• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Altea - Söderhamn april 2023

Jag står på

Jag står inne på Vilanova Park i skrivande stund. Har en stor +tomt nedanför pool och restaurang. Vatten o avlopp finns på tomten och ström ingår. Priset är 23€ / natt. Samma pris med ACSI-kortet.
Kompletterade prisinfo'n enligt ditt inlägg, men låter priset enligt Tommy ligga kvar, 25,12 € (22 € plus skatter).
 
Söndag 16 april

Tanken var att stanna ytterligare en natt i Palavas, men den hårda vinden fick oss på andra tankar.B34FC3D5-45BE-463F-BD4B-8F51CA2F4968.jpeg
Vi tömde och fyllde våra tankar, checkade ut och körde norrut. Det blev bara 33 mil på grund av den hårda blåsten, som krävde koncentration och ett evigt parerande i kastvindarna. Mycket trafik persontrafik, söndagsresenärer på A7.

Vi brukar normalt ta E15, som är en ringväg runt Lyon, men eftersom det var söndag så chansade vi och tog A7 genom Lyon centrum. Det var ett klokt val, inga köer.

EB924C86-5B28-4517-894F-C20678C0BFFE.jpeg
Målet blev en gammal bekant, den centrala och fina ställplatsen i Villefranche.
B0730E7E-275D-460E-BDEF-FE7847FBF792.jpeg
Som tillhör den franska campingkedjan CAMPING-CAR PARK, där vi redan är registrerade och har deras kort, sedan ett par år tillbaka,
3FEEB2B8-D4BA-4648-B84E-88A04AAED54D.jpeg
När man väl är registrerad och har kortet, är incheckningen ett rent nöje och klar på några sekunder.
08B254C8-2426-4BCA-8EC5-F520A8589577.jpg
Samtidigt som bommen fälls upp, plingar det i telefonen, då har även bekräftelsen och kvittot kommit. Föredömligt.

En lugn kväll med Cava, Carola hade ju sin födelsedag.

Imorgon siktar vi på Tyskland.

Tommy
 
Senast ändrad:
Själv dristade jag mig med att köra A75 till Clermont-Ferrand och plöjde sedan vidare genom den franska myllan ända upp till Toul.
Trodde nog, att Frankrike till största delen skulle bjuda på en platt och intetsägande färd norrut.., men där bedrog jag mig.
Gamla Bettan med sina 128 hk fick jobba rejält i backarna upp mot Millau och inte blev det mycket bättre sen heller.

Men å andra sidan bjöds det på helt fantastiska vyer ut över det rikt kuperade landskapet och jag kom på mig själv att tänka....
att Frankrike kunde vara intressant att utforska lite mer ingående och få tillfälle att lyssna till äkta musettedragspel i någon liten by?

Jag kan tänka mig, att "snabbvägen" A7 förbi Lyon följer en mer låglänt terräng och inte bjuder på så värst mycket bergsklättring?
Å andra sidan tillkommer ju vägtullarna och den själsdödande körupplevelsen, så det får väl bli en prioritetsfråga vilken väg man väljer,
....nästa gång.

Givetvis också grattis-hälsningar till Carola 🥳
 
Söndag 16 april

Tanken var att stanna ytterligare en natt i Palavas, men den hårda vinden fick oss på andra tankar.Visa bilaga 24150
Vi tömde och fyllde våra tankar, checkade ut och körde norrut. Det blev bara 33 mil på grund av den hårda blåsten, som krävde koncentration och ett evigt parerande i kastvindarna. Mycket trafik persontrafik, söndagsresenärer på A7.

Vi brukar normalt ta E15, som är en ringväg runt Lyon, men eftersom det var söndag så chansade vi och tog A7 genom Lyon centrum. Det var ett klokt val, inga köer.

Visa bilaga 24151
Målet blev en gammal bekant, den centrala och fina ställplatsen i Villefranche.
Visa bilaga 24152
Som tillhör den franska campingkedjan CAMPING-CAR PARK, där vi redan är registrerade och har deras kort, sedan ett par år tillbaka,
Visa bilaga 24153
När man väl är registrerad och har kortet, är incheckningen ett rent nöje och klar på några sekunder.
Visa bilaga 24155
Samtidigt som bommen fälls upp, plingar det i telefonen, då har även bekräftelsen och kvittot kommit. Föredömligt.

En lugn kväll med Cava, Carola hade ju sin födelsedag.

Imorgon siktar vi på Tyskland.

Tommy
Godmorgon och grattis 🥂 Carola
 
Måndag 17 april.

En transportdag, 40 mil, från Villefranche-sur-Saône till Bad Krozingen, en kurort med ett stort termalbad.
5E86D90E-9583-4F09-BB53-E52F4C2E6BAA.jpeg
Innan vi lämnade Villefranche passade vi på att handla lite i Supermercadon och tanka bilen på en obemannad Essomack. Priset per liter diesel var 1,79 Euro, uppe på betalvägen kostar samma liter över 2 Euro.

Lugn trafik på den franska betalvägen, mest lastbilar. När vi korsade Rhen och upp på Autobahn A5 blev det avsevärt mera trafik.

Våra kostnader för de franska betalvägarna, från spanska gränsen till Mulhouse blev lite drygt 100 Euros.

Framme i Bad Krozingen letade vi oss fram till det stora termalbadet Vita Classica och deras ställplats. Till vår besvikelse såg vi när vi kom fram att det hängde en kedja över infarten, som vi tolkade som fullt. Något som också bekräftades av alla gula skyltar, med den lite hotfulla texten; RESERVIERT!

Nu kollade jag iallafall med receptionen och det visade sig att man hade en ledig plats för en natt, den tog vi. Vad jag förstod var att det var en populär ställplats och att de flesta förbokade, så jag skulle vara glad som fick plats! Tog av mig kepsen, bugade och tackade för vänligheten och betalade 16 Euros för platsen och 4 Euro för elen, totalt 20 Euro.
942C0532-90F4-43EA-8823-DB70D0D8BB57.jpeg
F3CCF4CA-9812-487C-B869-E007A4CB6ED1.jpeg
Ställplatsen var fylld av dessa gula skyltar….

53B60488-84C1-4933-A348-C3BE686F7E1A.jpeg
….. men omgivningen var vacker.

71840FFE-36EE-404F-A35E-A537B51D76E9.jpeg
Jill Johnson var snäll och sjöng för oss på kvällen.

Imorgon vidare norrut.

Tommy
 
På høsten i 2001 var vi på et bilmuseum i Mulhouse som imponerte oss. Musèe National de l'Automobile Collection Schlumpf, etter hva jeg kan se på YouTube så eksister det fremdeles. Har ikke sett att noen her på iHusbil har besøkt det. Det ligger flere filmer derfra på nettet.

 
Senast ändrad:
Nymon, vet inte varför man inte skyltar med sina ställplatspriser, men det finns självklart ett problem för campingbranschen att köra med två olika prislistor.

Skulle tro att deras marknad är 80% traditionella campinggäster, d.v.s. gäster som kommer med husbil, eller husvagn och stannar minst 4-5 dagar, som efterfrågar hela paketet som campingen erbjuder och lever det traditionella campinglivet. Sedan kommer vi, den nya kundgruppen med moderna husbilar, som inte behöver eller efterfrågar hela servicepaketet som campingen erbjuder…. Men den här viktiga frågan är värd en egen tråd.

Men jag tror att precis som andra branscher med liknande problem, löser det med ett inofficiellt system. I det här fallet genom att sälja via återförsäljare som ACSI och bara erbjuda priset till ”walk-in-guest”, som kommer till receptionen och frågar efter Ställplats.

Men på Vilanova Park krånglar man inte till det med att platserna ligger utanför campingen och har annat innehåll i själva produkten.

Tommy

På høsten i 2001 var vi på et bilmuseum i Mulhouse som imponerte oss. Musèe National de l'Automobile Collection Schlumpf, etter hva jeg kan se på YouTube så eksister det fremdeles. Har ikke sett att noen her på iHusbil har besøkt det. Det ligger flere filmer derfra på nettet.

Är det samma som det så kallade Bugattimuseet?
 
"Är det samma som det så kallade Bugattimuseet?"

Ja jeg vil anta det, i 2001 var det over 50 Bugattier der og 4 eller 5 av de store Bugattine. Men det var også myyye annet av biler, mener å huske att det var rundt 400 biler utstilt der.
 
"Är det samma som det så kallade Bugattimuseet?"

Ja jeg vil anta det, i 2001 var det over 50 Bugattier der og 4 eller 5 av de store Bugattine. Men det var også myyye annet av biler, mener å huske att det var rundt 400 biler utstilt der.
Då vill jag verkligen rekommendera det till var och en som är det minsta bilintresserad. Jag har varit på alla dom stora tyska biltillverkarnas museer, men Bugattimuseet är något utöver det vanliga!
 
På høsten i 2001 var vi på et bilmuseum i Mulhouse som imponerte oss. Musèe National de l'Automobile Collection Schlumpf, etter hva jeg kan se på YouTube så eksister det fremdeles. Har ikke sett att noen her på iHusbil har besøkt det. Det ligger flere filmer derfra på nettet.

Vi har varit där och tittat på alla fina Franska bilar med Bugatti Royal som huvudnummer. Kan verkligen rekommenderas för alla bilintresserade.

Lennart
 
Tisdag 18 april

63B08692-9910-4F91-BE72-59D87A2B23D8.jpg
Innan vi lämnade Bad Krozingen passade vi på att tanka diesel, som den här gången kostade 1.659 Euro litern, som hittat i dessa tider.

B27B92E2-7858-41C2-9C1F-61343BF9AE77.jpeg
Sedan siktade vi på att köra omkring 40 mil och kartan visade då på området runt Nürnberg. När jag kollade vår egen ställplatslista var det dåligt med alternativ i det området och upp mot A9. Vi hade ett starkt önskemål om tillgång till dusch, som vi till slut fann i ett förslag i appen ”Park4Night”, Camping Moritzberg. GPS ställdes in på campingen.

Ut på A5 och som vanligt på de mest trafikerade motorvägarna i Tyskland är dessa evinnerliga ”tåg” med långtradarna som ligger i milslånga karavaner som kopplade i varandra.

EAC52314-A83E-4935-AF5D-CC6A6BFA512D.jpeg
Nåja, strax innan Heidelberg svängde vi av mot öster och upp på A6 med en annan och angenämare trafiksituation.

Nu var det Camping Moritzberg som gällde, enligt texten i Park4Night var campingen ”enkel, men trivsam, med fin servicebyggnad ”, perfekt!

Vägen genom det tyska jordbrukslandskapet som ledde oss fram till campingen var vacker, men… Var inte skylten vid entrén lite för enkel och skitig för att skapa den där enkla mysiga atmosfären och var det inte en konstig placering vi fick av chefen när han pekade på att vi skulle ställa oss bakom ett skjul? Ja, ja, det blir nog bra.

När jag sedan undrade om vi verkligen skulle stå bakom hans skjul, skulle vi inte istället kunna åka ner till den ”riktiga campingen” som låg där nedanför? — Nein, nein, dann müssen Sie 1 Jahr bleiben! sa chefen. Jaha, nej vi tänkte nog bara stanna 1 natt.

Så vi kom överens om att vi stannar bakom skjulet och betalade 16 Euro, tack.

Nu var vi inte ensamma som inte släpptes in till den nedre delen av campingen, den som krävde ett långliggarbeteende som innebar att stanna minst ett år. Grannarna som mött samma öde som oss, var två husvagnar, modell väldigt stora, med gula regskyltar med svart text och nationalitetsmärkningen IRL. När jag såg våra grannar fick jag känslan att de inte stannade länge på varje plats och att de var specialiserade på framförallt asfalteringar av uppfarter.

Ja, ja…. men skall vi verkligen stanna här, tyckte helt enkelt att det var för skitigt och för skum atmosfär? Att vi sen inte fick kontakt med internet avgjorde saken. Carola och jag tittade på varandra, vi var överens, vi sticker!

Informerade chefen och förklarade på engelska att vi var tvungna att ha internet, eftersom det inte fanns måste vi tyvärr resa. Trodde inte chefen förstod vad jag sagt, när han traskade iväg lite surt, men han kom tillbaka efter någon minut med samma 16 Euros jag gett honom en timma tidigare. En hedersman, men han måste städa upp på sin camping innan vi återvänder.

Nu hade det börjat att mörkna, vi ställde in GPS’n på Bayreuth, som vi läste om i vår egen ställplatslista. Där skulle det finnas en husbilsparkering inne i stan.

Mitt i den lilla stan fanns en alldeles utmärkt parkering tillägnad oss som åker omkring med husbilar. Ställplatsen är gratis. men erbjuder el för 1 Euro för 4 timmar, tömma toan kostade 1 Euro och jag tror det var 80 liter färskvatten för 1 Euro. Däremot fanns det ingen avsedd plats för att tömma gråvattnet, men såg en stor Carthago löste det problemet genom att köra ut på gatan och öppnade kranen och släppte ut sitt gråvatten i dagvattenbrunnen på gatan. Är det ok att göra så i Tyskland undrar en vän av ordning?

C7747CCF-A406-43E8-ABAE-23B0D354DDD1.jpeg
Fin cityparkering, vi sov gott och rekommenderar platsen.

Vi planerade 40 mil idag, men eftersom vi ändrade platts för övernattning så blev det drygt45 mil.

Imorgon drar vi vidare norrut, stannar någonstans i området runt Berlin.

Tommy
 
Senast ändrad:
Kör till denna http://www.havel-oase.de/#Home, varit där 2 gånger.
Tack Lasse, tyvärr lite sent bara. Stannade i en annan båtham:

Vi var troligen säsongens första husbil, lite för tidigt. Flesta båtarna står fortsatt på land..

Tommy
 
Välkomna hem (snart) C&T! Vill bara meddela att vi åkte hem den ”gamla” Luxemburg vägen och har tagit med oss både sol & värme. I 6 månader har vi längtat efter riktig kolgrillning vilket skedde idag, helt fantastiskt!

Skickar inga bilder då dessa skulle kunna upplevas som ”påhopp” eller ”Kinesisk tortyr” för stackars Carola som troligen längtar hem till sitt eget kök… lol…

PS. Inga köer runt Hamburg en helt vanlig tisdag med alla lastbilar m.m... Ska köpa en skraplott imorgon! DS.
 
Välkomna hem (snart) C&T! Vill bara meddela att vi åkte hem den ”gamla” Luxemburg vägen och har tagit med oss både sol & värme. I 6 månader har vi längtat efter riktig kolgrillning vilket skedde idag, helt fantastiskt!

Skickar inga bilder då dessa skulle kunna upplevas som ”påhopp” eller ”Kinesisk tortyr” för stackars Carola som troligen längtar hem till sitt eget kök… lol…

PS. Inga köer runt Hamburg en helt vanlig tisdag med alla lastbilar m.m... Ska köpa en skraplott imorgon! DS.
😅 Vi har pratat om att snart kan vi grilla på riktigt 👌🏽 Gud så gott det ska bli 💃🏻🕺🏽
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen