• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt AGM till Litium

Då har mina verktyg kommit från Amazon. Några automatsäkringar, en huvudbrytare, 16mm2 kabel,anslutningsstift, batteri kontakter och två elbryggor 8mm.

Nu står jag och tvekar om jag ska köpa en dcdc för 3700 eller en 180 W solpanel för 3500

Kan jag blanda olika typer av solceller på taket med den monokristalin som sitter där nu ?Visa bilaga 44895
Lite svårt att se på bilden exakt hur din presstång ser ut men de flesta av dessa såväl manuella som hydrauliska bygger på att man pressar tills att käftarna når varandra, det finns mao ingen kontroll av presskraften. Jag har själv ett sådant verktyg och köpte en sats med presskabelskor från Amazon, dessa var så tunnväggiga jämfört med branchstandard att presskraften blev alldeles för låg☹ och även om det ser bra ut så riskerar man värmeutveckling vid högre belastningar. Använder man däremot presskabelskor av ett någorlunda känt fabrikat så blir pressningarna kanon. Nu ser man inte riktigt på bilden så det är mycket möjligt att du har fått bra grejor men jag vill ändå höja ett varningens finger🙂

Hälsningar
Peter
 
Lite svårt att se på bilden exakt hur din presstång ser ut men de flesta av dessa såväl manuella som hydrauliska bygger på att man pressar tills att käftarna når varandra, det finns mao ingen kontroll av presskraften. Jag har själv ett sådant verktyg och köpte en sats med presskabelskor från Amazon, dessa var så tunnväggiga jämfört med branchstandard att presskraften blev alldeles för låg☹ och även om det ser bra ut så riskerar man värmeutveckling vid högre belastningar. Använder man däremot presskabelskor av ett någorlunda känt fabrikat så blir pressningarna kanon. Nu ser man inte riktigt på bilden så det är mycket möjligt att du har fått bra grejor men jag vill ändå höja ett varningens finger🙂

Hälsningar
Peter
Det är samma risk som att köpa kabelskor från Biltema eller Jula. Kontakter som inte håller för en pressning. Det innebär att jag ändå måste chansa på att köpa kontakter som då ingår i satsen med presstänger. Tittar jag runt så har jag inte sett batterikabelskor av de modeller som jag behöver. Hur ska jag då göra ?
 
Det är samma risk som att köpa kabelskor från Biltema eller Jula. Kontakter som inte håller för en pressning. Det innebär att jag ändå måste chansa på att köpa kontakter som då ingår i satsen med presstänger. Tittar jag runt så har jag inte sett batterikabelskor av de modeller som jag behöver. Hur ska jag då göra ?
Presskabelskor enligt CE std har bortemot 1mm godstjocklek i röret i de dimensioner vi normalt använder, de jag fick från Amazon hade mindre än 0,2mm, det var en rullad plåt. Jag har köpt på bl.a Biltema som för ögat sett bra ut och funkat bra men vill du vara helt säker köp då exempelvis Klauke eller liknande.
När man gjort en installationen på hobbynivå utan att använda kalibrerade verktyg och CE märkta presskabelskor kan man lätt testa installation. Anslut en stor förbrukare ex invertern och maxa strömuttaget under några minuter, samtidigt mäter du tempen vid presskabelskorna med en IR termometer. Tempen i pressningen får inte öka snabbare eller bli varmare än omgivningen ex. batteripolen, busbaren, kopplingsplinten eller vad du nu ansluter emot. Man kan även göra en testpressning och såga upp, i en korrekt pressning ser kabeln i princip ut som en stång dvs homogent material. När jag sågar upp de undermåeliga kan man fortfarande se alla enskilda kardeler.
Kanske är jag för petig men det är en yrkesskada......🙂

Hälsningar
Peter
 
Presskabelskor enligt CE std har bortemot 1mm godstjocklek i röret i de dimensioner vi normalt använder, de jag fick från Amazon hade mindre än 0,2mm, det var en rullad plåt. Jag har köpt på bl.a Biltema som för ögat sett bra ut och funkat bra men vill du vara helt säker köp då exempelvis Klauke eller liknande.
När man gjort en installationen på hobbynivå utan att använda kalibrerade verktyg och CE märkta presskabelskor kan man lätt testa installation. Anslut en stor förbrukare ex invertern och maxa strömuttaget under några minuter, samtidigt mäter du tempen vid presskabelskorna med en IR termometer. Tempen i pressningen får inte öka snabbare eller bli varmare än omgivningen ex. batteripolen, busbaren, kopplingsplinten eller vad du nu ansluter emot. Man kan även göra en testpressning och såga upp, i en korrekt pressning ser kabeln i princip ut som en stång dvs homogent material. När jag sågar upp de undermåeliga kan man fortfarande se alla enskilda kardeler.
Kanske är jag för petig men det är en yrkesskada......🙂

Hälsningar
Peter
Gjorde samma misstag från Amazon
Bara å kasta i metallåterviningen
 
En fråga. Hur lågt kan man ladda ut ett Lithium batteri. När ska man börja bli nervös? Har kört ett par helger nu och på morgonen har jag inte någon gång varit under 80%., sedan tickar ju solcellerna in. Man blir ju lite manisk att kolla i appen 😲
 

Bilagor

  • Screenshot_20250323-083720.png
    Screenshot_20250323-083720.png
    231,4 KB · Visningar: 8
Man räknar 2,5V i en LFP-cell som tomt.
I ett 12V-batteri blir det 10V.
Tömmer man under den nivån uppstår troligen permanenta skador.

Vanligt är att det inbyggda bms'et bryter vid 2,5-2,8V.
EBL och inverter stänger ofta av innan bms'et.
SoC-värdet (total laddningsgrad i din app) får man ta med en nypa salt, men det värdet kalibreras till 100% varje gång man når fulladdat 14,4-14,6V lite beroende på bms'et.
Så det man bör ha koll på är spänningen när man närmar sig tomt batteri.

En gång har jag lyckats tömma mitt LFP.
 
Senast ändrad:
En fråga. Hur lågt kan man ladda ut ett Lithium batteri.
Som @PeterK säger SoC-värdet skall man inte ta som en precisionssiffra. 230V-laddaren jag har till mina LiFePO4 lägger sig på ca 50% SoC vid det de kallar "battery storage mode". I andra sammanhang har jag sett uppgiften att hålla laddningen över 20% SoC. Det verkar dock mest vara en "tumme-pekfinger"-gräns än något grundat i tekniska fakta.

Att titta på spänningen är säkert ett bättre sätt än att använda SoC och då verkar det ju som att den inbyggda BMS:en bryter innan skador uppstår. Sunlux säger sig bryta vid 10.0V.

Så svaret på din fråga är att du antagligen kan ladda ur tills BMS bryter men att inte gå under 20% SoC kan vara en bra tumregel.
 
De fleste EBL og invertere bryter ved 11 volt, så det er sikkerhetsmargin så det monner. Men om allt kobler ned så trenger en å lade. Det finnes en liten oftest neglisjerbar selvutladning, men er en under 10 volt så er det ingen sikring mot å komme under 2 volt pr celle og grensen for varig skade. Det er ingen annen sikring når BMS har stengt ned. Jeg har en mistanke om at BMS fortsatt belaster cellene veldig lite etter den har stengt av alt eksternt forbruk - den skal jo kunne våkne når spenningen kommer tilbake :D
 
Noe han nesten aldri nevner er hva er 100% for LFP celler. Grensen for skadelig ladespenning er 4 volt, mange setter 100% ved 3,65 volt som er helt ok, andre sverger til 3,4 eller 3,45 volt. 3,4 gir 13,6 volt batterispenning. Men den spenningen er før kurven starter å stige raskt. 3,65 gir 14,6 volt og en plass midt på den raskt stigende del av kurven og over 10% mer strøm i batteriet.
 
Vill man fördjupa sig i LFP så rekommenderar jag Andy's yt-kanal
https://youtube.com/@offgridgarageaustralia?si=XACv2DIuX4r73em8

Han har verkligen testat det mesta kring LFP-celler samt kringutrustning, men det mesta handlar om DIY-byggen, men principerna är de samma i drop-in LFP.
Dock är det ovanligt att man kan komma åt inställningar på bms'et i 12V drop-in batterier.
Det viktiga är att ladda tillräckligt högt så balansering av cellerna startar, ofta indikeras detta i appen, saknar man app så ladda upp till 14,4-14,6V iallafall en gång i veckan när man bor i husbilen, allt för att minimera ev. obalans,
samt få en kalibrering av SOC (Stage Of Charge) värdet i ev. app.

Obalans i spänning mellan de fyra cellerna innebär att man tappar kapacitet (Ah), blir obalansen för stor kan vissa bms kräva många laddcykler innan det lyckats få tillbaka balansen, gäller oftast budget-batterier.

Det florerar många rykten och "felaktiga tips" om hur man ska ladda och urladda LFP, men vi som har denna typ (LFP) i våra husbilar behöver inte bry oss om att maximera antalet cykler, tiden kommer att ta kål på elektroniken långt innan cellerna har tappat så mycket i degradering att det blir ett problem för oss, så passa på att använda hela kapaciteten 0-100%, ifall ni behöver den.
 
Ja Andy har testet det meste - selv saker som langt over kanten av normalt. Som et "Frankenstein batteri" satt sammen av tilfeldige celler av forskjellig alder og størrelse i et 16S oppsett som han klarte å balansere og analysere kurvene for cellene under utladning.

Det har også nå dukket opp de første husbiler på markedet her nede med 48 volt LFP og solarpaneler som standard utrustning, 12 volt utstyr drives via DCDC konverter. Standard batteri er ett 5 kWh (16S 100Ah celler) opsjon det doble.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen