Min tjänstebil tände motorlampan dagen innan den skulle in på service.
Servicen var nästan 1000mil över servicegränsen men inga verkstäder hade tid på över en månad.
Ringde teknikern som sa att om bilen inte låter konstigt är det ingen fara att köra.
Den gick lite ryckigt och varvade inte ur ordentligt.
På servicen släkte de lampan och bokade ny tid för felsökning (som vanligt pressade tider och ingen tid att slänga en extra blick på något).
Lampan tändes när jag åkte från verkstaden...
Hemma nollade jag koden själv men dagen efter tändes lampan igen.
Lyfte huven, tog en ficklampa och lyste runt motorn.
Efter 30sek hittar jag en slang som gått av precis vid en nippel.
Klipper av några mm slang och trär på den igen och lampan behåller sig släkt.
Total tid 1,5min.
När jag ringer och bokar av verkstadstiden undrar meken vad felet var och när jag berättar så svarar han "det borde jag ha hittat. Du kanske ska söka jobb här"....
För 10-15år sedan fick jag tag på en jättefin Nissan Terrano -88, helt rostfri.
Nackdelen var att den vandrade på tomgång så den såldes billigt.
Jag åkte och besiktigade och fick en CO-halt på 28 men snackade igenom bilen utan anmärkning.
Jag felsökte utan att kunna hitta felet utan fick vända mig till märkesverkstaden.
De hade bilen i flera månader och byte delar i rasande takt.
Tillslut ringde de och sa att verkstadsnotan var uppe i 30 000:- på alla delar de bytt men felet kvarstod.
Enligt verkmästaren så var det fel på styrboxen och en ny kostade 25 000:-....
Jag sa åt dem att om inte bytet av alla delar hjälpte varför bytte de då inte tillbaka delarna.
Svaret var Nej så gör man inte, du får hämta bilen och betala.
Fick bita i sura äpplet och betala dyra pengar för "ingenting".
Väl hemma kollade jag runt på skrotarna och hittade en beg. box för 1500:-.
Bytte boxen....
Och felet kvarstod :-(
Tänkte att nu måste jag gå till botten med detta om jag så måste riva hela motorn.
Började med kompprov som var ok så jag tänkte att felet kanske ligger i centrala insprutningen.
Det är som en förgasare men med insprutning i förgasarhuset.
När jag lyfte bort "förgasaren" så såg jag att 1/2 packningen saknades.
Knackade ut en ny packning ur ett mjölkpaket och satte ihop igen.
Startade bilen och den gick jämt och fint på tomgång.
Var det "bara" det?!
Åkte tillbaka till verkstaden och påtalade deras fel och att jag ville ha pengarna tillbaka.
De vägrade.
Ringde farsan och frågade om han hade någon ide' om hur jag skulle göra.
-Jo vi gör så här.....
Dagen efter åkte jag tillbaka till verkstaden och hade med ett litet brev.
Svaret blev detsamma som dagen innan.
Det stod flera kunder i kundmottagningen så jag tyckte det var lite pinsamt men jag halade fram brevet och läste högt.
Det stod något i stil med att "Om ni inte går med på våra krav om återbetalning av skälig summa för felaktigt utförd felsökning så kommer vi stämma er.... Vänliga hälsningar X X Advokat (Nej han är inte advokat men duktig på att skriva).
Det blev lite livat vid disken så VDn kom ut från sitt kontor och undrade vad som pågick.
Kundmotagaren idiotförklarade mig när han berättade vad som hänt.
Vdn sa bara
-Han har rätt och vi har fel. Det är inget att bråka om betala tillbaka pengarna, be om ursäkt och ge honom ett presentkort på en tusenlapp att nyttja i butiken som plåster på såren.
Kundmotagaren vägrade se mig i ögonen när han betalade tillbaka och bad inte om ursäkt.
Han började sedan som kundmottagare på ett annat ställe där jag lämnade in bilen för service och han gick alltid iväg när jag kom och skulle lämna bilen och lät sina kollegor ta hand om "problemet"
Ovanstående är en av anledningarna till att jag väljer att serva bilen själv....