Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Grattis,Kunde inte hålla.mig idag. Efter dina anvisningar Peter så köpte jag en 180 watts solpanel med förmonterade fästen i aluminium. Ska beställa lim och kontakter nu. 2995 blev 2500 efter rabatt
Solpanel 180 W svart med spoilerfäste | Batterilagret.se
www.batterilagret.se
Lite svårt att se på bilden exakt hur din presstång ser ut men de flesta av dessa såväl manuella som hydrauliska bygger på att man pressar tills att käftarna når varandra, det finns mao ingen kontroll av presskraften. Jag har själv ett sådant verktyg och köpte en sats med presskabelskor från Amazon, dessa var så tunnväggiga jämfört med branchstandard att presskraften blev alldeles för låg☹ och även om det ser bra ut så riskerar man värmeutveckling vid högre belastningar. Använder man däremot presskabelskor av ett någorlunda känt fabrikat så blir pressningarna kanon. Nu ser man inte riktigt på bilden så det är mycket möjligt att du har fått bra grejor men jag vill ändå höja ett varningens fingerDå har mina verktyg kommit från Amazon. Några automatsäkringar, en huvudbrytare, 16mm2 kabel,anslutningsstift, batteri kontakter och två elbryggor 8mm.
Nu står jag och tvekar om jag ska köpa en dcdc för 3700 eller en 180 W solpanel för 3500
Kan jag blanda olika typer av solceller på taket med den monokristalin som sitter där nu ?Visa bilaga 44895
Jo 36V kryllar det av. Det jag efterfrågade var personen hittat solpaneler på 100V.
Det är samma risk som att köpa kabelskor från Biltema eller Jula. Kontakter som inte håller för en pressning. Det innebär att jag ändå måste chansa på att köpa kontakter som då ingår i satsen med presstänger. Tittar jag runt så har jag inte sett batterikabelskor av de modeller som jag behöver. Hur ska jag då göra ?Lite svårt att se på bilden exakt hur din presstång ser ut men de flesta av dessa såväl manuella som hydrauliska bygger på att man pressar tills att käftarna når varandra, det finns mao ingen kontroll av presskraften. Jag har själv ett sådant verktyg och köpte en sats med presskabelskor från Amazon, dessa var så tunnväggiga jämfört med branchstandard att presskraften blev alldeles för låg☹ och även om det ser bra ut så riskerar man värmeutveckling vid högre belastningar. Använder man däremot presskabelskor av ett någorlunda känt fabrikat så blir pressningarna kanon. Nu ser man inte riktigt på bilden så det är mycket möjligt att du har fått bra grejor men jag vill ändå höja ett varningens finger
Hälsningar
Peter
Jag köpte kabelskor på SeaSea, finns även på Hjertmans, Erlandssons och Mekonomen.Tittar jag runt så har jag inte sett batterikabelskor av de modeller som jag behöver. Hur ska jag då göra ?
Presskabelskor enligt CE std har bortemot 1mm godstjocklek i röret i de dimensioner vi normalt använder, de jag fick från Amazon hade mindre än 0,2mm, det var en rullad plåt. Jag har köpt på bl.a Biltema som för ögat sett bra ut och funkat bra men vill du vara helt säker köp då exempelvis Klauke eller liknande.Det är samma risk som att köpa kabelskor från Biltema eller Jula. Kontakter som inte håller för en pressning. Det innebär att jag ändå måste chansa på att köpa kontakter som då ingår i satsen med presstänger. Tittar jag runt så har jag inte sett batterikabelskor av de modeller som jag behöver. Hur ska jag då göra ?
Gjorde samma misstag från AmazonPresskabelskor enligt CE std har bortemot 1mm godstjocklek i röret i de dimensioner vi normalt använder, de jag fick från Amazon hade mindre än 0,2mm, det var en rullad plåt. Jag har köpt på bl.a Biltema som för ögat sett bra ut och funkat bra men vill du vara helt säker köp då exempelvis Klauke eller liknande.
När man gjort en installationen på hobbynivå utan att använda kalibrerade verktyg och CE märkta presskabelskor kan man lätt testa installation. Anslut en stor förbrukare ex invertern och maxa strömuttaget under några minuter, samtidigt mäter du tempen vid presskabelskorna med en IR termometer. Tempen i pressningen får inte öka snabbare eller bli varmare än omgivningen ex. batteripolen, busbaren, kopplingsplinten eller vad du nu ansluter emot. Man kan även göra en testpressning och såga upp, i en korrekt pressning ser kabeln i princip ut som en stång dvs homogent material. När jag sågar upp de undermåeliga kan man fortfarande se alla enskilda kardeler.
Kanske är jag för petig men det är en yrkesskada......
Hälsningar
Peter
Som @PeterK säger SoC-värdet skall man inte ta som en precisionssiffra. 230V-laddaren jag har till mina LiFePO4 lägger sig på ca 50% SoC vid det de kallar "battery storage mode". I andra sammanhang har jag sett uppgiften att hålla laddningen över 20% SoC. Det verkar dock mest vara en "tumme-pekfinger"-gräns än något grundat i tekniska fakta.En fråga. Hur lågt kan man ladda ut ett Lithium batteri.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons