• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Alde 3010 stannar under drift

Ola Stensby

iSuppleant
Medlem
Ort
Stenungsund
Hej på Er!

Vi var en sväng i N Tyskland förra veckan, vilket rekommenderas för övrigt, det var ordentligt kallt och värmaren fick jobba ordentligt!
Vare sig i Lubeck eller Rostock kunde vi koppla 230V utan det var gasol som gällde..

Problemet var att vi två tillfällen vaknade vi nästan med frostnupen näsa när värmaren stängt av..
Displayen helt svart och ingen respons på knapparna överhuvudtaget..
Det knepiga var att efter ett par timmar så lufsade det igång igen - utan att jag egentligen hade gjort något..
Någon som har förslag till felsökning?
Egna funderingar...termosäkringarna är ju till sin karaktär sådana att har de utlöst så är de förstörda? Termosäkringar åldras och kan gå sönder utan värme vilket hände tidigare i höstas...men då är allt dött och kommer inte bara igång igen helt spontant.. När det hände i höstas så lade jag in två nya säkringar parallellt för att ha lite redundans men utan att äventyra deras tänkta funktion..att skydda vid överhettning.. Hade det överhettats så hade båda gått så att säga..
Men nu då...det är precis som om det fanns ett överhettningskydd till....utöver termosäkringarna.. Annars hade det ju inte bara lufsat igång igen..
Har pratat med Alde som bara säger kretskort..
Har beställt ett nytt sådant nu för dryga 4.000 men det är surt att inte veta som egentligen är problemet eller ens om det hjäper med nytt kretskort..
Någon som råkat ut för liknande?
 
Hej.
Ett gammalt knep är att smeta borren med tjock vaselin och borra med låg hastighet,då fastnar allt spån i borren utan att ramla ner.Metoden används ibland då man borrar ut frostpluggar i motorblocket och vill inte få spån in i vattenkanaler.
God Jul till alla.
Mvh.
Vaselin är också oöverträffat när det gäller att skydda elanslutningar! En klick Klövervaselin i en anslutning skyddar den emot korrosion och fuktangrepp, stöter bort vatten.
Användes alltid tidigare av Bilelektriker!
 
Vaselin är också oöverträffat när det gäller att skydda elanslutningar! En klick Klövervaselin i en anslutning skyddar den emot korrosion och fuktangrepp, stöter bort vatten.
Användes alltid tidigare av Bilelektriker!
Helt riktigt.Fyllde alltid vid dragkroksmontering eluttaget med Klövervaselin,aldrig några problem med konstiga elfel p.g.a ärgning eller fukt.
Mvh.
 
Jag borrar alltid upp plastlocket ovanför kortet med två rader med 10mm hål. Har alltid värme på o har märkt en mycket hög temperatur runt kortet. Förra bilen med 3020 körde jag värmen i 8 år utan problem med kortet. På den nya nu så va det bland det första jag gjorde.

Tackar för tippset. (y)
Nu har jag borrat hål på plastlocket:)

//Bengt
 
Jag har råkat ut för exakt samma sak .Jag provade med lånad Alde panel men det var inte det .Jag beställde och monterade nytt kretskort och efter det har allt fungerat.Jag tror kritiska komponenter på kortet åldras med åren.Min panna är från 2010.
Hej. Får man vara nyfiken och fråga om bytet av kretskort fixade problemet? Jag har nämligen samma symptom på min Alde 3010, först lade panna och display av några gånger och hoppade igång efter några timmar, för att nu ha slocknat permanent.
 
Hej. Får man vara nyfiken och fråga om bytet av kretskort fixade problemet? Jag har nämligen samma symptom på min Alde 3010, först lade panna och display av några gånger och hoppade igång efter några timmar, för att nu ha slocknat permanent.
Jag bytte kretskortet och det har löst problemet.Pannan har fungerat efter bytet.Inga nya fel.
 
3010 hadde et kjent problem med et dobbelt sett sikringer på kortet, den vanlige kunne lett byttes, men 2 termosikringer kunne kun byttes med en loddebolt. Disse satt ved siden av sikringsholderne og var sølvblanke. En test om det var en slik som hadde røket kunne gjøres med en å koble en leder over sikringen. Startet pannen med denne så er det sikringen. Byttet kretskort en gang og reparerte det gamle selv - kjøpte 95 graders termosikringer og lodde disse inn i stedet for de originale som var på 90 grader. Det nye kortet hadde og 95 graders. Andre har borret huller i dekselet like over disse sikringene for å få bedre kjøling av kortet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen