• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Alde 3010 stannar under drift

Ola Stensby

iSuppleant
Medlem
Ort
Stenungsund
Hej på Er!

Vi var en sväng i N Tyskland förra veckan, vilket rekommenderas för övrigt, det var ordentligt kallt och värmaren fick jobba ordentligt!
Vare sig i Lubeck eller Rostock kunde vi koppla 230V utan det var gasol som gällde..

Problemet var att vi två tillfällen vaknade vi nästan med frostnupen näsa när värmaren stängt av..
Displayen helt svart och ingen respons på knapparna överhuvudtaget..
Det knepiga var att efter ett par timmar så lufsade det igång igen - utan att jag egentligen hade gjort något..
Någon som har förslag till felsökning?
Egna funderingar...termosäkringarna är ju till sin karaktär sådana att har de utlöst så är de förstörda? Termosäkringar åldras och kan gå sönder utan värme vilket hände tidigare i höstas...men då är allt dött och kommer inte bara igång igen helt spontant.. När det hände i höstas så lade jag in två nya säkringar parallellt för att ha lite redundans men utan att äventyra deras tänkta funktion..att skydda vid överhettning.. Hade det överhettats så hade båda gått så att säga..
Men nu då...det är precis som om det fanns ett överhettningskydd till....utöver termosäkringarna.. Annars hade det ju inte bara lufsat igång igen..
Har pratat med Alde som bara säger kretskort..
Har beställt ett nytt sådant nu för dryga 4.000 men det är surt att inte veta som egentligen är problemet eller ens om det hjäper med nytt kretskort..
Någon som råkat ut för liknande?
 
Jag har råkat ut för exakt samma sak .Jag provade med lånad Alde panel men det var inte det .Jag beställde och monterade nytt kretskort och efter det har allt fungerat.Jag tror kritiska komponenter på kortet åldras med åren.Min panna är från 2010.
Tack för svar olycksbroder..
Min panna är från 2012 så visst kan det vara komponentfel som ligger bakom!
Skall byta kortet när det kommer och hoppas på stabil värme framöver..
Synd bara att det är så jäkla svårt att komma åt grejerna i min bil….
 
Hade även jag en redundanslösning.. Lyckades faktiskt ta mig ut och ta fram elverket, koppla in och starta upp det och rota fram kupéfläkten...allt utan att Hustran vaknad där kl halvfyra på natten.. :)
Knepigt är dock att pannan står på hela tiden i kallhallen där bilen står normalt därhemma...håller 10 grader i bilen hela tiden. Då står den på 1kW-läget och bara fungerar.... Givet att pannan inte blir lika varm då så det är nog några komponenter som inte tål högre temperaturer på gamla dar..
 
Kretskortet kan ha gett upp men ofta kan man på en firma som reparera Datorer få kortet lagat för billig slant.
På vår LMC 2015 lade pannan av, totalt, Alde supporten trodde nog att kortet var felaktigt rådde mig att beställa ett nytt, men jag avvaktade, fick hjälp av Sören Käll i Valö att ta ur det, lämnad till en dator service firma och de konstaterade 2 kall lödningar på kortet, fixades på 30 min. kostade 150.- Sören bjöd på jobbet.
 
Senast ändrad:
Vanligste feil på Alde 3010 kretskort er de to temperatursikringene. Disse kan i første omgang krangle før de ryker. Disse sitter ved siden av 2 glass sikringer. Om en mistenker dette kan en legge en ledning over denne og pannen fungerer, har brukt dette mens jeg ventet på kort. Har og byttet disse sikringene på et par kort. Litt spesiellt å lodde noe som smelter ved under 100 grader, en må være rask uten å lage an kaldlodding. Om jeg husker rett var det 95 graders sikringer.
 
Vanligste feil på Alde 3010 kretskort er de to temperatursikringene. Disse kan i første omgang krangle før de ryker. Disse sitter ved siden av 2 glass sikringer. Om en mistenker dette kan en legge en ledning over denne og pannen fungerer, har brukt dette mens jeg ventet på kort. Har og byttet disse sikringene på et par kort. Litt spesiellt å lodde noe som smelter ved under 100 grader, en må være rask uten å lage an kaldlodding. Om jeg husker rett var det 95 graders sikringer.
Inte termosäkringarna i detta fallet!
 
Jag misstänker även att placeringen av elektroniken påverka att den går sönder.
Den kan nog bli ganska varm. Samma sak med placeringen av elektroniken i kylskåpen i bilarna. Många haverier där också. Elektroniken är ofta helt inkapslad och är placerad i en varm miljö. Det skulle kanske hjälpa med några hål eller liknande i kåporna till elektroniken. Kanske även en termostat styrd datorfläkt. Om pannan är placerad i ett trångt utrymme gör inte saken bättre.

Skakiga grusvägar kan nog också påverka.
 
Jag misstänker även att placeringen av elektroniken påverka att den går sönder.
Den kan nog bli ganska varm. Samma sak med placeringen av elektroniken i kylskåpen i bilarna. Många haverier där också. Elektroniken är ofta helt inkapslad och är placerad i en varm miljö. Det skulle kanske hjälpa med några hål eller liknande i kåporna till elektroniken. Kanske även en termostat styrd datorfläkt. Om pannan är placerad i ett trångt utrymme gör inte saken bättre.

Skakiga grusvägar kan nog också påverka.
Har oxå den funderingen varför jag öppnade utrymmet ut till hela garaget/bagaget så att den fick ordentligt mycket mer luft än bakom dörren i skåpet där den sitter monterad...hjälpte inte...den la av påföljande natt oxå.. Men kom igång igen efter ett par timmar...precis som natten innan..
Jag tror oxå att det är värmerelaterat men inte termosäkringen då.. Den bytte jag i höstas då den gick sönder av ålder, de åldras, och då satte jag två st parallellt med varandra. Inte troligt att det är fel på båda...och blir pannan överhettad så att de löser ut då är de ju förstörda och måste bytas. De lufsar inte igång igen efter ett par timmar...
 
Så kan det ju vara..
knepigt bara att Alde supporten på just den direkta och tydliga frågan inte kan svara att det finns fler ”termosäkringar motsv” i pannan.. Verkar ju högst rimligt att det finns fler då pannan stänger ner men kommer åter efter ett par timmar. Behöver alltså inte ens slå av och på strömmen…den är igång men släcker displayen och stänger..
 
Jag misstänker även att placeringen av elektroniken påverka att den går sönder.
Den kan nog bli ganska varm. Samma sak med placeringen av elektroniken i kylskåpen i bilarna. Många haverier där också. Elektroniken är ofta helt inkapslad och är placerad i en varm miljö. Det skulle kanske hjälpa med några hål eller liknande i kåporna till elektroniken. Kanske även en termostat styrd datorfläkt. Om pannan är placerad i ett trångt utrymme gör inte saken bättre.

Skakiga grusvägar kan nog också påverka.
En inbyggd kylfläkt på 1w skulle säkra emot överhettning många gånger
 
Jag misstänker även att placeringen av elektroniken påverka att den går sönder.
Den kan nog bli ganska varm. Samma sak med placeringen av elektroniken i kylskåpen i bilarna. Många haverier där också. Elektroniken är ofta helt inkapslad och är placerad i en varm miljö. Det skulle kanske hjälpa med några hål eller liknande i kåporna till elektroniken. Kanske även en termostat styrd datorfläkt. Om pannan är placerad i ett trångt utrymme gör inte saken bättre.

Skakiga grusvägar kan nog också påverka.
Jag borrar alltid upp plastlocket ovanför kortet med två rader med 10mm hål. Har alltid värme på o har märkt en mycket hög temperatur runt kortet. Förra bilen med 3020 körde jag värmen i 8 år utan problem med kortet. På den nya nu så va det bland det första jag gjorde.
 
Jag borrar alltid upp plastlocket ovanför kortet med två rader med 10mm hål. Har alltid värme på o har märkt en mycket hög temperatur runt kortet. Förra bilen med 3020 körde jag värmen i 8 år utan problem med kortet. På den nya nu så va det bland det första jag gjorde.
Borrar du över kretskortet eller över hela ?
 
Jag borrar alltid upp plastlocket ovanför kortet med två rader med 10mm hål. Har alltid värme på o har märkt en mycket hög temperatur runt kortet. Förra bilen med 3020 körde jag värmen i 8 år utan problem med kortet. På den nya nu så va det bland det första jag gjorde.
Hum.. idén verkar vettig, men vart hamnar borrspånet från borrningen? inte bra med metall spånor på kortet?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen