• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Altea - Söderhamn april 2023

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Onsdag 12 april.
Så var det dags igen för vårresan, från vårt vinteride i Altea, upp till vårt sommarboende i Söderhamn.

Det har packats och städats de senaste 3 dagarna, men klockan 14.00 var det tid för att hämta husbilen på verkstan, som fått sin årliga service innan hemresan.

1083CA7F-9952-4F60-8606-8FD5570BA30C.jpeg
I år var det service 3000 mil, vilket innebar byte av olja och filter och generell kontroll av bilen. Vidare så fick jag en kommentar vid besiktningen på Opus i höstas att handbromsen tog för högt, som vi nu passade på att få fixat, sen var det en grej med dörren som man även justerade. Fakturan hamnade på 269,79 Euro, helt ok.

Passade på att tanka fullt innan vi lämnade Altea, fick i 73 liter, 111,19 Euro, 1,52 Euro/liter.

Dagens etapp blev bara 80 km till en gammal bekant i Tavernes de la Valligna, Camping Car La Finca. En ganska enkel ställplats i en sommarstad, som fortsatt verkar sova sin vintersömn, det mesta är fortsatt stängt här. När vi kom vid 17-tiden fanns det bara 2 lediga platser på ställplatsen. En populär och billig ställplats, inatt har vi varit 3 svenska husbilar på plats.

04E49A48-5166-4574-BEEE-95E9B5153294.jpeg

När vi kom fram möttes vi av en varm vind, det måsta ha varit Sirocco som höjde temperaturen till över 30 grader under resan från Altea, där det var drygt 20 grader när vi lämnade 2 timmar tidigare.
290EA74B-3CFF-4B92-9F1A-E4D49613E985.jpg

93848184-C6E9-49FD-A4A7-6F7D50212F93.jpeg
Kvällen avslutades med en god middag i bilen, lax med vitvinsås och sallad och på ”paddan” kollade vi Sveriges Mästerkock VIP. Ställplatsen har utmärkt Wifi.
BE3E35B7-CC04-4E8C-BAB8-5FFA90D455F6.jpeg 6476E9B4-2C87-4E2D-9C47-EAC235A700AC.jpeg
Några morgonbilder från den tomma stranden
9058B3D6-AC91-49F5-974C-E094CC30B0CD.jpeg 2882547B-5F7D-4CF6-BDF9-00E34A96E882.jpeg


Nu åker vi vidare norrut, ingen aning om var stannar nästa gång….

Vi ses, Tommy
 
Senast ändrad:
Onsdag 12 april.
Så var det dags igen för vårresan, från vårt vinteride i Altea, upp till vårt sommarboende i Söderhamn.

Det har packats och städats de senaste 3 dagarna, men klockan 14.00 var det tid för att hämta husbilen på verkstan, som fått sin årliga service innan hemresan.

Visa bilaga 23916
I år var det service 3000 mil, vilket innebar byte av olja och filter och generell kontroll av bilen. Vidare så fick jag en kommentar vid besiktningen på Opus i höstas att handbromsen tog för högt, som vi nu passade på att få fixat, sen var det en grej med dörren som man även justerade. Fakturan hamnade på 269,79 Euro, helt ok.

Passade på att tanka fullt innan vi lämnade Altea, fick i 73 liter, 111,19 Euro, 1,52 Euro/liter.

Dagens etapp blev bara 80 km till en gammal bekant i Tavernes de la Valligna, Camping Car La Finca. En ganska enkel ställplats i en sommarstad, som fortsatt verkar sova sin vintersömn, det mesta är fortsatt stängt här. När vi kom vid 17-tiden fanns det bara 2 lediga platser på ställplatsen. En populär och billig ställplats, inatt har vi varit 3 svenska husbilar på plats.

När vi kom fram möttes vi av en varm vind, det måsta ha varit Sirocco som höjde temperaturen till över 30 grader under resan från Altea, där det var drygt 20 grader när vi lämnade 2 timmar tidigare.
Visa bilaga 23917

Visa bilaga 23918
Kvällen avslutades med en god middag i bilen, lax med vitvinsås och sallad och på ”paddan” kollade vi Sveriges Mästerkock VIP. Ställplatsen har utmärkt Wifi.
Visa bilaga 23920 Visa bilaga 23921
Nu åker vi vidare norrut, ingen aning om var stannar nästa gång….

Vi ses, Tommy
Stannar 14 dagar till i Nerja, vi tar en kort transport hem, flyget till Kastrup. Kul att få läsa var ni övernattar efter Spanien för vi tänker ta en tur med Husbilen söderut senare i sommar. Kanske får bra tips på er resa hem. Kör försiktigt och ta det lugnt.
 
Torsdag13 april.

Lugn morgon i Tavernes de la Valligna, på Camping Car La Finca. Carola fyllde termosen med kaffe och tog en stärkande morgonpromenad på den helt öde stranden, som ligger alldeles vid SP. Hon var snäll och tog med några bilder som jag kan dela med mig av.
F437FCF9-A8AF-4FB1-BFC6-6E7FF40B3EDF.jpeg
Efter frukost startade vi färden norrut, utan specifikt mål. Färden gick fint, men vi noterade att vi aldrig tidigare varit med om så mycket tung trafik på AP7. Orsaken är väl att det numera är gratis och då har lastbilarna kommit, men det var inga problem med trafiken. Då var det värre med vinden, som i vindbyarna bjöd på över 30kt. Ok, det känns i våra stora vindfång som husbilarna är.
20327115-61AF-4E7C-925A-909F0E2D7C13.jpeg
Närmade oss Tarragona och började leta lämplig och trevlig ställplats som hade dusch. Men hittade ingen som såg inbjudande och trevlig ut, på sträckan framför oss. Därför bestämde vi oss för en stor fin 4-stjärnig camping som vi besökt flera gånger tidigare, Vilanova Park i Vilanova i la Geltrú, mellan Tarragona och Barcelona.

Stor traditionell välskött camping, som även är utmärkt att övernatta på vid genomresa. Väldigt komplett, har både supermarket, restaurang och härliga varma servicehus med dusch, det sistnämnda var en av orsakerna till att vi återvände. Har fått min livsranson att duscha i iskalla servicehus på SP och campingar. Jodå, vi har en fin dusch i vår husbil, men den används nästan uteslutande som trevlig garderob, som ger en god överblick och lätt att hänga upp kläder i. ;)

Priset var 22 Euros för platsen inklusive el och annan service, men sedan har man ett Turistskatt i Katalonien som i vårt fall var O,66€ per person och något som jag tidigare aldrig sett Recycle-fee en återvinningsavgift på 0,80€! Totalt blev det 25.12€, väl värt pengarna.

C75D3085-A5C8-4308-BCB9-23D5706093B8.jpeg
Vinden ruskade om bilen, men vi hade en lugn kväll med Lasagne och tre avsnitt av TV-serien Trädgårdstider.

E026681F-55AC-43A0-B6E9-41FD839036CA.jpeg

Från Tavernes de la Valligna till Vilanova i la Geltrú, var det 37 mil.

Imorgon blir det Frankrike.

Tommy
 
Senast ändrad:
Torsdag13 april.

Lugn morgon i Tavernes de la Valligna, på Camping Car La Finca. Carola fyllde termosen med kaffe och tog en stärkande morgonpromenad på den helt öde stranden, som ligger alldeles vid SP. Hon var snäll och tog med några bilder som jag kan dela med mig av.
Visa bilaga 23994
Efter frukost startade vi färden norrut, utan specifikt mål. Färden gick fint, men vi noterade att vi aldrig tidigare varit med om så mycket tung trafik på AP7. Orsaken är väl att det numera är gratis och då har lastbilarna kommit, men det var inga problem med trafiken. Då var det värre med vinden, som i vindbyarna bjöd på över 30kt. Ok, det känns i våra stora vindfång som husbilarna är.
Visa bilaga 23995
Närmade oss Tarragona och började leta lämplig och trevlig ställplats som hade dusch. Men hittade ingen som såg inbjudande och trevlig ut, på sträckan framför oss. Därför bestämde vi oss för en stor fin 4-stjärnig camping som vi besökt flera gånger tidigare, Vilanova Park i Vilanova i la Geltrú, mellan Tarragona och Barcelona.

Stor traditionell välskött camping, som även är utmärkt att övernatta på vid genomresa. Väldigt komplett, har både supermarket, restaurang och härliga varma servicehus med dusch, det sistnämnda var en av orsakerna till att vi återvände. Har fått min livsranson att duscha i iskalla servicehus på SP och campingar. Jodå, vi har en fin dusch i vår husbil, men den används nästan uteslutande som trevlig garderob, som ger en god överblick och lätt att hänga upp kläder i. ;)

Priset var 22 Euros för platsen inklusive el och annan service, men sedan har man ett Turistskatt i Katalonien som i vårt fall var O,66€ per person och något som jag tidigare aldrig sett Recycle-fee en återvinningsavgift på 0,80€! Totalt blev det 25.12€, väl värt pengarna.

Visa bilaga 24001
Vinden ruskade om bilen, men vi hade en lugn kväll med Lasagne tre avsnitt av TV-serien Trädgårdstider.

Visa bilaga 24002

Från Tavernes de la Valligna till Vilanova i la Geltrú, var det 37 mil.

Imorgon blir det Frankrike.

Tommy
Hej. Ja det ska vara Katalonien till det men barca behöver väl stålarna till inköp av nya spelare.
Mvh Umebo
 
Fredag 14 april.

3:e dagen på vår resa upp till Söderhamn och nu hade vi ett konkret mål, en favorit Palavas-les-Flots. En resa på 45 mil, efter ett visst letande efter shoppingcenter i Vilanova, som det visade sig att man höll på att riva när vi kom fram. Troligen varken det första eller sista shoppingcentrat som möter det ödet.

92315C55-D5F8-4837-8A01-F15F2EB37A4C.jpeg
Fredag, trafiken flöt på bra i nordlig riktning, men trafikbilden börjar likna den tyska med långa karavaner av lastbilar, värre än våra tidigare erfarenheter.
0F4F2D25-9DC6-4A19-BCD5-E5CEC0CA9836.jpeg
Bilden är från AP7, strax utanför Barcelona där trafiken söderut stod helt stilla ”stau” i över en mil. Troligen fanns det en orsak, vad vet jag inte, men trafiken norrut flöt på bra, tills…..

87767F13-1863-4F34-8127-C2976A1D6916.jpeg
… plötsligt, himlens portar öppnade sig och det blev krypkörning en stund, samtidigt som bilen blev tvättad.

Stannade till i Girona för att handla i vår spanska favoritbutik Mercadona innan vi passerar gränsen till Frankrike. Samtidigt passade vi på att tanka bilen.

2D550A8C-FBE5-4CC4-ADB3-0E2E4B77C20D.jpeg
Diesel för 1,463 Euro, lär nog dröja innan vi får tanka till det priset igen.

Kom fram till Palavas-les-Flots strax innan 18.00. Säkert 85% av platserna var belagda när vi kom fram, men till vår glädje hittade vi en plats ledig i första ledet mot hamnen och havet, där vi stått vid tidigare besök.

C5F4737B-D48B-47AE-AB01-06DB4B26F333.jpeg
Här stannar vi 2-3 nätter som vanligt,

Tommy
 
Senast ändrad:
Ja det är fint där särskilt hamnpromenaden med alla restauranger som tyvärr oftast öppnar efter mörkrets inbrott, hade ju min trehjuling som jag enkelt körde dit ned på några minuter. Åt vid gatuköket vid brofästet smakade bra.
 
Fredag 14 april.

3:e dagen på vår resa upp till Söderhamn och nu hade vi ett konkret mål, en favorit Palavas-les-Flots. En resa på 45 mil, efter ett visst letande efter shoppingcenter i Vilanova, som det visade sig att man höll på att riva när vi kom fram. Troligen varken det första eller sista shoppingcentrat som möter det ödet.

Visa bilaga 24021
Fredag, trafiken flöt på bra i nordlig riktning, men trafikbilden börjar likna den tyska med långa karavaner av lastbilar, värre än våra tidigare erfarenheter.
Visa bilaga 24022
Bilden är från AP7, strax utanför Barcelona där trafiken söderut stod helt stilla ”stau” i över en mil. Troligen fanns det en orsak, vad vet jag inte, men trafiken norrut flöt på bra, tills…..

Visa bilaga 24023
… plötsligt, himlens portar öppnade sig och det blev krypkörning en stund, samtidigt som bilen blev tvättad.

Stannade till i Girona för att handla igår spanska favoritbutik Mercadona innan vi passerar gränsen till Frankrike. Samtidigt passade vi på att tanka bilen.

Visa bilaga 24025
Diesel för 1,463 Euro, lär nog dröja innan vi får tanka till det priset igen.

Kom fram till Palavas-les-Flots strax innan 18.00. Säkert 85% av platserna var belagda när vi kom fram, men till vår glädje hittade vi en plats ledig i första ledet mot hamnen och havet, som vi stått vid tidigare.

Visa bilaga 24026
Här stannar vi 2-3 nätter som vanligt,

Tommy
Hej. De priset vore kul om va över hela EUROPA men vi får väl hoppas att det inte stiger vore kul om man kan åka med normala kostnader i hela EU.
Mvh Umebo
 
Lördag 15 april i Palavas-les-Flots.

Så här skrev jag i en tidigare reseberättelse, om den 1 april förra året;
”En lugn dag inne i husbilen, eftersom utanför var det inte lugnt, tvärtom. Det blåste enligt uppgift uppemot 40 kt i byarna. Därför stannade vi i Palavas-les-Flots, höll oss mest hela dagen i husbilen och njöt av utsikten genom vindrutan.”

Den texten passar fortsatt drygt ett år senare, precis så var vädret och situationen igen den 15 april 2023.

Men självklart tog vi fram hundarnas vagn och det blev en promenad och lunch i stans fina centrum.
A6B52332-3E19-4A9E-ADB4-5C01290842E7.jpeg
53DAF34C-12B5-48EA-BA92-B0797F115E6D.jpeg
En typisk turistfälla, den tar vi!
BEB4B697-444D-4576-91F9-F7F592B2E78D.jpeg
EB95A21A-0FEC-48EA-BAEC-3D8D781EA11B.jpeg
Är man i Frankrike så skall man självklart äta en Crêpes Suzette, men nu fanns det inte på menyn, så jag fick hålla tillgodo med Crêpes som flamberades med lite Grand Marnier, ja, ja…

Carola åt enligt uppgift däremot en mycket god Carpaccio.

B7ED53E0-0AAC-4D86-8B5E-C4283DE5E02D.jpeg
En god middag åt vi i husbilen
9759F976-32CD-4088-B73A-2005327E7404.jpeg
Inget fel på utsikten
B359EB34-E145-4336-9A74-5BD8606E661D.jpeg
23D7B7F7-377E-464E-9039-9AD18C8FFF25.jpeg
Noterar att priset gått upp sedan förra besöket då det kostade 17 Euros, nu vill man ha 20 Euros, en ökning på 18%.

Imorgon drar vi vidare…

Tommy
 
Senast ändrad:
@Tommy Dynér
Håller på och lägga upp Vilanova Park på vår karta, inget dumt alternativ.
Blir dock lite frustrerad över priset;
Man har Plus eller Standard tomter - jag provbokade en Standard 18-19 april - I stället för dina 22 €/natt vill man ha 40.85 €/natt:

Skärmbild 2023-04-16 191026.png

Crazy. Hittar inga andra priser. Har man en SP utanför bommen till 22 €/natt?
 
@Tommy Dynér
Håller på och lägga upp Vilanova Park på vår karta, inget dumt alternativ.
Blir dock lite frustrerad över priset;
Man har Plus eller Standard tomter - jag provbokade en Standard 18-19 april - I stället för dina 22 €/natt vill man ha 40.85 €/natt:

Visa bilaga 24121

Crazy. Hittar inga andra priser. Har man en SP utanför bommen till 22 €/natt?
Man har en del av campingen som en ställplats, för hb’s som bara stannar någon, eller några nätter. Vi har stannat på den stora campingen 4-5 ggr under åren och alltid hamnat i samma område som kanske består av 20 fina tomter, centralt nära pool, restaurang och supermarket.

Tidigare har vi haft ACSI-kortet, men inte längre. Hade vi haft det så tror jag att priset hade varit 18 eller Max 20 Euro.

De här platserna som jag kallar ”ställplatser”, är inte alls sämre än andra platser på campingen, det är alltså inget ”undantag” för 2:a klassens campare. Eftersom vi hade lite större bil än de andra på ”Ställplatsen”, tilldelades vi en större tomt.

Tycker du skriver priset 22 Euros + lokal skatt april-23, med ACSI-kortet lägre.

Bra camping, men även som ställplats.

Tommy
 
Senast ändrad:
@Tommy Dynér
Håller på och lägga upp Vilanova Park på vår karta, inget dumt alternativ.
Blir dock lite frustrerad över priset;
Man har Plus eller Standard tomter - jag provbokade en Standard 18-19 april - I stället för dina 22 €/natt vill man ha 40.85 €/natt:

Visa bilaga 24121

Crazy. Hittar inga andra priser. Har man en SP utanför bommen till 22 €/natt?
Jag har ringat in området vi alltid hamnar på.
 

Bilagor

  • 2617634A-3065-4DE6-886B-7AD07D4223CB.jpeg
    2617634A-3065-4DE6-886B-7AD07D4223CB.jpeg
    384,3 KB · Visningar: 13
@Tommy Dynér
Håller på och lägga upp Vilanova Park på vår karta, inget dumt alternativ.
Blir dock lite frustrerad över priset;
Man har Plus eller Standard tomter - jag provbokade en Standard 18-19 april - I stället för dina 22 €/natt vill man ha 40.85 €/natt:

Visa bilaga 24121

Crazy. Hittar inga andra priser. Har man en SP utanför bommen till 22 €/natt?
Man har en del av campingen som en ställplats, för hb’s som bara stannar någon, eller några nätter. Vi har stannat på den stora campingen 4-5 ggr under åren och alltid hamnat i samma område som kanske består av 20 fina tomter, centralt nära pool, restaurang och supermarket.

Tidigare har vi haft ACSI-kortet, men inte längre. Hade vi haft det så tror jag att priset hade varit 18 eller Max 20 Euro.

De här platserna som jag kallar ”ställplatser”, är inte alls sämre än andra platser på campingen, det är alltså ingen ”undantag” för 2:a klassens campare. Eftersom vi hade lite större bil än de andra på ”Ställplatsen”, tilldelades vi en större tomt.

Tycker du skriver priset 22 Euros + lokal skatt april-23, med ACSI-kortet lägre.

Bra camping, men även som ställplats.

Tommy
 
Nymon, vet inte varför man inte skyltar med sina ställplatspriser, men det finns självklart ett problem för campingbranschen att köra med två olika prislistor.

Skulle tro att deras marknad är 80% traditionella campinggäster, d.v.s. gäster som kommer med husbil, eller husvagn och stannar minst 4-5 dagar, som efterfrågar hela paketet som campingen erbjuder och lever det traditionella campinglivet. Sedan kommer vi, den nya kundgruppen med moderna husbilar, som inte behöver eller efterfrågar hela servicepaketet som campingen erbjuder…. Men den här viktiga frågan är värd en egen tråd.

Men jag tror att precis som andra branscher med liknande problem, löser det med ett inofficiellt system. I det här fallet genom att sälja via återförsäljare som ACSI och bara erbjuda priset till ”walk-in-guest”, som kommer till receptionen och frågar efter Ställplats.

Men på Vilanova Park krånglar man inte till det med att platserna ligger utanför campingen och har annat innehåll i själva produkten.

Tommy
 
Senast ändrad:
Egentlig er ideen med lavpris for drop-in kunder et bra konsept for alle parter. Det er bedre å få litt i stedet for null for en plass som ikke er solgt. Det blir som med flygbolagens "last minutt" priser.
 
Man har en del av campingen som en ställplats, för hb’s som bara stannar någon, eller några nätter. Vi har stannat på den stora campingen 4-5 ggr under åren och alltid hamnat i samma område som kanske består av 20 fina tomter, centralt nära pool, restaurang och supermarket.

Tidigare har vi haft ACSI-kortet, men inte längre. Hade vi haft det så tror jag att priset hade varit 18 eller Max 20 Euro.

De här platserna som jag kallar ”ställplatser”, är inte alls sämre än andra platser på campingen, det är alltså inget ”undantag” för 2:a klassens campare. Eftersom vi hade lite större bil än de andra på ”Ställplatsen”, tilldelades vi en större tomt.

Tycker du skriver priset 22 Euros + lokal skatt april-23, med ACSI-kortet lägre.

Bra camping, men även som ställplats.

Tommy
Jag står på
@Tommy Dynér
Håller på och lägga upp Vilanova Park på vår karta, inget dumt alternativ.
Blir dock lite frustrerad över priset;
Man har Plus eller Standard tomter - jag provbokade en Standard 18-19 april - I stället för dina 22 €/natt vill man ha 40.85 €/natt:

Visa bilaga 24121

Crazy. Hittar inga andra priser. Har man en SP utanför bommen till 22 €/natt?
Jag står inne på Vilanova Park i skrivande stund. Har en stor +tomt nedanför pool och restaurang. Vatten o avlopp finns på tomten och ström ingår. Priset är 23€ / natt. Samma pris med ACSI-kortet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen