• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Anekdoter och erfarenheter från verkstadsbesök mm

Umebo

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Umeå
Hej. Jag har varit på många verkstäder men ett gått råd är att se in i verkstan om det finns lite äldre mekaniker då kan dom oftast mer.
Här kan man skriva lite av varje när det gäller verkstadserfarenheter för motorproblem eller annat.
Mvh Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Jodå det har vi haft genom åren.

Vi hade en HYMER tramp byggd på Ford Transit där plötsligt efter vi kommit hem och parkerat alla lampor började blinka och batteriet laddade ur. Fick ordna bärgning till Rask och Björk i Billesholm. Där fanns en erfaren Mekaniker som hittade felet. Bilen hade levererats till HYMER med en dragkrok HYMER hade demonterat kroken klippt kablaget och satt en plastpåse över den klippta delen. Jag körde i kraftigt regn hem och parkerade när blinkandet uppstod, vatten i plastpåsen. Detta problem hittades inte via någon datoruppkoppling utan det var en erfaren mekaniker som felsökte och fann plastpåsen.

Nästa problem jag vill berätta om var på en Fiat plåtis Sun Living.
Plötsligt när vi var ute och körde gick varvtalet ner och det gick inte att köra fortare än 80 km/tim. Vi had bilen på verkstad hos BiÖ flera gånger och de bytte delar men problemet kvarstod. Jag var en smula upprörd och krävde att en mekaniker skulle ta sig an bilen inte en delbytare. Fick en tvådagares tid på verkstaden och en dansk mekaniker som redan på eftermiddagen första dagen hittat felet. Värmaren till vevhus ventilationen hade en kortis som bara uppstod vid varm motor och som löste en säkring. PÅ samma säkring låg styrningen av insprutning av bränsle.
 
He, he. Det påminner mig om en skicklig jobbarkompis i USA, utsänd från Sverige som bl a problemlösare. En återförsäljare ringde honom att de hade en bil som "pruttade". Det kom ett ljud från motorn ibland som lät som en snarkning eller en brakskit. De hade spenderat mycket tid utan att hitta problemet.
-Har du bilen i närheten sa kompisen?
-Ja, sa ÅF.
-Håll då ner luren vid motorn så jag får höra. (detta var innan mobiltelefonerna)
- Prrrrrrt Sa det.
- Gör rent oljefällan sa kompisen och lade på luren.
När oljefällan var täppt bildades övertryck i vevhuset och när det släpptes ut genom vevaxelns packbox uppstod ljudet. :LOL:
 
Kollegan låg före mig med provbilen på provbanan. Klonck klonkkk metalliskt ljud lät det under min bil.

Någon km senare kollade vi bilarna under på en brygga, bilarna skulle gå på tomgång för att lyssnas på och för att hitta läckage.

Från kollegans bil hördes ett Fluff-Fluff/puff-Puff ljud.
Inga andra oljud hördes, inget läckage.
Vi kollade noggrannare och fann ett hål i motorblocket stort som ett cigarettpaket.

På provbanan hittade vi orsaken till klonkljuden från min provbil.
Det var vevstakslageröverfallet från kollegans motor som studsat upp under min bil!
 
Oj Lasse det kan bli en lång tråd 😀Har haft 2 st amerikanare , ( ja 1 kanadensare ) när jag körde i veckorna funkade allt bra , men när jag var hemma på helgen och skulle starta på måndag slog den igång på en gång , sen dog den . Fick hålla på och lufta till slut kom jag iväg . Problemen blev värre fick stopp lite överallt , var på flera verkstäder och bytte många delar för mycket pengar . Felet kvarstod . Sålde bilen köparen visste om problemet ! Senare blev det en Tripple E på Ford Econoliner , samma som den första , samma fel ingen kunde lösa det tills jag var och tvättade bilen och det kom en kille som hade en liten verkstad där som frågade om jag hade några problem med bilen , jag berättade. Då berättade han att dom hade van med samma problem som ingen kunde fixa . Dom gav sig faan på att fixa det och det gjorde dom också . Det var ett mycket enkelt fel , packningen på returen torkade när bilen blev kall och det syntes inte när dom kollade om den sög luft . Sen under den här tiden har jag träffat ett antal oseriösa bärgare också , kanske en egen tråd ? Sen har jag haft en bil på Ford transit också där fick vi renovera bakaxeln 3 ggr + växellådan 2 ggr under garantiåret . Det räcker för nu men jag har fler berättelser 😀
 
He
Oj Lasse det kan bli en lång tråd 😀Har haft 2 st amerikanare , ( ja 1 kanadensare ) när jag körde i veckorna funkade allt bra , men när jag var hemma på helgen och skulle starta på måndag slog den igång på en gång , sen dog den . Fick hålla på och lufta till slut kom jag iväg . Problemen blev värre fick stopp lite överallt , var på flera verkstäder och bytte många delar för mycket pengar . Felet kvarstod . Sålde bilen köparen visste om problemet ! Senare blev det en Tripple E på Ford Econoliner , samma som den första , samma fel ingen kunde lösa det tills jag var och tvättade bilen och det kom en kille som hade en liten verkstad där som frågade om jag hade några problem med bilen , jag berättade. Då berättade han att dom hade van med samma problem som ingen kunde fixa . Dom gav sig faan på att fixa det och det gjorde dom också . Det var ett mycket enkelt fel , packningen på returen torkade när bilen blev kall och det syntes inte när dom kollade om den sög luft . Sen under den här tiden har jag träffat ett antal oseriösa bärgare också , kanske en egen tråd ? Sen har jag haft en bil på Ford transit också där fick vi renovera bakaxeln 3 ggr + växellådan 2 ggr under garantiåret . Det räcker för nu men jag har fler berättelser 😀
Hej. De vore kul om den blir jättelång alltid lär man sig något från varandra och lärdomar är inte tungt att bära. Alla kan hjälpa varandra.
Mvh Lasse
 
Kan ju fortsätta lite till , kan kanske återknyta till mitt inlägg om ärlighet ? Har haft 2 st Kabe på Fiat , den första fick jag problem med att den inte gick på alla cylindrar ( jag är inte kunnig på motorer ) det var också under garantitiden , då var det någonting att kablarna var för korta och att dom skulle limmas om , gjordes 2 ggr , sen 3 gången byttes hela kabelhärvan ut , felet kvarstod . Sa då att ni måste kolla med Fiat ( som jag också sagt tidigare ) och då då gjorde dom det och fick rådet att skifta kablarna på spridaren då gjorde dom det , sen funkade den i 30,000 mil . Ärlighet ???
 
I slutet på 90-talet hade vi en ny Elnagh Marlin alkovbil. Hustrun vill träna parkering så vi körde till volvos parkering i Kalmar. Vi bodde där då i Kalmar. Parkeringen var tom och övningarna gick bra. Vi stannade motorn för att kolla något. Sen gick den inte att starta, helt död. Bogsering till Fiat verkstaden. Den verkstan hade nyligen tagit över service på Fiat bilar. Tog kontakt med verkstan och de skulle ta hand om problemen. Tiden gick från december till i februari utan att de hittat felet. De hänvisade till en italienare på Förenade Bil som skulle komma och lägga sina välsignade händer på bilen. Jag började bli otålig och ringde till Förenade Bil och pratade med italienaren, han åkte aldrig ut i landet utan gav råd över telefon. Lovade att kontakta en kunnig mekaniker i Småland som kunde hjälpa verkstan. Två dar senare fungerade bilen. När jag frågade om var felet satt blev de lite generade. Säkringen till ventilationsfläkten had gått och på den låg också startspärren. Ingen kontakt mellan spärr och nyckel. Två månader och ett flertal byten av delar som var helt felfria. Förargligt!
 
Ja det finns både bra och mindre bra verkstäder. När vår husbilvar tre år gammal började startmotorn att protestera på vår resa nere i Kroatien. I början hjälpte det med några startförsök så slog solenoiden till men efter ett par dagar så var det stopp. Vi fick ett par tips från campingen om verkstäder och efter att ha tjyvkopplat med skruvmejsel på startmotorn så drog vi till närmsta verkstad. Kändes inte riktigt säkert att ligga under bilen när frugan slog till startnyckeln. Verkstaden vi kom till till såg riktigt skräpig ut på utsidan, halvt demonterade skrotbilar, skräp mm så vi drog vidare till nästa tips om Fiatverkstad inne i Rijeka. Härvar välstädat samt ordning och reda, den unga ” välutbildade” verkstadschefen gjorde en felsökning men sa att det finns inga felkoder på motor så den är hel. Han visade en två sidor lång lista med alla punkter som felsökts och inget fel någonstans. Jag kontrade med att jag ju måste kortsluta med skruvmejsel på startmotorn varje gång jag ska starta och fick till svar att det går inte att göra så med en startmotor. Jag kom överens med frugan om att nukör vi till campingen i Biograd, tar en plats därvi kan rulla igång motorn för att dagen därpå åka till en Fiatåterförsäljare i Split. Vi kom iväg från campingen( den här gången fungerade startmotorn trots att den var kall) och hittade Fiatverkstan, verkmästarn sa direkt att det här är inget ovanligt men tyvärr har jag ingen startmotor hemma, kan ni komma tillbaka imorron vid lunch så byter vi. Efter ca en timma nästa dag satt en ny startmotor på plats och 2600 Sek fattigare var felet fixat och därefter har bilen funkat felfritt.
Det man lärde sig är att man inte alltid skall lita felsökningsinstrumet utan i stället lita på gammal kunskap. Kanske är en skräpig sunkig verkstadsplan bättre än en städad välordnad verkstad.
 
Ja det finns både bra och mindre bra verkstäder. När vår husbilvar tre år gammal började startmotorn att protestera på vår resa nere i Kroatien. I början hjälpte det med några startförsök så slog solenoiden till men efter ett par dagar så var det stopp. Vi fick ett par tips från campingen om verkstäder och efter att ha tjyvkopplat med skruvmejsel på startmotorn så drog vi till närmsta verkstad. Kändes inte riktigt säkert att ligga under bilen när frugan slog till startnyckeln. Verkstaden vi kom till till såg riktigt skräpig ut på utsidan, halvt demonterade skrotbilar, skräp mm så vi drog vidare till nästa tips om Fiatverkstad inne i Rijeka. Härvar välstädat samt ordning och reda, den unga ” välutbildade” verkstadschefen gjorde en felsökning men sa att det finns inga felkoder på motor så den är hel. Han visade en två sidor lång lista med alla punkter som felsökts och inget fel någonstans. Jag kontrade med att jag ju måste kortsluta med skruvmejsel på startmotorn varje gång jag ska starta och fick till svar att det går inte att göra så med en startmotor. Jag kom överens med frugan om att nukör vi till campingen i Biograd, tar en plats därvi kan rulla igång motorn för att dagen därpå åka till en Fiatåterförsäljare i Split. Vi kom iväg från campingen( den här gången fungerade startmotorn trots att den var kall) och hittade Fiatverkstan, verkmästarn sa direkt att det här är inget ovanligt men tyvärr har jag ingen startmotor hemma, kan ni komma tillbaka imorron vid lunch så byter vi. Efter ca en timma nästa dag satt en ny startmotor på plats och 2600 Sek fattigare var felet fixat och därefter har bilen funkat felfritt.
Det man lärde sig är att man inte alltid skall lita felsökningsinstrumet utan i stället lita på gammal kunskap. Kanske är en skräpig sunkig verkstadsplan bättre än en städad välordnad verkstad.
Det var bra att ni åkte vidare till nästa verkstad. Antagligen var verkstadens plan att lura er på en massa slantar. Man vill ju kunna lita på bransch folk.

Det finns en historia som handlar om samma sak förstås påhittad.
En bilägare kom till verkstan med sin bil.
Det var mitt i vintern.
Felet var att det var kallt i bilen.
Verkstan kopplade in en felkodsläsare, inga felkoder där inte.
Inga felkoder och därför inget fel på bilen sa verkstan.
Bilens framruta var trasig och hade ramlat ut.

Påminner om din startmotor.
 
Hej. För en 4år sedan var vi till en verkstad i Örebro dom har haft service på Iveco i många år då var det en äldre mekaniker som hade gått i pension men jobbade lite extra på dom andras semestrar vi hade haft lite problem med en kontroll lampa som ibland blinkade till men var aldrig tänd någon lång stund men han hade haft samma problem på en annan husbil de va en tun vakuum slang från turbo till insugs sidan. När husbils tillverkarna bygger om bilarna så kan något koma i kläm i detta fall låg denna slang för nära kylaren så den torkade och blev porös sånt händer. Men med mekaniker som har erfarenhet kan det bli bra.
 
Jag har hittills i detta liv bara fått förtroende för en verkstad, nämligen Karlbo motor utanför Avesta.
Det var så att jag då 1996 hade en 6år gammal Camaro i nyskick som startspärren började krångla på.
Var in på många GM-verkstäder, och alla visste direkt vad felet var, tror ni Dom hitta't... Nä så klart inte, det byttes delar, löddes in motstånd, utfördes ritualer, inget hjälpte.
Blev till slut bärgare 10mil till ovan nämnda verkstad, de löste problemet, bytte t.o.m mitt 1år gamla batteri mot en nytt gratis, de tyckte inte det var 100%-igt.
Att inträda denna verkstad var som att gå in i en operationssal, patienterna som redan var inlagda var klenoder i miljonklassen.
Vad var problemet med min bil då, ingen aning, de sa att de bytt en multikabel, jag tvivlade dock, men var lycklig igen. :cool:
 
Det finns saker gått åt pipan men det beror på namne själv.
Jag höll på att byta tändstiften på min personbil.
Stiften satt hårt, visserligen var det en verkstad som hade bytt dom förra gången.
Jag lyckades få loss tre stycken med hjärtat i halsgropen, pust.
Sista stiftet det satt helt fast. Det är ingen bra kombo med en aluminiumtopp.
Jag försökte ändå få loss stiftet, då gick det sönder, porslinet släppte. Gängan satt kvar i toppen, porslinet fick jag i handen. De svordomar som då uttalades går inte att skriva här. Hur skulle jag fixa det här, jag såg scenariot framför mig med strul och pengar.
Jag ringde bärgare ( inte bogserare) och bilen tog till en verkstad.
Sluträkningen för verkstadsgolvet slutade på 600kr minus 300kr i stillestånd via försäkringen. Fantastiskt. Det var en gammal mekaniker som hade varit med förr.
Han visste vad han gjorde. Stort beröm till verkstan den gången.
Där ser man vad yrkeserfarenhet betyder.
Allt slutade lyckligt.
 
Ja kompetensen hos mekanikerna kan helt klart variera. Jag tycker inte om att kalla en del för delbytare men jag börja hålla med mer och med om det. Tyvärr ses man som kund också ofta som dum i huvudet när man säger något. (jag vet, jag har jobbat som mek själv :) )

För ca 10-12 år sedan hämtade jag ut en ny tjänstebil och ganska direkt lade jag märke till ett missljud från motorn. Det var vid körning och vid vissa varv som det kom ett litet knattrande ljud "högt upp till vänster" i motorrummet när man satt bakom ratten. Ett missljud som absolut inte skall finnas. Definitivt inte på en sprillans ny, relativt dyr och maxutrustad bil så det måste givetvis fixas.

Givetvis hittade dom inget fel vid vid första servicen. Nät jag hämtade ut bilen fick jag med mig en meck ut för att köra och lyssna men han hörde fortfarande inget och hävdade att inget var fel. Jag fick efter påtryckningar med mig en mer erfaren meck ut, han hörde efter stor ansträngning kanske ett ljud men visste inte vad det eventuellt var och datorn, som var inkopplad under hela provturen, visade inget men vi kom överens om att dom skulle ta in den igen och titta på den ordentligt. Jag lämnade in bilen igen efter några dagar och efter det besöket sa dom själva att det var ett missljud och att toppen skulle bytas.
Visst, det tog nån vecka och toppen byttes, allt stod i detalj på följesedeln när jag hämtade bilen så ingen tvekan om att jobbet gjordes. Allt var ju garanti och fabriken stog för fiolerna.
När jag hämtar ut bilen och åker hem är det första jag hör exakt samma knattrande ljud.... :rolleyes:
Tillbaka till verkstaden och den mer erfarne mecken åkte med och hörde att ljudet var kvar....

Det slutade med att hela motorn byttes ut :) . Vad det var som lät kom dom aldrig fram till men efter bytet vart det tyst under huven. Även jag blev tyst och nöjd.
 
Ja kompetensen hos mekanikerna kan helt klart variera. Jag tycker inte om att kalla en del för delbytare men jag börja hålla med mer och med om det. Tyvärr ses man som kund också ofta som dum i huvudet när man säger något. (jag vet, jag har jobbat som mek själv :) )

För ca 10-12 år sedan hämtade jag ut en ny tjänstebil och ganska direkt lade jag märke till ett missljud från motorn. Det var vid körning och vid vissa varv som det kom ett litet knattrande ljud "högt upp till vänster" i motorrummet när man satt bakom ratten. Ett missljud som absolut inte skall finnas. Definitivt inte på en sprillans ny, relativt dyr och maxutrustad bil så det måste givetvis fixas.

Givetvis hittade dom inget fel vid vid första servicen. Nät jag hämtade ut bilen fick jag med mig en meck ut för att köra och lyssna men han hörde fortfarande inget och hävdade att inget var fel. Jag fick efter påtryckningar med mig en mer erfaren meck ut, han hörde efter stor ansträngning kanske ett ljud men visste inte vad det eventuellt var och datorn, som var inkopplad under hela provturen, visade inget men vi kom överens om att dom skulle ta in den igen och titta på den ordentligt. Jag lämnade in bilen igen efter några dagar och efter det besöket sa dom själva att det var ett missljud och att toppen skulle bytas.
Visst, det tog nån vecka och toppen byttes, allt stod i detalj på följesedeln när jag hämtade bilen så ingen tvekan om att jobbet gjordes. Allt var ju garanti och fabriken stog för fiolerna.
När jag hämtar ut bilen och åker hem är det första jag hör exakt samma knattrande ljud.... :rolleyes:
Tillbaka till verkstaden och den mer erfarne mecken åkte med och hörde att ljudet var kvar....

Det slutade med att hela motorn byttes ut :) . Vad det var som lät kom dom aldrig fram till men efter bytet vart det tyst under huven. Även jag blev tyst och nöjd.
Det kanske var magnetventilen till EGR-systemet. Det är inte ovanligt att den hörs. Lösningen är att hänga upp den i någon typ av flexibelt fäste.
Många som har HB byggd på Fordchassie klagar på detta.
Bara en tanke.............
 
Ja det finns både bra och mindre bra verkstäder. När vår husbilvar tre år gammal började startmotorn att protestera på vår resa nere i Kroatien. I början hjälpte det med några startförsök så slog solenoiden till men efter ett par dagar så var det stopp. Vi fick ett par tips från campingen om verkstäder och efter att ha tjyvkopplat med skruvmejsel på startmotorn så drog vi till närmsta verkstad. Kändes inte riktigt säkert att ligga under bilen när frugan slog till startnyckeln. Verkstaden vi kom till till såg riktigt skräpig ut på utsidan, halvt demonterade skrotbilar, skräp mm så vi drog vidare till nästa tips om Fiatverkstad inne i Rijeka. Härvar välstädat samt ordning och reda, den unga ” välutbildade” verkstadschefen gjorde en felsökning men sa att det finns inga felkoder på motor så den är hel. Han visade en två sidor lång lista med alla punkter som felsökts och inget fel någonstans. Jag kontrade med att jag ju måste kortsluta med skruvmejsel på startmotorn varje gång jag ska starta och fick till svar att det går inte att göra så med en startmotor. Jag kom överens med frugan om att nukör vi till campingen i Biograd, tar en plats därvi kan rulla igång motorn för att dagen därpå åka till en Fiatåterförsäljare i Split. Vi kom iväg från campingen( den här gången fungerade startmotorn trots att den var kall) och hittade Fiatverkstan, verkmästarn sa direkt att det här är inget ovanligt men tyvärr har jag ingen startmotor hemma, kan ni komma tillbaka imorron vid lunch så byter vi. Efter ca en timma nästa dag satt en ny startmotor på plats och 2600 Sek fattigare var felet fixat och därefter har bilen funkat felfritt.
Det man lärde sig är att man inte alltid skall lita felsökningsinstrumet utan i stället lita på gammal kunskap. Kanske är en skräpig sunkig verkstadsplan bättre än en städad välordnad verkstad.
Fel på startmotorer var/är vanligt på Ducato före 2014.. genom att den ränna under vindrutan som ska leda bort vatten har en skumgummitätad skarv mitt på, en otät skarv!
Vatten läcker och rinner ner på motorns framkant direkt ner på Startmotorn via en plåt fläbb mitt under skarven startmotorn blir över tid dränkt!
På vår 2010:a blev den obrukbar när det var 3 dygn kvar på 2 års garantin!
Verkstaden i Bollnäs hade startmotorer på lager då problemet var frekvent återkommande!
Ett fel som var välkänt av Fiat men som de nonchalerade totalt!
 
Fel på startmotorer var/är vanligt på Ducato före 2014.. genom att den ränna under vindrutan som ska leda bort vatten har en skumgummitätad skarv mitt på, en otät skarv!
Vatten läcker och rinner ner på motorns framkant direkt ner på Startmotorn via en plåt fläbb mitt under skarven startmotorn blir över tid dränkt!
På vår 2010:a blev den obrukbar när det var 3 dygn kvar på 2 års garantin!
Verkstaden i Bollnäs hade startmotorer på lager då problemet var frekvent återkommande!
Ett fel som var välkänt av Fiat men som de nonchalerade totalt!
Det kan nog stämma. När jag kom hem så kollade jag startmotorn och axeln kärvade men efter lite smörjning gick den lätt igen och utan problem för solenoiden att trycka ut den. Nu ligger den hemma på hyllan som reserv.
 
Min tjänstebil tände motorlampan dagen innan den skulle in på service.
Servicen var nästan 1000mil över servicegränsen men inga verkstäder hade tid på över en månad.
Ringde teknikern som sa att om bilen inte låter konstigt är det ingen fara att köra.
Den gick lite ryckigt och varvade inte ur ordentligt.
På servicen släkte de lampan och bokade ny tid för felsökning (som vanligt pressade tider och ingen tid att slänga en extra blick på något).
Lampan tändes när jag åkte från verkstaden...
Hemma nollade jag koden själv men dagen efter tändes lampan igen.
Lyfte huven, tog en ficklampa och lyste runt motorn.
Efter 30sek hittar jag en slang som gått av precis vid en nippel.
Klipper av några mm slang och trär på den igen och lampan behåller sig släkt.
Total tid 1,5min.
När jag ringer och bokar av verkstadstiden undrar meken vad felet var och när jag berättar så svarar han "det borde jag ha hittat. Du kanske ska söka jobb här"....


För 10-15år sedan fick jag tag på en jättefin Nissan Terrano -88, helt rostfri.
Nackdelen var att den vandrade på tomgång så den såldes billigt.
Jag åkte och besiktigade och fick en CO-halt på 28 men snackade igenom bilen utan anmärkning.
Jag felsökte utan att kunna hitta felet utan fick vända mig till märkesverkstaden.
De hade bilen i flera månader och byte delar i rasande takt.
Tillslut ringde de och sa att verkstadsnotan var uppe i 30 000:- på alla delar de bytt men felet kvarstod.
Enligt verkmästaren så var det fel på styrboxen och en ny kostade 25 000:-....
Jag sa åt dem att om inte bytet av alla delar hjälpte varför bytte de då inte tillbaka delarna.
Svaret var Nej så gör man inte, du får hämta bilen och betala.

Fick bita i sura äpplet och betala dyra pengar för "ingenting".
Väl hemma kollade jag runt på skrotarna och hittade en beg. box för 1500:-.
Bytte boxen....
Och felet kvarstod :-(

Tänkte att nu måste jag gå till botten med detta om jag så måste riva hela motorn.
Började med kompprov som var ok så jag tänkte att felet kanske ligger i centrala insprutningen.
Det är som en förgasare men med insprutning i förgasarhuset.
När jag lyfte bort "förgasaren" så såg jag att 1/2 packningen saknades.
Knackade ut en ny packning ur ett mjölkpaket och satte ihop igen.
Startade bilen och den gick jämt och fint på tomgång.
Var det "bara" det?!

Åkte tillbaka till verkstaden och påtalade deras fel och att jag ville ha pengarna tillbaka.
De vägrade.

Ringde farsan och frågade om han hade någon ide' om hur jag skulle göra.
-Jo vi gör så här.....

Dagen efter åkte jag tillbaka till verkstaden och hade med ett litet brev.
Svaret blev detsamma som dagen innan.
Det stod flera kunder i kundmottagningen så jag tyckte det var lite pinsamt men jag halade fram brevet och läste högt.
Det stod något i stil med att "Om ni inte går med på våra krav om återbetalning av skälig summa för felaktigt utförd felsökning så kommer vi stämma er.... Vänliga hälsningar X X Advokat (Nej han är inte advokat men duktig på att skriva).

Det blev lite livat vid disken så VDn kom ut från sitt kontor och undrade vad som pågick.
Kundmotagaren idiotförklarade mig när han berättade vad som hänt.
Vdn sa bara
-Han har rätt och vi har fel. Det är inget att bråka om betala tillbaka pengarna, be om ursäkt och ge honom ett presentkort på en tusenlapp att nyttja i butiken som plåster på såren.
Kundmotagaren vägrade se mig i ögonen när han betalade tillbaka och bad inte om ursäkt.

Han började sedan som kundmottagare på ett annat ställe där jag lämnade in bilen för service och han gick alltid iväg när jag kom och skulle lämna bilen och lät sina kollegor ta hand om "problemet" :)

Ovanstående är en av anledningarna till att jag väljer att serva bilen själv....
 
Du er en drømmekunde - nei egentlig ikke. Men din farse hadde rett :D Jobbet selv på bilverkstad i min ungdom, og gjorde mange feilsøkinger. Drømmeksempelet var når verksmesteren fra et konkurrerende verksted kom med en forgasser i en påsa og ba om hjelp til å få satt den sammen igjen. Selv hadde jeg spesialist kurs på just den Nissan forgasseren så jobben ble min. At fyren fikk panik når han hadde tatt av lokket og snudd forgasseren opp ner var forståelig - den hadde en haug med fargekodede plastkuler som skulle ned rett hull. Og dokumentasjonen fra fabrikken var litt mangelfull, men påpekte at alle kulene måtte komme i rett hull. Noen få hadde forskjellig diameter, de andre var det kun vekten som skilte. På den tid dette skjedde var vi 10 service personer i Norge som hadde fått det utvidete fargekartet som en del av opplæringen.

Feilsøking er i grenselandet over mot kunst. Spesielt innen programmering - en god feilsøker må raskt kunne sette seg inn i tankegangen til utvikleren og samtidig lese koden slik maskinen gjør det. De hjelper det å stille de riktige frågor til utviklere og testere for å få utvikler til å se feilen selv (i mange år en av mine mange roller inne IT industri var feilsøker).
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen