. Felsökningen påbörjades och första halvtimman gick åt till
att försöka upprätta en sorts kommunikation mellan bilen och datorn.

Redan här började jag tvivla på kompetensen... men efter ett tag "hittade" man en felkod på elförsörjningen till höger backspegel...?
Man upptäckte senare också felkod på en ventil i värmesystemet, som man ville byta.

Det är visade sig bara vara början på "en lång färd mot slutet" och naturligtvis återkom övertrycket i kylsystemet efter ett tag.
Tror, att jag var på verkstaden minst 4-5 ggr till och man bytte sig fram genom problemet från att nästa gång byta kylarlock ....
och jag fick alltid tillbaka bilen med de hurtiga orden från verkstadschefen, "att nu(!) har vi hittat felet och bytt den just här prylen"

Dröjde inte länge förrän det var dags, att fylla på kylarvätska igen...

Kan det vara blockpackningen? Nä, de trodde man inte, utan fortsatte att byta och fixa , samt konsultera MB-support
och som man sedan debiterade som extra kostnad på varje faktura.

Nu, käre läsare, kanske du insisterar på, att det måste nog vara blockpackningen och det blev jag också övertygade om,
när jag på hemväg från Västerås måste stanna för att fylla på ännu mer kylvätska även under färd.
Fast det syntes fortfarande inget på oljesticken, oljan var helt ok i både färg och nivå.

Men jag stannade till på Hedins och snackade med verkmästar´n, som var helt övertygad om att det blir att byta blockpackning.
65 tusen plus moms ville han inledningsvis ha för jobbet och jag lämnade Hedins i Linköping efter detta omskakande besked.

Snackade sedan med "min" MB-verkstad och mekanikern sa, att visst kunde han väl riva motorn och byta blockpackning,
fast han hade aldrig gjort det på en V6 förrut... - Det lät inte så förtroendeingivande, så jag kontaktade en annan verkstad och de
lovade att åta sig jobbet. Det visade sig senare, att de anlitade en utomstående mekaniker för denna operation.

Själv hamnade jag på lasarett pga någon elak infektion i samma veva. Bilen stod på verkstaden och efter jul- och nyårshelgen
detta välsingnade år, så efter trettonhelgen besökte jag verkstaden på darrande ben och råkade dyka upp just som "mekanikern"
höll på att montera ihop motordelarna. "Var det blockpackningen" frågade jag, "syntes det något på den?"
Självklart var jag nyfiken, den hade ju gäckat mig i flera månader...

"Nä, det syns aldrig" svarade mekanikern kaxigt och fortsatte skruva.. "Bilen är klar om en vecka"

Veckan därpå ringde verkstaden och talade om, att bilen inte var klar. Motorn hade monterats tillbaka med ny blockpackning
och provkörts... med resultatet att den fortfarande bildade samma övertryck i kylsystemet och trots, att dom enligt egen utsago hade
försökt täta med...kylar-cement (!). :mad:

"Det är lika bra att byta till en ny motor" var den nya verkstadens rekommendation i det här läget.

För att avsluta historien, hade jag tur och fann en nästan ny motor från en nyskrotad bil, som inte gått mer än 1900 mil och till
ett "hyfsat" pris. Denna motor fick ersätta den gamla och nu har bilen rullat dryga 43.000 mil utan några som helst problem,
såld ganska nyligen och rullar säkert ett bra tag till...

Här kan man verkligen snacka om komponent-bytare...? Vad som felades den gamla motorn fick jag aldrig reda på, men troligen hade
det uppstått en materialspricka i någon av topparna och som kanske vidgades sig mer och mer vartefter motorn blev varmare.

Vid bytet av blockpackningen borde nog verkstaden röntgat varje topp, speciellt när man inte hade upptäckt något synligt fel
på själva blockpackningen. Men, som den sturske mekanikern uttryckte det, "det brukar aldrig synas..."
 
Själv har jag länge varit stolt ägare till en MB Vito 120 cdi och råkade ut för, att jag till en början fick lite övertryck i kylsystemet.
Märkte detta genom , att jag fick fylla på kylvätska emellanåt...bilen hade då bara rullat knappa 15.000 mil.

Besökte en mindre verkstad på orten, men som skyltade med MB-service sedan många år tillbaka.
Tänkte, att dom borde vara bäst på att lösa problemet. Felsökningen påbörjades och första halvtimman gick åt till
att försöka upprätta en sorts kommunikation mellan bilen och datorn.

Redan här började jag tvivla på kompetensen... men efter ett tag "hittade" man en felkod på elförsörjningen till höger backspegel...?
Man upptäckte senare också felkod på en ventil i värmesystemet, som man ville byta.

Det är visade sig bara vara början på "en lång färd mot slutet" och naturligtvis återkom övertrycket i kylsystemet efter ett tag.
Tror, att jag var på verkstaden minst 4-5 ggr till och man bytte sig fram genom problemet från att nästa gång byta kylarlock ....
och jag fick alltid tillbaka bilen med de hurtiga orden från verkstadschefen, "att nu(!) har vi hittat felet och bytt den just här prylen"

Dröjde inte länge förrän det var dags, att fylla på kylarvätska igen...

Kan det vara blockpackningen? Nä, de trodde man inte, utan fortsatte att byta och fixa , samt konsultera MB-support
och som man sedan debiterade som extra kostnad på varje faktura.

Nu, käre läsare, kanske du insisterar på, att det måste nog vara blockpackningen och det blev jag också övertygade om,
när jag på hemväg från Västerås måste stanna för att fylla på ännu mer kylvätska även under färd.
Fast det syntes fortfarande inget på oljesticken, oljan var helt ok i både färg och nivå.

Men jag stannade till på Hedins och snackade med verkmästar´n, som var helt övertygad om att det blir att byta blockpackning.
65 tusen plus moms ville han inledningsvis ha för jobbet och jag lämnade Hedins i Linköping efter detta omskakande besked.

Snackade sedan med "min" MB-verkstad och mekanikern sa, att visst kunde han väl riva motorn och byta blockpackning,
fast han hade aldrig gjort det på en V6 förrut... - Det lät inte så förtroendeingivande, så jag kontaktade en annan verkstad och de
lovade att åta sig jobbet. Det visade sig senare, att de anlitade en utomstående mekaniker för denna operation.

Själv hamnade jag på lasarett pga någon elak infektion i samma veva. Bilen stod på verkstaden och efter jul- och nyårshelgen
detta välsingnade år, så efter trettonhelgen besökte jag verkstaden på darrande ben och råkade dyka upp just som "mekanikern"
höll på att montera ihop motordelarna. "Var det blockpackningen" frågade jag, "syntes det något på den?"
Självklart var jag nyfiken, den hade ju gäckat mig i flera månader...

"Nä, det syns aldrig" svarade mekanikern kaxigt och fortsatte skruva.. "Bilen är klar om en vecka"

Veckan därpå ringde verkstaden och talade om, att bilen inte var klar. Motorn hade monterats tillbaka med ny blockpackning
och provkörts... med resultatet att den fortfarande bildade samma övertryck i kylsystemet och trots, att dom enligt egen utsago hade
försökt täta med...kylar-cement (!). :mad:

"Det är lika bra att byta till en ny motor" var den nya verkstadens rekommendation i det här läget.

För att avsluta historien, hade jag tur och fann en nästan ny motor från en nyskrotad bil, som inte gått mer än 1900 mil och till
ett "hyfsat" pris. Denna motor fick ersätta den gamla och nu har bilen rullat dryga 43.000 mil utan några som helst problem,
såld ganska nyligen och rullar säkert ett bra tag till...

Här kan man verkligen snacka om komponent-bytare...? Vad som felades den gamla motorn fick jag aldrig reda på, men troligen hade
det uppstått en materialspricka i någon av topparna och som kanske vidgades sig mer och mer vartefter motorn blev varmare.

Vid bytet av blockpackningen borde nog verkstaden röntgat varje topp, speciellt när man inte hade upptäckt något synligt fel
på själva blockpackningen. Men, som den sturske mekanikern uttryckte det, "det brukar aldrig synas..."
Det här med fel kylarlock kan vara en riktig glädjedödare. Hade åkt många tävlingar med min SAAB V4 men ville testa med några hästkrafter till så min motortrimmare fick testa några av sina idéer med bl a justering av insug, ny kamaxel och lite annan utformning på topparna. Efter montage av motorn blev det lite inkörning/optimering, byte av munstycken och motorn kändes riktigt bra. Så småningom blev det dags för tävling men redan efter några km blev det stopp p g a hög temp. Vattennivån var låg så dagen var förstörd och det blev felsökning i garaget. Inget yttre vattenläckage, kompressionen var OK, tändning OK, oljan opåverkad, inga sprickor i topparna, topplockspackningar OK. Vi körde ett tävlingspass på hemmavägarna men tyvärr samma resultat. Då fick vi en snilleblixt, vi byter till ett litet hårdare kylarlock med ett par tiondels bar hårdare fjäder. Därefter gick bilen som ett spjut, motorn är hur pigg som helst och lättkörd. Det gamla kylarlocket klarade tydligen inte av några få graders högre temp p g a lite mer förbränning men med nytt lock som ger något högre kokpunkt så löste det sig.
 
Jag har en kompis som jobbar som mekaniker.
Han är duktig och reparerar allt från skogsmaskiner till mopedbilar.
Han berättade en gång om en kund som kom och ville ha hjälp att byta växellåda.
Han hade med en stor trälåda full med drev och grejer.
Kompisen frågade vad det var.
Jo du vet seru att det var missljud i lådan så jag plockade isär den och sen blev jag sjuk å när ja skulle sätta ihop den så hade jag glömt hur allt satt däri....
Jaha sa, vi kallar honom Pelle, Pelle, Jo det blir väl lite pyssel men det löser sig nog.
Gubben åkte hem och kompisen började plocka med lådan.
Han plockade ihop den tre gånger men varje gång blev det grejer över som inte fick plats....
Så han ringde gubben och talade om att han tyvärr inte kunde lösa det och att han skulle ringa den närbelägna skroten å höra om där fanns någon låda.
Det behövs inte sa gubben, de hade en som jag köpte och det är den som inkråmet ligger i lådan du fick.
Jaha sa Pelle. Men varför rev du sönder den lådan också?
Jo sa gubben, min gamla låda var 4-växlad och den på skroten 5-växlad å fästpunkterna såg inte lika dana ut så jag tänkte att om man plockar över inkråmet så blir gamla lådan 5-växlad.
Jaha du sa Pelle. Lycka till å få ihop det. En 5-växlad låda är huset större på....
 
Misstänker man sprickor någonstans så skall man spraya på fotogen, låta det verka en stund och sedan torka av det noga. Sedan pudrar man över talk. Fotogenen tränger in i de minsta sprickorna och de visar sig som lite mörkare ränder i talkpudret.
Gammalt mekanikertrix.
Om man misstänker sprickor i topplocket eller läckande topplockspackning så kan man köra ner sonden till en CO/CO2-mätare i kylen eller expansionskärlet. Är det för hög avläsning tyder det på att förbränningsgaser finns i kylsystemet.
Oxå ett gammalt mekanikertrix.
 
Plats, teknisk service Saab GB. (England)
Kund ringer och har problem med sin V4 motor i en Saab 95.
( för ni yngre, Saab 95 )

Ingen smörjning till ena toppen, oljetryck OK och smörjning finns till andra toppen.
Mitt råd, kolla främre kamaxellagtet, det måste sitta rätt då det finns hål som fördelar oljan.

Men har motorn varit isär undrar jag. Detta kan knappast hända av sig själv......
Då kryper det fram, jo motorn har "renoverats".
Kunden berättade att han hade byggt en full race 1840 cc rallymotor.
Dubbelblåstoppar med korsinsug, o-ringade toppar och allt som följer med denna typ av motor

Jag 😧, han :sneaky:
Vad skall du med en sådan motor till, i en 95a??

Han, jag kör på M1 (motorväg) i lite drygt laglig fart.
Han fortsätter, det slår aldrig fel, upp kommer en Golf GTI (detta var 1986) och kör om med hög fart.
Lägger i trean, full gas, växlar till fytan vid 8500 rpm och Golfen försvinner som en flugskit i backspegeln.

Ja vad säger man....
Jag kommer i alla fall ihåg det. det gör säkert kunden med!
 
En återförsäljare i USA ringde för han hade ett problem med en Volvo V6 motor som bara gick på 3 cylindrar d v s på ena cylinderbanken.
Jag: vad har ni gjort med bilen innan detta hände?
Han: Vi har bytt topplockspackning.
Jag: skifta de två yttre kablarna till tändningens styrenhet och återkom sedan. (Man måste koppla loss dessa kablar för att byta topplockspackning).
Efter en kvart återkom han med beskedet att nu funkade det och var imponerad att problemet löstes så snabbt.
Bakgrund: V6:an var från början en V8:a men vid bränslekrisen kortade man av den till 6 cylindrar. Den hade således inte jämn tändföljd.
Varför jag kände till att den bara gick på tre cylindrar om kablarna var felkopplade var att vi gjorde det för att jäklas med en kollega som hade denna motor. Det tog honom några dagar att hitta felet. Det var ett tack för senast efter (läs hämnd) för ett annat bus han gjort.
 
Han som sto på løftebukken ved siden av meg fikk inn en Volvo V70 som kunden klaget på att gikk uryddig og stoppet av og til på tomgang.
Da han var ferdig med feilsøkningen så fikk kundemottakeren beskjed om å ringe kunden for godkjenning til å bytte hovedlysbryter. Det var letter sagt enn gjort, bilen ble jo levert inn på grunn av motorproblemer men etter litt frem og tilbake så fikk han ja fra kunden.
Hovedlysbryter ble bestilt og bytte og bilen gikk helt pent på tomgang.
Hovedlysbryteren lå på samme Can-bus nettet som motorstyringen. Lysbryteren støyet så mye på nettet att motorstyringen klarte ikke å lese de andre signalene den trengte for å få motoren til å gå pent, den gikk derfor periodisk i en form for nødmodus.

Så går ikke motoren pent på tomgang bytt lysbryter. Eller som på en annen bil og annet fabrikat, der kuttet setevarmen periodisk, bytt luftmengdemåler og bilen ble OK. Dette hadde med (u)smartgenerator å gjøre og kutt av komfortfunksjoner når den ikke fikk ladespenningen til å stemme i forhold til turtallet.
Heeeelt logisk...........
 
Problem med tillfälliga vibrationer i bilens automatlåda / kraftöverföring vid nedväxling?

Det var en annan intressant liten följetong med en föregående MB Vito, som jag ägde vid tillfället det begav sig.
Började med, att jag besökte en verkstad om råd beträff små vibrationer (ibland) just när bilen växlade ner
och mekanikern följde med på en provtur för att utröna problemet.

Han la pannan i djupa veck efter provkörningen, gungade på karossen och konstaterade, att
det var dags att byta stötdämpare...

Ordinationen hade inte avsedd effekt och då testade jag en annan inrättning och som på den tiden stoltserade
med märkesstjärnan i skylten. Vi tog en gemensam provtur, verkar´n och jag. Lyckades provocera fram vibrationen igen.
"Vi byter motorkuddarna", förklarade verkar´n denna gång med, att det är speciella vaccumkuddar som kan spöka.
Ja, han har ju mekat med mercedes förr, tänkte jag, så han vet nog råd.

Inte fasiken gjorde det någon skillnad, mer än att jag nu blev något mindre rik på kuppen.

Nästa goda ide, var att löda om hela kablaget, som leder ner till växelådan från relä-boxen.
"Nu har vi fixat problemet" var den hurtiga kommentaren, när jag hämtade ut bilen igen.

Jag blev bara ännu mindre rik (även denna gång) och fick fortsätta åka omkring med vibrationen,
som kom och gick lite från och till, allteftersom som bilen behagade driva gäck med sin ägare.

Gjorde ett besök på den riktiga Märkes-verstaden i angränsande stad och där trodde man,
att ventilpaketet i växellådan nog behövde undersökas - men det skulle betyda stillestånd på minst ett par veckor...
och kostnaden fick mig att plötsligt bli knäsvag. Den känslan brukar jag få i samband med konsultationer
på just märkesverkstäder och det började värka oroväckande i penningpungen...

Åkte tillbaka till hemmaplan och vi bytte växellådsolja plus någon mystisk tillsats, som var riktigt dyr.
Nä, vibrationen återkom snart igen och fortsatte att plåga bilens ägare nästan intill bristningsgränsen.

Själv gjorde jag nu ett sista desperat försök, att komma tillrätta med problemet.

Hade en gång i tiden en Peugeot 504 pickup, där man vid en service råkat fylla fel olja i bakaxelväxeln,
varvid bilen började nästan skutta i sidled under kraftiga protester mot sin förares intentioner att svänga fordonet.
Diffen var tydligen av en lamelltyp och krävde en särskild hypoidolja, vilket man missat på servicen.
De bytte till rätt olja och Pegutten gick som en dröm igen...

Så därför bytte jag nu själv oljan i bakaxelhuset i Mercan och fasiken vet, om jag inte tyckte, att det gjorde susen.

Men säg den lycka som varar i evighet..., på en resa ner till Blekinge så återkom vibrationerna igen vid nedväxling.
Kändes, som om växeln kastades i sitt läge helt utan en kopplings utjämnande effekt och nu med rätt kännbara vibrationer.
Inte varje gång, men som allt annat dj,,,skap, helt oförhappandes och när man som minst anar det.

Återstod bara en sak att göra, byta bil (!) och bli kvitt problemet en gång för alla.

Bilen, som jag nu bytte till mig, var den MB-Viton, som jag senare fick problem med beträffande blockpackningen...
Ja, jag fick väl igen den vägen av gud fader pga mitt något grumliga samvete, när jag överlät till bilfirman
att bekosta och renovera växellådan i min gamla bil. Men det torde nu vara preskriberat, men f-låt ändå. ;)
 
Senast ändrad:
Lite offpic men det är motorer iallafall...

Jag har en kompis som är styrman på ett kryssningsfartyg någonstans i världen.
Tidigare var han motorbefäl och han berättade att de gjorde alla möjliga hyss framförallt när nästa skift skulle gå på.
Bl.a. så monterade min kompis en visselpipa på svänghjulet på en av generatorerna.
Jo då visslade det lite fint när den motorn gick.
När han kom tillbaka efter tre månaders ledighet berättade hans kollega att, under hans frånvaro, hade motorn och generatorn skruvats isär i småbitar för att byta lagren då trodde var dåliga.
Motormännen hade blivit lagom glada när visselpipan hittades :)

En annan episod utspelade sig när kompisen fyllde 50år.
Hans jobbarkompisar ville ge igen lite.
Kompisen är månskens bonde eller tycker att han är det.
Han bor på en gammal gård och har lite får, ett par traktorer, en tröska mm
Hursom...
På födelsedagsmorgonen vaknade han av att det knackade på ytterdörren vid åtta.
Iförd kallingar stapplar han upp och öppnar, utan en tanke på att han fyller år.
Utanför står fyra, helt obekanta, damer och frågar om kaffet är klart.
Han fattar ingenting men finner sig snabbt och säger att han ska in och slå igång kaffepannan och att de kan vänta utanför så länge.
När han står vid spisen kastar han ett öga genom fönstret och ser massor av folk strosa runt på gårdsplanen.
Det sitter folk i hans traktorer, grävare och alla andra maskiner.
Det har lyfts på motorhuvar och folk plockar med allehanda saker.
-Men va i h-e! vrålar han.
Han springer ut och gastar åt folk å ge sig av från hans mark.
Då kommer en gubbe fram å frågar: Men hur blir det med auktionen då?!
Först då går det upp ett ljus att någon skojar med honom.

Det visar sig att hans snälla kompisar har satt ut annons i lokaltidningen.
STOR GÅRDSAUKTION! ALLT SKA BORT! LÅGA BUD GARANTERAS!

Sedan hade de varit omtänksamma att skylta hela vägen in från stora vägen till hans lilla gård i skogen och kompletterat det hela med en skylt om cafeteria på ytterdörren :)
 
Hadde i noen år en Peugeot 505 GTI, den fikk et merkelig problem. Under kjøring så begynte motoren å hakke og så stoppe helt, eneste måte å få den i gang igjen var å bytte tennplugger - de var helt dynket i bensin og sot. Hadde den på flere verksteder, og diverse saker ble byttet i forbindelse med Bosch CDI innsprøytingen. Lånt til slutt en samling bøker av min far som på den tiden jobbet på yrkesskolen med vedlikehold av undervisningsmateriell for motorer. Leste for å forstå hvordan systemet fungerte, og løsningen fant jeg i Volvo 760 beskrivningen av styringselektronikken - det var en logikk for å kompensere for lav spenning. Men hva med høy spenning som lett oppstår i ladekretsen om en kjører motoren uten tilstrekkelig last? Husket at på tidlige vekselstrøm dynamoer så kunne en brenne germanium diodene om en koblet fra batteri under drift. Ut il bilen og brøt opp forseglingen på det "vedlikeholdsfrie" batteriet og kunne ikke se antydning til syre i cellene. Fikk fatt på en liter batterivann og helte på, det ble ikke fullt av dette så det gikk med en halv til med kranvann. Ut på prøvetur og motoren gikk som den skulle i mye lengre tid en tidligere. Forklaringen ligger i at det sikkert var litt syre nederst på platene i batteriet, men når motoren hadde gått en stund klarte ikke batteriet å belaste ladekretsen og spenningen steg. Stigende spenning ga mer bensin i innsprøytingen og motoren druknet.
 
Apropå oljetryck, köpte i min ungdomen begagnad Cheva Caprice hos den lokala GM-handlarn hösten 1982 med defekt motor till bra pris.
Oljetryckslampan lyste nämligen ilsket rött hela tiden, men det går säkert att fixa tänkte jag.
Upptäckte sen att i farter över 110km/h så slocknade oljetryckslampan, aha bara att byta oljetrycksgivaren, sagt o gjort, men glädjen uteblev, jaja den gick fint spann som en katt och vintern passerade.
En kväll när jag var på väg till en svetskurs, så gjorde jag ett kort stopp för att hämta min overall, när jag skulle iväg så vägrar chevan att starta, startmotorn snurrade på bra men inga livstecken, bensin fanns, så nåt med tändningen måste de va. Fick skjuts till kursen.
Nästa dag började felsökning, till slut upptäcker vi att rotorn står still när man kör startmotorn, ajdå kamkedjan kaputt.
Bestämmer mej för att renovera motorn, så en snabbtur över till Italamerican i Stockholm och köpa en begagnad smallblockare, hem igen och snabbt byta motor så man hade en egen bil igen, så bilen rullade igen efter en helgs mekande.
Nu skulle originalmotor renoveras o trimmas, när vi börjat riva motorn och kommit in till kamaxeln blev förvåningen mycket stor, det fanns inga kamaxellager i blocket!!, helt tomt, där hade kamaxeln hoppat runt en hel vinter i blocket, inte undra på det låga oljetrycket, lagren återfanns senare som smält lödtenn i botten på oljetråget. Blocket hade inte tagit skada och renoveringen gick bra, eller sådär räknade nämligen fel på volymen i förbränningsrummen i topparna, så med mina nya smidda 12,5kg kolvar så fick jag nästan "dieselkompression" det löstes med booster och 0 grader i förtändning körde den på 102 oktan, men jösses va den blysläden rörde på sig, men det är en annan historia.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen