• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme & Kyla AC:n Fiat

Ort
Limhamn
Hej..
I fjol fick jag en ny ac kompressor insatt,
Redan då var det något kontaktfel som gjorde att den inte startade eller att den stannade under färd....
Nu när jag återväbder till Sverige så har den fått gå mycket pga värmen nere i Europa...
Jag har lokaliserat felet till ett relä i motorrummet och fixat problemet..
Men innan när jag körde så fanns det ingen lampa som tändes när compresorn går, så jag monterade in en blå ljusdiod som lyser när kompressorn får signalen att jobba...
Nu har jag märkt att kompressorn själv stänger av och på under körning, är detta normalt... Jag har ingen tempkontroll till ac;en men något vwrkar ändå stänga av den med jämna mellanrum..

Detta är en fiat 2,8 jtd 2005, men kyl kompressorn är ny

På fotot ser du den blåa led som bara lyser när kompressorn jobbar...

IMG_20220523_113743_1.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
I luftflödets riktning ligger alltid? förångaren först för att den bl a skall avfukta luften innan den värms upp av värmeväxlaren. Har man varm luft i kupén och sätter på återcirkulation kommer den varma luften att värma upp förångaren, trycket stiger i A/C-systemet och kompresson startar.
Jag har för mig att vissa ACC-system tvångstartar kompressorn när man väljer "Defrost" men är inte helt säker.
De flesta bilar idag (eller sedan minst 15-20år) startar kompressorn vid defrost.
T.o.m. min gamla Cheva Impala (över 50år gammal) gör så....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen